Kan het ook niet echt meer volhouden maar ja wat kan ik eraan doen?quote:Op maandag 8 september 2008 20:23 schreef IkWilbert het volgende:
Haleluja... dat je dat kunt volhouden zeg...
Ja jezus zeg... wat wil die dan. Voor zijn gevoel heeft ie zeker geen probleem. Hij zal toch iets moeten doen!quote:Op maandag 8 september 2008 20:27 schreef cati het volgende:
[..]
Kan het ook niet echt meer volhouden maar ja wat kan ik eraan doen?
Hij wil niet in therapie...
Tja, zachte heelmeesters.....quote:Op maandag 8 september 2008 20:37 schreef cati het volgende:
Als ik niet meewerk voel ik me schuldig dat hij dan zolang ermee bezig is en gefrustreerd raakt.
Hoeveel tips wil je hebben? Je vriend is ernstige dwangneuroot. hij heeft therapie nodig.quote:Op maandag 8 september 2008 20:39 schreef cati het volgende:
Ja het lijkt wel of ik nu die dwangstoornis ook krijg aangeleerd.
Ik wil ook wel een keer gewoon zonder dat gecontroleer in slaap vallen..:)
Heeft er nog iemand tips die ik zelf kan gebruiken om dit te verminderen?
Is er hier geen psychotherapeut ofzo die dat kan?
Het lijkt me toch verstandig als jij hem in een goed gesprek duidelijk probeert te maken dat therapie de enige oplossing is. Hij heeft zich maar over die angst heen te zetten. Dat ego van hem moet hij maar even aan de kant zetten. Laat hem niet wegkomen met excuses waarom het niet zou kunnen. Het moet gewoon.quote:Op maandag 8 september 2008 20:34 schreef cati het volgende:
Alleen ik weet dit dus en wil hem echt hierbij helpen.
http://www.morpheus-emoti(...)is-dwangneurose.htmlquote:Op maandag 8 september 2008 20:42 schreef cati het volgende:
In de eerste plaats wil ik weten waardoor zoiets kan ontstaan? Waarom doet hij dat en ik niet?
Hij snapt zelf ook dat het overdreven is en dat anderen dit niet doen.
quote:De oorzaak van dwangneurose
Deze stoornissen worden veroorzaakt door onverwerkte emoties en de verstoringen die deze emoties geven in het energetisch systeem van jouw lichaam.
De onverwerkte emoties zijn ontstaan omdat jij een deel van de emoties die je ervaren hebt tijdens die traumatische gebeurtenis(sen) niet hebt kunnen verwerken.
Je blijft de emoties voelen die met deze gebeurtenissen verbonden zijn door de verstoringen in het energetische systeem van je lichaam.
Zolang de onverwerkte emoties en de verstoringen in jou energetisch systeem niet worden opgelost, blijf jij last houden van je klachten.
Worden de onverwerkte emoties of de energetische verstoringen opgelost, dan ben jij van je aandoening bevrijd.
Angst, onzekerheid, overspannen, depressie maar misschien ook wel gewoon op zich zelf staand. Om daar achter te komen moet hij dus hulp hebben.quote:Op maandag 8 september 2008 20:42 schreef cati het volgende:
In de eerste plaats wil ik weten waardoor zoiets kan ontstaan? Waarom doet hij dat en ik niet?
Hij snapt zelf ook dat het overdreven is en dat anderen dit niet doen.
Maar als je wel meewerkt bevestig je hem enkel in zijn dwang.quote:Op maandag 8 september 2008 20:37 schreef cati het volgende:
Als ik niet meewerk voel ik me schuldig dat hij dan zolang ermee bezig is en gefrustreerd raakt.
Voor mij is daar wel een reden voor: als ik dat niet doe raakt hij gestresseerd en geeft hij mij daar de schuld van.quote:Op maandag 8 september 2008 20:47 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Maar als je wel meewerkt bevestig je hem enkel in zijn dwang.
Want jij gaat ook nog eens kijken, en jij doet ook nog eens het licht aan, en jij doet ook dit.. terwijl daar helemaal geen reden voor is. En dat moet hij ook gaan inzien.
Maar het is niet jouw schuld. Het is zijn dwang, niet de jouwe. Laat dat dan ook zo blijven.quote:Op maandag 8 september 2008 20:52 schreef cati het volgende:
[..]
Voor mij is daar wel een reden voor: als ik dat niet doe raakt hij gestresseerd en geeft hij mij daar de schuld van.
Nee, daar is R&P niet voor!quote:Op maandag 8 september 2008 20:39 schreef cati het volgende:
Ja het lijkt wel of ik nu die dwangstoornis ook krijg aangeleerd.
Ik wil ook wel een keer gewoon zonder dat gecontroleer in slaap vallen..:)
Heeft er nog iemand tips die ik zelf kan gebruiken om dit te verminderen?
Is er hier geen psychotherapeut ofzo die dat kan?
Ja en die vriend zal dat absoluut beamen TOTDAT er weer een situatie voorbij komt waarin hij het gedrag vertoont. Want dan gaat alle rationaliteit het raam uit.quote:Op maandag 8 september 2008 20:57 schreef Wolkje het volgende:
Dat kan je hem best uitleggen lijkt me.
quote:Op maandag 8 september 2008 20:45 schreef Stephe het volgende:
Bind zijn handjes eens vast en laat de kraan druppelen, terwijl er een pannetje overkookt op het gasfornuis. Gewoon, dat soort dingen.
10x op een dag zeggen dat hij 2 verschillende sokken aan heeft, helpt denk ik ook wel, als je het iets minder rigoreus wil aanpakken.
Een angst-gemotiveerde keuze dus. That can't be good.quote:Op maandag 8 september 2008 20:52 schreef cati het volgende:
Voor mij is daar wel een reden voor: als ik dat niet doe raakt hij gestresseerd en geeft hij mij daar de schuld van.
Ja, tuurlijk, dat snap ik.quote:Op maandag 8 september 2008 21:00 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Ja en die vriend zal dat absoluut beamen TOTDAT er weer een situatie voorbij komt waarin hij het gedrag vertoont. Want dan gaat alle rationaliteit het raam uit.
Eens..quote:Op maandag 8 september 2008 21:08 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk, dat snap ik.
Maar dat betekent m.i. niet dat zij ook maar mee moet gaan in zijn dwang.
Hoi! Ik heb het ookquote:Op maandag 8 september 2008 20:20 schreef cati het volgende:
Mijn vriend (26 jaar) heeft erge dwanghandelingen.
Ik vroeg mij af wat ik er zelf aan kan doen om hem hierbij te helpen dit op te lossen want hij wil niet naar een therapie gaan helaas.
Hij schaamt zich er enorm voor en alleen ik weet ervan.
Hij moet alles tig keer controleren (zijn autodeuren, lichten of er niets in de kofferbak ligt, of het alarmlampje knippert) Omdat hij vaker 10 minuten hiermee bezig is 's avonds vraagt hij altijd aan mij om zijn auto te controleren zodat het niet zo lang duurt. Wanneer ik dan aan de deuren voel dan blijft hij staan kijken en zegt dan: voel nog eens. Net zo lang totdat ik compleet gek ervan wordt en zin heb om hem naar binnen te sleuren. Maar dan raaktie in paniek en rukt zich los en zegt: sorry wil je nog een keer voelen of hij dicht is? Ik kan dit niet wijgeren omdat ik het zielig voor hem vind als hij daar zelf weer zolang staat.
Dan voor het slapen gaan ook nog een heel ritueel.
Eerst poetst hij zn tanden en wast zn gezicht. Nadat hij zn tanden gepoetst heeft houdt hij de tandenborstel errug lang onder de kraan en als hij dan daarmee klaar is en hem in de beker stopt blijft hij de borstel aanraken zodat hij voor zijn gevoel goed staat.
Vervolgens legt hij zijn kleding opgevouwen neer en zijn schoenen moeten exact naast mekaar staan. Als ik er wel eens per ongeluk tegenaan stoot flipt hij uit en gaat hij ze weer recht zetten.
Daarna stalt hij alle belangrijke spullen uit naast ons bed (zijn portemonneetjes, alle bankpasjes, zijn parfumflesje, sleutels, astmapompjes, zijn gsm etc. )
Hierna geeft hij mij zijn gsm en moet ik zijn alarm instellen omdat hij anders veel te lang moet controleren doe ik dat al lange tijd) Zelfs als ik dat doe geeft hij mij aanwijzigingen van: naar boven naar onder met het toetsje en wat staat er voor tijd? Als ik dan 6:20 zeg vraagt hij 1 minuut later opnieuw wat voor tijd er stond)
Daarna doe ik t licht uit en schreeuwt hij vanuit bed: nee wacht effe doe nog eens aan..en checkt hij al zijn spullen. Dan zegt hij: ja doe maar uit. Doe ik het uit en zegtie gelijk: nee sorry nog een keer aan..Zo gaat dit 5 keer door!!!!!
Daarna ga ik naast hem in bed liggen en zegt hij: lichtje...
Dan schijn ik met het lichtje van mijn wekker op zijn spullen en gaat hij controleren of alles er ligt. Hierbij praat hij hardop van: ja bankpas ligt er , mijn pompje etc. Zelfs leest hij alle tekst op de bankpasjes en zijn sleutel en pompjes!!!! I Daarna zegt hij weer: ok doe maar uit..en sec erna: nee nee aan! Zo gaat dit serieus zeker 10 keer door! Echt tegen de tijd dat we dit allemaal gedaan hebben heb ik geen zin meer in sex hah! Nee grapje maar ik vind dit echt erg voor hem en zou errg graag willen dat hij hier vanaf komt!!!!!!
Weet iemand hoe het komt dat hij dit heeft en wat ik er zelf het beste aan kan doen?
Ja, nouquote:Op maandag 8 september 2008 20:27 schreef IkWilbert het volgende:
Is je vriend al naar de huisarts geweest met dit probleem? Dat lijkt me namelijk een goede eerste stap.
Nee, dat is lekker!quote:Op maandag 8 september 2008 20:52 schreef cati het volgende:
Erkenning is de eerste stap naar genezing. Let wel, het is voor hem ws ook geen pretje. Als ik naar mezelf kijk ben ik ruim een uur bezig om eindelijk eens te kunnen slapen. En 's morgens kei chago wakker worden. Ik heb het godzijdank niet zo erg als je vriend, dat ik alles uitstal en dat mijn tandenborstel oid PERSE daar en daar moet staanquote:Op maandag 8 september 2008 20:34 schreef cati het volgende:
Nee hij schaamt zich heel erg ervoor en hij heeft ook nog een sociale angst als hij niet drinkt dan is hij bang dat hij gaat zweten. Hier is hij zo obsessief voor dat hij altijd donkere kleding koopt of kleding waarin je geen zweetplekken kunt zien. Hij vraagt ook vaak of ik zie of hij zweet in zijn gezicht ofzo als we in gezelschap zijn van mensen die hij niet goed kent en niet zat is.
Krijg hem ook haast niet mee naar feesten van familie. Op stap gaan vind hij gelukkig wel leuk als hij maar kan drinken dan.
Voor zijn gevoel heeft hij ook een probleem alleen schaamt hij zich gewoon te erg om naar de huisarts te gaan hiermee. Hij is namelijk voor de rest nogal macho achtig dus niemand verwacht dit van hem. Als je hem hoort praten zou je niet denken dat hij zoeen sociale fobie en dwangstoornissen heeft.
Alleen ik weet dit dus en wil hem echt hierbij helpen.
Het is niet grappig, zelfs niet irritant en vervelend. Het is een regelrechte hel!quote:Op maandag 8 september 2008 20:34 schreef Karammel het volgende:Gek genoeg komt het bij mij in eerste instantie als grappig over terwijl het in wezen toch verschrikkelijk irritant en vervelend is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |