abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61789526
Een vriend van mij springt soms van de hak op de tak tijdens normale gesprekken.

Voorbeeld: we zitten voetbal te kijken en ineens zegt hij: ik vier mijn verjaardag trouwens ook in het café.

Zoiets zegt hij dan uit het niets en het gaat dan vooral om de intonatie en ook het woord 'trouwens', dat er op zou moeten duiden dat zijn opmerking een logisch gevolg is op een eerder gesproken zin (wat het dus niet is).

Iemand een idee of het hier een lichte afwijking/stoornis betreft?

Alvast bedankt!
pi_61789586
Ik vermoed dat hij niet geconcentreerd zat te kijken en aan het wegdromen was in zijn gedachten, tot er wat belangrijks naar binnen schoot dat hij even wilde melden. Heb ik ook weleens.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_61789647
Hersenbloeding.
pi_61790120
Voetbal > voetbal kijken in het café > verjaardag Trouwens ook in het café.

Ik zou die sprong ook zo kunnen maken
pi_61790121
Waarom nou gelijk weer 'n label zoals 'stoornis' geven? Lijkt me meer dat de wedstrijd saai was en ie beetje in zichzelf wat dingen zat uit te denken en dan wat hardop uitspreekt. Maar vraag het 'm zelf even? Zoiets van 'hoe kom je nou op dat onderwerp?' lijkt me 't handigst.

M.
Hallon!
  zaterdag 20 september 2008 @ 23:07:30 #6
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61790270
Sommige mensen hebben dat, die kunnen moeilijk hun aandacht op 1 onderwerp houden. Ik heb ook een paar mensen om me heen die van de hak op de tak springen. Je praat over iets en zomaar beginnen ze over iets heel anders. Ik kan soms boos worden, en dan vraag ik ook, luister je wel?? Het kan heel irritant zijn. Maar ja...

Ps. Denk trouwens niet dat het echt een stoornis is.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61790739
Ik denk dat het betekent dat haar hersenen afsterven, waardoor ze eerst een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt, en vervolgens gaat dementeren.

Ze is gewoon niet altijd even geconcentreerd . Ik wil nog wel 's 3 verhalen door elkaar vertellen, waar ik uren later nog op terug kan komen zonder duidelijk te maken waar ik het over heb. Een keer 'waar heb je het over?' helpt dan.

Ik denk niet dat ze psychotherapie nodig gaat hebben .
pi_61790786
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:00 schreef PoepSnoet het volgende:

pi_61790806
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:30 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik denk dat het betekent dat haar hersenen afsterven, waardoor ze eerst een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt, en vervolgens gaat dementeren.

Ze is gewoon niet altijd even geconcentreerd . Ik wil nog wel 's 3 verhalen door elkaar vertellen, waar ik uren later nog op terug kan komen zonder duidelijk te maken waar ik het over heb. Een keer 'waar heb je het over?' helpt dan.

Ze? Ben je zelf een beetje aan 't dementeren? Het gaat toch echt over een 'hij' in dit topic hoor.

M.
Hallon!
  zaterdag 20 september 2008 @ 23:33:42 #10
206253 PoepSnoet
a.k.a. ShitFace
pi_61790811
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:30 schreef clumsy_clown het volgende:

Volgens mij was het een mannetje
pi_61790924
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:33 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ze? Ben je zelf een beetje aan 't dementeren? Het gaat toch echt over een 'hij' in dit topic hoor.

M.
Zie, ik zat met m'n gedachten alweer heel ergens anders.
pi_61791319
Jezus... R&P is net de medische encyclopedie van vroeger... als je eenmaal gaat bladeren mankeer je echt spontaan van alles. .

Maar TS, je vriend houdt dus niet werkelijk van voetbal? Hij zal wel een hoop meisjes aantrekken en ja, dat is een zeer kwalijke zaak natuurlijk. .
pi_61791391
Ja, ik ga ook al aan mezelf twijfelen, misschien toch een testje hier en daar doen. Ik doe echt schokkend vaak hetzelfde als TS z'n vriend .
pi_61791408
hak op het dak? springen? afwijking? wat voor gabbervrienden heeft TS?
graag verwijderen
  zondag 21 september 2008 @ 01:59:46 #15
202348 Susi
Temple of Love
pi_61792813
quote:
Op zondag 21 september 2008 00:07 schreef fyah het volgende:
hak op het dak? springen? afwijking? wat voor gabbervrienden heeft TS?
Ken je uitdrukkingen

Ik ben zelf net zo erg. Ik ga er altijd van uit dat mensen dezelfde gedachtensprongen kunnen maken als ik. Het went.
  Moderator zondag 21 september 2008 @ 02:23:12 #16
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_61792980
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:07 schreef heartz het volgende:
Sommige mensen hebben dat, die kunnen moeilijk hun aandacht op 1 onderwerp houden. Ik heb ook een paar mensen om me heen die van de hak op de tak springen. Je praat over iets en zomaar beginnen ze over iets heel anders. Ik kan soms boos worden, en dan vraag ik ook, luister je wel?? Het kan heel irritant zijn. Maar ja...

Ps. Denk trouwens niet dat het echt een stoornis is.
Er is toch wel een naam voor ADHD/ADD. Ik kan me voorstellen dat het heel storend is maar als je ADD hebt gaan je gedachten gewoon zo snel dat je voortdurend andere dingen in het gesprek gooit
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_61793293
ADD is wel heel anders dan wat de meeste mensen die van de hak op de tak springen hebben. Ik vind het zelf altijd wel geinig als mensen van de hak op de tak springen, komt omdat ik het zelf ook doe lijkt me. Het is helemaal 1 groot feest als je meerdere mensen bij elkaar hebt die het alle allemaal doen, krijg je geweldige gesprekken van die allemaal over iets compleet verschillends gaan en dan toch reageert iedereen op elkaar en begrijpt iedereen het.
pi_61794030
quote:
Op zondag 21 september 2008 00:06 schreef clumsy_clown het volgende:
Ja, ik ga ook al aan mezelf twijfelen, misschien toch een testje hier en daar doen. Ik doe echt schokkend vaak hetzelfde als TS z'n vriend .
't Is duidelijk, je hebt AD(H)D, snel aan de Ritaline!

Volgens mij is het iets wat iedereen wel heeft, dat je op een eigen gedachtespoor zit en je denkt dat iedereen het kan volgen en meestal is dat ook wel zo alleen een enkele keer niet.

M.
Hallon!
pi_61794058
'Van de hak op de tak', dat wordt incoherent taalgebruik (incoherentie) genoemd.
Je hoeft het niet meteen te koppelen aan een stoornis. Het is een kenmerk van bepaalde stoornissen maar wel in combinatie met andere klachten. En je kunt pas van een symtoom spreken als de gesprekken ernstig verstoord raken. Incoherentie wordt vaak bij mensen met schizofrenie gezien. Het is een 'denkstoornis'.

Betekenis incoherentie:
Verwardheid, onsamenhangendheid van gedachten.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_61794551
Lol @ overdreven reactie van TS

Ik heb trouwens ook zo'n vriend. Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?" Iets wat ie nog steeds moet aanhoren
pi_61794584
quote:
Op zondag 21 september 2008 10:12 schreef VonHinten het volgende:

Ik heb trouwens ook zo'n vriend. Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?" Iets wat ie nog steeds moet aanhoren
  zondag 21 september 2008 @ 18:51:52 #22
228866 DarkDream
Blue eyes, dark hair.
pi_61805272
Je bent gewoon een meut.
pi_61805417
quote:

Die sprak ooit eens out of the blue de legendarische woorden: "Zeg, heb jij ook een buks?"
pi_61805946
quote:

pi_61806007
Dat doe ik ook
compact en kleverig.
  zondag 21 september 2008 @ 23:52:16 #26
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_61814654
Ik heb dat wel vaker
Bij mij is het meer omdat ik vergeetachtig ben, en als ik dan iets aan het vertellen ben, schiet me iets te binnen dat ik ook nog moest vertellen, maar was vergeten. Dat floept er dan tussen, soms enorm uit context.
Ik zou het in elk geval niet omschrijven als een stoornis
pi_61815241
quote:
Op zondag 21 september 2008 23:52 schreef MMach het volgende:
Ik heb dat wel vaker
Bij mij is het meer omdat ik vergeetachtig ben, en als ik dan iets aan het vertellen ben, schiet me iets te binnen dat ik ook nog moest vertellen, maar was vergeten. Dat floept er dan tussen, soms enorm uit context.
Ik zou het in elk geval niet omschrijven als een stoornis
Wat die klusheld zegt.

Ik heb het trouwens ook als ik dingen moet doen.

Dan ben ik de wasmachine aan het leeg halen en dan halverwege bedenk ik dat er nog iets moet gebeuren en dat doe ik dan ook. Wat dat betreft moet ik mezelf af en toe echt tot de orde roepen.

Dat maakt mij ook een slechte klusser. Ik ben ergens bezig en 5 minuten later doe ik iets heel anders zonder dat het andere af is.
  maandag 22 september 2008 @ 00:19:57 #28
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_61815301
quote:
Op zondag 21 september 2008 18:58 schreef French_kiss het volgende:

[..]

Edit: toch wat nuance

Vind je dit nou echt lollig? Als je er bij bent geweest is het vast leuk, hem er soms mee irriteren is ook leuk, maar het van iemand anders op een forum lezen, is dat een waard?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
pi_61816100
Zooo herkenbaar.
''Trouwens'' , in de zin van.. ''ik moet je nog wat vertellen''.
Dus dan zou ik ook een stoornis hebben volgens jou?
Life is Music
  maandag 22 september 2008 @ 01:28:47 #30
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_61816169
Lieve mona
Ik roep meestal alle dingen die in me op komen ben ik nu "anders" ?
pi_61816245
Zullen we een praatgroep beginnen, dribs? En dan de hele avond vullen met een diarree aan onsamenhangende verhalen. Wordt lachen, gieren, brullen.
  maandag 22 september 2008 @ 07:15:47 #32
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_61816944
quote:
Op maandag 22 september 2008 01:28 schreef Dribbel_ het volgende:
Lieve mona
Ik roep meestal alle dingen die in me op komen ben ik nu "anders" ?
Beste Dribbel_,

Als ik de fora van Fok! erop na sla, heb je waarschijnlijk een borderline stoornis.
Ben je ook wel eens onredelijk? Vast wel.

Kus,
Mona.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 22 september 2008 @ 11:17:53 #33
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_61820453
Onredelijk samen met beoordelend
pi_61824495
Ik ben zowel in praten als handelingen hak op de tak.
Alsof je dan gelijk niet goed wijs bent.

Hak op de tak FTW!
[b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
YES! The rhythm, the rebel.
  maandag 22 september 2008 @ 14:18:37 #35
107984 The-Hcs
Heet stiekem gewoon Henk.
pi_61824613
adhd

slotje
On the third, look out for Otis Wright. Until then, keep your head up.
pi_61828553
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 23:00 schreef PoepSnoet het volgende:

Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Op maandag 22 september 2008 00:19 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Vind je dit nou echt lollig? Als je er bij bent geweest is het vast leuk, hem er soms mee irriteren is ook leuk, maar het van iemand anders op een forum lezen, is dat een waard?
Ja, ik vind m een waard.
pi_61849041
quote:
Op maandag 22 september 2008 14:13 schreef Kluts het volgende:
Ik ben zowel in praten als handelingen hak op de tak.
Alsof je dan gelijk niet goed wijs bent.

Hak op de tak FTW!
Oeh Trouwen?

Dat zal een mooie huwelijksplechtigheid worden. Halverwege besluiten ineens wat anders te doen.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 23 september 2008 @ 13:37:36 #39
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_61849207
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 22:34 schreef Olmo het volgende:
Iemand een idee of het hier een lichte afwijking/stoornis betreft?
Ja, je hebt een sociale stoornis omdat je niet kunt overschakelen van het ene naar het andere onderwerp.
pi_61849253
Ik doe dat zovaak, soms ook omdat een gespreksonderwerp me totaaaal niet interesseert
Patat Friet
pi_61861904
Razendsnelle associaties die anderen niet kunnen volgen, heb ik ook last van. ADD bij mij, die modeziekte weet je wel, maar het kan ook 'n persoonlijkheidskenmerk zijn.
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_61862803
ADD. Kan niet anders.
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:53:31 #43
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_61864662
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 13:39 schreef ganzenherder het volgende:
Ik doe dat zovaak, soms ook omdat een gespreksonderwerp me totaaaal niet interesseert
Ik ook, maar meestal om de reden dat ik geen zin heb om het nieuwe onderwerp te introduceren, ik toch bij vrienden ben, en iedereen weet waar het over gaat.
Simpel toch?
pi_61865126
Doe ik meestal niet, als ik over iets heel anders wil beginnen verbind ik het oude onderwerp vaak even snel met het nieuwe .Gaat vanzelf eigenlijk maar begin nooit zomaar over totaal iets anders.
pi_61865418
quote:
Op maandag 22 september 2008 00:19 schreef MichielPH het volgende:

Ik lag ook in een deuk, maakt mij dat nu (ook) een slecht persoon ?
zure
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')