abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 september 2008 @ 08:58:55 #176
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61843427
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 01:19 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik heb NERGENS betere alternatieven van de hand gewezen of gezegd dat er geen ruimte voor verbetering was. Als je dat denkt, is dat toch echt een kwestie van verkeerd lezen van jouw kant.

Ik zie gewoon het probleem niet van een OV-Chipkaart die je reisgedrag opslaat. Er zijn mensen die wel roepen dat er een groot probleem is maar dat niet kunnen en willen aangeven of maar doen alsof de chipkaart hele nieuwe situaties gaat creëren die nu niet mogelijk zouden zijn.
Je draait het om. Ik hoef (wij hoeven) niet uit te leggen wat het probleem is van opgeslagen gegevens, maar daarin tegen mag jij wel even uitleggen waarom het nodig is.

Succes daarmee, want die vraag heb jij al het hele topic handig genegeerd.

Gegevens bewaren voor 7 jaar is niet nodig, dus niet gewenst. Daarbij is het ook nog eens een stuk simpeler om die gegevens niet te bewaren en het scheelt kosten. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat (semi-)overheidsbedrijven aangetoont hebben helemaal niet goed te kunnen omgaan met persoonlijk en privacy gevoelige gegevens, maar laten we idd dat maar achter wegen laten, want je hebt allang duidelijk gemaakt dat jij dat niet erg vind.

Overigens is het systeem in London dus helemaal geen succes. Ze gebruiken dezelfde chip en daar wordt flink mee zwart gereden, vele kosten die men uit eindelijk weer doorrekend aan de klant. Of je dacht dat het OV-bedrijf die zelf ging betalen? Naast het feit dat Londonaren, of in iedergeval degene die ik ken, steen en been klagen over problemen met het OV, waaronder het kaartjes systeem, met name poortjes die het niet doen, kaarten die het niet doen etc. Ja ik heb het er wel eens over gehad met hun, omdat ik aangaf dat hun OV zo veel beter was dan het OV in A'dam.

Hoe makkelijker die chip te hacken is, des te meer er zwart mee gereden wordt, des te hoger uiteindelijk de kosten voor de klant.

Het is zeer simpel. Het systeem zoals het nu is bedacht deugt niet. Dan kan je met alle macht het er doorheen proberen te drukken, zoals dat nu gebeurt of! je kan een beter systeem implemiteren en gezien de idiote kostenvermeerdering die het nu al heeft gekost Van enkele honderden miljoenen tot meer dan een miljard! maakt het toch niks meer uit als je een stukje over nieuw gaat doen.

Dus om terug te komen op jouw eerste punt, uit de OP.

Nee! de zeikers die aangeven dat dit project in gebreken is, zijn niet de schuldigen voor de misarabele status van geheel en de enorme kostenverhogingen. Daar zijn de projectleiders en uitvoerder geheel voor verantwoordelijk, gezien zij voor een inferieur product hebben gekozen en nu dat inferieure product geheel terecht moeten bijschaven en upgraden tot iets wat nog net aan werkbaar is.

Overigens is dit vrij typisch bij IT en technisch gerelateerde projecten van de overheid. Iets waar ze wellicht in de toekomst beter aan partijen moeten overlaten met de technische knowhow encapaciteiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Semisane op 23-09-2008 09:52:49 (Even wat aanpassingen zodat het duidelijk is. :)) ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61843991
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 08:11 schreef Yildiz het volgende:
Veilig
Het lijkt me duidelijk dat de omgang met persoonsgegevens van de consumenten problematisch is. Nu wordt er met die gegevens niets gedaan, ook niet van studenten die 'gratis' reizen, dus het is erg vreemd om nu onder het mom van 'voor wat hoort wat' deze persoonsgegevens voor marketingdoeleinden te gaan gebruiken.
Voor de veiligheid hoeft 't niet, aangezien dergelijke OV-chipdatabases daar ook onder vallen.
Februari 2008: Identity cards 'useless in fight against terrorism'
Mass fingerprinting, biometric passports, identity cards and international identity databases will not protect Britain and other European countries from terrorists or criminals.
This startling admission comes in a leaked European Commission report prepared for Home Secretary Jacqui Smith and other EU Home Affairs Ministers

Link staat in 't overzicht, vzie signature.
Daarnaast is het percentage zwartrijden omhoog gegaan dankzij zo'n chipkaart, zowel in Engeland, als in Rotterdam waar na de proef bleek dat er juist méér zwartgereden werd. Meer zwartrijders door ov-chipkaart
En zwartrijden betekent dus dat je helemaal niet weet wie ermee rijdt, dus echt veiliger "in de strijd met criminaliteit en terrorisme" zal het niet worden.

Dus dat mag ook worden weggestreept.
pi_61844881
Het probleem van de OV chipkaart is, los van het feit dat het duurder is en gevaarlijk voor de privacy, dat de apparatuur voor de OV chipkaart na 3 jaar testen nog steeds heel veel problemen heeft. In de metro in Rotterdam werkt het redelijk maar in de bussen in Rotterdam e.o. zijn er nog steeds veel problemen.

Problemen die blijkbaar niet opgelost kunnen worden ONDANKS de lange testperiode.

De OV chipkaart invoeren terwijl al de problemen er nog steeds zijn is dus ook van de gekke !!!
  dinsdag 23 september 2008 @ 10:34:21 #179
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61845294
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:15 schreef macca728 het volgende:
Door-de-overheid-ontworpen/geproduceerde/uitgevoerde producten invoeren terwijl al de problemen er nog steeds zijn is dus ook van de gekke !!!
Een niet werkend product heeft de overheid overigens nog nooit weerhouden om het door de stort van de bevolking te duwen.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61845297
Trouwens de strippenkaart kan vanaf 29 januari niet worden gebruikt in de metro in Rotterdam, dat betekent dat iedereeen die van buiten Rotterdam komt met de bus een dubbele zone gaat betalen, aangezien de chipkaart in de bus daar niet mag worden gebruikt. Heel erg raar omdat tot augustus 2008 dit bij Connexxion wel kon maar nu juist niet meer.
pi_61845740
Nog steeds niemand die uit kan leggen wat er nou zo gevaarlijk en belastend is aan het opslaan van reisgegevens.
En ook allemaal mensen die via internet reageren, waarschijnlijk regelmatig contant betalen, wel lid zijn van bibliotheek of videotheek, spullen kopen via internet, ergens wel aan een spaar actie mee doen, studiefinanciering ontvangen etc.

Dat ze daar hun privacy net zo goed op het spel zetten is geen probleem, maar dat iemand reisgegevens opslaat, dat kan toch echt niet. Zeer lachwekkend.
pi_61845770
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 09:33 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Voor de veiligheid hoeft 't niet, aangezien dergelijke OV-chipdatabases daar ook onder vallen.
Februari 2008: Identity cards 'useless in fight against terrorism'
Mass fingerprinting, biometric passports, identity cards and international identity databases will not protect Britain and other European countries from terrorists or criminals.
This startling admission comes in a leaked European Commission report prepared for Home Secretary Jacqui Smith and other EU Home Affairs Ministers

Link staat in 't overzicht, vzie signature.
Daarnaast is het percentage zwartrijden omhoog gegaan dankzij zo'n chipkaart, zowel in Engeland, als in Rotterdam waar na de proef bleek dat er juist méér zwartgereden werd. Meer zwartrijders door ov-chipkaart
En zwartrijden betekent dus dat je helemaal niet weet wie ermee rijdt, dus echt veiliger "in de strijd met criminaliteit en terrorisme" zal het niet worden.

Dus dat mag ook worden weggestreept.
Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
pi_61845809
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
pi_61845865
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 01:51 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Da's fijn voor jou dat je het niet snapt. Maar laat die discussie dan over aan mensen die hem wel snappen.
[..]

Dat klopt. En die instanties worden doodleuk genegeerd, ook door de overheid.
[..]

Ja en dus?
[..]

Dat is anders een uiterst realistisch voorbeeld. Als je echt uitleg wilt, dan zoek je de tig discussies hieromtrent maar op, hier op Fok! staan er genoeg over.
Die discussie wordt nu gevoerd door mensen zoals jij die alleen maar zeggen "ik wil het niet" en niet uitleggen waarom ze het precies niet willen. Ik snap inderdaad niet waarom jullie niet uit kunnen en willen leggen wat nou precies het grote gevaar is van die gegevens opslaan. Zeker niet in een tijd waar al zoveel gegevens van mensen worden opgeslagen, dan zijn reisgegevens toch wel de minst interessante.
pi_61845910
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:56 schreef Houtworm het volgende:
Nog steeds niemand die uit kan leggen wat er nou zo gevaarlijk en belastend is aan het opslaan van reisgegevens.
En ook allemaal mensen die via internet reageren, waarschijnlijk regelmatig contant betalen, wel lid zijn van bibliotheek of videotheek, spullen kopen via internet, ergens wel aan een spaar actie mee doen, studiefinanciering ontvangen etc.

Dat ze daar hun privacy net zo goed op het spel zetten is geen probleem, maar dat iemand reisgegevens opslaat, dat kan toch echt niet. Zeer lachwekkend.
Als ik iets via internet koop dan kies ik hier zelf voor. Maar dan nog wat maakt het uit als ik iets via internet koop, dat is mijn eigen keus om deze gegevens voor een kleine speler vrij te geven.
Bij een openbaar vervoer heb ik geen keus meer.

Als de overheid dan toch zo graag de reis gegevens wilt bewaren, waarom wilt men dat dan niet van het rekeningrijden.

Jij hebt in deze hele dicsussie nog geen 1 * kunnen verklaren waarom het wel relevant zou zijn om onze reis gegevens voor 7 jaar op te slaan.

Waarom hoeven internetgegeven maar 1.5 jaar bewaard worden ,en onze reisgegeven 7 jaar. (wat ook al van de dolle is maar dat is een andere discussie)

Totaal arbitrair gekozen of zit er toch meer achter.
pi_61845979
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Als het straks goed werkt kun je makkelijk "afstempelen". Onderweg naar het perron of in de deuropening van de bus of die lezers waar je je kaart alleen maar over hoeft te "zweven".
Als het systeem alleen draait op OV-chipkaarten heb je veel minder kans op zwartrijders.
1 kaart voor alle soorten OV.
Je hoeft je niet meer druk te maken over hoeveel zones je moet afstempelen.

Kortom, vooral gemak.
pi_61846013
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als ik iets via internet koop dan kies ik hier zelf voor. Maar dan nog wat maakt het uit als ik iets via internet koop, dat is mijn eigen keus om deze gegevens voor een kleine speler vrij te geven.
Bij een openbaar vervoer heb ik geen keus meer.

Als de overheid dan toch zo graag de reis gegevens wilt bewaren, waarom wilt men dat dan niet van het rekeningrijden.

Jij hebt in deze hele dicsussie nog geen 1 * kunnen verklaren waarom het wel relevant zou zijn om onze reis gegevens voor 7 jaar op te slaan.

Waarom hoeven internetgegeven maar 1.5 jaar bewaard worden ,en onze reisgegeven 7 jaar. (wat ook al van de dolle is maar dat is een andere discussie)

Totaal arbitrair gekozen of zit er toch meer achter.
Bij het OV heb je ook de keuze om anoniem te reizen.

De overheid wil die reisgegevens niet bewaren, de vervoersmaatschappijen denken dat dat nutiig is.
Ik kan er geen nut van verzinnen, maar ik zie er ook geen kwaad in.

Verschillende bedrijven, verschillende mensen, verschillende meningen over hoelang iets bewaard moet worden.
pi_61846068
Ja als het straks goed werkt, dan doet het al 3 jaar niet.

Ik moet in en uitchecken bij elke overstap, in mijn geval 4x, bus en metro. Als abonnementhouder hoef ik dat nu nooit te doen.

Woon je in Rotterdam ? Daar staan 5 poortjes voor duizenden passagiers. Heb je weleens in de rij gestaan ?
Ja makkelijk uitchecken in de bus, als je er te lang over doet, rijdt de bus weg. De automaten zitten namelijk voor de deuren.

Bovendien betaal je na 35 minuten opnieuw het instaptarief. Hoeveel mensen rijden er meer dan 35 minuten met het OV. Ik wel, inclusief wachttijd.
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:17:56 #189
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_61846152
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Voor de consument? Geen.

Het kent minder mogelijkheden en is duurder. Bijv het retourtje wordt geschrapt en vervangen door 2 enkeltjes die samen duurder zijn. Indien er fouten optreden tijdens de reis wordt je voor het volledige maximum tarief aangeslagen tenzij de reiziger(!) kan aantonen dat het niet zijn fout is geweest dat de reis niet kon worden uitgeklokt. Komt nog eens bij dat zo'n kaart een einddatum kent en alle bedragen op die kaart vervallen(!) na die datum en je dat geld niet terug kunt vragen terwijl je niet eens kunt zien hoeveel er nog op de kaart staat.

Daarnaast kost het meer tijd omdat je je voor elke reis 2x moet registreren. Je haasten om de aansluiting te halen die 20 seconden later vertrekt dan dat je aankomt is er dus niet meer bij. Tenzij je voor lief neemt dat je het maximum tarief betaald (...).

De poortjes staan GARANT voor files. Files met mensen die haast hebben om naar hun andere vervoer te komen.

En als sluitstuk: die kaart is binnen secondes te kopieren met een notebook en een cardreader waardoor iemand zondermeer gratis kan reizen op jouw kosten.

Ik zie geen voordelen.

Voor het bedrijf zijn er 2 duidelijke redenen:
1. men krijgt meer inkomsten eerder;
2. de gegevens die opgeslagen worden kunnen (indirect) verkocht worden door analyses te maken en de resultaten te verkopen.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_61846296
Ik neem overigens aan dat iedereen die zo fel tegen de OV-chipkaart is vanwege het opslaan van de reisgegevens geen telefoon abbonement heeft. Want als iets goed in staat is om bij tee houden waar je bent, dan is het wel een GSM.
En wat gebeurd er met die gegevens?
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:24:56 #191
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61846306
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:56 schreef Houtworm het volgende:
En nog steeds negeer jij de vraag om uit te leggen waarom het nodig is om reisgegevens op te slaan.
quote:
Dat doet er gewoon weg niet aan toe. Mocht iemand wel lid zijn van een bibliotheek dan is het zijn/haar keuze. Bij dit systeem krijg je die keuze niet. Alle reisgegeven worden voor 7 jaar opgeslagen, ook die van anonieme reizigers, waar het minder bij uitmaakt, maar het gaat om het opslaan.

Je dacht toch echt niet dat door het opslaan van die gegevens het OV bijvoorbeeld veiliger, goedkoper, effectiever of efficiënter gaat worden?

Mocht jij trouwens geen redenen kunnen verzinnen voor het opslaan van die gegeven, geen nood...de overheid weet die ook neit te verzinnen.

Dus dan blijven we bij het punt, als het onnodig is, is het per definitie ongewenst. Simpel, lijkt me.
quote:
Nogmaals, niet relevant. Er is een verschil tussen het kiezen voor pinnen of niet pinnen en de non-keuze die je straks krijgt bij het OV, want daat gebeurt het sowieso.

Daar dit Openbaar Vervoer is, zou het moeten zijn dat degene die uit eindelijk de prijs betalen voor jouw duidelijkheid; de Nederlandse belastingbetaler bij gebaat moeten zijn, en daar dit niet het geval is, is het, nogmaals, ongewenst.

Dus, probeer nou eens antwoord te geven op de zeer simpele vraag "Waarom moeten die gegevens 7 jaar bewaard worden, welk doel dient het?"

Succes!
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:26:00 #192
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61846328
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 10:57 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
Maar in London, ondanks dat het Londonse OV-bedrijf daar niet over wilt praten, is zwartrijden ook nog steeds schering en inslag. Verklaar dat dan eens?
pi_61846378
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:26 schreef Semisane het volgende:

[..]

Maar in London, ondanks dat het Londonse OV-bedrijf daar niet over wilt praten, is zwartrijden ook nog steeds schering en inslag. Verklaar dat dan eens?
Waar blijkt dat uit? Daar heb ik nog geen bericht over gezien.
Het zal vast nog wel gebeuren, maar minder dan voorheen denk ik.
  dinsdag 23 september 2008 @ 11:28:47 #194
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61846388
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:01 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Die discussie wordt nu gevoerd door mensen zoals jij die alleen maar zeggen "ik wil het niet" en niet uitleggen waarom ze het precies niet willen. Ik snap inderdaad niet waarom jullie niet uit kunnen en willen leggen wat nou precies het grote gevaar is van die gegevens opslaan. Zeker niet in een tijd waar al zoveel gegevens van mensen worden opgeslagen, dan zijn reisgegevens toch wel de minst interessante.
Ik heb het nu net 2 maal uitgelegd, maar dat negeer je comfortabel.

Nogmaals dan: Het opslaan van de gegevens is nergens voor nodig. Het zal niet helpen voor de veiligheid, het maakt het OV zeker niet goedkoper, integendeels zelfs, het centraal opslaan van gegevens brengt risico's met zich mee, al was het alleen maar dat de gegevens op straat kunnen komen liggen, dat alleen al is onnodig.

Met andere woorden, als het niet nodig is, is het ongewenst.
pi_61846407
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:10 schreef Houtworm het volgende:

Bij het OV heb je ook de keuze om anoniem te reizen.
Niet altijd alleen met een maximum betalen kaart. Maar bij alle soorten abbonementen al niet meer.
Dus de prijs die ik voor anonimiteit in het OV wil hebben zou de maximum prijs zijn.
quote:
De overheid wil die reisgegevens niet bewaren, de vervoersmaatschappijen denken dat dat nutiig is.
Ik kan er geen nut van verzinnen, maar ik zie er ook geen kwaad in.
De overheid moet in het kader van het bewaren van gegevens een fiat geven over de duur van bewaren en de toegankelijkheid. Dat wil je alleen niet weten want volgens jou mogen bedrijven alles doen in het kader van onzinnige plannen.

Ga eerst eens even de wet beschermings persoons gegevens doorlezen.
http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/wbp/
quote:
Verschillende bedrijven, verschillende mensen, verschillende meningen over hoelang iets bewaard moet worden.
Ow ja tuurlijk maar wel naar alle redelijkheid.

Zoals al eerder door iemand gemeld waarom moet mijn naam en geboortedatum in die kaart staan en in de statistieken van de vervoersbedrijven terecht komen.
pi_61846413
Houtworm heeft het steeds over privacy maar de OV chipkaart heeft nog veel meer nadelen.

Daar gaat hij nooit op in.
pi_61846469
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:24 schreef Semisane het volgende:

[..]

En nog steeds negeer jij de vraag om uit te leggen waarom het nodig is om reisgegevens op te slaan.
[..]

Dat doet er gewoon weg niet aan toe. Mocht iemand wel lid zijn van een bibliotheek dan is het zijn/haar keuze. Bij dit systeem krijg je die keuze niet. Alle reisgegeven worden voor 7 jaar opgeslagen, ook die van anonieme reizigers, waar het minder bij uitmaakt, maar het gaat om het opslaan.

Je dacht toch echt niet dat door het opslaan van die gegevens het OV bijvoorbeeld veiliger, goedkoper, effectiever of efficiënter gaat worden?

Mocht jij trouwens geen redenen kunnen verzinnen voor het opslaan van die gegeven, geen nood...de overheid weet die ook neit te verzinnen.

Dus dan blijven we bij het punt, als het onnodig is, is het per definitie ongewenst. Simpel, lijkt me.
[..]

Nogmaals, niet relevant. Er is een verschil tussen het kiezen voor pinnen of niet pinnen en de non-keuze die je straks krijgt bij het OV, want daat gebeurt het sowieso.

Daar dit Openbaar Vervoer is, zou het moeten zijn dat degene die uit eindelijk de prijs betalen voor jouw duidelijkheid; de Nederlandse belastingbetaler bij gebaat moeten zijn, en daar dit niet het geval is, is het, nogmaals, ongewenst.

Dus, probeer nou eens antwoord te geven op de zeer simpele vraag "Waarom moeten die gegevens 7 jaar bewaard worden, welk doel dient het?"

Succes!
Ik heb al vaker gezegd dat ik het nut van het opslaan niet zie, en het gevaal ook niet. Moet ik het nog 5 zeggen?
Maar ik kan niet in de hoofden van de OV bedrijven kijken. Ik heb er geen verstand van hoe hun die cijfers kunnen gebruiken. Net zoals ik me ook niet ga bemoeien met de cijfers van een kerncentrale.
Dat jij of ik er geen nut in zien, wil nog niet zeggen dat er helemaal geen nut in te vinden is.
pi_61846508
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 11:29 schreef macca728 het volgende:
Houtworm heeft het steeds over privacy maar de OV chipkaart heeft nog veel meer nadelen.

Daar gaat hij nooit op in.
Welke nadelen negeer ik dan?
pi_61846527
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 01:19 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik heb NERGENS betere alternatieven van de hand gewezen of gezegd dat er geen ruimte voor verbetering was. Als je dat denkt, is dat toch echt een kwestie van verkeerd lezen van jouw kant.

Ik zie gewoon het probleem niet van een OV-Chipkaart die je reisgedrag opslaat. Er zijn mensen die wel roepen dat er een groot probleem is maar dat niet kunnen en willen aangeven of maar doen alsof de chipkaart hele nieuwe situaties gaat creëren die nu niet mogelijk zouden zijn.
Waarom loop je dan tot in detail elk aspect van deze chip te verdedigen. Ik heb verschillende keren aangegeven dat je ook gewoon vebeteringen kon aangeven, ben je niet op ingegaan. Ik zie alleen iemand die alles van deze chip verdedigd.

En dan ligt het weer aan de ander.

Succes ermee.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_61846533
Die gegevens kunnen worden verkocht worden aan allerlei soorten bedrijven. Pure commercie, net zoals de bonuskaart van AH. Daarvoor worden ze opgeslagen, dat staat in de voorwaarden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')