quote:
Dat is strikt genomen geen 'afspraak', hoewel ez soms inderdaad zo wordt gedefinieerd. Didactisch vind ik dat niet aan te bevelen, want zo komt het wel erg uit de lucht vallen en wordt het voor studenten niet inzichtelijk waarom je een e-macht met een imaginaire exponent zou willen verbinden met goniometrische functies.quote:Op zaterdag 27 september 2008 10:15 schreef Borizzz het volgende:
(daar ben ik weer met complexe getallen!)
Het complexe getal eiy ligt op de eenheidscirkel. Dit werd voor mij inzichtelijk als je bedenkt dat het argument van dit getal y radialen is, en de modulus 1 is. Dit komt door de afspraak dat ex+iy = ex[cos(y) + isin(y)].
We zoeken z=a+bi zdd a(cos(b) + i*sin(b)) = 1. Hieruit volgt a=1 en cos(b) = 1 <> b = 0 + k*2pi. De modulus is 1.quote:Op zondag 28 september 2008 13:29 schreef Borizzz het volgende:
Nu heb ik problemen met het vinden van modulus en argumenten bij e-machten
modulus van ez = 1?
waar komt die z vandaan?quote:modulus van ex+iy = ex ?? Deze zouden toch hetzelfe zijn?? want z=x+iy...
i(x+iy) = -y+ix, niet y-ix. Verder is cos(x) - i*sin(x) niet gelijk aan 1, zie bv x=pi/4.quote:| eiz | = | ei(x+iy) | = | ey-ix | = | ey [ cos(x) - isin(x)]| = ey volgens mij.... want cos2 +sin2 =1
We lossen op e-y + ix = 2+2i.quote:de vergelijking die ik op moet lossen is eiz = 2 +2i
dus dan vond ik ey = sqrt(8)
en y = ln(sqrt(8))
Weet je toevallig ook of dit fout gerekend wordt op het examen? En over dat vwo, welke methode wordt daar gebruikt? Iig bedankt voor je antwoord.quote:Op zondag 28 september 2008 15:14 schreef GlowMouse het volgende:
Beide methoden zijn even juist. Jouw methode vind ik niet slechter dan die van de docent en omgekeerd. Het zijn echter wel slechte methodes; op het vwo gaat het al iets beter.
Dus vwo gebruikt gebruikt zelf een formule en niet normalcdf als ik het goed begrijp. Bedankt voor je antwoord. Voel ik me toch wat sterker tegenover mijn leraar.quote:Op zondag 28 september 2008 17:48 schreef GlowMouse het volgende:
Bij het vwo normaliseren ze de normaal verdeelde grootheid. Door de verwachting eraf te trekken en te delen door de standaardafwijking krijg je een grootheid die normaal verdeeld is met mu=0 en standaardafwijking = 1. Met die eigenschap kun je alle varianten oplossen.
Als de grafische oplossing van je docent goedgerekend wordt, wordt jouw oplossing ook goedgerekend.
Je ziet direct dat het gelijk is aan z, en dat is weer gelijk aan Re(z) + Im(z).quote:Op zondag 28 september 2008 20:34 schreef Borizzz het volgende:
Verder kwam ik tegen dat | z| * [ cos(arg(z)) + isin(arg(z))] gelijk zou moeten zijn aan Re(z) +Im(z) = z.
Kan iemand dit toelichten?![]()
Dit is, zoals je zelf al opmerkt, gewoon een reëel getal. De modulus is dus simpelweg de absolutie waarde. Dit is voor complexe nummers een generalisatie van de modulus voor reële getallen. Je mag er van mij (e3 + 0i) van maken, maar het komt op hetzelfde neer, de modulus is |-e3| = e3; volgens mij proberen ze je een beetje in de war te brengen met Eulers formule. Maar die is vooral handig als de exponent imaginair is, en dat is hier niet zo.quote:Op zondag 28 september 2008 20:34 schreef Borizzz het volgende:
Ik ben op zoek naar de modulus en argument van -e3.
Argument moet zijn Pi, omdat -e3 op de negatieve reele as ligt.
Je kunt natuurlijk Eulers formule invullen, en dan krijg je: eiy = cos(y) + i sin(y); dan pas je de formule van de absolute waarde toe, en dan krijg je dat |cos(y) + i sin(y)| = sqrt(cos(y)2 + sin(y)2) = sqrt(1) = 1.quote:maar de modulus.. ik raak steeds hierbij een beetje in de war. eiy ligt op de eenheidscirkel, dus die modulus moet 1 zijn. Maar hoe vind ik dit getal uberhaupt ergens,,,??
Is de complexe logaritme behandeld? Want die kan ‘meer’. Maar, ik weet niet in hoeverre dit behandeld is. Ik denk dat je beter kunt zeggen ‘heeft geen reëele oplossing’. En dat zie je ook. Dus zolang je alleen met reële getallen werkt, is er geen oplossing inderdaad, maar daarom ben je nu ook met complexe getallen bezig.quote:In een andere opdracht staat dat als z=-1 en w=-1; dan log(z) + log(w) = 2i Pi. Maar de log uti een negatief getal bestaat toch niet?
Ik denk dat je bedoelt Re(z) + i * Im(z), want Im(z) pakt weliswaar het imaginaire deel, maar is zelf reëel!, maar enfin. Dit is gewoon de polaire vorm van het complexe getal die hier geconverteerd wordt naar de reële vorm. In polaire vorm schrijf je een getal als (r, φ), met r de straat en φ de hoek. Die hoek is natuurlijk arg(z), en r = |z|. Om die uitdrukking terug te rekenen naar cartesische vorm, zie je dat de x waarde gelijk is aan r cos(φ) en de y waarde aan r sin(φ) – en die y-waarde is het imaginaire deel. Dat kun je op Wikipedia anders nalezen.quote:Verder kwam ik tegen dat | z| * [ cos(arg(z)) + isin(arg(z))] gelijk zou moeten zijn aan Re(z) +Im(z) = z.
Kan iemand dit toelichten?![]()
Nu een wat zinniger versie:quote:Op maandag 29 september 2008 21:21 schreef MartyMarty het volgende:
oke ik heb ook een vraag over wiskunde namelijk:
bereken p uit p = p*g^2-1
is er iemand met een idee hoe ik dit doe en hoe ik deze netjes uitwerk?
bij voorbaad dank martin
| 1 2 3 4 | p = -------- 2 (1 - g ) |
Oh, de schaamte. Ik verbeter m'n post direct even. Ik moet wel zeggen dat ik afgeleid was, maar dan nog is het niet goed te praten.quote:Op maandag 29 september 2008 22:27 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis, wat krijg je precies als je door p deelt rechts?
Oh, dan blijf ik wel Maple-stijl-console-uitvoer wiskunde maken in code-tags.quote:Op maandag 29 september 2008 23:02 schreef GlowMouse het volgende:
De tex-site werkt inderdaad niet omdat de harddisk waarop hij stond stuk is. Er zijn geen backups (niet mijn keuze), wat voor dit script niet zo'n probleem is, maar er zal nog wel door een bedrijf geprobeerd worden zoveel mogelijk data van de schijf te redden. Tot die tijd heb ik er een werkend iets opgezet dat de oude site naadloos vervangt, het kan best een maand of langer duren tot de oude weer terugkomt.
Ik zou zweren dat ik vandaag tweemaal geprobeerd hebt, en dat ik tweemaal een timeout kreeg; simpelweg door in de link in de OP te klikken. Nu werkt het inderdaad.quote:Op maandag 29 september 2008 23:20 schreef GlowMouse het volgende:
http://betahw.mine.nu/ werkt toch gewoon nu?
Aaah, duh! Ik ben wel helder zeg vanavond.quote:Op maandag 29 september 2008 23:25 schreef GlowMouse het volgende:
Ja omdat ik het net gerepareerd heb
Het vetgedrukte deel is toch gewoon een toepassing van de productregel voor differentiëren?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:53 schreef fakk3L het volgende:
Bereken de afgeleide van:
y = 6x * 40.3x+2
Iemand?
-edit-
Uitwerkingen geeft:
y = 40.3x + 2 = 4u met u = 0.3x + 2
dy/du = 4 u * ln 4
du/dx = 0.3
dy/du * du/dx = 4u * ln 4 * 0.3 = 0.3 * 40.3x + 2 * ln 4
Dus y = 6x * 40.3x+2 geeft
dy/dx = 6 * 40.3x+2 + 6x * 0.3 * 40.3x + 2 * ln 4 = 6 * 40.3x+2 + 1.8x * 40.3x+2 * ln 4
Het eerste gedeelte begrijp ik wel, alleen het vetgedrukte kom ik maar niet uit..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |