abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65277691
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 10:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Valt hartstikke mee. Van de grote filosofen is Nietzsche's zo'n beetje het best te lezen. De diepte van zijn denken zien vergt inzet, maar een algemeen idee van wat hij zegt is niet moeilijk te krijgen. Dat is bij Hegel en Heidegger wel anders. Dat waren professoren, terwijl Nietzsche schrijver was.
[..]

Ik heb klassieke filosofie gedaan. Dit blok doe ik een vak over politiek en ethiek. Ik schrijf een paper over het politiek-ethisch denken van de conservatief Michael Oakeshott. Die zet ik dan tegenover de bekende sociaalliberaal John Rawls. Het is leuk om een keer over wat anders te schrijven dan het verleden
Dat bedoel ik ook te zeggen over Nietzsche. Qua schrijfstijl goed te lezen, maar daardoor denk je algauw dat je hem begrepen hebt, terwijl dat vaak nog lang niet zo is.

Leuk vak lijkt me dat, over Politiek en Ethiek. Ik volg zelf volgend semester een cursus politieke filosofie waarin we 'Natural Right and History' van Leo Strauss gaan bestuderen. Verder nog een cursus metafysica waarin Sein und Zeit van Heidegger integraal bestudeerd wordt.
Ik weet het ook niet
  woensdag 21 januari 2009 @ 12:01:19 #177
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65277785
Waar studeer je? Nogal opvallend dat jullie Strauss gaan bestuderen. De aartsconservatief heeft een zeer eigenaardige visie op de moderne politieke filosofie. Niet het soort filosoof dat je kan inleiding tot de politieke filosofie, lijkt me.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65281334
En ook ik ga waarschijnlijk in februari instromen (op de RU). Sla dus ook Oudheid en Middeleeuwen over, en wordt daar misschien ook voor vrijgesteld.
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_65282321
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 12:01 schreef Scaurus het volgende:
Waar studeer je? Nogal opvallend dat jullie Strauss gaan bestuderen. De aartsconservatief heeft een zeer eigenaardige visie op de moderne politieke filosofie. Niet het soort filosoof dat je kan inleiding tot de politieke filosofie, lijkt me.
Het is dan ook een bachelor 3 vak.
Ik weet het ook niet
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:11:22 #180
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65282681
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 13:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
En ook ik ga waarschijnlijk in februari instromen (op de RU). Sla dus ook Oudheid en Middeleeuwen over, en wordt daar misschien ook voor vrijgesteld.
Niet doen. Interessante tijdperken.
pi_65282861
Vrijstelling verkrijg je als je dergelijke onderwerpen al hebt behandeld. Waarom zou je het dan nog een keer overdoen? Beter je energie in nieuwe/nuttigere zaken steken.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_65282912
Nietzsche is een baas. Na het lezen van Voorbij Goed en Kwaad heb ik even verlicht rondgedwaald, daarna nog wat meer werken aangeschaft. Die kerel kan fantastisch schrijven, én een briljante inhoud op papier zetten; ware kunst. Werkelijk een geniale vent.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:36:38 #183
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65283684
Het interessante aan Nietzsche is dat hij zelf eigenlijk ook een postmodern gezicht had. Van aartsconservatieve juristen tot radicaal-linkse kunstenaars, theologen tot muzikanten: allen zijn op een eigen manier beïnvloed door Nietzsche. Zo vind je hem bij de conservatief Allan Bloom (in The Closing of the American Mind), maar ook bij Michel Foucault.

Ik denk dat Nietzsche qua invloed in hetzelfde rijtje past als Plato en Kant. Geen filosoof heeft een grotere invloed gehad op de twintigste eeuwse wijsbegeerte.
pi_65283758
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:11 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Niet doen. Interessante tijdperken.
Zijn het zeker. Persoonlijk zelfs de interessantste. Maar ik heb beide tijdperken al tweemaal behandeld op mijn vorige opleiding (weliswaar HBO), met ook nog eens dezelfde literatuur.
Het lijkt me daarentegen wel weer lastig middenin in te stappen, zonder de dynamiek en structuur van de studie te kennen. De vaardigheden (schrijven lijkt me) uit de eerste twee blokken sla ik dus ook in een keer over.
  woensdag 21 januari 2009 @ 14:39:29 #185
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65283818
Ik denk sowieso niet dat ze vrijstelling geven. HBO studiepunten gelden simpelweg niet op de uni.
pi_65284660
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 14:39 schreef Scaurus het volgende:
Ik denk sowieso niet dat ze vrijstelling geven. HBO studiepunten gelden simpelweg niet op de uni.
Ik reken er ook niet op. Toch is mij verteld (zowel op de Uni als op mijn opleiding) dat vrijstellingen voor overgestapte studenten van de lerarenopleiding geschiedenis voorkomen.
Maar Oudheid en Middeleeuwen zijn gewoon leuk. Vrijstelling heeft vanwege mijn leef- en studietijd vooral praktische voordelen.
pi_65284735
quote:
Onzin.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_65285237
Je gaat naar de RU? Als je toch niks beters te doen hebt zou ik die twee tijdvakken zeker volgen. Met Hekster heb je nog wat te lachen, en Raedts is simpelweg geniaal.
  woensdag 21 januari 2009 @ 16:10:34 #189
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65287278
quote:
ik had in mijn tweede jaar enkele instromers van de lerarenopleiding. Aangezien ze de hele opleiding hadden afgerond konden ze het hele eerste jaar overslaan op academische vaardigheden na. Ok, na een jaar waren ze allemaal weer weg, want het niveau was ze te hoog, maar het mocht wel van de universiteit.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_65287580
quote:
Op woensdag 21 januari 2009 15:16 schreef Sloggi het volgende:
Je gaat naar de RU? Als je toch niks beters te doen hebt zou ik die twee tijdvakken zeker volgen. Met Hekster heb je nog wat te lachen, en Raedts is simpelweg geniaal.
En Hekster is zeker niet minder geniaal . Maar de humor van Raedts is onovertroffen!
Ik weet het ook niet
pi_65287699
Raedts is lekker subtiel. Hekster kan lekker lomp zijn, en beweert gewoon met een stalen gezicht dat de stelling dat Arnhemmers barbaren zijn historisch te handhaven is. En hij kan het weten, want hij woont er!
pi_65393682
Ik had een vraag over Geschiedenis werkstuk, post hier niet zovaak dus weet niet goed waar ik het moet plaatsen. Ik denk hier maar:

Ik moet een werkstuk voor Geschiedenis maken en het onderwerp is Willem van Oranje. We moesten er hoofd en deelvragen bij maken en ik heb dat:
Hoofdvraag: Wat heeft Willem van Oranje betekent voor Nederland?
Deelvraag 1: Hoe kwam Willem van Oranje aan zijn status?
Deelvraag 2: Wat is de rol van Willem van Oranje bij de opstand?
Deelvraag 3: Waarom is Willem van Oranje uiteindelijk vermoord?

Heeft iemand nog een goede tip voor een deelvraag die ik er bij kan doen?

Het moet binnenkort afzien dus ik hoop snel op een goede tip.
pi_65394546
Scholieren.nl of Wikipedia gebruik je toch meestal op middelbare school
pi_65396469
quote:
Op zondag 25 januari 2009 19:08 schreef Lennox het volgende:
Scholieren.nl of Wikipedia gebruik je toch meestal op middelbare school
Ja, ken de sites al op gekeken. Maar ik moet eigenlijk nog 1 of 2 goede deelvragen hebben en op die sites vind ik niet veel.
pi_65396852
Welke gevolgen had de dood van Willem van Oranje? Misschien in die hoek nog denken ofzo. Kan je gelijk je hoofdvraag bij beantwoorden in soort conclusie. Als je die richting met je hoofdvraag uit wilt tenminste.
pi_65397169
Momenteel doe ik de Pabo, ik moet nog 1,5 jaar, maar ik ben met m'n hoofd al een beetje bij de vervolgstudie. Ik wil sowieso een master doen, onderwijs vind ik boeiend en geschiedenis op de middelbare school lijkt me misschien wel wat.

Ik zit er dus aan te denken door te stromen naar een master geschiedenis (bestaat die uberhaupt?). Ik zal dan sowieso een schakeljaar nodig hebben.

Kan iemand me iets vertellen over het schakeljaar en zo'n master? Wat zijn de inhouden? Waar kun je uit kiezen? Welke universiteiten zijn aan te raden en welke niet? Hoe is het niveau? Zijn er meer mensen die geschiedenis doen omdat ze de onderwijskant uit willen?

Ik heb VWO gedaan en een half jaar American Studies aan de RuG.
pi_65397915
quote:
Op zondag 25 januari 2009 20:11 schreef Lennox het volgende:
Welke gevolgen had de dood van Willem van Oranje? Misschien in die hoek nog denken ofzo. Kan je gelijk je hoofdvraag bij beantwoorden in soort conclusie. Als je die richting met je hoofdvraag uit wilt tenminste.
Ja, bedankt is een goede. Meer tips altijd welkom.
  zondag 25 januari 2009 @ 23:07:34 #198
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65403332
quote:
Op zondag 25 januari 2009 20:20 schreef PAA-053 het volgende:
Momenteel doe ik de Pabo, ik moet nog 1,5 jaar, maar ik ben met m'n hoofd al een beetje bij de vervolgstudie. Ik wil sowieso een master doen, onderwijs vind ik boeiend en geschiedenis op de middelbare school lijkt me misschien wel wat.

Ik zit er dus aan te denken door te stromen naar een master geschiedenis (bestaat die uberhaupt?). Ik zal dan sowieso een schakeljaar nodig hebben.

Kan iemand me iets vertellen over het schakeljaar en zo'n master? Wat zijn de inhouden? Waar kun je uit kiezen? Welke universiteiten zijn aan te raden en welke niet? Hoe is het niveau? Zijn er meer mensen die geschiedenis doen omdat ze de onderwijskant uit willen?

Ik heb VWO gedaan en een half jaar American Studies aan de RuG.
Ik betwijfel eigenlijk of je met pabo in een schakeljaar kan instromen. Ik zou er rekening mee houden dat je gewoon de hele bachelor moet doen omdat je geen enkele basiskennis hebt voor de master. Het schakeljaar is voor zover mij bekend vooral bedoelt voor de lerarenopleiding geschiedenis en eventueel mensen die een Bsc in een sociale wetenschap hebben behaald. Ik denk niet dat voor de pabo een schakeljaar bestaat omdat je simpelweg niet voldoende kennis en vaardigheden kan behalen om al je deficiënties weg te werken.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_65403418
Ok, ik dacht eigenlijk dat je met HBO door kan stromen naar de meeste masters. Geschiedenis leek me algemener dan scheikunde ofzo.

En wacht ff he, ik heb zeker wel basiskennis: geschiedenis op de basisschool
  zondag 25 januari 2009 @ 23:12:58 #200
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65403504
quote:
Op zondag 25 januari 2009 23:10 schreef PAA-053 het volgende:
Ok, ik dacht eigenlijk dat je met HBO door kan stromen naar de meeste masters. Geschiedenis leek me algemener dan scheikunde ofzo.

En wacht ff he, ik heb zeker wel basiskennis: geschiedenis op de basisschool
Je kan meestal alleen maar naar heel specifieke masters die rechtstreeks aansluiten op je hbo doorstromen, en zelfs dan nog maar in een beperkt aantal gevallen.

En je basiskennis van de middelbare school had je net zo goed niet kunnen hebben, daar heb je echt niks aan in je master.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')