abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61482160
Mijn vriend (26 jaar) heeft erge dwanghandelingen.
Ik vroeg mij af wat ik er zelf aan kan doen om hem hierbij te helpen dit op te lossen want hij wil niet naar een therapie gaan helaas.

Hij schaamt zich er enorm voor en alleen ik weet ervan.
Hij moet alles tig keer controleren (zijn autodeuren, lichten of er niets in de kofferbak ligt, of het alarmlampje knippert) Omdat hij vaker 10 minuten hiermee bezig is 's avonds vraagt hij altijd aan mij om zijn auto te controleren zodat het niet zo lang duurt. Wanneer ik dan aan de deuren voel dan blijft hij staan kijken en zegt dan: voel nog eens. Net zo lang totdat ik compleet gek ervan wordt en zin heb om hem naar binnen te sleuren. Maar dan raaktie in paniek en rukt zich los en zegt: sorry wil je nog een keer voelen of hij dicht is? Ik kan dit niet wijgeren omdat ik het zielig voor hem vind als hij daar zelf weer zolang staat.

Dan voor het slapen gaan ook nog een heel ritueel.
Eerst poetst hij zn tanden en wast zn gezicht. Nadat hij zn tanden gepoetst heeft houdt hij de tandenborstel errug lang onder de kraan en als hij dan daarmee klaar is en hem in de beker stopt blijft hij de borstel aanraken zodat hij voor zijn gevoel goed staat.
Vervolgens legt hij zijn kleding opgevouwen neer en zijn schoenen moeten exact naast mekaar staan. Als ik er wel eens per ongeluk tegenaan stoot flipt hij uit en gaat hij ze weer recht zetten.

Daarna stalt hij alle belangrijke spullen uit naast ons bed (zijn portemonneetjes, alle bankpasjes, zijn parfumflesje, sleutels, astmapompjes, zijn gsm etc. )
Hierna geeft hij mij zijn gsm en moet ik zijn alarm instellen omdat hij anders veel te lang moet controleren doe ik dat al lange tijd) Zelfs als ik dat doe geeft hij mij aanwijzigingen van: naar boven naar onder met het toetsje en wat staat er voor tijd? Als ik dan 6:20 zeg vraagt hij 1 minuut later opnieuw wat voor tijd er stond)

Daarna doe ik t licht uit en schreeuwt hij vanuit bed: nee wacht effe doe nog eens aan..en checkt hij al zijn spullen. Dan zegt hij: ja doe maar uit. Doe ik het uit en zegtie gelijk: nee sorry nog een keer aan..Zo gaat dit 5 keer door!!!!!
Daarna ga ik naast hem in bed liggen en zegt hij: lichtje...
Dan schijn ik met het lichtje van mijn wekker op zijn spullen en gaat hij controleren of alles er ligt. Hierbij praat hij hardop van: ja bankpas ligt er , mijn pompje etc. Zelfs leest hij alle tekst op de bankpasjes en zijn sleutel en pompjes!!!! I Daarna zegt hij weer: ok doe maar uit..en sec erna: nee nee aan! Zo gaat dit serieus zeker 10 keer door! Echt tegen de tijd dat we dit allemaal gedaan hebben heb ik geen zin meer in sex hah! Nee grapje maar ik vind dit echt erg voor hem en zou errg graag willen dat hij hier vanaf komt!!!!!!

Weet iemand hoe het komt dat hij dit heeft en wat ik er zelf het beste aan kan doen?
  maandag 8 september 2008 @ 20:23:29 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_61482234
Haleluja... dat je dat kunt volhouden zeg...
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_61482258
Korte termijn geheugen werkt niet naar behoren?
  maandag 8 september 2008 @ 20:26:37 #4
192856 -SG-
PSV Eindhoven!
pi_61482320
Jezus, die moet in therapie.
A little knowledge is a dangerous thing.
pi_61482339
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:23 schreef IkWilbert het volgende:
Haleluja... dat je dat kunt volhouden zeg...
Kan het ook niet echt meer volhouden maar ja wat kan ik eraan doen?
Hij wil niet in therapie...
  maandag 8 september 2008 @ 20:27:10 #6
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_61482348
Is je vriend al naar de huisarts geweest met dit probleem? Dat lijkt me namelijk een goede eerste stap.
pi_61482368
Dit is niet iets wat jij kunt oplossen voor hem. Ik zou proberen hem over te halen naar de huisarts te gaan en vooral zeggen dat hij zich niet hoeft te schamen. Wil ie niet, ga dan eventueel alleen naar de huisarts en leg het probleem uit.
En verder, al word je er knettergek van, accepteer het wel gewoon, want ruzie maken of ertegenin gaan heeft toch geen zin en geeft alleen ellende.
-
  maandag 8 september 2008 @ 20:27:53 #8
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_61482371
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:27 schreef cati het volgende:

[..]

Kan het ook niet echt meer volhouden maar ja wat kan ik eraan doen?
Hij wil niet in therapie...
Ja jezus zeg... wat wil die dan. Voor zijn gevoel heeft ie zeker geen probleem. Hij zal toch iets moeten doen!
pi_61482418
Je moet wel heel van hem houden
  maandag 8 september 2008 @ 20:30:06 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61482437
Jeetjemina.
Hoe je hem kan helpen? Dwingen naar de huisarts te gaan voor hulp. Keihard zeggen dat je op deze manier geen relatie met hem kan hebben.
Ik zou het echt niet kunnen hoor. Het klinkt mij ook heel zielig in de oren, maar ik zou er ook wel gillend gek van worden.
Ik weet niet of het ooit in jullie planning ligt, maar kan je je indenken hoe dit zal zijn mochten er ooit kinderen komen? Hij zal gek worden omdat die kinderen nooit zomaar in 1 (of 2 of 10) keer zullen doorhebben in welke volgorde iets moet, en daarnaast is het zielig voor de kinderen, want die worden dan denk ik ook constant aan dingen gehouden zoals jijzelf bijv. ook.

Het is ook wel echt heel extreem hoor, als ik het zo hoor. Het is niet even 1 dingetje, de auto nog een keertje extra controleren ofzo, maar echt hele waslijsten.
  maandag 8 september 2008 @ 20:32:46 #11
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_61482512
Ik ben geen expert, maar volgens mij gaat dit niet uit zichzelf weg en wordt het alleen maar erger. Hij heeft echt professionele hulp nodig.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
pi_61482552
Nee hij schaamt zich heel erg ervoor en hij heeft ook nog een sociale angst als hij niet drinkt dan is hij bang dat hij gaat zweten. Hier is hij zo obsessief voor dat hij altijd donkere kleding koopt of kleding waarin je geen zweetplekken kunt zien. Hij vraagt ook vaak of ik zie of hij zweet in zijn gezicht ofzo als we in gezelschap zijn van mensen die hij niet goed kent en niet zat is.
Krijg hem ook haast niet mee naar feesten van familie. Op stap gaan vind hij gelukkig wel leuk als hij maar kan drinken dan.

Voor zijn gevoel heeft hij ook een probleem alleen schaamt hij zich gewoon te erg om naar de huisarts te gaan hiermee. Hij is namelijk voor de rest nogal macho achtig dus niemand verwacht dit van hem. Als je hem hoort praten zou je niet denken dat hij zoeen sociale fobie en dwangstoornissen heeft.

Alleen ik weet dit dus en wil hem echt hierbij helpen.
pi_61482567
Daar is toch gewoon therapie voor?

Ik heb nu al een aantal keer verhalen langs horen komen over een dwangneurose. Erg interessant eigenlijk. Gek genoeg komt het bij mij in eerste instantie als grappig over terwijl het in wezen toch verschrikkelijk irritant en vervelend is. Ik zou er niet aan moeten denken om met zoiets rond te moeten lopen.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_61482570
Ik heb het ook ooit gehad alleen in veel mindere mate.
Op het moment dat ik accepteerde dat ik 'zo' was werd het heel snel minder en ging het op den duur gewoon voorbij.

Maatschappelijk werk kan je er mee helpen trouwens en er zijn boekjes in de handel over dwangneuroses. Doen want dit kost jullie uren op deze manier
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 8 september 2008 @ 20:35:11 #15
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_61482581
Oef, Succes ermee.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 september 2008 @ 20:35:29 #16
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61482597
Ja... vooral meewerken aan zijn dwangneurose. Daar zallie van opknappen.
pi_61482639
Als ik niet meewerk voel ik me schuldig dat hij dan zolang ermee bezig is en gefrustreerd raakt.
pi_61482653
Dat hij zich er voor schaamt is jammer maar ik denk dat het hem op de langere termijn echt gaat opbreken.
pi_61482663
Oh ja wat wel eens wil helpen is afspreken dat hij gaat minderen... dus 4 keer het licht weer aan ipv 5 keer.
Dat kan hij met zichzelf afspreken maar ook met jou.

Toch is het iets waar je hulp heel goed bij kan gebruiken hoor, het niet meer hoeven zal hem heel gelukkig maken want het is dodelijk vermoeiend.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_61482680
Obsessief-compulsieve stoornis
hier kan jij je vriend echt niet mee helpen, hij heeft hulp van buitenaf nodig...als hij niet mee wil naar de huisarts zul jij naar de huisarts moeten gaan.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 september 2008 @ 20:38:30 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61482683
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:37 schreef cati het volgende:
Als ik niet meewerk voel ik me schuldig dat hij dan zolang ermee bezig is en gefrustreerd raakt.
Tja, zachte heelmeesters.....
Erin meegaan zal het echt niet beter maken.
pi_61482717
Ja het lijkt wel of ik nu die dwangstoornis ook krijg aangeleerd.
Ik wil ook wel een keer gewoon zonder dat gecontroleer in slaap vallen..:)
Heeft er nog iemand tips die ik zelf kan gebruiken om dit te verminderen?
Is er hier geen psychotherapeut ofzo die dat kan?
  maandag 8 september 2008 @ 20:40:07 #23
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_61482729
Christus te paard, dit kan toch gewoon niet waar zijn...

Anyway, TS: je hebt het er alleen maar over dat het anders zo zielig voor hem is (als hij daar zo lang staat, maar hij moet dit allemaal van zichzelf, niemand dwingt hem daartoe) maar denk je ook weleens aan jezelf? Uiteindelijk ga je hier toch een keer aan onderdoor!
Ik zou ondertussen eens serieus gaan overwegen of dit wel is wat ik wil.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
  maandag 8 september 2008 @ 20:40:30 #24
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_61482742
tja, je zal toch met hem naar therapie moeten.. en hij moet accepteren dat hij is zoals hij is, net wat ondeugend zegt..

Zolang hij krampachtig vast wil houden aan zijn patroon, breekt de pleuris uit als de relatie tussen jullie uitraakt..
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 september 2008 @ 20:41:52 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_61482776
quote:
Op maandag 8 september 2008 20:39 schreef cati het volgende:
Ja het lijkt wel of ik nu die dwangstoornis ook krijg aangeleerd.
Ik wil ook wel een keer gewoon zonder dat gecontroleer in slaap vallen..:)
Heeft er nog iemand tips die ik zelf kan gebruiken om dit te verminderen?
Is er hier geen psychotherapeut ofzo die dat kan?
Hoeveel tips wil je hebben? Je vriend is ernstige dwangneuroot. hij heeft therapie nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')