Deel 2 alweer..??!!
Deze deel gaat over de PK per liter, waar ik de F20c heb genomen als onderwerp, de 250PK sterke S2000 motor die met gemak 9.000RPM kan draaien

wehehehe
De vorige OP, beetje aangepast:
So, veel Honda zwerfers hier, waaronder Raulbouli, Bietelboer, Pumatje , en niet zo lang hier: DurQ.
Natuurlijk hebben we hier ook nog de Googol, maar hij houd zich koest met zijn CRX Del Solletje..
En natuurlijk ijsmeis!! Met haar
Versjoniede Gestylde (ex?)CRX!
Hier de Honda Projectjes:
Van
Googolplexian![]()
Van raulbouli:
Project: Honda Civic CoupéProject: Honda Civic Coupé #2![]()
En die van Puma:
Project: Honda civic ed7 ![]()
![]()
Honda. The Power Of Dreams.
Stukje Wiki:
quote:
De 2L motor met codenaam F20C 5 jaar op rij verkozen tot "engine of the year" in de categorie tot 2L. De unieke atmosferische 2 liter 16 kleppen motor levert 241PK wat neerkomt op een specifiek vermogen van 120 PK per liter, een wereldrecord onder atmosferische motoren. De versie die in Japan verkocht wordt beschikt over 250PK. Vanaf 2005 hebben de auto's voor de Amerikaanse markt een 2.2L versie gekregen die evenveel vermogen produceert maar iets meer koppel. De toerentalbegrenzer is door de verlengde slag teruggebracht tot 8300tpm, waar deze normaal pas bij 9000tpm in werking zou treden.
Het vermogen wordt geproduceerd mede dankzij het VTEC-systeem (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Dit systeem bevat 3 in plaats van 2 nokken per 2 inlaat/uitlaatkleppen. De 2 standaard nokken bedienen de kleppen (inlaat en uitlaat) tot ongeveer 6000 toeren waarna het VTEC systeem via oliedruk de 3e centrale nok met raceprofiel (wild cam) laat overnemen. Hierdoor gaan de kleppen vroeger open, gaan ze dieper open en blijven ze ook langer open waardoor er meer benzine/lucht mengsel in de cilinder kan. Dan laat de auto zijn ware aard zien waar pas een einde aan komt bij 9000tpm. De kleppen zouden pas gaan "zweven" en dus contact maken met de zuigers vanaf ca. 10.250tpm. Om deze toerentallen aan te kunnen zijn de cilinderwanden bvb met glasvezel versterkt (FRM - Fiber Reinforced Metal) en zijn de toleranties van de verschillende motorcomponenten ongeveer gelijk aan die van de racemotoren. Hierdoor zijn er geen balansassen nodig om de motor toch trillingsvrij te doen draaien. In het VTEC gebied (6000-9000tpm) produceert de motor ongeveer 100PK bijkomend vermogen. Het metaalachtige gehuil dat de motor dan laat horen doet onvermijdelijk denken aan de Formule 1.
Ik kan hier wel een heel verhaal schrijven.. maar het is zo dat we hier 7 pagina's gaan vol discuseren en vragen gaan stellen/beantwoorden en Pics gaan posten hier!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
JDM of niet, Sjonnie of niet.. Alles is welkom.
Greetz,,
Turqiee52....
[ Bericht 8% gewijzigd door Turquaz52 op 19-09-2008 18:40:02 ]