Keihard was het. Het geluid wat ik hoorde tijdens de hersenspinsels wat ze dromen noemen. Het geluid wat ik hoorde leek bij de droom te horen, je kent het wel... de staat waarin je verkeerd als je tussen het waken en slapen in zit. Het geluid kwam van mijn wekker, dubbele wekker. Enerzijds een philips wake-up lite, welke dus als een bezeten vogelnest tekeer gaat en je kamer verlicht alsof de zon onder de horizon vandaan komt, anderzijds mijn Samsung telefoon die ligt te loeien alsof hij z'n laatste accuadem uitblaast. Nu kun je jezelf voorstellen dat dat niet echt een plezante ervaring is als je rond een uur of 1 naar bed ging en het 6:30 uur is op het moment waarover ik spreek. Van 1 wekker word ik dan ook niet wakker, vandaar de philips/samsung-combo. Na een aantal keer blind op beide toestellen geramd te hebben zodat ze in de zogenaamde snoozemode gaan. Ik voelde het alweer aan komen, zoals iedere (doordeweekse) ochtend ; "als ik hem nu nog een keer weg druk, blijf ik weer tot de uiterste tijd liggen zodat ik moet haasten". En daar had ik vanzelfsprekend geen zin in. Het is een raar fenomeen, de tijd die je nodig hebt om uit die toestand te komen is een seconde of 6 maar vaak prefereer ik mijn warme bed tot het laatste moment. Dit keer dus niet, ik sprong uit bed zodat ik na de 6 seconden verdwaasd door de kamer lopen, vrij wakker was. Geen ideale manier om op te staan maar hey, het is doordeweeks, dan is het nooit ideaal om op te staan.
De douche was mijn eerste tussenstop. Ik friste me op, kleedde me aan en liep naar beneden. Een zak broodjes staarde me aan, normaal heb ik geen tijd om een broodje te eten omdat ik moet haasten vanwege het te lang in bed blijven liggen, remember? Afijn ik maakte een overheerlijk broodje met kaas en genoot van m'n ontbijt wat ik thuis verorberde voor de eerste keer in deze week. Normaalgesproken heb ik de bus van 7:30, ik keek op de klok en de wijzers gaven 6:55 aan. Zat tijd dus ik kan rustig aan doen, dacht ik. Ik keek even rond hier op FOK om te kijken of er nog iemand op "My Active Topics" heeft gereageerd maar toen flitste in mijn gedachte voorbij dat ik dit keer wel eens een bus eerder zou kunnen hebben, namelijk die van 7:18. Dit is een snelbus welke sneller op het station is en daarmee zou ik vroeg op het werk kunnen zijn zodat ik ook vroeg weer naar huis kan. Dit komt goed uit, dacht ik. Vanavond is mijn vader jarig en dan kan ik daar redelijk op tijd zijn. Inmiddels had ik een halve sigaret opgerookt en genoot nog even na van de nicotine die de sigaret mij gaf. De klok gaf 7:10 aan en moest ik dus alsnog haasten om die eerdere bus te pakken. Ik sprintte naar boven gooide een willekeurige klodder gel in mijn haar waarna ik m'n tanden ging poetsen. Ik kwam erachter dat de gel nog niet uitgesmeerd was in mijn haar dus haalde snel m'n handen even er doorheen en het zat weer in model, voor zover je het een model kan noemen. Deo en aftershave erbij, en ik zou weer helemaal het ventje zijn.
Ik haastte me naar beneden, naar buiten en zag in de verte de bushalte al. Aangekomen bij de bushalte stonden er al een mannetje of 4 te wachten op dezelfde bus die ik wilde gaan pakken. Het was vrij koud dus ik hoopte dat onze van Arriva snel zouden komen. 7:16, 7:17, tergend langzaam gingen de minuten voorbij zoals altijd als je staat te wachten ergens op. Intussen rekende ik even uit hoelaat ik op het werk zou arriveren als alle OV mee zat. Volgens mijn calculaties zou dat rond 8:15 zijn, mooie tijd als je nagaat dat ik er normaliter pas 8:50 ben. Inmiddels 7:22, de bus was al 4 minuten telaat terwijl ik kou stond te lijden als een ijsbeer zonder vacht. Toen zag ik ineens in de verte een oranje licht, zoals je dat op dat scoreboard hebt boven de bus. Het licht en dus de bus naderde en stopte voor het stoplicht welke vlak voor de halte staat. Aaah dacht ik, eindelijk die heerlijk warme bus in, dan kan ik even naar buiten kijkend wakker worden terwijl ik de bomen langs de snelweg langs me heen zie gaan. Het licht van het stoplicht sprong kennelijk op groen waardoor de bus ging rijden. Iedereen bij de halte nam zijn of haar posities in om zo snel mogelijk in de bus te kunnen. Wat me opviel is dat de bus vrij hard aan kwam rijden. Ik zag die schele grafslet van een chauffeuse, welke kennelijk een oogafwijking had van -80, met der schapekop naar de halte kijken. Ik zag der denken "ooh, daar staan ook nog mensen, naja, w/e" en rijdt zo de halte voorbij waarop 1 van mijn lotgenoten terecht een vragend gebaar maakt naar de incapabele, kippige chauffeuse-snol. Ik bedoel; gekker moet het niet worden. Het is 1 van de simpelste beroepen ever. Er zijn 3 momenten dat je stopt; je stopt bij de volgende halte als een passagier op het stop knopje drukt, je stopt als er mensen bij een halte staan te verkleumen van de kou zodat zij ook mee kunnen en je stopt voor het rode stoplicht.
Schijnbaar is dit voor sommige mensen nog te moeilijk. Nu zou je kunnen denken dat ze niet stopte omdat niemand zijn hand omhoog deed zo van "ja ik zou ook graag meewillen". Dat zou inderdaad denkbaar zijn als niet iedere bus op die halte het zelfde eindpunt heeft. Zeer teleurstellend maargoed, de volgende bus zou niet lang op zich laten wachten. De bus met die takketeef die voorbij reedt was immers al 4 minuten telaat. Om 7:30 zou de volgende komen en die kwam wel op tijd met een zeer vriendelijke buschauffeur daarin. Iemand die wél snapt hoe het werkt dus daar ben ik dan ook gewoon buitengewoon vriendelijk tegen. Ik vergat dus al snel het akkefietje wat we meemaakten met die kuthoer daarvoor.
Uiteindelijk op het station gekomen zie ik de NS borden alweer in de verte met 300 rode strepen erdoorheen knipperen. Hier gaan we weer. Tijdens dat ik mijn 2e sigaret sta te roken valt mijn oog op een bord waar op staat : Treinverkeer ontregeld vanwege een defecte stoptrein tussen Dordrecht en Rotterdam. "Hmm.." dacht ik, "dat moet ik weer hebben op de dag dat ik vroeg begin."
Internationale trein naar Adam centraal : 40 minuten vertraging.
Intercity trein, ook naar Adam centraal : 20 minuten vertraging.
Dat zal eens niet de eerste keer van de week zijn, iedere dag van deze week heb ik weer kunnen genieten van de verassingen die de NS voor mij in petto heeft. Gelukkig kwam er al snel een sneltrein welke dus ook op mijn station (Denhaag HS) stopt. Op dit traject is het al gigantisch druk zonder vertragingen, je kan je ongetwijfeld voorstellen dat de sneltrein waarin ik zat, drukker was dan een gratis friettent in somalie. Je kont niet kunnen keren, een zitplek kan je al helemaal op je buik schrijven, als sardientjes in het blik staan met z'n allen of zelfs niet eens de trein in kunnen zijn geen uitzondering. Op Denhaag HS aangekomen moest ik bijna letterlijk over reeds vertrapte mensen heen strompelen om eruit te kunnen. Zodra je bij de deur bent aangekomen wacht een heerlijke vlaag frisse lucht op je terwijl je de vragende en dringende blikken ziet van de mensen die in willen stappen. Je denkt bij jezelf "good luck" want je weet wat voor kippenhok die mensen staat te wachten binnen in de trein, wolla jeweet.
Uiteindelijk kom ik op mijn werk aan. Tijd : 8:58. Ik loop naar binnen en zoals ik al verwachtte stond ik eerst weer een jaar of 4 te wachten op de liften. Er zijn 2 liften voor een gebouw van 2000 man oid. Dan maar de trap want als ik op de lift moest wachten waren er eerst nog 3 groepen mensen voor me die ook naar boven wilden. En dan zijn er ook nog sportieve mensen die met de lift naar de eerste verdieping gaan

Zonder dat ik ze gezien of gehoord heb, weet ik al exact welke mensen dat zijn. Een verstrooide stropdas en ze spelen golf "Hai Wilbert zullen wai vanavond weer een spelletje galf spelen? Dan haal ik je op met de jag". Eindelijk ben ik daar dan, op een nog lege afdeling omdat waarschijnlijk de meeste mensen last hebben van dat erg goed geregelde NS. Wat zo'n mooie dag had moeten worden begint voor mij minder goed dan vantevoren gedacht. Gefeliciteerd pa, nu eerst een bak koffie.
Samenvatting:
Vertraging bus, vertraging NS. Uiteindelijk begin ik op het werk om 9:02 terwijl ik er om 8:15 had kunnen zijn

Klacht :
Arriva

NS

Vertragingen

De TS kan het inderdaad niet aan, sorry

Die nieuwe PI owned