Nee, op een overname door ING zitten we te wachten. Een overname door een partij buiten de Benelux lijkt mij juist waarschijnlijker dan een partij binnen de Benelux.quote:Op zondag 28 september 2008 18:27 schreef Lariekoek het volgende:
Denk niet dat DNB ermee akkoord gaat als het Fortis ABN AMRO deel in handen komt van een bank buiten de Benelux.
Depositogarantieregeling geldt ook voor de betaalrekeningen, als je in totaal (alle rekeningen samen) niet meer dan ¤ 20.000 bij Fortis hebt staan loop je geen risico.quote:Op zondag 28 september 2008 19:24 schreef DaMart het volgende:
Die spaargeldgarantie van DNB, valt daar ook geld onder dat je als particulier op een normale betaalrekening hebt staan, of kijken ze daarvoor echt alleen naar wat er op je spaarrekening staat?
Ah ok, dat is duidelijk dan.quote:Op zondag 28 september 2008 20:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Depositogarantieregeling regeling gaat ook over de betaalrekeningen, als je in totaal niet meer dan ¤ 20.000 bij Fortis hebt staan loop je geen risico.
Bron: http://www.nu.nl/news/176(...)sel_over_Fortis.htmlquote:Topoverleg in Brussel over Fortis
Uitgegeven: 28 september 2008 20:17
Laatst gewijzigd: 28 september 2008 20:19
AMSTERDAM - Alle invloedrijke personen uit de Nederlandse en Belgische financiële wereld en politiek zijn zondag in Brussel bijeengekomen voor topberaad over de toekomst van de geplaagde bankverzekeraar Fortis.
Namens Nederland zijn minister Wouter Bos van Financién en president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de Belgische hoofdstad afgereisd. In de marge van het overleg aldaar zei Bos tegen de Belgische televisiezender VRT dat hij tot een oplossing hoopt te komen "in het belang van alle spaarders".
Minister-president Jan Peter Balkenende laat zich voortdurend op de hoogte houden. De premier, minister Bos en Wellink hebben zaterdag tot na middernacht overleg gevoerd over de crisis bij Fortis. Dat beraad vond plaats op het DNB-kantoor in Amsterdam.
Kandidaatkoper
Verschillende media melden dat bankverzekeraar ING en de Franse bank BNP Paribas betrokken zijn bij de onderhandelingen. Mogelijk nemen zij delen van Fortis over. Volgens Het Financieele Dagblad heeft ING zich inmiddels teruggetrokken als kandidaatkoper. Een woordvoerder van het financiële concern wilde geen commentaar geven.
Andere media melden op basis van bronnen dat Fortis genationaliseerd zal worden door de Belgische staat.
Lot
Het Belgische kabinet is zondag om 18.00 uur bijeengekomen om het lot van de geplaagde bankverzekeraar Fortis te bespreken. Ook de raad van bestuur van Fortis heeft een vergadering belegd.
President Jean-Claude Trichet van de Europese Centrale Bank (ECB) is eveneens in Brussel.
quote:AMSTERDAM - De wankelende bankverzekeraar Fortis verkoopt ABN Amro noodgedwongen aan concurrent ING. Dit als onderdeel van een groter reddingsplan om Fortis overeind te houden. Volgens welingelichte bronnen zou ING 10 miljard euro voor ABN Amro neertellen, minder dan de helft van de 24 miljard die Fortis er vorig jaar zelf voor betaald heeft.
Verder zouden de Belgische en de Luxemburgse overheid 7 miljard euro injecteren in Fortis. Het concern neemt bovendien afscheid van zijn roemruchte president-commissaris graaf Maurice Lippens, een van de machtigste zakenmannen van België. Dat is de uitkomst van een weekendlang crisisberaad over Fortis, dat momenteel nog voortduurt in Brussel. Later op de avond worden meer aankondigingen verwacht.
quote:Op zondag 28 september 2008 18:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, op een overname door ING zitten we te wachten. Een overname door een partij buiten de Benelux lijkt mij juist waarschijnlijker dan een partij binnen de Benelux.
Er is nog genoeg keuze uit andere banken, ook staat het buitenlandse banken vrij om de Nederlandse markt op te gaan. Ik zie het niet echt als een ramp dat in dit geval een partij een marktaandeel van meer dan 50% krijgt. Als ING denkt deze positie te kunnen misbruiken, dan stappen de (verstandige) klanten wel op en gaan naar andere banken.quote:Op zondag 28 september 2008 20:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
van 24 miljard naar 10 miljard in minder dan een jaar, dat is pas een fijn rendement op je investering..Wordt ING nu niet veel te dominant op de NL markt??
Mevrouw Kroes zit ook bij de onderhandelingen dus het zal wel meevallen...quote:Op zondag 28 september 2008 20:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
van 24 miljard naar 10 miljard in minder dan een jaar, dat is pas een fijn rendement op je investering..Wordt ING nu niet veel te dominant op de NL markt??
quote:'Fortis verkoopt ABN Amro'
Topman Filip Dierckx toont ongewild stuk. Status onduidelijk
28-09-2008 | Gepubliceerd 20:52
Fortis verkoopt ABN Amro voor 10 miljard aan een niet-nader genoemde partij. De Belgische en Luxemburgse overheid stoppen 4,5 respectievelijk 2,5 miljard in Fortis. Die details staan op de kladversie van een persbericht dat Fortis-topman Filip Dierckx met zich meenam toe hij vanavond rond half acht zich meldde bij het Belgische kabinet. Maar de status van het stuk is nog onduidelijk.
Dat meldt de website van de Belgische zakenkrant Tijd. De site tipt ING als koper van ABN Amro.
De site publiceert een uitvergrootte foto van het stuk van Dierckx, gemaakt door een fotograaf van Reuters. De status van het stuk (persbericht in wording of niet) is echter onduidelijk.
Volgens het stuk stapt Maurice Lippens, voorzitter van toezichtsraad, op.
Dierckx is vrijdagavond voorgedragen als de nieuwe topman van Fortis.
Belgische en Nederlandse kopstukken uit de politiek en de financiële wereld zijn sinds vanmiddag in beraad in Brussel over Fortis.
Z24
Weet je hoeveel mensen je daarmee in de problemen brengt? + dat ik denk dat Fortis dan niet de enige partij is die instortquote:Op zondag 28 september 2008 22:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik snap niet waarom ze fortis niet gewoon om laten vallen, dat zou toch een veel beter alternatief zijn?
De mensen die bij Fortis hun baan kwijtraken komen ergens anders wel weer aan de bak. Nederland heeft 225 miljard euro spaargeld, met een bank meer of minder verandert dat bedrag niet, evenmin het aantal mensen dat het geld moet beheren, alleen doen ze dat bij een andere werkgever.quote:Op zondag 28 september 2008 22:40 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Weet je hoeveel mensen je daarmee in de problemen brengt? + dat ik denk dat Fortis dan niet de enige partij is die instort
je moet private bedrijven niet met overheidsgeld redden, ik ben daar principieel op tegen. Als een bedrijf omvalt door wanbeleid, so be it! Dit zorgt ervoor dat in de toekomst men wel wat beter uitkijkt. Ook het financiele plan in de VS geeft een fout signaal. Laat alles omvallen, dan kun je op de puinhopen wat beters opbouwen. Nu help je het system niet zichzelf te zuiveren, maar hou je een door en door verrrot systeem in stand, met geld van jou en mij nota bene!!quote:Op zondag 28 september 2008 22:40 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Weet je hoeveel mensen je daarmee in de problemen brengt? + dat ik denk dat Fortis dan niet de enige partij is die instort
Als jij bij Fortis had gezeten met veel geld had je wel anders gelult, maar van mij mag de uitkomst wel bekend worden gemaakt.quote:Op zondag 28 september 2008 22:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je moet private bedrijven niet met overheidsgeld redden, ik ben daar principieel op tegen. Als een bedrijf omvalt door wanbeleid, so be it! Dit zorgt ervoor dat in de toekomst men wel wat beter uitkijkt. Ook het financiele plan in de VS geeft een fout signaal. Laat alles omvallen, dan kun je op de puinhopen wat beters opbouwen. Nu help je het system niet zichzelf te zuiveren, maar hou je een door en door verrrot systeem in stand, met geld van jou en mij nota bene!!
Er valt weinig op te bouwen als al je spaargeld foetsie is.quote:Op zondag 28 september 2008 22:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
je moet private bedrijven niet met overheidsgeld redden, ik ben daar principieel op tegen. Als een bedrijf omvalt door wanbeleid, so be it! Dit zorgt ervoor dat in de toekomst men wel wat beter uitkijkt. Ook het financiele plan in de VS geeft een fout signaal. Laat alles omvallen, dan kun je op de puinhopen wat beters opbouwen. Nu help je het system niet zichzelf te zuiveren, maar hou je een door en door verrrot systeem in stand, met geld van jou en mij nota bene!!
Mee eens. Maar wat dacht je van al die tegoeden die mensen op betaal- en/of spaarrekeningen of hoe dan ook bij Fortis hebben staan. Als je dan Fortis om laat vallen, wie gaat die mensen vergoeden? Je zal die mensen toch ook schadeloos moesten stellen (en niet alleen tot de 20k grens van DNB). Maargoed neemt niet weg dat ik het eens ben dat je private bedrijven niet moet redden met overheidsgeld. Allemaal erg lastig dus.quote:Op zondag 28 september 2008 22:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Met een deposito is dit even wat lastiger.quote:Op zondag 28 september 2008 23:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
iedereen die een beetje verstand heeft heeft zn geld boven de 20k van de fortis rekening gehaald. In principe wordt er niemand gedupeerd bij de faillisement van fortis. Het werkt allleen maar zuverend!
quote:Op zondag 28 september 2008 23:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
iedereen die een beetje verstand heeft heeft zn geld boven de 20k van de fortis rekening gehaald. In principe wordt er niemand gedupeerd bij de faillisement van fortis. Het werkt allleen maar zuverend!
Klopt. Alleen BHFH is zo kortzichtig dat hij niet ziet wat voor rampzalige gevolgen er zullen zijn als je Fortis zo maar op de fles laat gaan.quote:Op zondag 28 september 2008 22:53 schreef the_undertaker het volgende:
[..]
Mee eens. Maar wat dacht je van al die tegoeden die mensen op betaal- en/of spaarrekeningen of hoe dan ook bij Fortis hebben staan. Als je dan Fortis om laat vallen, wie gaat die mensen vergoeden? Je zal die mensen toch ook schadeloos moesten stellen (en niet alleen tot de 20k grens van DNB). Maargoed neemt niet weg dat ik het eens ben dat je private bedrijven niet moet redden met overheidsgeld. Allemaal erg lastig dus.
Telt ABN-Amro ook?quote:Op zondag 28 september 2008 23:31 schreef dvr het volgende:
Zijn er ook nog Fortisklanten die hun hele bankpas en creditcard hebben leeggetrokken in de hoop dat hun bank/schuldeiser morgen failliet zou zijn?
Tof jongens, nu hebben jullie ook een bank!quote:Overheden nemen 49% belang Fortis
` De overheden in België,Luxemburg en
Nederland nemen een belang van 49% in
Fortis.Ze investeren in totaal 11,2
miljard euro in de bank.Fortis verkoopt
ABN AMRO.
Fortis-topman Maurice Lippens moet het
veld ruimen.Dat is vanavond bekend
gemaakt na urenlang overleg in Brussel.
Premier Leterme en de ministers van
Financiën Bos en Reynders gaven een
korte persconferentie.
Eerder vandaag kwam naar buiten dat het
Belgische kabinet het spaargeld van
Fortis-klanten voor 100% garandeert.
Fortis is in zwaar weer beland na de
koersval van de afgelopen week.
Bron: Teletext
Ja dat wordt even rekenen.quote:Op maandag 29 september 2008 00:01 schreef the_undertaker het volgende:
Ben benieuwd wat er nu morgen gaat gebeuren met de koers van het Fortis aandeel
Belgie, Luxemburg en Nederland samen nemen een belang van 49%. Da's 16,3% per land, gemiddeld. Zeker niet meer dan 25% voor Nederland. Dus om nou te zeggen dat de bank van de Nederlandse burgers is, gaat wat ver.quote:Op zondag 28 september 2008 23:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof jongens, nu hebben jullie ook een bank!
Ik als UK belastingbetaler heb er inmiddels twee: Northern Rock en Bradford & Bingley
Dat hangt er vanaf hoe ze dat gaan financieren.quote:Op maandag 29 september 2008 00:06 schreef Light het volgende:
Als ING ABN Amro overneemt is dat vast gunstig voor de koers van het ING-aandeel. Dat zou ik niet erg vinden
ABN Amro staat notabene voor: Algemene Bank Nederland Amsterdam Rotterdam.quote:Op zondag 28 september 2008 23:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Tof jongens, nu hebben jullie ook een bank!
Ik als UK belastingbetaler heb er inmiddels twee: Northern Rock en Bradford & Bingley
quote:Koper ABN AMRO nog niet bekend
` Het is nog niet bekend aan wie Fortis
ABN AMRO gaat verkopen.Het onderdeel
wordt afgestoten,maar tegen welke prijs
en aan wie wordt de komende tijd pas
bepaald.
Fortis en de betrokken regeringen
willen een zo goed mogelijke prijs voor
de bank krijgen.Daarom is nu alleen het
principe-besluit genomen om ABN AMRO in
de verkoop te doen.De bank was eind
vorig jaar in bezit van Fortis gekomen.
Wat de verkoop gaat betekenen voor de
werknemers van ABN AMRO is onbekend.
Bestuurder Kansouh van de Dienstenbond
van het CNV zegt dat medewerkers moe
zijn van alle onzekerheid.
Bron: Teletext
quote:Op zondag 28 september 2008 23:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jahoor, hetzelfde geldt voor Fortis. De Benelux neemt niet een bank over om het binnen een paar dagen failliet te laten gaanquote:Op maandag 29 september 2008 13:15 schreef kokos het volgende:
Geld nog veilig bij ABN AMRO?
Waar haal je dat nou weer vandaan. Niks is nog zeker wat dat aangaat. Ik denk zelf niet dat dit gaat gebeuren, wegens te groot marktaandeel.quote:Op maandag 29 september 2008 13:35 schreef LXIV het volgende:
Nu ABN uiteindelijk onderdeel gaat worden van ING, voor relatief weinig geld zelfs, kun je je geld daar gerust laten staan. Je geld is dus weer veilig. Dit geld natuurlijk niet voor je belastinggeld, dat wordt nu juist gebruikt om het andere geld veilig te stellen.![]()
Maar goed, beter hieraan weggesmeten dan aan de EU, steun aan een dictator of het achternalopen van de VS in allerlei wazige oorlogen.
ING heeft nog niks betaald en het is nog niet zeker waar ABN Amro heen gaat.quote:Op maandag 29 september 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:
Nelie zelf zat erbij tijdens de onderhandlingen. Of betaald ING die 9 mijard voor Piet Snot dan?
Het is maar de vraag of ING iets gaat betalen.quote:Op maandag 29 september 2008 14:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
ING heeft nog niks betaald en het is nog niet zeker waar ABN Amro heen gaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |