Je draait het om. Ik hoef (wij hoeven) niet uit te leggen wat het probleem is van opgeslagen gegevens, maar daarin tegen mag jij wel even uitleggen waarom het nodig is.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:19 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik heb NERGENS betere alternatieven van de hand gewezen of gezegd dat er geen ruimte voor verbetering was. Als je dat denkt, is dat toch echt een kwestie van verkeerd lezen van jouw kant.
Ik zie gewoon het probleem niet van een OV-Chipkaart die je reisgedrag opslaat. Er zijn mensen die wel roepen dat er een groot probleem is maar dat niet kunnen en willen aangeven of maar doen alsof de chipkaart hele nieuwe situaties gaat creëren die nu niet mogelijk zouden zijn.
Voor de veiligheid hoeft 't niet, aangezien dergelijke OV-chipdatabases daar ook onder vallen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 08:11 schreef Yildiz het volgende:
Veilig
Het lijkt me duidelijk dat de omgang met persoonsgegevens van de consumenten problematisch is. Nu wordt er met die gegevens niets gedaan, ook niet van studenten die 'gratis' reizen, dus het is erg vreemd om nu onder het mom van 'voor wat hoort wat' deze persoonsgegevens voor marketingdoeleinden te gaan gebruiken.
Een niet werkend product heeft de overheid overigens nog nooit weerhouden om het door de stort van de bevolking te duwen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:15 schreef macca728 het volgende:
Door-de-overheid-ontworpen/geproduceerde/uitgevoerde producten invoeren terwijl al de problemen er nog steeds zijn is dus ook van de gekke !!!
Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 09:33 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Voor de veiligheid hoeft 't niet, aangezien dergelijke OV-chipdatabases daar ook onder vallen.
Februari 2008: Identity cards 'useless in fight against terrorism'
Mass fingerprinting, biometric passports, identity cards and international identity databases will not protect Britain and other European countries from terrorists or criminals.
This startling admission comes in a leaked European Commission report prepared for Home Secretary Jacqui Smith and other EU Home Affairs Ministers
Link staat in 't overzicht, vzie signature.
Daarnaast is het percentage zwartrijden omhoog gegaan dankzij zo'n chipkaart, zowel in Engeland, als in Rotterdam waar na de proef bleek dat er juist méér zwartgereden werd. Meer zwartrijders door ov-chipkaart
En zwartrijden betekent dus dat je helemaal niet weet wie ermee rijdt, dus echt veiliger "in de strijd met criminaliteit en terrorisme" zal het niet worden.
Dus dat mag ook worden weggestreept.
Die discussie wordt nu gevoerd door mensen zoals jij die alleen maar zeggen "ik wil het niet" en niet uitleggen waarom ze het precies niet willen. Ik snap inderdaad niet waarom jullie niet uit kunnen en willen leggen wat nou precies het grote gevaar is van die gegevens opslaan. Zeker niet in een tijd waar al zoveel gegevens van mensen worden opgeslagen, dan zijn reisgegevens toch wel de minst interessante.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Da's fijn voor jou dat je het niet snapt. Maar laat die discussie dan over aan mensen die hem wel snappen.
[..]
Dat klopt. En die instanties worden doodleuk genegeerd, ook door de overheid.
[..]
Ja en dus?
[..]
Dat is anders een uiterst realistisch voorbeeld. Als je echt uitleg wilt, dan zoek je de tig discussies hieromtrent maar op, hier op Fok! staan er genoeg over.
Als ik iets via internet koop dan kies ik hier zelf voor. Maar dan nog wat maakt het uit als ik iets via internet koop, dat is mijn eigen keus om deze gegevens voor een kleine speler vrij te geven.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:56 schreef Houtworm het volgende:
Nog steeds niemand die uit kan leggen wat er nou zo gevaarlijk en belastend is aan het opslaan van reisgegevens.
En ook allemaal mensen die via internet reageren, waarschijnlijk regelmatig contant betalen, wel lid zijn van bibliotheek of videotheek, spullen kopen via internet, ergens wel aan een spaar actie mee doen, studiefinanciering ontvangen etc.
Dat ze daar hun privacy net zo goed op het spel zetten is geen probleem, maar dat iemand reisgegevens opslaat, dat kan toch echt niet. Zeer lachwekkend.
Als het straks goed werkt kun je makkelijk "afstempelen". Onderweg naar het perron of in de deuropening van de bus of die lezers waar je je kaart alleen maar over hoeft te "zweven".quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
Bij het OV heb je ook de keuze om anoniem te reizen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik iets via internet koop dan kies ik hier zelf voor. Maar dan nog wat maakt het uit als ik iets via internet koop, dat is mijn eigen keus om deze gegevens voor een kleine speler vrij te geven.
Bij een openbaar vervoer heb ik geen keus meer.
Als de overheid dan toch zo graag de reis gegevens wilt bewaren, waarom wilt men dat dan niet van het rekeningrijden.
Jij hebt in deze hele dicsussie nog geen 1 * kunnen verklaren waarom het wel relevant zou zijn om onze reis gegevens voor 7 jaar op te slaan.
Waarom hoeven internetgegeven maar 1.5 jaar bewaard worden ,en onze reisgegeven 7 jaar. (wat ook al van de dolle is maar dat is een andere discussie)
Totaal arbitrair gekozen of zit er toch meer achter.
Voor de consument? Geen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:59 schreef macca728 het volgende:
Maar wat zijn dan de voordelen van de chipkaart ????
En nog steeds negeer jij de vraag om uit te leggen waarom het nodig is om reisgegevens op te slaan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:56 schreef Houtworm het volgende:
Nog steeds niemand die uit kan leggen wat er nou zo gevaarlijk en belastend is aan het opslaan van reisgegevens.
Dat doet er gewoon weg niet aan toe. Mocht iemand wel lid zijn van een bibliotheek dan is het zijn/haar keuze. Bij dit systeem krijg je die keuze niet. Alle reisgegeven worden voor 7 jaar opgeslagen, ook die van anonieme reizigers, waar het minder bij uitmaakt, maar het gaat om het opslaan.quote:En ook allemaal mensen die via internet reageren, waarschijnlijk regelmatig contant betalen, wel lid zijn van bibliotheek of videotheek, spullen kopen via internet, ergens wel aan een spaar actie mee doen, studiefinanciering ontvangen etc.
Nogmaals, niet relevant. Er is een verschil tussen het kiezen voor pinnen of niet pinnen en de non-keuze die je straks krijgt bij het OV, want daat gebeurt het sowieso.quote:Dat ze daar hun privacy net zo goed op het spel zetten is geen probleem, maar dat iemand reisgegevens opslaat, dat kan toch echt niet. Zeer lachwekkend.
Maar in London, ondanks dat het Londonse OV-bedrijf daar niet over wilt praten, is zwartrijden ook nog steeds schering en inslag. Verklaar dat dan eens?quote:Op dinsdag 23 september 2008 10:57 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Jouw laatste alinea is weer complete mislieding. Dat zwartrijden waar jij het nu over hebt komt doordat er nu een dubbel systeem is waarbij men met zowel strippenkaart als met OV-chipkaart kan reizen.
Blijkt maar weer dat je je niet goed in de zaken verdiept.
Waar blijkt dat uit? Daar heb ik nog geen bericht over gezien.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:26 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar in London, ondanks dat het Londonse OV-bedrijf daar niet over wilt praten, is zwartrijden ook nog steeds schering en inslag. Verklaar dat dan eens?
Ik heb het nu net 2 maal uitgelegd, maar dat negeer je comfortabel.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:01 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Die discussie wordt nu gevoerd door mensen zoals jij die alleen maar zeggen "ik wil het niet" en niet uitleggen waarom ze het precies niet willen. Ik snap inderdaad niet waarom jullie niet uit kunnen en willen leggen wat nou precies het grote gevaar is van die gegevens opslaan. Zeker niet in een tijd waar al zoveel gegevens van mensen worden opgeslagen, dan zijn reisgegevens toch wel de minst interessante.
Niet altijd alleen met een maximum betalen kaart. Maar bij alle soorten abbonementen al niet meer.quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:10 schreef Houtworm het volgende:
Bij het OV heb je ook de keuze om anoniem te reizen.
De overheid moet in het kader van het bewaren van gegevens een fiat geven over de duur van bewaren en de toegankelijkheid. Dat wil je alleen niet weten want volgens jou mogen bedrijven alles doen in het kader van onzinnige plannen.quote:De overheid wil die reisgegevens niet bewaren, de vervoersmaatschappijen denken dat dat nutiig is.
Ik kan er geen nut van verzinnen, maar ik zie er ook geen kwaad in.
Ow ja tuurlijk maar wel naar alle redelijkheid.quote:Verschillende bedrijven, verschillende mensen, verschillende meningen over hoelang iets bewaard moet worden.
Ik heb al vaker gezegd dat ik het nut van het opslaan niet zie, en het gevaal ook niet. Moet ik het nog 5 zeggen?quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:24 schreef Semisane het volgende:
[..]
En nog steeds negeer jij de vraag om uit te leggen waarom het nodig is om reisgegevens op te slaan.
[..]
Dat doet er gewoon weg niet aan toe. Mocht iemand wel lid zijn van een bibliotheek dan is het zijn/haar keuze. Bij dit systeem krijg je die keuze niet. Alle reisgegeven worden voor 7 jaar opgeslagen, ook die van anonieme reizigers, waar het minder bij uitmaakt, maar het gaat om het opslaan.
Je dacht toch echt niet dat door het opslaan van die gegevens het OV bijvoorbeeld veiliger, goedkoper, effectiever of efficiënter gaat worden?
Mocht jij trouwens geen redenen kunnen verzinnen voor het opslaan van die gegeven, geen nood...de overheid weet die ook neit te verzinnen.
Dus dan blijven we bij het punt, als het onnodig is, is het per definitie ongewenst. Simpel, lijkt me.
[..]
Nogmaals, niet relevant. Er is een verschil tussen het kiezen voor pinnen of niet pinnen en de non-keuze die je straks krijgt bij het OV, want daat gebeurt het sowieso.
Daar dit Openbaar Vervoer is, zou het moeten zijn dat degene die uit eindelijk de prijs betalen voor jouw duidelijkheid; de Nederlandse belastingbetaler bij gebaat moeten zijn, en daar dit niet het geval is, is het, nogmaals, ongewenst.
Dus, probeer nou eens antwoord te geven op de zeer simpele vraag "Waarom moeten die gegevens 7 jaar bewaard worden, welk doel dient het?"
Succes!
Welke nadelen negeer ik dan?quote:Op dinsdag 23 september 2008 11:29 schreef macca728 het volgende:
Houtworm heeft het steeds over privacy maar de OV chipkaart heeft nog veel meer nadelen.
Daar gaat hij nooit op in.
Waarom loop je dan tot in detail elk aspect van deze chip te verdedigen. Ik heb verschillende keren aangegeven dat je ook gewoon vebeteringen kon aangeven, ben je niet op ingegaan. Ik zie alleen iemand die alles van deze chip verdedigd.quote:Op dinsdag 23 september 2008 01:19 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Ik heb NERGENS betere alternatieven van de hand gewezen of gezegd dat er geen ruimte voor verbetering was. Als je dat denkt, is dat toch echt een kwestie van verkeerd lezen van jouw kant.
Ik zie gewoon het probleem niet van een OV-Chipkaart die je reisgedrag opslaat. Er zijn mensen die wel roepen dat er een groot probleem is maar dat niet kunnen en willen aangeven of maar doen alsof de chipkaart hele nieuwe situaties gaat creëren die nu niet mogelijk zouden zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |