abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 september 2008 @ 13:39:06 #1
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_61549270
Vorige deel: [Bèta] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • ... en alles wat verder in de richting komt.

    Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen.

    Links:

    Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).

    OP
  • eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_61553855
    Ik heb een vraag over Chi-kwadraat.

    Als ik op kavel 1 bijvoorbeeld 0 akkerdistels heb en op kavel 2 11 akkerdistels.
    dan moet ik met de formule (gevonden 1-verwacht 1)^2 / verwacht 1 + (gevonden 2-verwacht 2)^2 / verwacht 2 doen om de kans op toeval te vinden. In dit geval moet ik dus invullen:
    (0-0)^2 / 0 + (10-11)^2 / 11
    Maar omdat je niet kan delen door 0 kan deze niet. Met het getalletje dat uit de som zou komen moet je in een tabel of lezen of het significant / zeer significant / niet significant is.

    Hoe significant is iets als je van 1 soort dus 0 hebt en dus ook 0 verwacht?

    (desbetreffende tabel onder aan de pagina: http://www.bioplek.org/techniekkaartenbovenbouw/techniek98x2.html )
      donderdag 11 september 2008 @ 17:44:23 #3
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_61555892
    Dat is wiskunde, hoort in het andere topic. En die pagina deugt van geen kant, je kunt beter een goed statistiekboek pakken. Bain & Engelhardt: introduction to probability theory and mathematical statistics is een aanrader.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_61556276
    Ik zal het in het andere topic mijn vraag posten, ik postte het hier omdat het een biologie opdracht was zeg maar.
    pi_61762867
    Ik heb even een vraag over natuurkunde, de 'raaklijnmethode'.
    Ik weet hoe je een raaklijn moet tekenen, maar wat je er verder mee moet doen is voor mij een raadsel.
    Dit staat niet in het boek uitgelegd.
    Moet je dan gaan werken met de Tangens? Het gaat er dus om dat ik de steilheid bepaal, maar dat kan op meerdere manieren?
    Alvast bedankt!
    ik doe wat ik wil dus als het je niet aanstaat heb je lekker dikke pech pipoo
      vrijdag 19 september 2008 @ 16:46:53 #6
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_61763285
    Als je de snelheid wilt bepalen, dan gaat het om de afgelegde weg per stukje tijd. Als de grafiek niet recht loopt, kun je dat slecht berekenen op een bepaald punt, dus gebruik je een raaklijn. Van die raaklijn kijk je wat de afgelegde weg per stukje tijd is, en dat is dan de snelheid (en tevens de helling van de raaklijn).
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_61848969
    Vraag over natuurkunde:

    Hoe bepaal je de totale spoorlengte op een CD?

    We moesten een practicum doen door met een laser door een gat op een cd te schijnen. De afstanden waren:
    van het gat tot cd: 8,0 cm.
    gat tot n1: beide 4,5 cm
    gat tot n2: 7,0 cm
    golflengte laser: 663 nm

    plaatje situatie:




    Ik denk zelf dat je de afstand tussen de sporen moet bepalen (1,29*10^-8 cm) (x). De omtrek van de hele cd bepalen (pi*d) (y). De omtrek van de cd delen door de afstand tussen de sporen (z). Daarna de omtrek van het gebied waar geen sporen op zitten bepalen (q). --> totale spoorlengte op cd=z-q/x.
    Of is dit een compleet foute gedachte?

    Het is een vaag verhaal maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Niconigger op 23-09-2008 20:40:07 ]
    pi_61862611
    quote:
    Op vrijdag 19 september 2008 16:27 schreef miracle. het volgende:
    Ik heb even een vraag over natuurkunde, de 'raaklijnmethode'.
    Ik weet hoe je een raaklijn moet tekenen, maar wat je er verder mee moet doen is voor mij een raadsel.
    Dit staat niet in het boek uitgelegd.
    Moet je dan gaan werken met de Tangens? Het gaat er dus om dat ik de steilheid bepaal, maar dat kan op meerdere manieren?
    Alvast bedankt!
    de raaklijn methode gebruik je om aan de hand van de plaats-tijd grafiek de snelheid te bepalen. De snelheid op een punt is dan de stijlheid van die raaklijn.

    in mijn tijd heette dit trouwens gewoon differentieren
      dinsdag 23 september 2008 @ 22:07:52 #9
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_61862774
    Differentieren lukt alleen als je een functievoorschrift hebt, en de functie aan bepaalde eisen voldoet.

    Niconigger: is scherm waar je op schijnt, of schijn je op een cd zoals je schrijft? En wat heeft de proef met de berekening erna te maken? Je berekening snap ik verder niets van. Misschien moet je een plaatje van een cd maken om een en ander te verduidelijken. Merk op dat de omtrek aan de binnenkant een stuk kleiner is.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_61870146
    Je schijnt door het gat in het scherm op de cd zodat je een interferentiepatroon op het scherm krijgt (zoals op het plaatje hierboven).



    Ik hoop dat dit plaatje de situatie wat duidelijker maakt.

    Maar dan is de tweede vraag: Bepaal de afstand tussen de sporen op de CD, (meet hoek op naar beide zijden!, waarom?)
    En de derde vraag is: Bereken de totale spoorlengte op de CD.

    Omdat je de afstand tussen de sporen weet, en de omtrek van de cd + omtrek van het gaatje in het midden, kun je (dacht ik) op die manier de totale spoorlengte berekenen. Maar omdat er spoorlengte staat moet het een afstand zijn denk ik, dus bovenstaande is als je het zo bekijkt fout.
    Ik vind het allemaal maar vaag .
    pi_61879908
    quote:
    Op woensdag 24 september 2008 09:35 schreef Niconigger het volgende:
    Je schijnt door het gat in het scherm op de cd zodat je een interferentiepatroon op het scherm krijgt (zoals op het plaatje hierboven).

    [ afbeelding ]

    Ik hoop dat dit plaatje de situatie wat duidelijker maakt.

    Maar dan is de tweede vraag: Bepaal de afstand tussen de sporen op de CD, (meet hoek op naar beide zijden!, waarom?)
    En de derde vraag is: Bereken de totale spoorlengte op de CD.

    Omdat je de afstand tussen de sporen weet, en de omtrek van de cd + omtrek van het gaatje in het midden, kun je (dacht ik) op die manier de totale spoorlengte berekenen. Maar omdat er spoorlengte staat moet het een afstand zijn denk ik, dus bovenstaande is als je het zo bekijkt fout.
    Ik vind het allemaal maar vaag .
    Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.
    pi_61880277
    quote:
    Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef Riparius het volgende:

    [..]

    Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.
    Die berekening was nog voordat ik doorhad dat het om een lengte (dus afstand) ging, dus die berekening slaat nergens op .
    Die link maakt het allemaal veel duidelijker .

    [ Bericht 5% gewijzigd door Niconigger op 24-09-2008 16:44:21 ]
    pi_62026094
    Hallo, ik heb een vraagje, als ik zeg maar een speakertje heb van 108 dB,
    Hoeveel dB hoor ik dan nog op 5m??

    Timoteetje
    pi_62026501
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2008 16:00 schreef timoteetje het volgende:
    Hallo, ik heb een vraagje, als ik zeg maar een speakertje heb van 108 dB,
    Hoeveel dB hoor ik dan nog op 5m??

    Timoteetje
    De vraag die je stelt (geen verkleinwoorden gebruiken) is zo niet te beantwoorden omdat je geen referentie geeft hoe en op welke afstand die 108 dB is gemeten en wat je proefopstelling is. Kijk hier maar eens.
    pi_62266205
    Iemand SolidWorks hier? Hoe kan je in een assembly een cilinder op een blok zetten zodat deze precies in het midden zit?
    pi_62269250
    Ik ben aan het leren voor een tentamen scheikunde voor morgen. Het tentamen gaat over zuren en basen.
    Nu vind ik het hoofdstuk al moeilijk, en dan kom ik er bij de 1na laatste vraag nog eens achter dat ik die hele voorbeeldopgave niet snap.
    Wie helpt me?
    Dit is de voorbeeld opgave:

    50mL HNO3 oplossing oplossing met pH=1,30 wordt met water verdund tot 1,0L. Bereken de pH van de oplossing die nu is ontstaan.

    Uit me hoofd zou ik al totaal niet weten hoe dit moet. Maar het boek geeft uitleg:

    -HNO3 is een sterk zuur dat in oplossing altijd volledig geïoniseerd is. Dit houdt in dat het aantal mol H3 dat zich in de HNO3-oplossing bevindt, geen veranderingen kan ondergaan tijdens het verdunnen.

    -pH = 1,30 komt overeen met [H3O+]=5,0x10-2molxL-1

    - 50 mL van deze oplossing bevat:
    50x10-3Lx5,0x10-2mol x L-1=2,5x10-3 mol H3O+

    - Naast dit aantal is de bijdrage aan de H3O+[/sup -concentratie van het toegevoegde water te verwaarlozen.

    - Na verdunning bevindt zich dus nu 2,5x10[sup]-3 mol H3O+ in een volume van 1,0L

    - [H3O+]=2,5x10-3molxL-1 , Dat wil zeggen pH=2,60


    Het begint dus al bij het 2e stukje, ik snap niet hoe ze eraan komen hoeveel mol H3O+
    Er in het mengsel zit.

    Uitleg alsjeblieft
      donderdag 9 oktober 2008 @ 20:34:25 #17
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62269310
    aantal deeltjes / liter * liter = aantal deeltjes.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62269483
    ja maar waarom komt pH=1.30 daarmee overeen?
      donderdag 9 oktober 2008 @ 20:41:06 #19
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62269516
    Je weet dat pH = -log([H3O+])?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62269662
    Nou, ik weet dat pH = -log([H+]), maar dat is dus hetzelfde aangezien het H3O deel 1 H+ opneemt? of niet?
      donderdag 9 oktober 2008 @ 20:51:45 #21
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62269792
    Ja inderdaad. Nou en daar volgt het uit.
    -pH = log([H3O+])
    10^(-pH) = [H3O+]
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62270248
    Hee ik vat hem, bedankt! Nu ff kijken of ik de rest van de vraag snap, als ik nog iets moet weten hoor je het wel! hartstikke bedankt!

    Hoe weet jij eigenlijk zoveel van al deze vakken, dat je bijv. van alleen wis en na veel weet kan ik begrijpen, maar ook ook nog van scheikunde. En je weet echt alles! ik vind het heel knap. Is het je beroep ofzo?
      donderdag 9 oktober 2008 @ 21:08:50 #23
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62270288
    Ik heb vwo gedaan, en daar krijg je dit En wiskunde krijg ik weer bij mijn studie econometrie.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62270407
    Oke, ik zit nu in vwo 5. Ik had eigenlijk verwacht dat je afgestudeerd was in een of andere technische studie.
    Econometrie is natuurlijk wel wiskundig maar niet Echt technisch.
    pi_62271915
    Tip: koop zo'n samengevat boekje (voor het examen scheikunde). Had ik ook in v5.

    Daar staat een extreem duidelijke opbouw in en je kan direct achter elkaar per onderwerp vinden wat je nodig hebt .Ook met voorbeelduitwerkingen enzo. Das handig, want zuur-base opgaven zijn er slechts in een paar variaties waarin aleen de getalletjes verschillen. Na een tijdje zijn zuur-base opgave echt je favoriet , makkelijk punten scoren met simpel rekenwerk
    pi_62420093
    Glowmouse is gewoon geniaal
    Ut in omnibus glorificetur Deus.
      woensdag 15 oktober 2008 @ 23:16:50 #27
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62420198
    Alleen maar omdat ik naar jou luister zeker
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62486573
    Kan ik hier ook m'n vragen kwijt omtrent semantische tableau's, propositie- en predikatenlogica? Volgens mij is het testen van consistentie namelijk vakoverstijgend.
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:15:40 #29
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62486684
    Ja, kan.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62486890
    Relaxed. Dan ga ik nu even aan die post werken. Duurt even.
    pi_62488919
    Voor m'n studie (filosofie) moet ik nu leren werken met semantische tableau's. Je raadt het al, voor mij als typische alfa valt het nogal zwaar. Al zie ik zelf ook in dat de stof niet ontzettend abstract of onbegrijpelijk is. We werken met het boekje 'Logic' van Wilfrid Hodges.

    Een voorbeeld (genomen uit een chemische analyse) hoe de semantische tablau toegepast wordt door Hodges:



    Hij begint bij een willekeurige zin. Ditmaal bij de tweede. Deze zin is alleen waar als 'manganese is absent' en 'nickel is absent' beide waar zijn ('and' is de connectief). Het gevolg is dit:



    Hetzelfde past hij toe op de derde zin:



    Er is nog geen contradictie (tegenspraak) opgetreden in de kortere zinnen, dus het is tijd om de eerste zin op te breken. De eerste zin is waar als er een 'brown colour appears', of als het niet waar is dat 'Colbalt but nickel is present' is (een of-inclusief dus!). Dit resulteert in de volgende ontleding:



    Aan de rechtertak zien we nu een duidelijke tegenspraak: 'Only a grean colour appears.' en 'A brown colour appears'. Deze zinnen kunnen niet tegelijkertijd waar zijn, dus ze zijn inconsisent. Oftewel; streep eronder!



    Nu nog alleen de linkertak. Deze zin is dus precies waar als colbalt absent is of nickel present is (let op: of-inclusief! Eén hoeft maar waar te zijn!).



    De linkertak heeft de twee inconsisente zinnen 'Colbalt is present' en 'Colbalt is absent'. Dus streep eronder. De andere tak kan ook gesloten worden vanwege de twee inconsistente zinnen 'Nickel is absent' en 'Nickel is present'. De volledige tableau is dus als volgt:



    Alle drie de takken (situaties die mogelijk waar konden zijn) zijn gesloten. Oftewel; de verzameling zinnen is inconsistent!.

    Nu dat we dit voorbeeld gehad hebben gaan we naar een opgave die ik voor m'n neus kreeg. Dit is 'm:



    Net als Hodges neem ik een willekeurig startpunt, in dit geval de eerste zin. Als ik naar die eerste zin kijk zie ik, volgens mij, een of-inclusief: of Auguste woont in Bootle, of Auguste woont in Bootle. Hierdoor komt dus een vertakking:



    Eerste zin gehad, op naar de tweede. Wederom een of-inclusief in mijn ogen. Dezelfde truc dus.



    Zo, aangekomen bij de laatste zin. In deze zin zit een 'en', dus die moet ik eronder elkaar neerkalken.



    Kwam er ineens achter dat ik de derde zin verkeerd had overgenomen. Oeps. Het moet dus
    zijn 'doesn't live in Bootle'. Domdomdom. Maar afijn, wanneer ik naar de zinnen kijk en of zij consistent (dwz. één van de mogelijkheden is tegelijkertijd waar) zijn, kom ik tot de volgende conclusie:



    Deze set zinnen is dus consistent. Ik zie namelijk drie takken met een set zinnen die mogelijk waar kunnen zijn tegelijkertijd.

    Graag feedback hierop, want ik heb werkelijk geen enkel benul op het klopt.
    pi_62488931
    Excuses voor de wat verneukte paints overigens.
    pi_62488986
    Ik twijfel nu weer. Het nare gevoel begint me te bekruipen alleen de meest rechtse vertakking consistent is (vanwege de 'en'-connectief die volgens mij eist dat beide zinnen per se waar moeten zijn).
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 19:28:03 #34
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62489560
    Alleen de laatste tak is waar inderdaad. Bij de tweede heb je B leeft wel/niet in B, en bij de derde heb je hetzelfde probleem als bij de eerste.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62492684
    Bedankt! Het klopte idd wat je zei.

    Bij dezen nog een opgave die ik gemaakt heb:



    Hopelijk klopt deze wel.
      zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:45:54 #36
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62492736
    Die tweede vermelden in de rechtertak is overbodig, maar ik weet niet of je het ook weg mag laten. Verder klopt hij.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_62493047
    Ik schrijf ze eigenlijk te lang op, maar dat is meer voor mezelf om het begrijpelijk te houden. Nogmaals bedankt!
      dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:49:52 #38
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62570374
    Oh! Semantische tableaus! Maar hoe jij ze oplost… is dat echt de methode die je aangeleerd wordt? Ik vind het zó onoverzichtelijk als ik eerlijk ben, met name omdat je telkens maar die hele zinnen meesleept. Ik kon het niet laten om die laatste opgave ook te doen. Ik zou het zo doen:



    Ik heb de formules even een kleurtje geven. Jouw uitwerking is niet fout, d.w.z. komt goed uit, maar ik vind dat je strikt genomen niet precies genoeg bent in je uitwerking van de eerste regel. Er staat namelijk hetzij Y of Z (maar niet allebei), dus als je die tak splitst, dan moet je beide aangeven. In dit geval maakt het voor de uitkomst niet uit, maar strikt genomen heb jij (inclusieve of) uitgewerkt. Althans, bovenstaande is hoe ik deze exclusieve-of-regel zou uitwerken (want feitelijk is gelijk aan ).

    En als laatste doe ik net als Glowmouse, ik laat de tweede regel weg in de rechter tak, die maakt toch niet uit voor de uitkomst. (En volgens mij is dat ook de gangbare manier van doen.) Het belangrijkste echter lijkt me het leren werken met logische symbolen, het gaat juist om de algemene verbanden in logica, niet om de specifieke inhoud van de voorbeeld zinnetjes.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_62728717
    Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
    pi_62729237
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
    Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
    Noem de afgelegde weg (spatium) op tijdstip t s(t) en noem de snelheid (velocitas) op tijdstip t v(t), dan geldt uiteraard:

    (1) v(t) = s'(t)

    De versnelling (acceleratio) a is constant, en we mogen aannemen dat geldt v=0 op tijdstip t=0, zodat geldt

    (2) v(t) = a∙t

    Uit (1) en (2) en de beginwaarde s(0) = 0 kun je nu een formule voor s(t) afleiden, waarmee het gevraagde is te berekenen. Maar nu mag je zelf weer even nadenken.
      maandag 27 oktober 2008 @ 22:11:37 #41
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62734374
    En als het middelbare school is, dan moet je simpelweg de ‘bekende formule‘ die afstand, beginsnelheid, snelheid en versnelling relateert invullen door je af te vragen: Wat is elk van die waarden. Als het goed is houd je alleen de afstand als onbekende over en kun je dit uitrekenen.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_62735173
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 22:11 schreef Iblis het volgende:
    En als het middelbare school is, dan moet je simpelweg de ‘bekende formule‘ die afstand, beginsnelheid, snelheid en versnelling relateert invullen door je af te vragen: Wat is elk van die waarden. Als het goed is houd je alleen de afstand als onbekende over en kun je dit uitrekenen.
    Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.
      maandag 27 oktober 2008 @ 22:33:28 #43
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62735256
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 22:31 schreef Riparius het volgende:
    Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.
    Daar heb je helemaal gelijk in, deze formule is een prachtige om het concept van differentiëren tastbaarheid te geven aan de hand van een duidelijk fysisch voorbeeld. Maar het wordt meestal niet zo gedaan.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_62915054
    quote:
    Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
    Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
    Als het middelbare school is kan je simpelweg
    s= 1/2 * a * t^2 gebruiken

    Dit mag alleen als de beginsnelheid/eindsnelheid nul is. Dat is het geval dus je krijgt dan 1 onbekende (a)
    Moet lukken
    pi_62916007
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 19:07 schreef Viezze het volgende:

    [..]

    Als het middelbare school is kan je simpelweg
    s= 1/2 * a * t^2 gebruiken

    Dit mag alleen als de beginsnelheid/eindsnelheid nul is. Dat is het geval dus je krijgt dan 1 onbekende (a)
    Moet lukken.
    Dat weet ik natuurlijk ook wel, en dat is precies waar mijn betoog hierboven op aanstuurt, want uit s'(t) = a∙t en s(0) = 0 volgt s(t) = ½∙a∙t2. Maar door domweg een formuletje toe te passen leert de vragensteller niks. Dan kun je nog beter een uitleg geven zonder formules die zelfs ieder kind op de basisschool kan snappen, als volgt:

    De brommer legt in 4 seconden een afstand af van 24 meter, dus de gemiddelde snelheid was 24 : 4 = 6 meter per seconde. De brommer versnelt eenparig vanuit stilstand, dus die gemiddelde snelheid werd bereikt na de helft van de tijd, ofwel na 2 seconden. Welnu, als de brommer in twee seconden accelereert van 0 naar 6 meter per seconde, dan is de versnelling dus 6 : 2 = 3 meter per seconde per seconde, ofwel 3 m/sec2.
      maandag 3 november 2008 @ 23:21:43 #46
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_62922874
    Ik schaam me voor het vragen, maar doe het toch.

    Iemand vraagt me op msn om een functie te vereenvoudigen. Het is een eerstejaars wiskundevak en ik moet dit makkelijk kunnen. Ik kom er alleen niet uit?

    (x3+ x - 2) / (x2 - 1)

    Ik weet dat (x2 - 1) gelijk is aan (x-1)(x+1)....
      maandag 3 november 2008 @ 23:29:20 #47
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_62923066
    In de teller zie je dat 1 een nulpunt is, dus kun je (x-1) buiten haakjes halen. Je hebt x³+x-2 = (x-1)(x²+x+2). Volgende keer in het wiskundetopic.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
      maandag 3 november 2008 @ 23:34:02 #48
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_62923181
    Ja, dus het zou gemakkelijk zijn wanneer je iets zou kunnen vinden zodat: <iets>(x - 1) = x3 + x - 2, of <iets>(x + 1) dat zou zijn. Gezien het feit dat je met x vermenigvuldigt verwacht je dat iets een tweedegraads vergelijking wordt, en dan moet je zorgen dat je niet met die x2 blijft zitten; het ligt dus voor de hand om (x - 1) te proberen, want dan krijg je in ieder geval een -x2, poging (alternatief, als (x - 1) een factor is, moet 1 een nulpunt zijn, en dat klopt inderdaad):

    (x2 + ....)(x - 1)=x3 + x - 2

    Dat geeft direct:

    (x2 + ....+ 2)(x - 1)=x3 + x - 2

    Dat geeft echter ook + 2x, terwijl we +x moeten hebben, maar met +x invullen op de puntjes valt er een x weg tegen -1:

    (x2 + x + 2)(x - 1)=x3 + x - 2

    Nu eens kijken of dat inderdaad klopt. ja, dat doet het, de x2 valt mooi weg tegen de -x2. Nou, dat maakt dus al:

    (x^2 + x + 2)/(x + 1)

    Kun je nu nog zoiets doen? Nee, dan zou -1 een oplossing moeten zijn van de kwadratische vergelijking, en dat is het niet.

    Te laat…
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_62923183
    quote:
    Op maandag 3 november 2008 23:21 schreef Zwansen het volgende:
    Ik schaam me voor het vragen, maar doe het toch.

    Iemand vraagt me op msn om een functie te vereenvoudigen. Het is een eerstejaars wiskundevak en ik moet dit makkelijk kunnen. Ik kom er alleen niet uit?

    (x3+ x - 2) / (x2 - 1)

    Ik weet dat (x2 - 1) gelijk is aan (x-1)(x+1)....
    Je ziet gemakkelijk dat de teller x3 + x - 2 gelijk is aan 0 voor x = 1 (want 1 + 1 - 2 = 0), en dus is de teller deelbaar door (x - 1). De noemer x2 - 1 = (x - 1)(x + 1) is ook deelbaar door (x - 1) en dus kun je de breuk vereenvoudigen door teller en noemer te delen door (x - 1). Voer een polynoomstaartdeling uit om (x3 + x - 2)/(x - 1) te bepalen.
      maandag 3 november 2008 @ 23:47:08 #50
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_62923459
    Lol. Thnx allemaal!

    Ik heb het op dezelfde manier geprobeerd alleen te snel ofzo waardoor ik dus op die manier niet uitkwam.
    pi_62939116
    Hallo,


    Voor school ben ik bezig met een programma te maken dat een sudoku puzzel oplost. Opzich geen probleem denken de meeste, maar ik moet het dus maken met swi PROLOG.

    Ik heb er nu vrij veel uren aan besteed en ben tot op heden nog niks opgeschoten.
    Het programma zal de puzzel inductief moeten oplossen.
    Uiteindelijk zal mijn programma er als volgt moeten uitzien (dit is geen prolog code)
    sudoku(grid)
    {
    if (is_sudoku)
    {
    print_bord();
    }
    else
    {
    state_transiton(bord, hulpbord)
    validate(hulpbord)
    sudoku(hulpbord)
    }
    }

    Kort gezegd:
    Er wordt gekeken of het bord geheel klopt. Indien dat het geval is moet ik het bord printen.
    Indien het niet het geval is, moet het programma een kopie maken van dat bord, vervolgens op een lege plek een nummer invullen en dat controleren. Vervolgens wordt de hele functie opnieuw aangeroepen en worden de stappen opnieuw uitgevoerd op het hulpbord.


    Nu heb ik dus op dit moment na uren zoeken en kloten nog niks.
    Ik heb meerdere problemen: er zijn meerdere voorbeelden beschikbaar maar ten eerste doen ze het niet en ten tweede gebruiken ze geen inductie.

    Ik zou nu graag eens willen weten hoe ik een getal invul op een lege plek.
    Stel ik heb een lijst [ 1,_,3,4,5,6,7,8,9], hoe vul ik een getal uit de verzameling 1,2,3,4,5,6,7,8,9 in op de lege plek (die met de underscore dus).

    Alle hulp is welkom.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')