quote:
Op dinsdag 16 september 2008 14:35 schreef STORMSEEKER het volgende:Als je zegt over een dag, dan is de kans groot dat je bedoelt een aardse dag van 24 uur.
Als ik zeg: ik geef je het geld op je oude dag, dan snap jij de symboliek in de taal, namelijk je krijgt het geld als je oud bent (70 a 80 jaar oid).
De bijbel gebruikt ook veel beeldspraak, je kunt niet zeggen: ''ja, ik neem het gewoon letterlijk, anders is het onzin''. Dat is gewoon te kort door de bocht. Als je de context van de hele bijbel bekijkt zul je zien dat dit soort beeldspraak vaker voorkomt. Je moet het per geval bekijken.
Dat zal in principe elke christen wel met je eens zijn en toch komen ze tot verschillende 'conclusies', hoe ontstaan er anders alleen al binnen het christendom weet ik hoeveel verschillende stromingen... De symboliek laat blijkbaar nogal ruimte voor veel verschillende interpretaties. Nou ga jij natuurlijk zeggen dat jouw manier logischer is, maar dat zegt
je hervormde buurman bijv. KD ook over zijn interpretatie. En je kan op geen enkele manier rationeel of objectief aantonen dat jouw versie 'beter klopt' dan die van KD.
Dat klopt dan toch niet? Er kan er toch maar 1 gelijk hebben?
Of maakt het niet uit dat iedereen zijn eigen versie heeft? Als dat niet uitmaakt, dan is het toch allemaal persoonlijk en bestaat het alleen maar in je hoofd?
-edit
vervolg ->
Antwoorden van gelovigen op vragen. deel 2[ Bericht 4% gewijzigd door Modus op 16-09-2008 21:24:46 ]