abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61354951
'Dijken moeten fors versterkt'
Uitgegeven: 3 september 2008 14:41
Laatst gewijzigd: 3 september 2008 16:12

DEN HAAG - Om Nederland 'waterveiliger' te maken moeten de dijken drastisch omhoog, verbreed of versterkt worden. Het benodigde geld moet komen uit een op te richten Deltafonds dat gevoed wordt door leningen en aardgasbaten.

Dat beveelt de Deltacommissie onder leiding van oud-landbouwminister Cees Veerman woensdag aan. Ook waarschuwt de commissie voor een tekort aan zoetwater.

Dat de veiligheid achter alle dijken tien keer groter moet zijn dan nu, staat bovenaan een lijst van twaalf aanbevelingen. De normen moet hiertoe snel, uiterlijk 2013, vastgesteld worden.

Advies

Het langverwachte advies stoelt op de verwachting dat de stijging van de zeespiegel door de klimaatverandering mogelijk groter zal zijn dan verwacht: "van 0,65 tot 1,30 meter in 2100 en van 2 tot 4 meter in 2200 (inclusief bodemdaling)".

Zand

Voor een veiliger Noordzeekust is het noodzakelijk om door te gaan met het opspuiten van zand. Aan kustverbreding hangt de commissie nadrukkelijk een prijskaartje.

"Als deze zandsuppletie wordt vergroot om de Hollandse en Zeeuwse Noordzeekust met bijvoorbeeld 1 km uit te breiden om zo ruimte te scheppen voor functies als recreatie en natuur, is een aanvullend bedrag nodig van 0,1 tot 0,3 miljard euro per jaar."

De minister-president moet een hoofdrol krijgen als voorzitter van een ministeriële stuurgroep. De waterveiligheid dwingt tot keuzes in grondgebruik, wat de ontwikkeling raakt van land en natuur, stedelijke ontwikkeling en havens, stelt de commissie.

Zoet water

Terwijl Nederland zich wapent tegen de voorspelde toestroom van rivier- en zeewater, waarschuwt de Deltacommissie ook voor een tekort aan zoetwater.

Door het stijgende zeewater dringt het zoute water verder het land in via de rivieren en het grondwater. Mede door de langere periodes van droogte komt de zoetwatervoorziening in gevaar, aldus de commissie.

Die wil dan ook meer ruimte voor de opslag van zoet water en denkt dat dat ook kansen biedt.

Opslag

Als zoet water schaarser wordt, is het nodig om meer ruimte te vinden voor zoetwateropslag. "De verwachting is dat met toenemende schaarste de prijs van zoet water steeds hoger zal worden. Dit zal bijdragen aan innovaties om effectiever met water om te gaan."

Kosten

Het Deltaprogramma vergt tot 2050 1,2 tot 1,6 miljard euro per jaar, en voor de periode 2050-2100 0,9 tot 1,5 miljard per jaar. Gemiddeld genomen gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro langlopende investeringen tot 2100, 0,2 tot 0,3 procent van het nationale inkomen.

Door het Deltafonds staat de financiering los van politieke voorkeuren of economische tegenspoed.

Balkenende

Het kabinet is positief over de aanbevelingen van de Deltacommissie. "Het kabinet neemt de handschoen op", aldus premier Jan Peter Balkenende woensdag bij de presentatie van Veermans rapport.

De premier kondigde aan dat het kabinet volgend jaar met een Deltawet komt waarin de financiering wordt geregeld van de noodzakelijke maatregelen en waarin de rolverdeling van de betrokken partijen wordt geschetst.

"Als we het verstandig aanpakken komt Nederland uit deze strijd tegen het wassende water opnieuw sterker tevoorschijn", aldus Balkenende.

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Waterstaat): "Laat 2008 de geschiedenis ingaan als het jaar waarin wij de toekomst van dit land hoog op de agenda hebben gezet".

Investeringen

De commissie denkt aan investeringen van "meer dan 100 miljard over 100 jaar". Balkenende wilde zich niet erop vastpinnen hoeveel geld dit kabinet er al voor over heeft.

Het proces zal decennia duren en geldt niet alleen deze kabinetsperiode, stelde de premier.

Het CDA-idee voor een tulpeiland voor de kust vindt de commissie te duur. De voorkeur heeft aanzanding voor nieuwe duinen, natuur en een grotere veiligheid, aldus Veerman. Volgens Balkenende is het idee van een eiland voor energieopwekking desondanks 'zeer wel mogelijk'. Volgens hem sluit het een het ander niet uit, maar "kust- en dijkversterking hebben de hoogste prioriteit".

----------------------------------

is het nationalistisch om even geen asielzoekers aan te nemen? geen linkse miljarden kwinkslagen zoals vogelaars? even geen derdewereld handophoud acties te bekostigen? even geen 300 euro per dag aan gevangenen te betalen? even geen jeugdhonk voor raddraaiende marokkanen.

het wordt tijd dat we nationalistischer worden. genoeg met die onzin. we moeten ons land veilig stellen. of is dat teveel gevraagd? nee dat is het niet. dat is het minste wat we kunnen doen voor de idiote belastingplicht die we hebben,
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_61355000
-edit als je niks te melden hebt -edit

[ Bericht 77% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 03-09-2008 22:11:00 ]
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  † In Memoriam † woensdag 3 september 2008 @ 19:26:06 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61355127
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:20 schreef zoalshetis het volgende:
het wordt tijd dat we nationalistischer worden. genoeg met die onzin. we moeten ons land veilig stellen. of is dat teveel gevraagd? nee dat is het niet. dat is het minste wat we kunnen doen voor de idiote belastingplicht die we hebben,
Als de belastingen idioot zijn is het wellicht handiger om daar wat aan te doen dan de idiote belastingen alleen maar anders uitgeven, denk je niet?
Carpe Libertatem
  woensdag 3 september 2008 @ 19:30:27 #4
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_61355257
Ontwikkelingshulp zeer sterk beperken ben ik het helemaal mee eens. Het is een bodemloze put terwijl we het geld, zoals nu alweer blijkt, zelf veel harder nodig hebben. Het bedraagt momenteel dacht ik zo'n 4,5 miljard per jaar, volgens mij is dit een mooie post om dit voorstel van de Deltacommissie gedeeltelijk mee te bekostigen.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
  woensdag 3 september 2008 @ 19:35:04 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61355417
John McCain says country first .
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_61355424
ze motte nit de dijken verhoge maar gewoon t zeewater naar andere landen sture waar ze nit genoeg te drinke hebbe en daar voor goed geld verkope

technojunk 4 presedent!
wursjip technojunk _O_
pi_61355544
Wij de dijken maar ophogen....... krijgen wet het via België wel binnen.
pi_61355621
Tja, Betuwelijn en HSL zijn ook zo'n succes en die bouwbedrijven moeten toch geld verdienen he.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_61355860
ik zet morgen mijn huizen te koop en ga rentenieren in oostenrijk of hoog duitsland./ wat jullie?
  woensdag 3 september 2008 @ 19:50:20 #10
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_61355911
Ik vertrek gewoon, ik stuur jullie wel een zandzak!
  woensdag 3 september 2008 @ 19:51:47 #11
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61355951
-edit- niet nodig -edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 03-09-2008 22:10:29 ]
  woensdag 3 september 2008 @ 19:54:04 #12
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_61356014
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:38 schreef ollie994 het volgende:
Wij de dijken maar ophogen....... krijgen wet het via België wel binnen.
Niet zo'n gekke gedachte eigenlijk, Belgie en het noorden van Duitsland zou dan eigenlijk ook mee moeten doen:

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 3 september 2008 @ 19:56:07 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61356078
gaat goed met nl. gelukkig besteden we miljarden aan de bodemloze put die allochtonen heten.
pi_61356631
zoals het is
Een nieuw deltaplan zou best wel eens nodig kunnen zijn..
á 1 miljard per jaar... is niet eens zo veel

maar moet dat haatdragend gebral van je nou?
Je kunt toch ook best op een wat rustigere wijze je standpunt en haat verwoorden?
  woensdag 3 september 2008 @ 20:18:34 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61356795
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:13 schreef Bluesdude het volgende:
zoals het is
Een nieuw deltaplan zou best wel eens nodig kunnen zijn..
á 1 miljard per jaar... is niet eens zo veel

maar moet dat haatdragend gebral van je nou?
Je kunt toch ook best op een wat rustigere wijze je standpunt en haat verwoorden?
haatdragend?
ik noem het efficient. ik neem de hoogste kosten in nederland, dat zijn de allochtonen en onze linkse rozebrildragers. ook in het verleden, waardoor we nu met die enorme kosten zitten.
is het nou zo smerig om dat beleid aan de kaak te stellen? moet ik daarom meteen voor haatdragend uitgemaakt te worden?

is dit niet gewoon realistisch en waarom vind je het zo erg dat je je aangevallen zou voelen en mij als haatdragend gebral zou benoemen?

ik snap er echtgeen reet meer van. wat is je probleem?
pi_61356974
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

haatdragend?
ik noem het efficient. ik neem de hoogste kosten in nederland, dat zijn de allochtonen en onze linkse rozebrildragers. ook in het verleden, waardoor we nu met die enorme kosten zitten.
is het nou zo smerig om dat beleid aan de kaak te stellen? moet ik daarom meteen voor haatdragend uitgemaakt te worden?

een beleid kritiseren kan ook zonder mensen te minachten en voor ratten uit te maken...
op deze wijze verknal je je eigen topic.
je zoekt ruzie.... je zoekt een platform voor je haat..
doe dat ergens anders... op het stormfront ... daar komen ze klaar met jouw teksten
  woensdag 3 september 2008 @ 20:26:37 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357091
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

een beleid kritiseren kan ook zonder mensen te minachten en voor ratten uit te maken...
op deze wijze verknal je je eigen topic.
je zoekt ruzie.... je zoekt een platform voor je haat..
doe dat ergens anders... op het stormfront ... daar komen ze klaar met jouw teksten
ik zoek niks, maar jij blijkbaar wel. jij wil haat en het sluiten van dit topic. prima, je zult wel succes hebben in je leven, lol... ook als dit topic door jouw woorden gesloten zal worden, nou succes met je pathetic leven. sneue hond.
pi_61357116
Elke paar jaar verzinnen ze er een nieuwe 'ramp' bij. Ik geloof er geen reet van.

Kijk alleen al naar de eerste aanbeveling.
quote:
de veiligheid achter alle dijken tien keer groter moet zijn dan nu, staat bovenaan een lijst van twaalf aanbevelingen.
Ow, ik dacht 11 keer. Dat valt nog wel weer mee.

Zo kom je wel aan de 100 miljard aan kosten, ja.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:30:56 #19
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357205
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:27 schreef Picchia het volgende:
Elke paar jaar verzinnen ze er een nieuwe 'ramp' bij. Ik geloof er geen reet van.

Kijk alleen al naar de eerste aanbeveling.
[..]

Ow, ik dacht 11 keer. Dat valt nog wel weer mee.

Zo kom je wel aan de 100 miljard aan kosten, ja.
jij bent gewoon bang dat de uitkering van je allochtonenfamilie stop gezet wordt om überhaupt nederland te redden. daar ben je een parasiet voor. als je dat niet begrijpt het volgende: je bent slechts een parasiet, die verlaat ook de pels waar het op geleefd heeft, als het dood is.
pi_61357311
-edit- ook niet nodig -edit

[ Bericht 93% gewijzigd door Rock_de_Braziliaan op 03-09-2008 22:12:34 ]
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_61357342
Wow, Wow, zoalshetis.....
Ga je lekker?

Ik hoop wel dat ze het verhogen! Ik wil niet dat ons nieuwe huis onder water komt te staan... Eigenlijk..
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 3 september 2008 @ 20:36:16 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357374
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:35 schreef Oblivion het volgende:
Wow, Wow, zoalshetis.....
Ga je lekker?

Ik hoop wel dat ze het verhogen! Ik wil niet dat ons nieuwe huis onder water komt te staan... Eigenlijk..
dat bedoel ik. stopzetten van alle linkse zieligheid en aanpakken wat echt nodig is . bovendien had ik dit niet van jou verwacht, deze "ga je lekker zahi"-opmerking...
pi_61357433
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:30 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

jij bent gewoon bang dat de uitkering van je allochtonenfamilie stop gezet wordt om überhaupt nederland te redden. daar ben je een parasiet voor. als je dat niet begrijpt het volgende: je bent slechts een parasiet, die verlaat ook de pels waar het op geleefd heeft, als het dood is.
mMmm, scherpe observatie. En nu?
  woensdag 3 september 2008 @ 20:38:53 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_61357456
Wat een onzin, dit staat helemaal niet in het advies. Ik verbaasde me er ook al over dat dit in het nieuws werd gezegd.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:38:58 #25
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357460
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:38 schreef Picchia het volgende:

[..]

mMmm, scherpe observatie. En nu?
je bek houden en stilzitten als je geschoren wordt.
pi_61357465
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:36 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat bedoel ik. stopzetten van alle linkse zieligheid en aanpakken wat echt nodig is . bovendien had ik dit niet van jou verwacht, deze "ga je lekker zahi"-opmerking...
"t mag wat minder, weet je zelf ook wel...

Kan me eigenlijk niet zoveel schelen waar ze het geld vandaan halen, als ze het maar doen...
  woensdag 3 september 2008 @ 20:40:21 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357505
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:38 schreef Yildiz het volgende:
Wat een onzin, dit staat helemaal niet in het advies.
denk jij met je kleine linkse hersens. gaat zeker wel gebeuren,. geld kan je maar een keer uitgeven. iets wat jij misschien niet snapt met je uitkering.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:40:55 #28
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357527
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:39 schreef Oblivion het volgende:

[..]

"t mag wat minder, weet je zelf ook wel...

Kan me eigenlijk niet zoveel schelen waar ze het geld vandaan halen, als ze het maar doen...
minder? ik ben zelfs mild. het gaat gewoon om mijn zuurverdiende geld. en dat van miljoenen andere hardwerkende mensen.
pi_61357582
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

minder? ik ben zelfs mild. het gaat gewoon om mijn zuurverdiende geld. en dat van miljoenen andere hardwerkende mensen.
Dan wordt het misschien tijd om te emigreren.
Mijn vader heeft dat gedaan.
Niemand houd je tegen.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:51:54 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61357928
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:42 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dan wordt het misschien tijd om te emigreren.
Mijn vader heeft dat gedaan.
Niemand houd je tegen.

laat maar...
  woensdag 3 september 2008 @ 20:52:33 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_61357951
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:54:53 #33
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_61358032
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Tel even tot tien zeg, sowieso het verband dat je probeert te trekken tussen dijken en die allochtonen van je is eigenlijk gewoon zielig.
pi_61358077
quote:
Op woensdag 3 september 2008 19:20 schreef zoalshetis het volgende:

is het nationalistisch om even geen asielzoekers aan te nemen? geen linkse miljarden kwinkslagen zoals vogelaars? even geen derdewereld handophoud acties te bekostigen? even geen 300 euro per dag aan gevangenen te betalen? even geen jeugdhonk voor raddraaiende marokkanen.

Jongen, 100 jaar lang 1 miljard per jaar investeren is peanuts.

Bovendien zorgen dit soort projecten voor werkgelegenheid.
En een groot deel van zo'n miljard stroomt rechtstreeks terug in de staatskas; de bedrijven die ingehuurd worden betalen belasting, accijns op brandstof, premies en belastingen voor werknemers, etc.
  woensdag 3 september 2008 @ 20:59:39 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61358195
k zie het al. het is niet nationalistisch, maar eerder noodzaak om kostvolle elementen uit deze samenleving te verwijderen.
pi_61358336
Kostvol ?
  † In Memoriam † woensdag 3 september 2008 @ 21:29:40 #37
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61359245
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:56 schreef MaGNeT het volgende:
En een groot deel van zo'n miljard stroomt rechtstreeks terug in de staatskas; de bedrijven die ingehuurd worden betalen belasting, accijns op brandstof, premies en belastingen voor werknemers, etc.
Een verlies-verlies situatie dus voor iedereen.
Carpe Libertatem
  woensdag 3 september 2008 @ 21:56:28 #38
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61360219
quote:
Op woensdag 3 september 2008 20:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jongen, 100 jaar lang 1 miljard per jaar investeren is peanuts.

Bovendien zorgen dit soort projecten voor werkgelegenheid.
ja weet ik. nu nog ff 100 jaar nationalisme.
pi_61360440
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:29 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een verlies-verlies situatie dus voor iedereen.
Niet meer of minder dan hoe het nu gaat
  woensdag 3 september 2008 @ 22:13:01 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_61360858
ik zeg nationalistisch: "eerst onze dijken". dan de miljarden aan marokkanen, antillianen, singalesen, etc... andere uitkeringstrekkers, derde wereldlanden, gevangenen, mensen met zielig armpjes, projecten van vogelaar, kees22, nog triestere fok!kers, meki en cs, de subsiedies van de pvda, de zogenaamde religieuze vreetzakken die subsidie krigen, dan de rest van het uitvretend volk. dan de politiek en hun zelfbenoemde taken voor ambtenaren, dan de politie die geen criminelen achternazit maar zimpele mensen die wat te hard rijden, dan de verschrikkelijke kloothommels zoals gelly. en dan praten we verder. zet dit stop en we kunnen de dijken met 5005% verhogen.

prioriteiten. de rest gewoon laten werken.
  woensdag 3 september 2008 @ 22:13:48 #41
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_61360894
Zal waarschijnlijk uit de aardgasbaten betaald gaan worden denk ik.
Maar voor 1 miljard zijn niet eens ze gek veel bezuinigingen nodig hoor.

En post is normaal aub. dus geen gemekker op linkse dit linkse dat maar gewoon normaal over de inhoud zonder dat gezeik, komt je geloofwaardigheid ook gelijk ten goede (geldt ook omgekeerd voor sommige linkse posters overigens).
  woensdag 3 september 2008 @ 22:14:33 #42
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61360927
Als je geen normaal topic kan openen, dan kan je het beter laten. Staat in je notes genoteerd.

Alsmede reacties van sommige anderen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')