Wat een onzin! Hoezo kun je dat wel begrijpen. Ik bedoel, ik was vroeger ook degene in huis met de hoogst genote opleiding van ons 3en, ik leerde vele malen makkelijker dan mijn zussen, bij ons werd juist heel duidelijk gezegd dat de opleiding die je volgt niets zegt over hoe kansrijk/kansloos je bent en dat iemand die MAVO/VMBO volgt zéker niet 'dommer' is dan degene die HBO of Universiteit volgt. Ook al was het wel degelijk zo dat mijn zussen veel minder goed konden leren, bleven mijn ouders hun juist stimuleren door hun te prijzen om hetgeen dat ze doen, en ze te complimenteren op het behalen van goede resultaten en ze te steunen in tijden dat het niet goed ging. Doordat mijn ouders altijd voor hun klaar hebben gestaan zijn mijn zussen ondanks de bergen werk die ze hebben moeten verzetten allebei uiteindelijk afgestudeerd op een HBO functie en hebben nu beiden een goede baan. Straffing werkt niet als stimulant! Wanneer zij deze steun niet gehad zouden hebben en zouden denken 'ok, ik ben nu eenmaal dom' waren ze nooit gekomen waar ze nu gekomen zijn. Door het gevoel te hebben dat je 'er mag wezen' wakker je automatisch strijdlust aan om ergens voor te gaan ook al is dit in sommige gevallen misschien een valse illusie.quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:24 schreef sitting_elfling het volgende:
aan de ene kant snap ik het wel van die pa .. je hebt 2 dochters die in potentie veel centjes kunnen verdienen en een misschien mooier leven kunnen gaan leiden dan paps zelf. En dan heb je 1 dochter die VMBO doet. Dat moet ook als zussen onder elkaar wel apart zijn. Maarja misschien zit er ook wel meer achter .. wij hier op FOK hebben natuurlijk geen idee of VMBO haar max is.. of misschien te laag .. of misschien zelfs te hoog voor haar is.
Kan het wel begrijpen, maar erg begripvol van paps is het niet.
Dit is dus een voorbeeld van een verkeerde benadering: Nou doe dan gewoon extra je best om zijn ongelijk te bewijzen!"quote:Op dinsdag 9 september 2008 15:44 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Oke, nog snel ff eentje dan
Ik heb inderdaad ook dingen tegen haar gezegd van: "Nou doe dan gewoon extra je best om zijn ongelijk te bewijzen!"
En dat is ook weer iets wat ze zei, ik vroeg wat ze later dan wilde worden, dat wist ze niet. Maar ze wist zeker dat ze niet arm wilde worden (weer door dat gezever van die vader van haarbah!)
Dat is altijd de juiste houding. Je er niet mee bemoeien als je om hulp word gevraagd, maar stoïcijns de andere kant op blijven kijken.quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:51 schreef bondgirl007 het volgende:
Ik zou het zo laten als het is. Echt veel kan je er niet aan doen denk ik.
In dit geval zeker, als het aan mij ligt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat is altijd de juiste houding. Je er niet mee bemoeien als je om hulp word gevraagd, maar stoïcijns de andere kant op blijven kijken.
Byequote:Op dinsdag 9 september 2008 17:06 schreef bondgirl007 het volgende:
In dit geval zeker, als het aan mij ligt.![]()
Wie is zij om die vader/moeder aan te spreken? Precies, daar heb je het al.
Enige andere suggesties?
Ik namelijk niet, bye bye
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals ik het in de OP lees vindt de vader juist dat zij altijd het VMBO'ertje zal blijven. Maar dát is al onzin, want dat hóeft niet eens zo te zijn. Dat laat al zien dat die vader gewoon niet wijs is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:08 schreef Dodecahedron het volgende:
Raar dat er veel mensen in dit topic zeggen "met VMBO kun je ook nog doorstromen". Dat is dezelfde gedachtengang als die vader. Misschien is dat meisje wel heel tevreden met het VMBO en wil ze helemaal niet doorstromen. Alsof die vader misschien een beetje gemeen reageert, maar dat het uiteraard vast staat dat het meisje moet veranderen. Alsof ze een ernstige ziekte heeft.
"Haar vader kotst haar uit omdat ze een donkere vriend heeft."
"Nou dat is onzin zeg! Die vader moet ook wel weten dat je met bleekwater mensen blank kan maken."
Ow ja. Zo kan je het ook zien idd.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:12 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals ik het in de OP lees vindt de vader juist dat zij altijd het VMBO'ertje zal blijven. Maar dát is al onzin, want dat hóeft niet eens zo te zijn. Dat laat al zien dat die vader gewoon niet wijs is.
Godskelere, mensen die dat soort 'media' serieus nemen zijn zelf half debielquote:Op dinsdag 9 september 2008 16:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat mag misschien wel zo zijn, alleen al het woordje VMBO heeft bij veel mensen een negatieve lading. Onder andere door de media .. telegraaf.. fok .. en dergelijke.
Probeer het toch uit het oogpunt van de vader te zien. VMBO staat hedendaags niet al te best aangeschreven, MBO al helemaal niet. Ik zeg niet dat die onderwijsinstelling bagger zijn!! Maar als je ergens mbo/vmbo in de krant leest is het bijna altijd negatief nieuws. Mede de schuld van onze lieve media. Ik kan het als vader zijnde wel begrijpen dat je liever wil dat je dochter havo gaat doen dan vmbo in deze tijden. Maarja, als dat echt niet kan zal ik ook wel realistisch zijn en genoegen nemen met het feit dat vmbo het maximale is.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:02 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Wat een onzin! Hoezo kun je dat wel begrijpen. Ik bedoel, ik was vroeger ook degene in huis met de hoogst genote opleiding van ons 3en, ik leerde vele malen makkelijker dan mijn zussen, bij ons werd juist heel duidelijk gezegd dat de opleiding die je volgt niets zegt over hoe kansrijk/kansloos je bent en dat iemand die MAVO/VMBO volgt zéker niet 'dommer' is dan degene die HBO of Universiteit volgt. Ook al was het wel degelijk zo dat mijn zussen veel minder goed konden leren, bleven mijn ouders hun juist stimuleren door hun te prijzen om hetgeen dat ze doen, en ze te complimenteren op het behalen van goede resultaten en ze te steunen in tijden dat het niet goed ging. Doordat mijn ouders altijd voor hun klaar hebben gestaan zijn mijn zussen ondanks de bergen werk die ze hebben moeten verzetten allebei uiteindelijk afgestudeerd op een HBO functie en hebben nu beiden een goede baan. Straffing werkt niet als stimulant! Wanneer zij deze steun niet gehad zouden hebben en zouden denken 'ok, ik ben nu eenmaal dom' waren ze nooit gekomen waar ze nu gekomen zijn. Door het gevoel te hebben dat je 'er mag wezen' wakker je automatisch strijdlust aan om ergens voor te gaan ook al is dit in sommige gevallen misschien een valse illusie.
[..]
Dankje, je weet zelf ook wel dat De Telegraaf de grootste krant is, maar ook de grootste larie koek verkondigt. Maar het heeft wel een grote doelgroep! Zelfde als flut programma's zoals Hart van Nederland en dergelijke ..quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Godskelere, mensen die dat soort 'media' serieus nemen zijn zelf half debiel
Want? Dan heb je niets om mee te patsen bij de buren?quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:16 schreef F04 het volgende:
Het is zou gewoon eenmaal zo dat VWO beter is dan VMBO. Punt uit. Eerlijk gezegd zou ik ook diep teleurgesteld zijn op mijn zoon/dochter die op een VMBO zit tussen die massa's Mocro's en Antilli;s.
Moest je eens weten waarom het meerendeel van die asociale Mocro's/Antillianen op het vmbo zit? Zulk type lui heb ik nog nooit op het VWO gezienquote:Op dinsdag 9 september 2008 17:23 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Want? Dan heb je niets om mee te patsen bij de buren?
en volkomen terechtquote:Op dinsdag 9 september 2008 17:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dankje, je weet zelf ook wel dat De Telegraaf de grootste krant is, maar ook de grootste larie koek verkondigt. Maar het heeft wel een grote doelgroep! Zelfde als flut programma's zoals Hart van Nederland en dergelijke ..
Door Telegraaf en Hart Van Nederland bijv. geen media te noemen en iedereen die dat wel doet voor mongool uit te schelden, scheld je minstens de helft van nederland ( waarschijnlijk nog wel meer ) verrot.
quote:
Respecteer je kinderen om wie ze zijn, niet om wat ze doen. Punt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Probeer het toch uit het oogpunt van de vader te zien. VMBO staat hedendaags niet al te best aangeschreven, MBO al helemaal niet. Ik zeg niet dat die onderwijsinstelling bagger zijn!! Maar als je ergens mbo/vmbo in de krant leest is het bijna altijd negatief nieuws. Mede de schuld van onze lieve media. Ik kan het als vader zijnde wel begrijpen dat je liever wil dat je dochter havo gaat doen dan vmbo in deze tijden. Maarja, als dat echt niet kan zal ik ook wel realistisch zijn en genoegen nemen met het feit dat vmbo het maximale is.
En tuurlijk is deze manier van je dochter dom houden omdat ze niet een hoger niveau aan kan niet de beste manier om te stimuleren. Maar niet elke ouder is perfect, en wees blij dat je ouders d'r eigen kinderen overal in steunden.
En het gaat niet in alle gevallen op, dat als je ouders zeggen dat je dom bent, jezelf dan ook maar denkt dat je dom bent, helemaal in de middelbare school fase, ofwel de puberfase is dat uiterst naief!![]()
Over dat laatste ben ik het niet me je eens. Over het algemeen zijn ouders de belangrijkste mensen in je leven. Maar dat gaat hedendaags echt niet meer op.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:38 schreef rinzzz het volgende:
[..]
Respecteer je kinderen om wie ze zijn, niet om wat ze doen. Punt.
"En het gaat niet in alle gevallen op, dat als je ouders zeggen dat je dom bent, jezelf dan ook maar denkt dat je dom bent, helemaal in de middelbare school fase, ofwel de puberfase is dat uiterst naief!"
Welke mensen hebben over het algemeen de grootste invloed op jouw kijk naar het leven. Je ouders! Dan is het wel zo dat puberende kinderen zich afzetten naar hun ouders, althans dat is hetgeen wat ik uit jouw reactie denk op te maken, maar gevoelsmatig werkt dit nog steeds niet zo. Wanneer je ouders je niet waarderen als persoon (de belangrijkste mensen in je leven! In positieve of negatieve zin), moet je heel sterk in je schoenen staan om die eigenwaarde vanuit jezelf te kunnen creëeren. Uiteraard is dit niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk.
Veel mensen blijven op hun eigen niveau leren en werken. Er is niks mis met VMBO'ertje blijven, MBO doen en een leuke baan op dat niveau krijgen.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:12 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals ik het in de OP lees vindt de vader juist dat zij altijd het VMBO'ertje zal blijven. Maar dát is al onzin, want dat hóeft niet eens zo te zijn. Dat laat al zien dat die vader gewoon niet wijs is.
Ik wel, en die was veel gehaaider dan al die vmbo mocro's bij elkaar.quote:Op dinsdag 9 september 2008 17:27 schreef F04 het volgende:
[..]
Moest je eens weten waarom het meerendeel van die asociale Mocro's/Antillianen op het vmbo zit? Zulk type lui heb ik nog nooit op het VWO gezien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |