Easynews voor newbiesEnkele voordelen van Easynews:
- Easynews werkt via een zeer makkelijke webinterface.
- Je kan dus op élke computer die op internet kan via Easynews downloaden. Thuis, op je werk, bij je vriendin, in een internetcafé, Windows of OS X, het maakt niet: je gaat naar de Easynewssite, logt in en klaar.
- je hoeft dus ook niets te installeren, configureren en/of in te stellen. Enige wat je (wellicht!) nodig hebt is Winrar (of UnRar X op de Apple). Maar als je bijvoorbeeld alleen muziek download is dat ook niet nodig: dat soort bestanden kan je direct als mp3 of flac of wat dan ook downloaden.
- ‘unrarren’ gebeurt in veel gevallen al online, afhankelijk van het soort bestand. Je kan bijvoorbeeld rechtstreeks mp3’s van een cd downloaden, maar ook complete divx bestanden. Je hoeft dus niet per se 60 rar files te downloaden en die uit te pakken op je computer: je download simpelweg de complete divx die ‘in’ die rar files zit.
- meer ingewikkelde bestanden (bijv. rars van een complete video_ts map van een dvd) worden niet online geunrarred. Je kan er echter wel voor kiezen om de rar files 1 voor 1 te downloaden óf om alle rar files online te zippen en daarna als 1 file te downloaden. Je kan meerdere zips aanmaken en die vervolgens online zelfs weer inzien om te bewerken voordat je ze download.
- ‘parren’ gebeurt online. Als er een dvd van 8 Gb online staat, kan je in 1 oogopslag zien of: 1. alle benodigde rar files er zijn, en 2. eventuele ontbrekende rar files staan al gerepareerd en al in de lijst (als er tenminste par files zijn, natuurlijk)! Mochten er niet genoeg par files zijn, of mocht een rar simpelweg ontbreken vanwege te weinig of geen par files, dan zie je dat dus ook meteen en hoef je niet aan een uiteindelijk nutteloze download te beginnen.
En dan zal ik nu even laten zien hoe ik meestal ‘werk’ en hoe makkelijk dat dan gaat. Als eerste een los muzieknummer.
Je gaat naar de site: ik ga gewoonlijk direct naar de search pagina. Als je nog niet ingelogd ben, moet je dat even doen (die inlog info kan je natuurlijk bewaren, als je wilt).
Zo ziet de (geavanceerde) Search eruit:
![]()
Ik zoek vervolgens op (bijvoorbeeld) Taxman van The Beatles (met ‘Remove duplicates’ aan) en krijg dan deze resultaten:
![]()
En dat is het. De links die je ziet zijn direct downloadbare links. Zoals je ziet zie je her en der Autounrar staan: die bestanden zijn dus online uitgepakt, zodat je niet een complete cd hoeft te downloaden voor 1 liedje. Een kind kan de was doen. Deze zoekopdracht geeft ook meer resultaten dan bijv. Binsearch, omdat je dus ook in feite ín rar files kijkt. Je kan ook een sample beluisteren: je krijgt dan een paar seconden te horen, zodat je kan checken of het het juiste liedje is, zonder het hele nummer te downloaden.
Nu even een iets ingewikkelder voorbeeld om te laten zien hoe makkelijk je via par files dingen kan downloaden. Als voorbeeld een film. Ik heb gezocht op ‘kung fu panda’. Er zij veel resultaten:
![]()
Je ziet hier bijv. een dvd iso. Maar ja, je wilt graag weten of die compleet is of niet. Op de zevende regel van boven die je een par2 file met daar achter ‘par viewer’. Als je daarop klikt kan je ín de par kijken. En dat niet alleen: alles wat in de par zit, is meteen beschikbaar om te downloaden! Je kan ook heel snel zien of alle files aanwezig en in orde zijn (ik heb even een stuk naar beneden gescrolled). In dit geval is alles okay (jammergenoeg, anders had je goed kunnen zien hoe dat werkt, maar ja...).
![]()
Zoals ik al zei, zijn sommige bestanden online geunrarred via ‘autounrar’. Een dvd als deze is dat niet, maar een divx wel. Wat je dus kan doen is zoeken op ‘kung fu panda autounrar’: je krijgt dan alléén de geunrarde versies te zien die er zijn van deze film! je kan vervolgens aan de bestandsgrootte al gauw zien, welk bestand wellicht interessant voor je is. Dat bestand, bijvoorbeeld de complete avi, kan je dan gewoon downloaden door er rechts op te klikken. Nogmaal: alle search results zijn directe links naar de bestanden!
![]()
Nou, ik weet niet wat jullie ervan vinden (en of iemand het nog kan volgen) maar persoonlijk vind ik dit ERG simpel en HEEL makkelijk!
Je kan trouwens, als je wilt, natuurlijk ook alles via Usenetprogramma’s en NZB’s doen... Maar ik gebruik al jaren Easynews en heb al jaren geen Usenetprogramma op m’n computer staan!
Mocht iemand nog vragen hebben of een ander voorbeeld, dan hoor ik het wel!

EDIT:
Voor alle volledigheid nog even wat nadelen...

Easynews is gelimiteerd. Goedkoopste optie is 10 dollar voor 20 Gb voor een maand met een retentie van 100 dagen. Alles wat je niet opmaakt, neem je gewoon mee naar de volgende maand. Als alles op is voordat de maand voorbij is, kan je (zo je wilt automatisch) voor een nieuwe maand betalen. Voor mij is die 20 Gb meer dan voldoende, omdat ik alleen muziek en zo nu en dan een divx download. Duurste optie is 30 dollar voor 150 Gb per 30 dagen met 200 dagen retentie.
Meer (prijs)info vind je op easynews.com
[ Bericht 1% gewijzigd door hello_goodbye op 15-09-2008 12:00:26 ]