abonnement Unibet Coolblue
pi_86600806
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 22:16 schreef Groot-Nederlander het volgende:
Een van de grotere bunkers ligt onder het Media Park te Hilversum, waarschijnlijk nabij de TV-toren.
Compleet met een radiostudio gebouwd in een Kooi van Faraday.
Deze studio kan inbreken op alle publieke radionetten indien nodig.
Tussen het Muziek Paviljoen en de bunker bij die TV toren zou een complete onderaardse weg liggen.
Op geheime plekken op het Media Park zouden zgn videoinbreekkasten zijn gebouwd, maar daar weet ik niets van.
Ik heb destijds geholpen met het ontwerpen van die atoombomvrije radiostudio en heb een document moeten tekenen om daarover nooit iets te zeggen.
Dat is dan mislukt
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_86602425
even wat bunker logica...


"de Russen" zouden indien ze west Europa aan zouden vallen waarschijnlijk ook de communicatie proberen uit te schakelen. Daarom snap ik dat het logisch is dat je een noodvoorziening in een bunker stopt. maar waarom onder het mediapark... 2 keer bombarderen voor de prijs van 1 :? of gingen we ervan uit dat "de Russen" alles al wisten en dat het geen zak meer uitmaakte waar we die bunker onder de grond zouden stoppen?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_86603679
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:41 schreef EricT het volgende:

[..]

Dat is dan mislukt
faal :')
pi_87905060
Ik liep pas geleden door de Westelijke tunnel van station Utrecht, en trof daar bij perron 5 een stel rode deuren aan. Het lijken wel gasdichte deuren. Maar wat is het praktisch nut als me die dichtdoet? De tunnel zelf kent geen andere deuren verder om zich af te sluiten, of zit er wat tofs achter de deuren soms?
pi_87926796
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 01:05 schreef -calimero- het volgende:
Weet wel dat onder Utrecht CS ook een hele grote atoombunker zit.
Deze is o.a. te bereiken door de voetgangerstunnel naar Vredeburg.
Hierin zijn ook nog de grote stalen deuren te zien die gesloten kunnen worden om de tunnel af te sluiten.
even topic teruglezen Nina ;)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_87926886
In metrostation Stadhuis in Rotterdam zitten schuilkelders ingebouwd, die d.m.v. een gang verbonden zijn met het Stadhuis.

Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_88310707
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 09:13 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

even topic teruglezen Nina ;)
Okay, dus die voetgangerstunnel kon worden gebruikt als bunker? :P?
Klopt dat?
pi_88854587
schopje?
  zondag 21 november 2010 @ 12:29:43 #59
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_88970434
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2009 12:24 schreef Lkw het volgende:
Het Amsterdam Underground Festival speelde zich in 2007 af op een paar plekken onder Amsterdam. Niet echt schuilkelders of bunkers, maar misschien toch aardig voor dit topic:

-knip knip-

Ja, leuk festivl was dat :Y Ik ben in het caisson geweest en ook een paar keer in die 'geheime tunnel'. Maar daar is niets geheims aan, het is gewoon om de IJtunnel te checken en een heleboel bruggen hebben een brugkelder.
With the stars as her umbrella
  zondag 5 december 2010 @ 20:46:17 #60
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_89562876
Er stond vorige week een artikel over de schuilkelders onder de Amsterdamse metrostations in De Pers.


De gassluis, die dienst deed als in- en uitgang


Wasbakjes bij het Weesperpleinstation

quote:
Ze waren er wel, alleen niemand wist het

De atoomschuilkelders in Amsterdam waren allemaal tip-top in orde. Voor wie ze waren weet echter niemand. 'Eerst jij, dan ik. Of: de hoogste bieder.'

Stel. U was een rijke, belangrijke Amsterdammer in 1980. Een wethouder bijvoorbeeld.
De wereld is in de ban van de Koude Oorlog. Sovjet SS-20 kernraketten staan op Europa gericht. In het Kremlin drukt president Breznjev een rode knop in die een allesvernietigende atoomoorlog ontketent. Ook Nederland moet eraan geloven. 'Gelukkig heb ik wel een plekje in een van die hightech schuilkelders' zult u, als succesvolle magistraat denken. Mooi niet, blijkt uit een boekje dat jouranlist Marc Mijer in opdracht van de gemeente Amsterdam schreef over de grote atoomschuilkelders.
Voor een bedrag van 20 miljoen gulden werden de metrostations Nieuwmarkt, Wibautstraat en Weesperplein in de jaren zeventig uitgerust met hypermoderne, van allerlei faciliteiten voorziene schuilkelders. In het boekje van Mijer Een vernuftig geheel valt te lezen en te zien dat de schuilkelders technisch tiptop in orde waren, maar operationeel één groot vraagteken bleken te zijn.
Ooit over station Nieuwmarkt gelopen en uzelf afgevraagd wat die grijze stalen vlakken in d emuren bij de stationsentree waren, als het u überhaupt al opgevallen was? Gasdichte schuiven die het station hermetisch konden afsluiten van de buitenwereld. Daar vlakbij weggemetseld een ruimte waar de schuiler radioactief stof van zich af kon douchen en zijn kleren kwijt kon in een 'inwerpluik voor besmette kleding'.
De ondergrondse stad was uitgerust met noodaggregaten, dieseltanks en eigen waterpompen die water konden oppompen van een natuurlijke bron op 40 meter diep. Frisse lucht? Die kwam binnen door grote zandfilters die de lucht van schadelijk materiaal zuiverden. Verder nog was- en toiletruimtes en stapelbedden die in totaal meer dan 10.000 mensen moesten herbergen.
Met de faciliteiten niets mis. Alleen, wie waren die 10.000 gelukkigen die recht hadden op een van die felbegeerde plekken in de schuilkelder en wie ging dat dan allemaal regelen? Mijer zocht het tot op de bodem uit, maar nog steeds is onduidelijk voor wie de schuilkelders bestemd waren. De voorbijgangers die gebruikmaakten van het station? In de archieven is niets terug te vinden over een gemeentelijke voorlichtingscampagne en een frequent metrogebruiker uit midden jaren tachtig weet ook van niets: 'Nee. We zijn daar nooit over geïnformeerd.' En de omwonenden? Thea Laagland woont sinds 1979 dicht bij het Weesperplein. Zij wist van het bestaan van de bunkers, maar 'als bewoners hebben wij er nooit iets over te horen gekregen. Waarschijnlijk was het bedoeld voor een bepaalde groep mensen; bestuurders en andere belangrijke types.' Aha, de bobo's dus.
Stationsbeheerder De Vries van het GVB heeft van zijn voorgangers gehoord dat er bij de gassluis ook ruimte was gemaakt voor een 'ballotagecommissie' (bestaande uit Henk-jan Smits, Gordon en Jerney Kaagman, red.) die zou bepalen of iemand wel of geen toegang zou krijgen. Maar als die lijsten ooit hebben bestaan, zijn ze spoorloos en verder weet niemand er iets over te melden. Michael van der Vlis, wethouder Verkeer en Vervoer van 1978 tot 1990: 'Ik geloof dat we er in het college vooral grapjes over gemaakt hebben. Wie de schuilkelders in mag? Eerst jij, dan ik. Of de hoogste bieder. Tja.'
En wie zei er dan 'vol is vol'? Wat was de verdere gang van zaken bij een kernaanval? Een voormalig medewerker van de Burger Bescherming: 'Er was helemaal geen protocol. Wie mocht naar binnen? Wie deed de deur dicht? Daar was helemaal niets over afgesproken.'
Na de Koude Oorlog werd het onderhoud aan de schuilkelders gestaakt en in 2004 werd besloten de schuilkelderfunctie op te heffen. Sinds vorig jaar zijn de ruimtes ontmanteld om ruimte te bieden aan nieuwe ventilatieapparaten die de brandveiligheid van het metronetwerk moeten verbeteren. Geen parkeergarages dus, of duistere underground feestruimtes. Maar het blijft wel een jongensboek achter betonnen muren. Denkt u daar eens aan, de volgende keer dat u de metro pakt.

Bron: De Pers, 26 november 2010
  maandag 6 december 2010 @ 11:09:37 #61
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_89580031
Thanks voor het posten van dat artikel.

Blijft intrigerend. Meer info is welkom!
Ik heb al een boek.
pi_93539376
Zijn er nog meer mensen die wat meer over geheime schuilkelder weten?
pi_93550716
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2008 00:46 schreef Hanekrooi het volgende:
Atoombunker Amsterdam-zuid.

http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=37603
Is deze inmiddels gesloopt, of is er een alternatief gevonden?
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
  vrijdag 27 mei 2011 @ 16:29:01 #64
213867 Nina-Sanders
Probleem kind
pi_97387942
Even een schopje.
pi_97605718
Erg interessant topic ja :)
  zaterdag 2 juli 2011 @ 17:58:34 #66
213867 Nina-Sanders
Probleem kind
pi_98955483
Iemand die meer informatie heeft over schuilkelders?
pi_99026515
Ik was ff benieuwd naar dit topic , mn man komt nl uit Amsterdam en is in de atoomkelder geweest:

Ik zal m nu zelf ff laten vertellen:

-rob hier! Ik ben in mijn jeugd toen de metro ongeveer een jaar oud was door de atoom bunker onder het centraal station gelopen ,heb daar van alles gezien .
Zoals voedsel pakketten en watervooraden.Ik heb daar uren rondgewandeld en ben uiteindelijk bij station waterloplein er weer uitgegaan,moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was.
Ik denk dat menig amsterdammer er zelfs niets van afweet.
Nu lees ik dat amsterdam zelfs de bunkers aan het uitbreiden is,maar ik denk dat deze niet voor de gewone man zijn ,maar voor de notabelen.
  maandag 4 juli 2011 @ 18:50:26 #68
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_99031564
Dat verhaal is volgens mij niet helemaal juist.

De atoomkelders in Amsterdam zijn enkel gebouwd onder stations Nieuwmarkt en Waterlooplein, en zijn gelijktijdig gebouwd met deze stations ten tijde van de aanleg van metrolijn. Onder Amsterdam CS is voor zover ik weet überhaupt geen ruimte voor bunkers, doordat het station op een aardige hoeveelheid houten heipalen staat - onlangs zijn er voor de aanleg van de Noord/Zuid-lijn een heleboel onderuit gezaagd nadat de fundering is verstevigd.

Bovendien dacht ik ook niet dat de bunkers onder Nieuwmarkt en Waterlooplein met elkaar in verbinding staan. Alhoewel er wel redelijk wat ruimte zou moeten zijn, zijn ze ook weer niet dermate groot; dan zou onder dat hele stuk tracé van Nieuwmarkt naar Waterlooplein bunker moeten liggen.

En ze worden ook niet uitgebreid - sterker nog, ze zijn in de afgelopen jaren zelfs ontruimd en ontmanteld. De bedden en eventuele voorraden die er stonden zijn verwijderd, en de ruimtes worden grotendeels nu gebruikt als installatieruimtes voor ventilatie-systemen en opslag.

Ik zal binnenkort even kijken of ik tijd heb om een onlangs verschenen artikel in het tijdschrift van het GVB hier te delen, met nog een paar plaatjes. Het is een wat uitgebreidere versie van het bovenstaande krantenartikel, niet heel spectaculair, maar mogelijk wel interessant.
pi_99057286
Zijn verhaal is wel juist hij is er zelf binnen geweest dus jij kan daar helemaal niet over oordelen je was er nl niet bij aanwezig.
Zijn reactie:

Rob: Klaarblijkelijk weet je niet wat er wel ligt of niet. ben je er zelf ook geweest?
Ik ben wel degelijk in de bunkers geweest en weet 100% zeker dat de bunker van cetraalstation tot waterlooplein loopt of liep.
Het is ongeveer 25 jaar geleden dat ik daar ben geweest (dus veel kan al veranderd zijn) ,maar dat lopen daar was absoluut niet legaal.
Je kan mij wel in twijfel trekken maar het is niet allemaal gedocumenteerd.
Wat jij er wel of niet van wil geloven is jouw zaak, maar ik heb er gelopen. Ik weet ook dat er onder de stopera ook zo'n kelder ligt ,maar veel mensen weten hier namelijk niets vanaf.
Het centraal mag dan wel op houtenpalen gebouwd zijn maar het metrostation niet, die staan op betonnen palen en lopen dieper dan je denkt.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 16:51:56 #70
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_99071021
Onder (meer naast) centraal zijn destijds wel metrobuizen voorbereid tbv de oost/westlijn. In die buizen zou De Chocoladefabriek komen (wat is er eigenlijk met dat plan gebeurd). Wellicht dat je daarin hebt gelopen?

In de metrohal van centraal is niets te zien dat duidt op een onderliggende laag. In de metrohal van Weesperplein wel. In dat opzicht twijfel ik aan je verhaal, aan de lokatie ervan in ieder geval. Maar hoop dat ik er naast zit natuurlijk, want meer intrigerende plaatsen om dit topic nieuw leven in te blazen :)

No offence dus, maar is er een mogelijkheid van een geheugen fuck-up? 25 jaar is niet kort. Ik heb soms al na 1 dag last van fuckups bijvoorbeeld :P
Ik heb al een boek.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:47:21 #71
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_99085439
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 11:09 schreef mousy31 het volgende:
Zijn verhaal is wel juist hij is er zelf binnen geweest dus jij kan daar helemaal niet over oordelen je was er nl niet bij aanwezig.
Jij ook niet, dus er is geen reden om meteen zo vijandig te doen.

Zoals Rio aangaf, is het een aardige tijd geleden en is het goed mogelijk dat hij zich vergist. Ongeveer destijds was wel de oostelijke metrotunnel opgeleverd, en die gaat wel vanaf voor Centraal Station via Waterlooplein naar Weesperplein. Gezien het feit dat zowel Nieuwmarkt als Waterlooplein en Weesperstraat over schuilkelders beschikken, zou het niet onlogisch zijn als je dan op verschillende punten langs dat tracé dergelijke schuilruimtes aantreft.

Volgens wat ik kan vinden over het originele plan voor een Oost/West-lijn, zou deze niet langs Centraal Station gaan, maar via Weesperplein. Daar is dus wel extra bouwwerk verricht, ik meen zelfs dat er (gedeeltes van) een tweede stationshal in de grond zit(ten), en dat mede daarom Weesperplein als enige metrostation op dat stuk van perrons aan de zijkanten is voorzien in plaats van in het midden.

http://www.stelling-amsterdam.nl/bunkers/schuilplaatsen/
Dit betreft nog een lijst van openbare schuilplaatsen in Amsterdam die destijds zijn aangelegd, waar onder andere die van Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein op zijn vermeld.
pi_99194226
Zo leuk is t niet als je vraagt dat iemand wat meer verteld en vervolgens zegt dat hij t niet goed heeft.
Hij heeft er zelf gelopen de meeste gewone bevolking weet hier NIETS vanaf, het staat dus ook nergens wat gewone mensen kunnen inzien, beschreven, want het is niet voor de gewone burger
De toegang zit achter de roltrap van het centraal. Hij weet echter niet of dit nog steeds zo is dr kan veel verandert zijn in 25 jaar.
Er is niks mis met zn geheugen.
Hij heeft duidelijk gezegt dat hij er stiekum in is geweest en dat niemand daar verder komt van de gewone bevolking....het was nl net na de oplevering.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:33:53 #73
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_99220742
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 12:34 schreef mousy31 het volgende:
Zo leuk is t niet als je vraagt dat iemand wat meer verteld en vervolgens zegt dat hij t niet goed heeft.
Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat wanneer er een discussie over bunkers en schuilkelders in Amsterdam is, en je reageert met "Oh, trouwens, 25 jaar geleden is mijn man wel eens in een atoombunker onder metrostation Amsterdam Centraal geweest die zó groot is dat je er urenlang kan rondwandelen, en van waaruit je zo naar Waterlooplein kunt lopen, maar niemand weet er vanaf" en het daarbij laat, dat de reactie enigszins sceptisch gaat zijn.

Het is uiteraard niet onmogelijk dat er ook bij station Amsterdam Centraal een soortgelijke noodbunker is aangelegd als bij stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein, alhoewel het dan wat ongewoon is dat deze zo goed geheim gehouden is in tegenstelling tot de andere drie. En wellicht is het ook niet ondenkbaar dat het mogelijk is om via onderhoudsgangen en servicekanalen bij de metrotunnels (ik weet niet of deze er zijn) van het ene naar het andere station te komen en dus ook bij de verschillende atoombunkers, maar het lijkt me vreemd als de bunkers direct met elkaar in verbinding zouden staan, zeker omdat het de bedoeling is dat ze juist hermetisch af te sluiten zijn met eigen voorzieningen.

Kortom, ik vind het prima als je zegt dat er nog veel meer ligt dan wat er bekend is, maar dan willen we uiteraard wel wat meer details weten - wat voor ruimtes zijn er allemaal bij Amsterdam Centraal, waar liggen die, en hoe kwam je vanaf de atoombunker daar uiteindelijk bij Waterlooplein uit?
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:51 schreef Rio het volgende:
Onder (meer naast) centraal zijn destijds wel metrobuizen voorbereid tbv de oost/westlijn. In die buizen zou De Chocoladefabriek komen (wat is er eigenlijk met dat plan gebeurd). Wellicht dat je daarin hebt gelopen?
Net dit even nagekeken, omdat ik toch wel nieuwsgierig was; de tunnel waar je op doelt ligt er inderdaad, maar is pas in de eerste helft van de jaren '90 aangelegd, en was niet bedoeld voor de Oost/Westlijn, maar voor de IJ-tram, hetgeen nu gewoon de bovengrondse lijn 26 is geworden.

Hier komt inderdaad het Chocolademuseum in te zitten, zou volgens de website in 2013 open moeten gaan :)

Overigens, videobeelden van de bunkers bij Weesperplein in een programma van de NTR van september 2010, redelijk recent nog dus:

http://onzeschatten.ntr.n(...)ons-tegen-de-vijand/
(vanaf ~13:00 begint het)

[ Bericht 12% gewijzigd door Leshy op 08-07-2011 22:25:47 ]
  zaterdag 9 juli 2011 @ 13:40:56 #74
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_99240954
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:33 schreef Leshy het volgende:

[..]

Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat wanneer er een discussie over bunkers en schuilkelders in Amsterdam is, en je reageert met "Oh, trouwens, 25 jaar geleden is mijn man wel eens in een atoombunker onder metrostation Amsterdam Centraal geweest die zó groot is dat je er urenlang kan rondwandelen, en van waaruit je zo naar Waterlooplein kunt lopen, maar niemand weet er vanaf" en het daarbij laat, dat de reactie enigszins sceptisch gaat zijn.

Het is uiteraard niet onmogelijk dat er ook bij station Amsterdam Centraal een soortgelijke noodbunker is aangelegd als bij stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein, alhoewel het dan wat ongewoon is dat deze zo goed geheim gehouden is in tegenstelling tot de andere drie. En wellicht is het ook niet ondenkbaar dat het mogelijk is om via onderhoudsgangen en servicekanalen bij de metrotunnels (ik weet niet of deze er zijn) van het ene naar het andere station te komen en dus ook bij de verschillende atoombunkers, maar het lijkt me vreemd als de bunkers direct met elkaar in verbinding zouden staan, zeker omdat het de bedoeling is dat ze juist hermetisch af te sluiten zijn met eigen voorzieningen.

Kortom, ik vind het prima als je zegt dat er nog veel meer ligt dan wat er bekend is, maar dan willen we uiteraard wel wat meer details weten - wat voor ruimtes zijn er allemaal bij Amsterdam Centraal, waar liggen die, en hoe kwam je vanaf de atoombunker daar uiteindelijk bij Waterlooplein uit?

[..]

Net dit even nagekeken, omdat ik toch wel nieuwsgierig was; de tunnel waar je op doelt ligt er inderdaad, maar is pas in de eerste helft van de jaren '90 aangelegd, en was niet bedoeld voor de Oost/Westlijn, maar voor de IJ-tram, hetgeen nu gewoon de bovengrondse lijn 26 is geworden.

Hier komt inderdaad het Chocolademuseum in te zitten, zou volgens de website in 2013 open moeten gaan :)

Overigens, videobeelden van de bunkers bij Weesperplein in een programma van de NTR van september 2010, redelijk recent nog dus:

http://onzeschatten.ntr.n(...)ons-tegen-de-vijand/
(vanaf ~13:00 begint het)
IJ-tram idd, ik vrrgiste me.

Dat chocomuseum is volgens mij een dikke fail.
Ik heb al een boek.
pi_99271406
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:33 schreef Leshy het volgende:

[..]

Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat wanneer er een discussie over bunkers en schuilkelders in Amsterdam is, en je reageert met "Oh, trouwens, 25 jaar geleden is mijn man wel eens in een atoombunker onder metrostation Amsterdam Centraal geweest die zó groot is dat je er urenlang kan rondwandelen, en van waaruit je zo naar Waterlooplein kunt lopen, maar niemand weet er vanaf" en het daarbij laat, dat de reactie enigszins sceptisch gaat zijn.

Het is uiteraard niet onmogelijk dat er ook bij station Amsterdam Centraal een soortgelijke noodbunker is aangelegd als bij stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein, alhoewel het dan wat ongewoon is dat deze zo goed geheim gehouden is in tegenstelling tot de andere drie. En wellicht is het ook niet ondenkbaar dat het mogelijk is om via onderhoudsgangen en servicekanalen bij de metrotunnels (ik weet niet of deze er zijn) van het ene naar het andere station te komen en dus ook bij de verschillende atoombunkers, maar het lijkt me vreemd als de bunkers direct met elkaar in verbinding zouden staan, zeker omdat het de bedoeling is dat ze juist hermetisch af te sluiten zijn met eigen voorzieningen.

Kortom, ik vind het prima als je zegt dat er nog veel meer ligt dan wat er bekend is, maar dan willen we uiteraard wel wat meer details weten - wat voor ruimtes zijn er allemaal bij Amsterdam Centraal, waar liggen die, en hoe kwam je vanaf de atoombunker daar uiteindelijk bij Waterlooplein uit?

[..]

Net dit even nagekeken, omdat ik toch wel nieuwsgierig was; de tunnel waar je op doelt ligt er inderdaad, maar is pas in de eerste helft van de jaren '90 aangelegd, en was niet bedoeld voor de Oost/Westlijn, maar voor de IJ-tram, hetgeen nu gewoon de bovengrondse lijn 26 is geworden.

Hier komt inderdaad het Chocolademuseum in te zitten, zou volgens de website in 2013 open moeten gaan :)

Overigens, videobeelden van de bunkers bij Weesperplein in een programma van de NTR van september 2010, redelijk recent nog dus:

http://onzeschatten.ntr.n(...)ons-tegen-de-vijand/
(vanaf ~13:00 begint het)
Ik denk dat hij zon beetje alles al verteld heeft, hij zal hier later nog op terug komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')