quote:
Op maandag 22 september 2008 23:23 schreef Semargofni het volgende:TVP'tje en een vraag die vast al gesteld is.
Heb al een tijd in mijn hoofd om geschiedenis te gaan studeren, echter wist ik nog niet de manier waarop aangezien ik geen vwo papiertje heb. Nu zou ik graag een colloquium doctum willen aanvragen, iemand hier ervaring mee?
Welke vakken krijg je? Op de site van UvA staat engels, nederlands en geschiedenis. Geldt dit dan voor de meeste uni's? Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar die in Utrecht namelijk en vroeg me af hoe het daar zit met de vakken die je moet afleggen?
Is het goed te doen door zelfstudie? Of is het echt wel nodig om bv avond school, extra cursussen e.d. te gaan volgen en waar kan je dat het beste doen dan?
Ik heb op de UvA een colloquium doctum gehaald dit jaar. Belangrijk is dat je je op tijd inschrijft en vervolgens krijg je netjes op tijd papieren met hoe je je het beste kunt voorbereiden en wat voor vragen je kunt verwachten. Van de UvA moest ik alleen Nederlands, Engels en Geschiedenis doen, maar ik weet niet hoe men dat doet in Utrecht. In Utrecht gaat alles via het James Boswell Instituut en dat is een bureaucratisch zooitje. Ik ben er nu nog mee aan het kloten om een leeg colloquium doctum te krijgen voor toelating in Utrecht ipv Amsterdam. En volgens mij moest je van meneer James twee vreemde talen afleggen, mij niet gezien, Duits en Frans zijn niet voor mij weggelegd.
Of het goed te doen is met zelfstudie hangt een beetje van jezelf af. Die VWO-examens Nederlands en Engels moeten geen probleem zijn, is een kwestie van 2-3 oude examens oefenen uit de bundel; haal je die, dan is de kans vrij groot dat je geen problemen hebt met dezelfde soort examens voor je colloquium doctum. Het examen geschiedenis is anders. Volgens de decaan van de UvA is dit een waar slagveld. De meeste mensen vallen hier af, omdat ze het onderschatten of omdat ze niet genoeg geleerd hebben. Nu moet ik zeggen dat het heel erg goed te doen was, maar als ik het lesboek enkel had gelezen en niet samengevat + geleerd, dan had ik zeker een twee gehaald (betreft boek Van Agrarische Samenleving tot Verzorgingsstaat, 1e jaars boek op de Uni van Leiden). Dit boek komt elk jaar terug op de UvA zo lijkt het.
In ieder geval, ik kan je vertellen dat je behoorlijk je best moet doen voor dat laatste. Het zegt ook eigenlijk alles of je het in je hebt de studie te kunnen volgen. Dat lesboek is dik 400 pagina's, waar je de hoofd- en bijzaken uit moet halen en van die dingen de details nog moet weten ook. Dit komt allemaal terug in het examen.
Desondanks werd er vrij op gehamerd dat het met enkel zelfstudie erg moeilijk zou zijn, doch iemand met een beetje zelfdiscipline en een stel hersenen moet het toch wel alleen af kunnen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Steeven op 12-10-2008 18:05:35 ]