abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64755363
Oudheid: De Blois en Van der Spek, Een kennismaking met de oude wereld.

.
  woensdag 7 januari 2009 @ 07:28:00 #152
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_64757891
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 23:34 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
Ik geloof dat de cijfers in Nijmegen ook niet positief zijn wat dat betreft.

Verbaast me wel, aangezien de literatuur in het eerste jaar toch voor een gedeelte schijnt overeen te komen. Hoger niveau en verdieping zouden bij een gedeeltelijke herhaling van de stof toch te behalen moeten zijn. Daar zal ik dan wel goed naast zitten.
Het vakinhoudelijke gedeelte van mijn opleiding heb ik nagenoeg afgerond, daarin ben ik dus ook wat verder dan de eerstejaars die de overstap maken.

Wat is zo ongeveer de literatuurlijst in het eerste jaar (bij andere universiteiten)?
Een vriend van me maakte de overstap van de universiteit (VU) naar de lerarenopleiding (in Utrecht ergens, weet niet welke scholen daar zitten ) en hij vertelde dat wat ze op zijn hbo in een half jaar aan stof behandelen hij op de universiteit in ongeveer een week of drie moest doen. Hij had na drie jaar nog profijt van hetgeen hij op de universiteit in het eerste jaar leerde. Nu weet ik niet in hoeverre het een overdrijving is, maar het tempoverschil was in elk geval groot.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 7 januari 2009 @ 13:42:20 #153
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_64767726
Lijkt me ook, hoewel er natuurlijk wel nog een hoop onderwijskundige zooi bij komt.

Het eerste jaar op de HBO bestaat dus net als op de uni uit de vier tijdvakken. Met voor oudheid ook Du Blois, voor middeleeuwen Bejczy, nieuwe tijd Van Os / Potjer, nieuwste tijd Bosscher en nog eenzelfde 'vanaf 1870'-boek.
Daarnaast nog teksten voor de werkcolleges, vakken over Europese Eenwording en de Derde Wereld. Maar dat stelde allemaal erg weinig voor.
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_65252318
Eerste studieboeken druppelen binnen . Ook m'n eerste huiswerkopdrachten per mail gekregen. Het niveau is goed te doen als ik het zo zie, dat motiveert me alleen maar meer . En goed dat je huiswerkopdrachten in moet leveren en dat het meetelt in je eindcijfer. Ik heb er zin in .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 20 januari 2009 @ 17:40:19 #155
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_65252515
Nou, ik heb eindelijk alles geregeld om weer terug te keren naar de VU. Traag gedoe allemaal, duurde 3 weken voor ik wat hoorde over mijn inschrijving. Nu hopen dat niet alle vakken al vol zitten omdat de inschrijving volgens mij al gesloten is, maar ach, het is de VU, daar zijn ze blij met elke student die ze krijgen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_65253050
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 17:40 schreef ethiraseth het volgende:
Nou, ik heb eindelijk alles geregeld om weer terug te keren naar de VU. Traag gedoe allemaal, duurde 3 weken voor ik wat hoorde over mijn inschrijving. Nu hopen dat niet alle vakken al vol zitten omdat de inschrijving volgens mij al gesloten is, maar ach, het is de VU, daar zijn ze blij met elke student die ze krijgen.
inschrijven op scholen is een hel.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:26:12 #157
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65258796
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 17:34 schreef Steeven het volgende:
Eerste studieboeken druppelen binnen . Ook m'n eerste huiswerkopdrachten per mail gekregen. Het niveau is goed te doen als ik het zo zie, dat motiveert me alleen maar meer . En goed dat je huiswerkopdrachten in moet leveren en dat het meetelt in je eindcijfer. Ik heb er zin in .
Babyloniërs, Mesopotamiërs, Hettieten? Spannende stof!
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_65259177
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:26 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Dat is een poos geleden!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:37:26 #159
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65259249
Zeker. Ik ben uit de grot ontsnapt, heb in het zonlicht mijn filosofisch meesterwerk geschreven en begeef mij nu weer onder de nietige stervelingen.
pi_65259282
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:37 schreef Scaurus het volgende:
Zeker. Ik ben uit de grot ontsnapt, heb in het zonlicht mijn filosofisch meesterwerk geschreven en begeef mij nu weer onder de nietige stervelingen.
En wat mag dat filosofische meesterwerk dan wel niet zijn?

Hoe gaat het met de studie?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 20:49:26 #161
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65259770
19,95 bij Uitgeverij SUN.

Net tentamen gehad. Ging goed, behalve één vraag over zo'n wazig kutboekje. Je weet wel, zo'n warrig Derridaesk betoog over discours, syntactische structuren en morfologie.
pi_65260802
Eerlijk gezegd weet ik vrij weinig van Derrida, maar ik doe dan ook niet filosofie en bij Wetenschapsfilosofie is hij niet heel uitgebreid aan bod gekomen.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:19:27 #163
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65261128
Ik ook niet, maar in de filosofie is zijn wollige schrijfstijl alom bekend. Zelfs Hegel valt daarbij in het niet.
pi_65261197
Dan ben ik blij dat ik nooit iets van hem heb hoeven lezen. Hegel was al niet echt om door te komen, al kan dat ook komen door de slechte vertaling (van Duits naar Engels)
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:26:41 #165
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65261508
Continentale en dan vooral Duitse filosofen hebben er sowieso een handje naar, wollig schrijven. Zelfs Nietzsche, van alle Duitsers toch wel het duidelijkst, schrijft soms zinnen die een hele pagina vullen.
pi_65261623
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:26 schreef Scaurus het volgende:
Continentale en dan vooral Duitse filosofen hebben er sowieso een handje naar, wollig schrijven. Zelfs Nietzsche, van alle Duitsers toch wel het duidelijkst, schrijft soms zinnen die een hele pagina vullen.
Ja, en dan te bedenken dat elke docent pissig wordt als je een werkstuk inlevert met zo'n zinsbouw

Maar helaas zijn er wel meer wetenschappers die zo schrijven
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:31:12 #167
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65261709
Ach, wij kunnen niet eens in de schaduw staan van een woordkunstenaar als Nietzsche. Zijn proza is veruit onovertroffen in de filosofie.
pi_65261761
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:31 schreef Scaurus het volgende:
Ach, wij kunnen niet eens in de schaduw staan van een woordkunstenaar als Nietzsche. Zijn proza is veruit onovertroffen in de filosofie.
Het was dan ook een grapje Mijn laatst geproduceerde werkstuk is waarschijnlijk slechter dan zijn allereerste (serieuze) schrijfsels

Wat ga je volgend semester doen?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 21:40:54 #169
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65262222
Maar dat ligt aan Nietzsche's eerste schrijfsel. Ik heb een keer de schrijfsels van de 16-jarige Friedrich gelezen. Was toen al geniaal.

Ik ga volgend semester een inleiding tot de Islam doen, daarnaast een Onderzoeksseminar (yay!) met als onderwerp 'sociale angst' (whatever that may be). Als derde vak taalfilosofie, eerstejaarsvak bij filosofie. Jij?
pi_65262645
Ik moet nog 1 eerstejaarsvakje doen uit semester 2, dat ik vorig jaar heb laten schieten (Overzicht III- nieuwe geschiedenis, met het boek van Merriman op de lijst). Daarnaast De ontdekking van nieuwe horizonten (ja, zo staat het in de studiegids) over de interactie tussen de verschillende groepen in de geschiedenis. Verder nog een vak getitelt Is kennis macht? Politiek en geleerdheid in de Gouden Eeuw, en ik ga beginnen aan mijn bachelorscriptie Europese studies, maar die hoeft niet per sé volgend semester af. Verder heb ik toestemming gekregen om het leeronderzoek Geschiedenis te doen, (eigenlijk voldeed ik niet aan de ingangseis, maar ik heb dispensatie gevraagd en gekregen) waarbij je bronnenonderzoek gaat doen. Naar dat vak kijk ik het meest uit

Islam is wel leuk! En actueel
pi_65267134
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 21:26 schreef Scaurus het volgende:
Heel soms dan...Nietzsche is op een heel andere manier weer moeilijk te begrijpen. En dat Derrida zo ingewikkeld schrijft heeft natuurlijk ook zo zijn redenen, zijn project is moeilijk in alledaagse taal te vatten.

Welke vakken heb je gevolgd de afgelopen tijd? Je ging toch filosofievakken erbij doen?
Ik weet het ook niet
pi_65267677
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 20:26 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Nee, ik stroom net in dus ik begin met de moderne tijd, revoluties en industrialisatie enzo. Ook leuk.
  woensdag 21 januari 2009 @ 07:26:33 #173
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_65271312
Het klinken interessante vakken allemaal!

Ik zit net mijn zware eerste semester af te ronden. Deze weken heb ik 7 tentamens, waarvan ik er nu 3 gehad heb (en waarschijnlijk gehaald). Nog 4 te gaan!

Dan begin ik vanaf februari aan Geschiedsfilosofie, Historiografie en een minor Conflictanalyse. Gelukkig heb ik het nu weer wat rustiger .
pi_65272996
Volgende week vrijdag 1 tentamen. Dan hoop ik mezelf BA in de Geschiedenis te mogen noemen . Master gaat ook zeer voorspoedig tot nu toe. 20 punten al gehaald en nog 2 vakken af te ronden dit blok. Volgend blok nog 1 vak en dan rest alleen scriptie nog
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  woensdag 21 januari 2009 @ 10:09:52 #175
185261 Scaurus
Memento mori
pi_65273786
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 23:20 schreef Dunckie het volgende:
Heel soms dan...Nietzsche is op een heel andere manier weer moeilijk te begrijpen.
Valt hartstikke mee. Van de grote filosofen is Nietzsche's zo'n beetje het best te lezen. De diepte van zijn denken zien vergt inzet, maar een algemeen idee van wat hij zegt is niet moeilijk te krijgen. Dat is bij Hegel en Heidegger wel anders. Dat waren professoren, terwijl Nietzsche schrijver was.
quote:
Welke vakken heb je gevolgd de afgelopen tijd? Je ging toch filosofievakken erbij doen?
Ik heb klassieke filosofie gedaan. Dit blok doe ik een vak over politiek en ethiek. Ik schrijf een paper over het politiek-ethisch denken van de conservatief Michael Oakeshott. Die zet ik dan tegenover de bekende sociaalliberaal John Rawls. Het is leuk om een keer over wat anders te schrijven dan het verleden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')