quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 20:01 schreef Eva4Evah het volgende:[..]
Echt? Wat gaaf zeg! Een vriend en ik zitten er ook over te denken om een backpackreis te maken van 8 a 9 maanden, maar die vriend weet niet zeker of ie meekan. Ik zou dolgraag alleen willen gaan, maar mijn ouders zien het niet zo zitten (die horen ook altijd van die spookverhalen). Maarja ik weet het zelf natuurlijk ook niet he, ben er nog nooit geweest! Hoe oud was jij toen je ging rondreizen? Waar ben je allemaal geweest? En wat heb je allemaal gedaan om veilig te zijn (als meisje dan), ik bedoel slechte wijken vermijden, niet 's nachts reizen oid? Of heb je je daarvoor niet echt uitgesloofd?
Zou wel meer van je verhaal willen horen eigenlijk, aangezien ik misschien zelf in die situatie beland!

Dutchtrain heeft de link naar m'n varhalen al gepost zie ik (dank!

). Om kort te gaan: ik zou zeker alleen gaan! Het is voor mij absoluut een positieve ervaring geweest en ik ben onderweg ook heel veel meiden alleen tegen gekomen. Spookverhalen hoor je hier altijd en hoewel het goed is je echt te informeren over de situatie ter plaatse, is het Nederlandse nieuws niet altijd je allerbeste informatiebron. Ik was 27 toen ik reisde daar.
Belangrijkste manieren om veilig te reizen (als man of vrouw):
1.
Spreek de taal. Ook al spreek je 'm niet 100%, ga er vanuit dat mensen géén engels spreken (dat is in verreweg de meeste gevallen ook zo). Wat van de taal snappen maakt je reis interessanter én veiliger, omdat je er wellicht iets meer uitziet of je weet waar je mee bezig bent. En het maakt punt 2 ook makkelijker.
2.
Informeer je. Lees je in over de landen waar je naartoe gaat. Enige kennis van de recente geschiedenis maakt dat je dingen beter kunt plaatsen. Als een land onrustig is: waar dan precies? En gaat het gewoon om demonstraties, echt geweld, is het gericht tegen buitenlanders? Informeer je ook ter plaatse. Vaak zijn andere reizigers de beste bron van informatie (soms nog meer dan mensen uit het land zelf). Live of via fora zoals FOK of de Thorntree van Lonely Planet.
3.
Waardevolle spullen, papieren en andere luxe. Waardevolle spullen zo veel mogelijk thuislaten. Cliché maar waar. Schaf geen geweldige gadgets aan of spannende reisgear. Natuurlijk heb je een leuke camera bij je en/of een MP3 speler. Maar ga er vanuit dat alle electronica die je bij je hebt je op een foute manier aantrekkelijk kan maken voor lokale mensen en medereizigers. Ik nam ook geen telefoon mee. Die zijn er onderweg genoeg. Houd je spullen in de gaten. Altijd. Houd je papieren op je lijf als je onderweg bent en in de hotelkluis als je ergens bent. Laat geen waardevolle spullen in dorms of in topvakken van bussen. Maak een kopie van je paspoort en andere papieren en stuur scans van deze zaken naar je eigen e-mail adres. Neem slotjes mee. Neem een taxi als je aankomt in een onbekende grote stad. Heb altijd genoeg geld bij je om een taxi terug te kunnen nemen en voor een eventueel doktersbezoek en/of luxer `logement om uit te zieken.
4.
Ben niet bleu. Hoewel geen absolute noodzakelijkheid denk ik dat je veel veiliger reist als je niet gelijk op je eerste buitenlandse reis, als je net achttien bent, naar de meest ruige gebieden gaat. Mijn reis alleen kwam na jarenlange reizen, eerst dichtbij en daarna ver weg, eerst met vrienden en toen alleen. Het zogt dat je zelfverzekerder bent en beter weet wat je kunt verwachten.
5.
Reis langzaam. Als een idioot rondreizen zorgt ervoor dat je nauwelijks nog weet waar je bent op een gegeven moment. Het helpt voor je veiligheid (en volgens mij is het ook leuker) als je een stad rustig kunt leren kennen: waar kun je wel en niet heen? hoe zien dingen er 's avonds uit? Dat kan alleen als je niet ergens binnen twee dagen weer weg bent.
Verder is het een kwestie van geluk hebben, een beetje mensen kunnen inschatten, er vanuitgaan dat er altijd wat mis kan gaan (dus een goede reisverzekering en andere valnetten) en boven alles niet wantrouwig worden van je eigen "maatregelen". Want dat is zonde.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.