abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2009 @ 13:35:05 #151
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_64643321
Nog iets meer dan zes weken en dan is het zo ver! De gebruikelijke kriebels beginnen al weer een beetje te komen, en de meeste voorbereidingen zijn getroffen

Heb nog wel twee vraagjes. Wie kan me nog een goede talenschool aanbevelen? Ik heb gekeken op 123teachme.com en daar kwamen EBA,Rayuela en Academia goed uit de beoordeling, heeft iemand toevallig ervaringen met deze scholen?

En nog even een tijdtechnische vraag: ik wil op 17 april in Santiago zijn, terwijl ik 8 (of 15) februari uit Buenos Aires vertrek. Zijn 5/6 weken genoeg tijd om via Vuurland naar Santiago te komen? Ik denk persoonlijk van wel, maar ben benieuwd naar jullie ervaring.
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_64687608
Grappig.. Ik vertrek donderdag naar Buenos Aires.
11 februari vlieg ik vanuit BA naar Ushuaia.
En op 9 maart ga ik in Santiago naar een taalschool.
  maandag 5 januari 2009 @ 16:27:50 #153
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64690981
quote:
Op woensdag 17 december 2008 14:57 schreef Lemans24 het volgende:
Hm, Buenos AIres vond ik erg tegenvallen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_64693041
quote:
Op maandag 5 januari 2009 16:27 schreef Hik het volgende:

[..]

die reactie had ik ook al
Ik ben er nu voor de tweede keer, en net als vorige keer in de zomer. Vind het prima! hoewel ik het de laatste dagen wel érg warm vind..
  maandag 5 januari 2009 @ 17:38:08 #155
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_64694204
quote:
Op maandag 5 januari 2009 17:14 schreef MarkaD het volgende:

[..]

die reactie had ik ook al
Ik ben er nu voor de tweede keer, en net als vorige keer in de zomer. Vind het prima! hoewel ik het de laatste dagen wel érg warm vind..
Ja, ik weet dat ik in de minderheid ben, maar het voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen. Ik had gehoopt op een levendige stad met mooie pleinen, oude wijken, sfeer en karakter. Daarvoor in de plaats kreeg ik veel zwervers, vieze straten, enorme hoeveelheden verkeer en een sociaal leven dat bijna stil lag (uitgaansgelegenheden, restaurants en winkels dicht, geen voetbalseizoen, geen evenementen).

Daarbovenop was de prijs/kwaliteit verhouding in de restaurants slecht en de biefstuk taai.

Maar, ik wijt deze ervaring volledig aan het feit dat Buenos Aires na bijna een jaar in o.a. Mexico, Ecuador, Peru, Bolivia en Brazilië gewoon een beetje te Europees was. En dan mét de genoemde armoede.
Salta vond ik overigens wel meteen leuk en daar regende het nota-bene de hele tijd!
pi_65453248
Ik volg op dit moment Spaans aan de volksuniversiteit (september begonnen). 370 euro ongeveer voor 32 lessen van 2 uur. Ik vind de cursus goed te doen en interessant. Misschien een aanrader voor mensen die alvast een beetje spaans willen leren voor ze op reis gaan.
pi_65507805
Zo heb iik ook portugees geleerd, en ik kan me redelijk redden in de portugees sprekende landen.
pi_65537931
quote:
[..]

Maar, ik wijt deze ervaring volledig aan het feit dat Buenos Aires na bijna een jaar in o.a. Mexico, Ecuador, Peru, Bolivia en Brazilië gewoon een beetje te Europees was. En dan mét de genoemde armoede.
Salta vond ik overigens wel meteen leuk en daar regende het nota-bene de hele tijd!
Laat me raden: je was er in hartje zomer, wanneer alle Argentijnen de stad uit zijn? Want als er 1 stad is die 24/7 staat te schudden op haar grondvesten, dan is het Buenos Aires wel! En die taaie biefstuk, tja... die pech kun je inderdaad hebben.

Ik zou zeggen: ga vooral eens terug
pi_65698338
So he... dit topic was ik helemaal vergeten.
Mijn vorige account Tom89 (TS van dit topic) was ik sowieso al een tijdje kwijt.

Wilde nog wel even laten weten dat ik dus wel echt op reis geweest ben en het fantastisch heb gehad.
Jullie tips zijn allemaal ontzettend handig geweest en hebben me zeker goed op weg geholpen.

Ik heb dus van 1 april tot 1 augustus in m'n uppie rondgezworven op het prachtige continent Zuid-Amerika.
Vier van de mooiste maanden van m'n leven meegemaakt. Ontzettend veel gezien en gedaan, prachtige mensen ontmoet (zowel locals als backpackers) en erg veel geleerd.

Heb met vier maanden genoeg tijd gehad om Peru en Bolivia mooi aan te pakken en in Argentinië een paar uitgekozen delen rustig te verkennen. Mijn budget was erg klein, maar heb het prima gered. Het klinkt cliché, maar over het algemeen kun je het echt zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Voor geïnteresseerden staat m'n reisverslag nog online op mijn Waarbenjij.nu

Een korte beschrijving van de route:

Peru (+/- 5 weken):
  • Lima
  • Huaraz
  • Lima
  • Ica
  • Huacachina
  • Nazca
  • Arequipa
  • Cusco
  • Puno

Bolivia (+/- 6 weken)
  • Copacabana
  • La Paz
  • Rurrenabaque
  • La Paz
  • Sorata
  • La Paz
  • Sucre
  • Potosi
  • Uyuni

Chili (+/- 1 week)
  • San Pedro de Atacama

Argentinië (+/- 5 weken)
  • Salta
  • Cafayate
  • Salta
  • Mendoza
  • Uspallata
  • Mendoza
  • Bariloche
  • El Bolson
  • Bariloche
  • Buenos Aires
  • Puerto Iguazu
  • Buenos Aires

Schematisch kaartje:

Nog wat fotootjes (de meeste standaardkiekjes even weggelaten, die kent men wel ondertussen):

Lima

Santa Cruz trek (nabij Huaraz)

Huaraz

Huacachina

Huacachina woestijn

Colca Canyon

Beklimmen van de Chachani (nabij Arequipa)

Sacred Valley

Treinspoor richting Aguas Calientes

In Machu Picchu

Islas Flotadas

Isla del Sol

Copacabana

Rurrenabaque

Rio Tuichi

Treinkerkhof Uyuni

Isla del Pesche

Laguna in de Salar

Roadtrip nabij Salta

Uspallata

Buenos Aires

La Recoleta

•   dinsdag 3 februari 2009 @ 17:35:16 #160
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_65698854
    Wow, wat een superfoto's!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_65699160
    quote:
    Op dinsdag 3 februari 2009 17:35 schreef Hik het volgende:
    Wow, wat een superfoto's!
    Dank je. Ik heb m'n best gedaan.

Ook nog heel erg bedankt trouwens voor alle adviezen en verhalen, niet alleen in dit topic, maar op heel het forum. Ik heb een hoop van jouw verhalen opgestoken en heb er echt veel aan gehad.
      dinsdag 3 februari 2009 @ 17:55:36 #162
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_65699612
    Dank je terug dan maar!
      woensdag 4 februari 2009 @ 10:34:16 #163
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_65723872
    Me gusta la puesta del sol en Copacabana...
    En weer een feest van herkenning!
    pi_65724283
    ik ben op dit moment bezig om een berekening te maken hoeveel geld we (vriendin en ik) nodig hebben om 12 maanden door zuid-amerika te reizen. Moeilijk moeilijk moeilijk.
      woensdag 4 februari 2009 @ 11:20:00 #165
    58060 Apoc2003
    pi_65725235
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 10:46 schreef Rosetta_Stoned het volgende:
    ik ben op dit moment bezig om een berekening te maken hoeveel geld we (vriendin en ik) nodig hebben om 12 maanden door zuid-amerika te reizen. Moeilijk moeilijk moeilijk.
    Ik ga een half jaar, en heb ongeveer 7000 euro ter beschikking. Dit is wel zonder ticket en reisverzekering en andere onkosten vooraf. In totaal dus ongeveer 8500 euro voor een half jaar.
    Verder is het nogal afhankelijk van waar je naar toe gaat geloof ik, Bolivia is heel goedkoop terwijl Chili juist weer relatief duur schijnt te zijn.

Wanneer ga je weg? Ik ben over twee weken net vertrokken vanaf Schiphol!
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
      woensdag 4 februari 2009 @ 12:13:29 #166
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_65726988
    quote:
    Op woensdag 4 februari 2009 10:46 schreef Rosetta_Stoned het volgende:
    1000 euro per persoon per maand is een goed uitgangspunt, dan kun je bijna alles wat er te doen is ook doen. En Bolivia is inderdaad spotgoedkoop vergeleken met bijvoorbeeld Chili en Brazilië. Echter, in Bolivia ga je automatisch meer uitgeven aan excursies en aan iets luxere restaurants en ho(s)tels. Het scheelt immers maar weinig met het allergoedkoopste en is dat wel waard. Dat terwijl je in Rio de Janeiro misschien een keertje een excursie overslaat, omdat ie wéér 100 euro per dag kost. (daar kan je in Bolivia een week van de wetlands in).
      woensdag 4 februari 2009 @ 18:17:08 #167
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_65739574
    Let inderdaad even op niet alleen je dagbudget maar ook alle kosten die je vooraf maakt (spullen, vaccinaties, ticket) en dingen die maandelijks lopen terwijl je weg bent (verzekeringen en eventuele vaste kosten van thuis).
    pi_65759299
    Ik ga in mijn berekening uit van een dagbudget van 65 euro voor 2 personen, dat is dus ongeveer 1000 euro pp per maand. Na alle verhalen die ik gelezen heb moet je daar gemiddeld wel mee wegkomen denk ik. Ook mensen die er recentelijk geweest zijn zeggen dat dat moet lukken. Die 65 euro is alleen reisbudget, ik heb een apart bedrag voor tickets. Verder denk ik dat we voor de reis niets hoeven aan te schaffen.

De overige (vaste)kosten heb ik goed op papier staan. We moeten nog bekijken of we ons huis verhuren of leeg laten staan. Dat komt later wel.

Het langste dat we weggeweest zijn tot nu toe was 4 maanden achter elkaar, nu 12 maanden dus even kijken hoe we het met Lenzen (beide daglenzen), foto's, etc gaan doen.

[bedankt voor jullie hulp tot zover]
      donderdag 5 februari 2009 @ 11:39:39 #169
    110654 Foeske
    lives life, loves life
    pi_65761144
    Nóg een topic over Zuid-Amerika? Had ik ook nog niet gezien. Mooie foto's inderdaad!

Maar goed, aangezien ik ook in Peru, Bolivia, Chili, Argentinië en Uruguay ben geweest, en in maart voor een maand terugga naar Peru, wil ik ook dit topic wel in de gaten houden!
    *´¨)
    ¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
    (¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
      donderdag 5 februari 2009 @ 20:40:34 #170
    27257 qwerty_x
    Tudo jóia !!
    pi_65779553
    Het lijkt wel of iedereen angstvallig Brazilië vermijdt tijdens het reizen.
    Is daar een speciale reden voor of lijkt het maar zo ?
    zonnig Brasil
    pi_65783193
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 20:40 schreef qwerty_x het volgende:
    Het is zo GROOT !

Ik heb het zelf vermeden omdat het niet in de reisplannen paste, het weer een stuk duurder zou zijn en ik blij was net wat Spaans te kunnen (en het Portugees dus maar achterwege liet ). Ik wil ook nog een keer graag naar Brazilië, maar dan wil ik het goed aanpakken.

ps. Technisch gezien ben ik al een dag in Brazilië geweest, maar landje tikken bij Foz de Iguacu telt eigenlijk niet helemaal als Brazilië.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 09:02:18 #172
    229392 Lemans24
    dé ervaringsdeskundige
    pi_65790028
    quote:
    Op donderdag 5 februari 2009 20:40 schreef qwerty_x het volgende:
    Bijna iedere reiziger die ik Zuid-Amerika tegenkwam, ging in ieder geval naar Rio.
    Maar Brazilië is inderdaad groot, een stuk duurder en Portugees. Ik was ook niet van plan er heen te gaan, maar heb tóch voor Rio gekozen voor oud&nieuw en heb me best vermaakt. Het Portugees was wel erg lastig, omdat ik me ineens totaal niet meer verstaanbaar kon maken.
    Na Rio ben ik nog naar Curitiba, Porto Alegre en het platteland rond Mostarda geweest, onderweg naar Uruguay. En Foz ook als onderdeel van een paar dagen Iguazu.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 10:42:33 #173
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_65792591
    Door de taal was Brazilië destijds een beetje de vakantie tijdens mijn reis... Ik kon ineens geen lange moeilijke gesprekken met mensen meer over politiek hebben Naast de taal was het vooral wel lekker omdat ik net echt winter had gehad in de hooglanden en het in Argentinië ook net voorjaar was toen ik daar was. Brazilië was dus heerlijk zonnig en strand enzo.

Heb er wel voor gekozen om maar een paar dingen te doen in Brazilië (Pantanal & regio, Rio, Salvador en omgeving en Iguazu) in een week of vijf. Anders wordt je echt helemaal gek.
      vrijdag 6 februari 2009 @ 14:41:22 #174
    58060 Apoc2003
    pi_65800623
    Het valt me op dat bij de meeste hostels het ontbijt is inbegrepen. Nu vraag ik me af: zijn die ontbijtjes een beetje te eten?
    -Rudyard Kipling
      vrijdag 6 februari 2009 @ 16:38:56 #175
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_65804837
    Bij de meeste hostels? Waar dan?
    Ik heb wel eens in hostels gezeten met ontbijt, maar op héél veel plaatsen toch niet hoor. Hangt er ook een beetje vanaf waar je zit. Heb wel een aantal keer lekker ontbijt gehad met fruit enzo, maar ook wel van dat vieze Bimbo brood. Ik zou er geen hostel op kiezen in ieder geval. Beter is gewoon om 's ochtends lekker naar de markt te gaan en daar een lekker sapje te halen en een empañada ofzo. Als ik een empañada heb gehad en een flinke sap (met de yapa! ) kan ik er de hele ochtend tegen!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')