I hear my name

De opleiding is redelijk divers, vanaf dit collegejaar is 't ingedeeld in zogenaamde thema's. Die werkt je af in 't jaar. Dat je Nederlands fatsoenlijk moet zijn, lijkt me overbodig om te zeggen. Wil niet lullig zijn maar veel mensen vinden Nederlands niet belangrijk, maar zelfs tweedejaars studenten van een andere opleiding waaraan ik les geef hebben een BEDROEVEND niveau. Echt schandalig welke dingen ik onder mijn ogen gekregen heb, ook van de eerstejaars DC hoor. Het lijkt wel of iedereen hakitakie taal als hoofdtaal heeft tegenwoordig. Vond mijn Nederlands altijd slecht, maar de laatste jaren is het echt bedroevend slecht gesteld.
Veel eerstejaars klagen over de hoeveelheid huiswerk, maar ook dat valt in praktijk reuze mee. Voor sommigen die bijvoorbeeld MBO gedaan hebben is 't veel, omdat men daar niet zoveel huiswerk meegeeft. Ook ligt het aan welke HAVO/VWO je af komt. Mijn MAVO gaf volgens mij nog meer huiswerk op in een jaar dan dat ik in vier jaar DC gehad heb. Dus alles is relatief. Maar je moet er wel ineens wat voor doen, en dan lijkt 't veel. Het is niet zozeer dat je veel moet lezen, maar je moet daadwerkelijk dingen maken, schrijven en opleveren.
Persoonlijk vond ik dat veel prettiger dan wat ik nu moet doen, lezen en dingen analyseren. Geef mij maar een doc wat ik moet schrijven met mijn eigen gedachten en waarden erin. Veel prettiger.
Voorheen kon na jaar een een richting kiezen, dat is er nu uit omdat CMD als aparte opleiding (stom) uit wordt gefaseerd. Dit jaar (of volgend jaar) komt er een nieuwe spellingstoets, je krijgt NederCOM waarmee je moet oefenen en je hebt er geloof ik nog een college over. Voorheen had je een test waarmee je alleen de uitgang in moest vullen, fluitje van een cent als je een beetje Nederlands spreekt. Dus dat is niet extreem moeilijk. Voor anderstaligen zijn er andere (eenvoudigere) regels. Maar als een klasgenootje die als vluchteling twee jaar in Nederland verbleef de toets met een 8 kan halen, kunnen jullie 't ook. Dus niet zo aanstellen!
Dus zoals ik al zei de opleiding is vrij divers, ga binnenkort eens naar een van de open dagen die binnenkort weer van start gaan. Ik geloof dat Marcom nu ook weer de meeloopdagen nieuw leven ingeblazen heeft. Je kunt dus een dagje meelopen met een klas en zo zien wat er gegeven wordt en hoe de sfeer is (ook niet echt onbelangrijk)
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss