de raaklijn methode gebruik je om aan de hand van de plaats-tijd grafiek de snelheid te bepalen. De snelheid op een punt is dan de stijlheid van die raaklijn.quote:Op vrijdag 19 september 2008 16:27 schreef miracle. het volgende:
Ik heb even een vraag over natuurkunde, de 'raaklijnmethode'.
Ik weet hoe je een raaklijn moet tekenen, maar wat je er verder mee moet doen is voor mij een raadsel.
Dit staat niet in het boek uitgelegd.
Moet je dan gaan werken met de Tangens? Het gaat er dus om dat ik de steilheid bepaal, maar dat kan op meerdere manieren?
Alvast bedankt!
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.quote:Op woensdag 24 september 2008 09:35 schreef Niconigger het volgende:
Je schijnt door het gat in het scherm op de cd zodat je een interferentiepatroon op het scherm krijgt (zoals op het plaatje hierboven).
[ afbeelding ]
Ik hoop dat dit plaatje de situatie wat duidelijker maakt.
Maar dan is de tweede vraag: Bepaal de afstand tussen de sporen op de CD, (meet hoek op naar beide zijden!, waarom?)
En de derde vraag is: Bereken de totale spoorlengte op de CD.
Omdat je de afstand tussen de sporen weet, en de omtrek van de cd + omtrek van het gaatje in het midden, kun je (dacht ik) op die manier de totale spoorlengte berekenen. Maar omdat er spoorlengte staat moet het een afstand zijn denk ik, dus bovenstaande is als je het zo bekijkt fout.
Ik vind het allemaal maar vaag.
Die berekening was nog voordat ik doorhad dat het om een lengte (dus afstand) ging, dus die berekening slaat nergens opquote:Op woensdag 24 september 2008 16:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat je met het experiment de track pitch van een CD bepaalt (zie ook hier). Voor een normale Red Book audio CD moet je dan uitkomen op 1,6 μm. De radius van het deel van het schijfje dat de informatie bevat loopt (alweer: volgens de Red Book specificaties) van 25 mm tot max. 58 mm. Dan is het een koud kunstje om de totale lengte van de track voor een (compleet gevulde) CD uit te rekenen. Ik kom op ca. 5,378 km. Niks vaags aan. Van jouw berekening hierboven kan ik trouwens geen chocola maken.
De vraag die je stelt (geen verkleinwoorden gebruiken) is zo niet te beantwoorden omdat je geen referentie geeft hoe en op welke afstand die 108 dB is gemeten en wat je proefopstelling is. Kijk hier maar eens.quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:00 schreef timoteetje het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje, als ik zeg maar een speakertje heb van 108 dB,
Hoeveel dB hoor ik dan nog op 5m??
Timoteetje
Noem de afgelegde weg (spatium) op tijdstip t s(t) en noem de snelheid (velocitas) op tijdstip t v(t), dan geldt uiteraard:quote:Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.quote:Op maandag 27 oktober 2008 22:11 schreef Iblis het volgende:
En als het middelbare school is, dan moet je simpelweg de ‘bekende formule‘ die afstand, beginsnelheid, snelheid en versnelling relateert invullen door je af te vragen: Wat is elk van die waarden. Als het goed is houd je alleen de afstand als onbekende over en kun je dit uitrekenen.
Daar heb je helemaal gelijk in, deze formule is een prachtige om het concept van differentiëren tastbaarheid te geven aan de hand van een duidelijk fysisch voorbeeld. Maar het wordt meestal niet zo gedaan.quote:Op maandag 27 oktober 2008 22:31 schreef Riparius het volgende:
Didactisch vind ik het nooit zo'n goed idee om klakkeloos een 'bekende' formule te laten gebruiken, daarmee creëer je geen inzicht. Overigens is de opgave ook zonder formules met het 'gezonde' verstand op te lossen.
Als het middelbare school is kan je simpelwegquote:Op maandag 27 oktober 2008 19:43 schreef JOO het volgende:
Een brommer trekt eenparig versneld op waardoor hij in 4 sec een afstand van 24 m aflegt. Bereken zijn versnelling.
Dat weet ik natuurlijk ook wel, en dat is precies waar mijn betoog hierboven op aanstuurt, want uit s'(t) = a∙t en s(0) = 0 volgt s(t) = ½∙a∙t2. Maar door domweg een formuletje toe te passen leert de vragensteller niks. Dan kun je nog beter een uitleg geven zonder formules die zelfs ieder kind op de basisschool kan snappen, als volgt:quote:Op maandag 3 november 2008 19:07 schreef Viezze het volgende:
[..]
Als het middelbare school is kan je simpelweg
s= 1/2 * a * t^2 gebruiken
Dit mag alleen als de beginsnelheid/eindsnelheid nul is. Dat is het geval dus je krijgt dan 1 onbekende (a)
Moet lukken.
Je ziet gemakkelijk dat de teller x3 + x - 2 gelijk is aan 0 voor x = 1 (want 1 + 1 - 2 = 0), en dus is de teller deelbaar door (x - 1). De noemer x2 - 1 = (x - 1)(x + 1) is ook deelbaar door (x - 1) en dus kun je de breuk vereenvoudigen door teller en noemer te delen door (x - 1). Voer een polynoomstaartdeling uit om (x3 + x - 2)/(x - 1) te bepalen.quote:Op maandag 3 november 2008 23:21 schreef Zwansen het volgende:
Ik schaam me voor het vragen, maar doe het toch.
Iemand vraagt me op msn om een functie te vereenvoudigen. Het is een eerstejaars wiskundevak en ik moet dit makkelijk kunnen. Ik kom er alleen niet uit?
(x3+ x - 2) / (x2 - 1)
Ik weet dat (x2 - 1) gelijk is aan (x-1)(x+1)....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |