abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61447284
Het is West-Afrika een tijdje terug gelukt om hun grenzen te sluiten voor de import van goedkoop kippenvlees. Maar nu wordt de markt overspoeld met goedkoop várkensvlees uit o.a. Nederland. Het gaat hier om restproducten (lees: staarten, oren. Kortom, vleesproducten die wij ‘te min’ vinden). Kleine varkensboeren gaan failliet, omdat zij niet kunnen concurreren met Europa.
Ze geven als argument: ‘Anders zou het worden weggegooid.’
Maar als het goed genoeg is voor consumptie (het wordt immers geëxporteerd), waarom kan men dit niet in frikadellen e.d verwerken?
Wat is jullie mening hierover? Jaarlijks wordt er een immens budget beschikbaar gesteld om de armoede in ontwikkelingslanden te bestrijden, maar ondertussen pakt Nederland Nederland dat kleine beetje rijkdom gewoon af.
ik doe wat ik wil dus als het je niet aanstaat heb je lekker dikke pech pipoo
  zondag 7 september 2008 @ 14:42:55 #2
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61448050
Omdat we anders overspoeld door frikandellen zouden worden.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  zondag 7 september 2008 @ 15:17:30 #3
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_61448704
quote:
Op zondag 7 september 2008 14:42 schreef GasTurbine het volgende:
Omdat we anders overspoeld door frikandellen zouden worden.
Varkensvlees uit afrika zou daarentegen wel mager zijn, schat ik zo in...
Ik ben een eckte rapnegert
pi_61450937
Niks nieuws toch? Dumping in Afrika verpest de markt voor landbouwproducten al tijden door overproductie als gevolg van exportsubsidies.

Europa heeft de mond vol van handelsliberalisatie maar ondertussen gaat zij rustig door met allerlei handelsverstorende maatregelen.
  zondag 7 september 2008 @ 16:49:40 #5
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61451075
quote:
Op zondag 7 september 2008 16:43 schreef Heldopsokken het volgende:
Niks nieuws toch? Dumping in Afrika verpest de markt voor landbouwproducten al tijden door overproductie als gevolg van exportsubsidies.

Europa heeft de mond vol van handelsliberalisatie maar ondertussen gaat zij rustig door met allerlei handelsverstorende maatregelen.
Klopt. En dan die achterlijke CDA-europarlementariër die er een vorm van "voedselhulp" in zag, die moeten ze toch echt eens de oren gaan wassen.
pi_61451126
quote:
Op zondag 7 september 2008 16:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Klopt. En dan die achterlijke CDA-europarlementariër die er een vorm van "voedselhulp" in zag, die moeten ze toch echt eens de oren gaan wassen.
Maria Martens? Die maakte bij mij al geen enorm sterke indruk bij debatten over dit soort kwesties.
pi_61451199
Het hele Europese landbouwsubsidie beleid moet op de schop. Het is toch waanzin dat we boertjes wegconcurreren in arme landen. De basis voor elke economie is een gedegen landbouwsector, zonder dat komt er weinig van de grond
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_61451214
Bron??
en varkens zijn toch Harem?
't gedeelte van Oren en tongen en ander slachtafval lijkt me relatief zon klein onderdeel van de hele markt, dat het geen grote catastrofale ontwrichtingen zal opleveren lijkt me..

Nederland pakt het niet af,
de E.U. Maakt het ook mogelijk voor boeren in Europa om break-even te spelen, of zelfs hun brood te verdienen.

Mensen met een hart voor het welzijn van dieren, zijn denk ik ook blij, met de landbouwsubsidies,
In Nederland heeft Vee bijna humane rechten wat betreft hun behandelingen en verzorging, Helemaal vergeleken (zuid)-Amerika en Asië.

En opzich is het beter en duurzamer om koeien te laten grazen op graslanden waar genoeg water en voedingsstoffen in de bodem zitten, dan koeien een half woestijngebied verder te laten verwoestijnen..

[ Bericht 50% gewijzigd door Herr_Gunter op 07-09-2008 17:07:02 ]
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
John F. Kennedy
pi_61451369
quote:
Op zondag 7 september 2008 16:56 schreef Herr_Gunter het volgende:
Varkens zijn toch niet hallal?

Nederland pakt het niet af,
de E.U. Maakt het ook mogelijk voor boeren in Europa om break-even te spelen, of zelfs hun brood te verdienen.
Ja,alle Afrikanen zijn moslim.

Ik wil ook wel break-even spelen met een bedrijf waarbij de kosten hoger liggen dan de baten. Ik krijg er echter geen subsidie voor.
pi_61451543
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:05 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Ja,alle Afrikanen zijn moslim.

Ik wil ook wel break-even spelen met een bedrijf waarbij de kosten hoger liggen dan de baten. Ik krijg er echter geen subsidie voor.
Moslims in West Afrika:
West Africa 134.0 million 49.8%

Een van de redenen waardoor de wereldmarktprijs lager ligt dan de prijs die de EU betaald is doordat in andere landen, er goedkoper geproduceerd kan worden, soms door geografische voordelen, maar vooral door andere (milieu)regelgeving.

This ook niet verkeerd voor de consument daar, die kan ondanks de armoede die er blijkbaar is, goedkoop aan vlees komen.
John F. Kennedy
  † In Memoriam † zondag 7 september 2008 @ 17:14:51 #11
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61451587
quote:
Op zondag 7 september 2008 16:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het hele Europese landbouwsubsidie beleid moet op de schop. Het is toch waanzin dat we boertjes wegconcurreren in arme landen. De basis voor elke economie is een gedegen landbouwsector, zonder dat komt er weinig van de grond
Eens, maar dat zal niet snel gebeuren. Het hele eigen markt beschermen zit door alle lagen van de EU verweven. Het is zelfs een van de grote fundamenten waarop het rust.
Carpe Libertatem
pi_61451724
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:13 schreef Herr_Gunter het volgende:

[..]

Moslims in West Afrika:

Een van de redenen waardoor de wereldmarktprijs lager ligt dan de prijs die de EU betaald is doordat in andere landen, er goedkoper geproduceerd kan worden, soms door geografische voordelen, maar vooral door andere (milieu)regelgeving.
49,8% ja en? Je weet dat 50,2% van de bevolking(+ het deel van de moslims dat het niet zo nauw neemt met de regeltjes) pesten ook niet zo leuk is?

Dat de prijs daar lager ligt heb je volkomen gelijk in. We worden dus dubbel genaaid. Door de landbouwsubsidies en andere handelsbelemmeringen betalen we ook nog eens teveel in de supermarkt. Dierenwelzijn en mileu is daar inderdaad wat minder belangrijk. Ik vind dat niet zo gek. Als jij van minder dan $1 PPP per dag moet rondkomen, zal je ook wat minder op het welzijn van koe Betty letten.

Mensen die menselijk welzijn belangrijk vinden zijn tegen de exportsubsidies.
  zondag 7 september 2008 @ 17:23:25 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61451811
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:13 schreef Herr_Gunter het volgende:

[..]

Moslims in West Afrika:

This ook niet verkeerd voor de consument daar, die kan ondanks de armoede die er blijkbaar is, goedkoop aan vlees komen.
Wat heb jij nou weer voor achterlijke denkbeelden?

Dus omdat wij onze eigen boeren laten overproduceren middels subsidies moeten we die overschotten maar eens in de zoveel jaar op die markt dumpen waardoor de plaatselijke boeren over de kop gaan omdat ze een jaar lang hun producten niet aan de markt kwijtkunnen?

Dat noem jij gezond?
  zondag 7 september 2008 @ 17:25:15 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61451861
Ik denk overigens dat een boer met twintig koeien die hij dagelijks laat grazen een stuk zuiniger op zijn vee is dan een boer met 300 koeien die binnen in een stal staan.
pi_61453614
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:25 schreef Floripas het volgende:
Ik denk overigens dat een boer met twintig koeien die hij dagelijks laat grazen een stuk zuiniger op zijn vee is dan een boer met 300 koeien die binnen in een stal staan.
In NL heeft een boer gemiddeld iets van 65 koeien staan dacht ik..
John F. Kennedy
  zondag 7 september 2008 @ 18:35:13 #16
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_61453745
quote:
Op zondag 7 september 2008 16:56 schreef Herr_Gunter het volgende:
Bron??
en varkens zijn toch Harem?
nvm, cijfers zijn dus alweer veranderd.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_61453777
quote:
Op zondag 7 september 2008 18:28 schreef Herr_Gunter het volgende:

[..]

In NL heeft een boer gemiddeld iets van 65 koeien staan dacht ik..
Die afgezien van de winter buiten grazen.
  zondag 7 september 2008 @ 18:39:29 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_61453841
quote:
Op zondag 7 september 2008 18:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Die afgezien van de winter buiten grazen.
Melkkoeien, ja. Vleeskoeien niet.
pi_61453919
quote:
Op zondag 7 september 2008 17:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat heb jij nou weer voor achterlijke denkbeelden?

Dus omdat wij onze eigen boeren laten overproduceren middels subsidies moeten we die overschotten maar eens in de zoveel jaar op die markt dumpen waardoor de plaatselijke boeren over de kop gaan omdat ze een jaar lang hun producten niet aan de markt kwijtkunnen?

Dat noem jij gezond?
De 'gevolgen' van daar over de kop gaan, zijn in euro's een stuk kleiner dan hier.
Nederlandse boeren hebben hartstikke veel kapitaal in hun dure land, ruime stallen en dure machines, in west Afrika hebben boeren vaak geen kosten voor hun land, geen stallen en gebruiken ze relatief weinig en eenvoudige machines.
Volgens mij gaat het hier niet over over-productie, maar over het dumpen van een in onze ogen 'restproduct'
Bij directe afschaffing van subsidies, gaat in Europa in een klap het overgrote deel van de Boeren failliet.
Dat is catastrofaal, (en ja, als ik moet kiezen heb ik liever Afrikaanse boeren stuk, dan Europese boeren die over de kop gaan) niet alleen voor de landbouw en veeteelt, maar ook voor de voedselverwerkende industrie, en Europa wordt dan afhankelijker van Extern voedsel, geproduceerd op manieren waar wij niet achterstaan, en vol volgens de EU 'ongezonde' stoffen.
Het afbouwen van de subsidies vind ik daarom ook redelijker, dit gebeurt momenteel ook, de productie van voedsel in Europa stijgt bij lange na niet mee met de stijging van de productie wereldwijd, waarbij de wereldwijde vraag ook nog eens sneller stijgt dan het aanbod.
Maar als het Economisch zo voor de wind gaat voor boeren wereldwijd, kunnen Europese boeren daar niet zoveel van meepikken doordat ze vastzitten aan de huidige productie quota.

wat betreft dit 'nieuwsbericht' en de reacties snap ik ook niet dat de schuld bij de EU wordt gelegd, het leed van de boeren in west afrika wordt naar mijn inzicht veroorzaakt door hun regering daar die de verantwoordelijkheid heeft zijn burgers te beschermen, en ook alle macht voorhanden heeft om ook voor varkensproducten een quotum, boycot of heffing in te stellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Herr_Gunter op 08-09-2008 00:06:27 ]
John F. Kennedy
pi_61454011
quote:
Op zondag 7 september 2008 18:39 schreef Floripas het volgende:

[..]

Melkkoeien, ja. Vleeskoeien niet.
Hangt een beetje van het ras af, limoges koeien zijn wel veel buiten en ook de gewone vleeskoeien zie je steeds meer buiten.

En veel rundvlees komt tegenwoordig uit het buitenland zoals bijvoorbeeld Argentinie en daar staan ze ook voornamelijk buiten.
pi_61456132
We importeren ook rundvlees enzo uit Namibië .

Maar goed al dat gesleep met voedsel over de wereld staat me wel wat tegen eigenlijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_61456315
Ik begrijp de ophef niet zo.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_61457747
quote:
Op zondag 7 september 2008 20:14 schreef cultheld het volgende:
Ik begrijp de ophef niet zo.
Misschien begrijp je het wel als jouw baan en manier van levensonderhoud in de stront zakt omdat de Chinezen jou uit de markt concurreren met een hoop afval.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_61457846
quote:
Op zondag 7 september 2008 20:51 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Misschien begrijp je het wel als jouw baan en manier van levensonderhoud in de stront zakt omdat de Chinezen jou uit de markt concurreren met een hoop afval.
Dat zal niet gebeuren, omdat ik in een innovatief deel van de wereld woon; helaas.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_61457932
quote:
Op zondag 7 september 2008 20:53 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren, omdat ik in een innovatief deel van de wereld woon; helaas.
Je bedoelt dat jouw deel van de wereld een technologisch voorsprong heeft en die behoudt door smerig spel naar de mogelijke concurrentie toe.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')