quote:Op zondag 14 september 2008 17:54 schreef GuyFawkes het volgende:
Beter komt er een elite aan de macht, die waarschijnlijk beter weet wat goed is voor het volk dan dat het volk dat zelf weet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een nieuwe elite betekent niet automatisch een nazi partij hoor. Denk eerder aan een elite van intelligente denkers. Mensen met verstand ipv mensen uit een achterstandswijk die stemmen op een politicus omdat hij uit dezelfde stad komt.quote:Op zondag 14 september 2008 17:57 schreef wikwakka2 het volgende:
Een nieuwe Hitler/nazi partij zou dus veel goeds kunnen doen volgens jou?
Dit bedoel ik dus met het Heilige Geloof in Democratie. Accepteer dat het systeem gewoon niet (goed genoeg) werkt.quote:Op zondag 14 september 2008 17:58 schreef DJ_Ryow het volgende:
liever een democratie die kut gaat dan een elite waarbij het wel goed gaat. al mag er best kritisch naar het democratische stelsel gekeken worden en wellicht hier en daar verbeterd worden.
of een Mao/Commie partij kan natuurlijk ookquote:Op zondag 14 september 2008 17:57 schreef wikwakka2 het volgende:
Een nieuwe Hitler/nazi partij zou dus veel goeds kunnen doen volgens jou?
Als we de meerderheid de elite laten kiezen, verandert er niet veel hé. De elite zal vanzelfsprekend zijn. Een Haagse Sjonnie zal er niet inzitten, een Annemarie Mol of een Jos de Mul komt dichter in de buurt.quote:Op zondag 14 september 2008 18:03 schreef Oproerkraaier het volgende:
Alsof de meerderheid van de bevolking ineens bepaalt wie een capabel leider is...
De elite zal vanzelfsprekend zijn. Grote denkers zijn welkom en daarover kan binnen de elite gestemd worden o.i.d. Als de democratie serieus gekraakt zou worden, komen er vanzelf mensen met goede ideeën.quote:Op zondag 14 september 2008 18:06 schreef JanusAnus het volgende:
Het probleem met jouw idee is dat je dus criteria moet gaan opstellen om de elite te selecteren. Wat voor criteria zou jij daarvoor gebruiken?
En terecht. Het gros van de mensen is namelijk verre van integer. Mensen zijn dikwijls en in toenemende mate stinkende, egocentrische proleten, die te dom en vooringenomen zijn om helder te kunnen denken.quote:Op zondag 14 september 2008 18:13 schreef Integrity het volgende:
Wat jij mist, is het vertrouwen in integriteit van een ander.
Ik begrijp je punt, maar ik laat mij liever leiden door een groep denkers dan door een groep gekozen door mensen met een IQ van een tosti. Het hoeft niet altijd fout te gaan als een kleine groep mensen aan de macht is, zolang dit de juiste mensen zijn.quote:Op zondag 14 september 2008 18:13 schreef Integrity het volgende:
Het systeem is niet perfect, maar wel het meest rechtvaardig. Lees je geschiedenisboeken maar door wat er gebeurd als een kleine groep mensen teveel macht heeft. Wat jij mist, is het vertrouwen in integriteit van een ander.
quote:Op zondag 14 september 2008 18:11 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
De elite zal vanzelfsprekend zijn. Grote denkers zijn welkom en daarover kan binnen de elite gestemd worden o.i.d. Als de democratie serieus gekraakt zou worden, komen er vanzelf mensen met goede ideeën.
quote:
Natuurlijk is het naïef. Het is helemaal naïef om te denken dat je de democratie kan krakenquote:Op zondag 14 september 2008 18:29 schreef JanusAnus het volgende:
[..]
Je denkt dat die elite zichzelf vormt en dat iedereen daar zomaar mee akkoord gaat? Dat vind ik wel heel naïef . Ik ben het met je eens dat het volk voor het grootste gedeelte dom is, maar het is onmogelijk om op een bevredigende manier een elite samen te stellen. Vroeger gebeurde dat eerst op basis van adellijke titels en later op basis van inkomen, maar alle twee deze dingen hoeven niets te zeggen over iemand intelligentie en vermogen om een land te bestieren.
Dan heb je gelijk. Maar dan is democratie wel het enige systeem dat je op een redelijk stabiele manier draaiend kan houden.quote:Op zondag 14 september 2008 18:37 schreef GuyFawkes het volgende:
[..]
Natuurlijk is het naïef. Het is helemaal naïef om te denken dat je de democratie kan krakenNiemand gaat ermee akkoord. Het gaat mij om het punt dat een land beter kan worden bestuurd door een elite dan door het volk. Hoe die elite gevormd moet worden is inderdaad een knelpunt. Je hebt al gauw rotte appels ertussen zitten die naar persoonlijk gewin (lees: macht) streven.
Neemt niet weg dat de democratie niet het juiste systeem is.
Eensch isquote:Op zondag 14 september 2008 19:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Democratie is op z'n best een door wijze onbaatzuchtige mannen geregeerd land waarvan de bewoners denken dat ze daar nvloed op hebben om revoluties te voorkomen.
Er is ooit eens iemand geweest die een soortgelijk idee had. Mussolini heette hij als ik me niet vergis.quote:Op zondag 14 september 2008 18:56 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Misschien zouden we alleen mensen met minimaal een vwo diploma laten stemmen. Niet dat zij perse slimmer zijn, maar je moet ergens een lijn trekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |