Hoe is dit?
Invloed van de media op geweld
De choquerende moord op de peuter James Bulger in 1993, een voorbeeld van geweld ter gevolg van het kijken van een film? Dit 2-jarige jongetje werd namelijk door 2 kinderen van 10 en 11 jaar oud ontvoerd, misbruikt, en vermoord. Er zijn bewijzen dat de ‘inspiratie’ voor deze gruweldaad de film 'Child’s Play' was, een film waarin een pop mensen vermoordt. Al jarenlang wordt er gediscussieerd over de invloed van de media op geweldsdelicten, terechte discussies, of gewoon een manier om de jeugd van tegenwoordig achter de computer vandaan te slepen?
Voor psychologen in ieder geval genoeg reden tot onderzoek, want ook in Nederland zijn we opgeschrikt door nieuwsberichten over geweld naar aanleiding van computergames.
Zo kwam begin 2006 in het nieuws dat een 14-jarige jongen zelfmoord heeft gepleegd omdat zijn beste vriend zijn account had ‘gehackt’ op een populair online spelletje.
Eind 2007 haalde ditzelfde spel de kranten weer, een 13-jarige jongen was bedreigd en mishandeld door 2 klasgenoten die eisten dat hij het wachtwoord van zijn account zou geven.
Uit deze berichten blijkt duidelijk dat jongeren grote waarde hechten aan hun computerspelletjes, is het slechts een hobby of kan het zorgen voor gevaarlijke situaties?
Dat er veel geweld in deze spellen op internet zit is een ding dat zeker is. In vele online spellen is het de opdracht om zoveel mogelijk mensen neer te schieten, of kun je geld verdienen door andere mensen te beroven.
Nu ben ik zelf ook gezegend met een jonger broertje dat van ‘gamen’ houdt, en mag ik de geluidsboxen van de computer de hele dag ‘fire in the hole’ horen schreewen.
Onderzoek in 2006, jongerenonderzoek YoungVotes, wijst uit dat jongeren gemiddeld zo’n 3 uur per dag besteden aan internet. Uit dit onderzoek blijkt ook dat ouders weinig controle hebben over wat hun kinderen precies doen op het internet, en slechts 1 op de 3 jongeren (tussen 13-18 jaar) wordt erop gewezen als hij of zij te lang achter de computer zit. Doordat ouders dus niet veel overzicht hebben op de online activiteiten van hun kinderen is het voor jongeren geen probleem om spellen te spelen die niet geschikt zijn voor hun leeftijd.
Op computergames die in de winkel gekocht moeten worden staat vaak wel een leeftijdsaanduiding, games die bijvoorbeeld seks of veel geweld bevatten mogen alleen verkocht worden aan jongeren boven de 16 of 18. Nu blijkt alleen dat veel winkeliers zich hier niet aan houden en niet om een identificatiebewijs vragen. Jongeren die de spellen in de winkel niet meekrijgen kruipen vaak alsnog achter de computer om een illegale download van het desbetreffende spel te zoeken, en zo kan in feite iedereen de spellen die 18+ zijn gewoon spelen.