Ja en ik ben dus bang dat hij permanent word, ik kan hier volgens mij nooit aan wennen. En het lijkt dat hij in mijn linker zit. Maar het is moeilijk te lokaliseren.quote:Op zondag 30 november 2008 22:35 schreef Sorcerer8472 het volgende:
Henk-B: alsjeblieft zeg, doe es rustig
Stress kan tinnitus veel erger maken dan het is. En ja, het kan een gehoorbeschadiging zijn. Normaalgesproken neemt het dan na een paar dagen af en hoor je het niet meer of wordt het een permanente pieptoon.
De kans dat beide oren op dezelfde manier beschadigd zijn lijkt me trouwens niet zo heel groot. Je zou vaak verwachten dat het in één oor erger is dan in het andere. Om met een mp3-speler je oor in één sessie zo te beschadigen moet hij wel heel extreem hard hebben gestaan trouwens, en dan vooral met rock- of dancemuziek (veel scherpe/hoge tonen).
Wel verstandig is om toch langs een arts te gaan als het erger wordt, zeker als je ook echt pijn hebt. Het zou zomaar wat anders kunnen zijn... Als je bij het bellen vermeldt dat je pijn hebt (en zeker als die ook nog eens telkens erger wordt) dan denk ik niet dat ze een afspraak zullen weigeren.

Hyperactiviteit en gehoorschade zijn gecorreleerdquote:Op zondag 30 november 2008 22:17 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat artikel van die promovendus is interessant, maar daar gaat het wel over tinnitus die veroorzaakt wordt door overmatige activiteit van bepaalde hersengebieden, en niet schade aan het gehoor zelf.

En toch vind ik de uitleg iig onduidelijkquote:Op zondag 30 november 2008 22:17 schreef Mini_rulez het volgende:
* Mini_rulez begint te begrijpen waarom Henk-B te boek staat als hypochonder.
Dat artikel van die promovendus is interessant, maar daar gaat het wel over tinnitus die veroorzaakt wordt door overmatige activiteit van bepaalde hersengebieden, en niet schade aan het gehoor zelf.

Ze bedoelt:quote:Op maandag 1 december 2008 08:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
En toch vind ik de uitleg iig onduidelijk

Zo had ik het ook begrepen, maar dan gaat het dus veel minder over de gehoorschade dan over die activatie van die neutronen, wat idd veel meer een algemeen probleem is.quote:Op maandag 1 december 2008 12:27 schreef starla het volgende:
[..]
Ze bedoelt:
Omdat de tinnitus constant aanwezig is door gehoorschade, en dit dus wél het gehoorcentrum in je
hersenen activeert (je hoort de piep immers), de excitatoire neuronen gestimuleerd raken en
de inhibitoire neuronen geremd worden waardoor mensen dingen kunnen gaan horen die er niet zijn.
Dan bedoelt ze niet de tinnitus, maar andere geluiden zoals stemmen o.i.d.
Dit mechanisme is denk ik analoog aan die van chronische pijn. Pijn zet de excitatoire neuronen op scherp,
waardoor zelfs de miniemste input toch als pijn ervaren wordt.

Dan is het fantoomgeluid toch niet de tinnitus zelf, maar andere geluiden zoals starla zegt? Of zou je van te harde muziek echt een permanente imbalance kunnen krijgen waardoor je hersenen pieptonen gaan produceren?quote:Op zondag 30 november 2008 22:57 schreef soylent het volgende:
[..]
Hyperactiviteit en gehoorschade zijn gecorreleerd
Zie o.a. Tinnitus: neurobiological substrates, JJ Eggermont, Drug Discovery Today, Vol. 10, 19, October 2005:
Tinnitus is an auditory phantom sensation of ringing in the ears that is experienced when no external sound is present. It is a prevalent disorder that is frequently caused by insults to the peripheral auditory and somatosensory systems, especially in the elderly. This creates an imbalance between inhibitory and excitatory transmitter actions in the midbrain, auditory cortex and brainstem (where neural activity from somatosensory and auditory stimuli interact). This imbalance causes hyperexcitability often leading to the perception of phantom sounds.
 Ik dacht altijd dat het in veel gevallen kwam door spontane activiteit van haarcellen in je gehoororgaan.
 Ik dacht altijd dat het in veel gevallen kwam door spontane activiteit van haarcellen in je gehoororgaan.

Ik weet niet of ik je helemaal begrijpquote:Op maandag 1 december 2008 23:43 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dan is het fantoomgeluid toch niet de tinnitus zelf, maar andere geluiden zoals starla zegt? Of zou je van te harde muziek echt een permanente imbalance kunnen krijgen waardoor je hersenen pieptonen gaan produceren?Ik dacht altijd dat het in veel gevallen kwam door spontane activiteit van haarcellen in je gehoororgaan.
 Tinnitus is het waargenomen geluid. Zoals pijn hetgeen is dat je voelt. Dat kan dan diverse oorzaken hebben.
 Tinnitus is het waargenomen geluid. Zoals pijn hetgeen is dat je voelt. Dat kan dan diverse oorzaken hebben. 

Dit stukje snap ik niet. Er zijn toch geen problemen in de hersenen? De hersenen verwerken gewoon een signaal dat binnenkomt en dat signaal wordt door kapotte zenuwen (of hoe je dat precies noemt) in je oor verkeerd doorgegeven.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:02 schreef soylent het volgende:
[..]
De huidige theorie is dat bij een onderbreking van dit signaal in een bepaald frequentiegebied (dus de codering voor "stilte" komt niet meer door bij de auditieve cortex) voor problemen zorgt in de hersenen.

Wat ik wilde aanstippen is dat niet de cochlea hyperactief is, maar de hyperactiviteit een (natuurlijke) reactie is in de gehoorschors op het gebrek aan een normaal signaal.quote:Op dinsdag 2 december 2008 00:31 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit stukje snap ik niet. Er zijn toch geen problemen in de hersenen? De hersenen verwerken gewoon een signaal dat binnenkomt en dat signaal wordt door kapotte zenuwen (of hoe je dat precies noemt) in je oor verkeerd doorgegeven.

Allereerst moet je even rustig gaan worden. Ik snap wel hoe je je voelt, stresskip is ook mijn tweede naam.. maar het verergert het gewoon. Ik heb er ook nog steeds last van, en de eerste weken was ik enorm aan het panieken en stressen. Ik slikte toen van die Valdispert rust tabletten en dronk veel kamillethee. Des te onrustiger en gestresster, des te meer je er op gaat letten en dan wordt het alleen maar erger. Het beste is er niet zo veel aandacht aan schenken..hoe moeilijk het ook is. In bepaalde ruimtes heb ik er echt meer last van, dan overstemd het gewoon tv geluid.. en dan wil ik het niet horen, maar dan is het zo duidelijk aanwezig dat ik het niet kan negeren. Of als ik een hele drukke dag heb, dan ben ik moe en merk ik ook dat het erger is.. Ik probeer nu vertrouwen te hebben in m'n lichaam. Het menselijke lichaam is zo'n slim iets, die doet z'n best wel om te herstellen. Ook al kan je gehoor dan niet herstellen, je hersenen proberen er wel een oplossing voor te vinden door het nutteloze geluid (ooit) te filteren. Althans, daar ga ik nu vanuit.. Alleen dan moet je je lichaam wel de tijd en rust geven om er iets aan te kunnen doen. Als je gaat stressen, je constant gaat focussen of je het nog hoort, of het al weg is, in paniek raakt .. dan stuur je onbewust jezelf aan om het in stand te houden.quote:Op maandag 8 december 2008 09:34 schreef Henk-B het volgende:
Ik zit weer op mijn werk, maar kan er echt niet mee om gaan.
Gisteren 2 keer wakker geworden en ik kan er echt niet meer tegen.
Mijn leven ligt echt overhoop sinds vorige week woensdag en dan te bedenken dat ik dit nog een heel leven lang ga houden.
Mijn libido is niks meer, mijn intresses zijn weg.Eet bijna niks meer.
Ik vind het leven niks meer aan.
Ik krijg erg pijn mijn buik als ik er aan denk dat ik dit mijn hele leven zal houden.
Ik weet dat ik mij moet vermannen, maar het lukt me niet.
Ik zou echt veel liever doof aan 1 kant zijn dan dit.
Hoe doen jullie dat nou?
Ik bedoel zelfs met de kleinste dingen zoals mijn jas aantrekken, naar de auto lopen, ik kan niet meer om de piep heen.

Ja dat is het dus wel, constant het gepiep in mijn oor. Wat niet meer weg gaat ik wordt er echt gek van.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:37 schreef Mini_rulez het volgende:
Volgens mij is tinnitus niet jouw grootste probleem...

Dat bedoel ik juist, het echte probleem is het feit dat jij het je zo aantrekt! Dat is namelijk niet een automatisch gevolg van de tinnitus zelf.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:49 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat is het dus wel, constant het gepiep in mijn oor. Wat niet meer weg gaat ik wordt er echt gek van.
Overal waar ik sta of heen ga , overal is de piep die ik overal hoor.
Dit is echt het ergste wat er is, echt waar.
Ik zou zo mijn voet eraf hakken als ik maar van die piep af ben.

Naar de achtergrond verdwijnt het niet hoor. Althans niet bij mij. Ik heb eigenlijk nooit gehad in stilte dat ik het niet hoor.quote:Op maandag 8 december 2008 09:57 schreef Baasvaak. het volgende:
Het accepteren is inderdaad van groot belang bij Tinnitus. Ik heb het nu 3 jaar, lekker vroeg erbij (16 jaar..). In het begin was het ook even slikken. Maar tegenwoordig is het meer 'stilte' voor mij dan een stoornis. Je hersens zullen aan de nieuwe stimulus wennen, omdat die constant aanwezig is zal die na een tijdje naar de achtergrond verdwijnen. Je moet er niet te veel over na denken, shit happend, je kan er op dit moment niets aan doen.
 Ik heb dus mn mp3 speler verkocht, en heel soms heb ik voor een kleine 5 min die van mn vriend in om te luisteren wat hij luistert, nou daarna is de piep nog veel harder
 Ik heb dus mn mp3 speler verkocht, en heel soms heb ik voor een kleine 5 min die van mn vriend in om te luisteren wat hij luistert, nou daarna is de piep nog veel harder  Stress wekt hem ook meer op. Ik zit in een stressvolle periode, en de piep is veel meer aanwezig.
 Stress wekt hem ook meer op. Ik zit in een stressvolle periode, en de piep is veel meer aanwezig. 

Je moet het je minder aantrekken. In het begin deed ik dat ook. En man, dat is toch geen levenquote:Op woensdag 10 december 2008 12:49 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ja dat is het dus wel, constant het gepiep in mijn oor. Wat niet meer weg gaat ik wordt er echt gek van.
Overal waar ik sta of heen ga , overal is de piep die ik overal hoor.
Dit is echt het ergste wat er is, echt waar.
Ik zou zo mijn voet eraf hakken als ik maar van die piep af ben.
 Geef die piep geen aandacht. Hoe vaker je aan die kloten piep denkt, hoe bewuster je je er telkens van wordt, en hoe sneller je hem hoort.
 Geef die piep geen aandacht. Hoe vaker je aan die kloten piep denkt, hoe bewuster je je er telkens van wordt, en hoe sneller je hem hoort.

Vorig jaar ;quote:Op woensdag 10 december 2008 15:25 schreef Qarinx het volgende:
Ik heb nu trouwens ook een doorverwijzing naar de KNO. De huisarts deed er in de eerste instantie een beetje moeilijk over, die had zoiets van "Je moet niet denken dat de KNO arts hier een één of ander wondermiddeltje voor heeft, die kan er ook verder niets aan doen". Ik vraag me dus af wat ik dan bij de KNO ga doen? Die gaat dan kijken hoeveel schade er is, ofzo?
 Maar stiekem wist ik wel dat het geen otosclerose was, want dan had ik dat ook al op mn 15de en 16de moeten hebben.
 Maar stiekem wist ik wel dat het geen otosclerose was, want dan had ik dat ook al op mn 15de en 16de moeten hebben.
 .
.  

Maar henk-B is geen uitzondering. Ik las in een medisch blad een paar maand terug dat er best vaak mensen zelf moordneigingen hebben door tinnitus.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:09 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist, het echte probleem is het feit dat jij het je zo aantrekt! Dat is namelijk niet een automatisch gevolg van de tinnitus zelf.
Mijn vriend heeft al jaren tinnitus en hij is ook nog niet van het dak gesprongen, hij laat zijn leven er niet door verpesten. Deze reactie is echt niet nodig. Het klinkt alsof je meer lijdt onder je eigen reactie en de doemscenario's in je hoofd dan onder de pieptoon zelf. Die doorverwijzing naar een psycholoog lijkt me dus een heel goed idee, ik denk dat die meer voor je kan doen dan een KNO-arts.
quote:Als men zich aan geluid of aan oorsuizen gaat ergeren, nemen de klachten sterk toe. Een klein deel van de mensen voelt zich, door het plotselinge ontstaan ervan, door het oorsuizen overweldigd. Men wordt er het grootste deel van de dag en vooral de nacht onaangenaam mee geconfronteerd en dit belemmert de dagelijkse bezigheden. Een bijkomend probleem is het onbegrip van de omgeving. Gezinsleden, collegae en vrienden zien niets aan de pati�nt wat op ziekte wijst, terwijl deze toch door het oorsuizen enorm gehinderd wordt.
quote:Het is te begrijpen dat veel mensen niet wennen aan de tinnitus. Het maakt ze boos, bang, verdrietig. Deze emoties maken dat de geluiden nog moeilijker zijn weg te drukken. Dit heeft weer een negatief effect op de tinnitus: hoe meer aandacht, hoe hinderlijker het wordt. Op deze manier kan tinnitus een mens wanhopig maken.
Het leren omgaan met de klachten is een van de moeilijkste maar ook belangrijkste aspecten van de behandeling van tinnitus: het ombuigen van de negatieve gevoelens waardoor de last van de tinnitus afneemt.
Ontspanning is een goed medicijn voor het verminderen van tinnitusklachten. Op welke manier iemand het best kan ontspannen is persoonlijk. Sommige mensen worden rustig van muziek, terwijl anderen ontspannen door een uurtje yoga.
quote:tinnitus of oorsuizen is al zo oud als de mensheid. Hippocrates ca 460 vChr. hield zich ermee bezig. Van Gogh sneed zijn oren af omdat hij dacht dat het zou helpen. Zo gek kun je er dus van worden. Sommigen plegen zelfmoord

Welk ziekenhuis was dat?? Dan weet ik waar ik niet naartoe moet..quote:Op woensdag 10 december 2008 15:33 schreef Qwea het volgende:
[..]
Vorig jaar ;
"Dag mevrouw Qwea. U heeft piep? (buitenlander die niet zo geweldig NL sprak). Wij doen gehoortest!
*gehoortest gedaan*
"Uw gehoor heeft een piek naar beneden, dat isch niet goei. Ik denk u heeft otosclerose. U komt volgend jaar terug voor nog test"
Wtf? Otosclerose? Naja, het zal. Daar kun je aan geopereerd wordenMaar stiekem wist ik wel dat het geen otosclerose was, want dan had ik dat ook al op mn 15de en 16de moeten hebben.
2 weken terug ;
"Dag mevrouw Qwea, u heeft nog steeds piep? Wij doen gehoortest!"
*gehoortest gedaan*
"Uw gehoor is prima! Iek dacht otosclerose, isch niet zo. Piep is tinnitus!"
-Hoooooooooooooo. Dat gaf ik een jaar terug al aan. Toen was u stellig overtuigd van otosclerose.
"Neej is tinnitus!"
-Prima, noem het zoals je wilt. Feit is, ik wil er van af
"Kan niet. U mee leren leven moet. U hoeft niet terug te koemen voor gehoortest. Isch duidelijk tinnitus nu!".

Emmen.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:45 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Welk ziekenhuis was dat?? Dan weet ik waar ik niet naartoe moet..

Ik bedoelde meer dat Henk-B geen uitzondering is met het helemaal gestoord worden van zijn tinnitus.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:54 schreef Mini_rulez het volgende:
Qwea: niet alles wat je op internet leest is waar, en als het al waar is kan het nog een enorme uitzondering zijn. Er zijn misschien mensen die letterlijk gek worden van tinnitus, maar dat is zeker niet gangbaar of nodig. Van Gogh had niet alleen tinnitus, die had ook een psychiatrische aandoening. Er is wel wat meer voor nodig dan tinnitus om je oor eraf te snijden! Hij had waarschijnlijk schizofrenie of bipolarie stoornis. In zijn geval kan de tinnitus dus prima een auditieve hallucinatie zijn geweest die voortkwam uit zijn psychische stoornis, en geen gevolg van gehoorschade. Mensen die zogenaamd door de tinnitus zelfmoordneigingen krijgen zijn misschien juist de mensen die hersenschade hebben waar de tinnitus én de emotionele klachten door veroorzaakt worden.

Dat bedoel ik dus net, dat is hij dus wel.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat Henk-B geen uitzondering is met het helemaal gestoord worden van zijn tinnitus.

Mijn vriend heeft ooit gegoogeld op nacht zweten. Conclusie ; hij had aidsquote:Op woensdag 10 december 2008 16:02 schreef Mini_rulez het volgende:
Dit doet me denken aan iets wat ik van de week las over mensen die symptomen gaan googlen en dan denken dat ze de meest erge ziektes hebben. Als je bijvoorbeeld zoekt op hoofdpijn krijg je bij wijze van spreken evenveel resultaten over hersentumoren als over caffeïne-withdrawal of vochttekort, terwijl dat laatste véél waarschijnlijker is dan hersentumoren. Het aantal hits in Google is dus geen graadmeter voor hoe vaak iets voorkomt of hoe waarschijnlijk het is.
De taak van een arts is niet alleen het koppelen van symptomen aan ziektes, maar ook het inschatten van de relatieve kans van elke ziekte. Een arts weet dat een bepaalde ziekte bij een bepaalde categorie patiënten veel vaker voorkomt dan een andere en dat het die andere dus waarschijnlijk niet is, ook al passen de symptomen op zich bij allebei. Dat soort dingen weet een leek niet. Die mensen moeten niet voor niets zo lang studeren, je moet die kansen goed in leren schatten.

...
...

Ik vind het knap hoe je er mee om gaat!quote:Op woensdag 10 december 2008 15:29 schreef Qwea het volgende:
[..]
Je moet het je minder aantrekken. In het begin deed ik dat ook. En man, dat is toch geen levenGeef die piep geen aandacht. Hoe vaker je aan die kloten piep denkt, hoe bewuster je je er telkens van wordt, en hoe sneller je hem hoort.

Nou ik hoor hem niet als de tv aanstaat. Maar nu (computer staat aan, en er is wat omgevingsgeluid) hoor ik hem wel.quote:Op donderdag 11 december 2008 10:29 schreef Henk-B het volgende:
[..]
Ik vind het knap hoe je er mee om gaat!
Ik zit nu weer thuis, omdat ik heel erg slecht geslapen heb door die piep. Telkens wakker geworden.
Maar heb jij het dan net zo erg als ik?
Ik bedoel ik heb echt een hoge pieptoon, die ik zelfs hoor als de tv aan staat, de tv moet iets harder als normaal.
En op mijn werk hoor ik hem eigenlijk ook de hele tijd en daar is toch ook aardig wat omgevingsgeluid.
Ik kan er niks aan doen, maar ben volledig uitgeschakeld.

Hoe doe je het dan met slapen?quote:Op vrijdag 12 december 2008 08:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou ik hoor hem niet als de tv aanstaat. Maar nu (computer staat aan, en er is wat omgevingsgeluid) hoor ik hem wel.
En sinds die piep moet ik ook meer vragen wat mensen zeggen

Accepteren. Het is er nu eenmaal, punt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:25 schreef Henk-B het volgende:
Hoe doe je het dan met slapen?
En bijvoorbeeld in je auto zitten of ander vervoersmiddel, bij komt die piep overal bovenuit en dan kan ik me alleen nog maar daar op concentreren.
Ik ben echt depressief en heb ook pillen gekregen van de dokter, Bromazepam, een middel tegen paniek en angst. Alleen ben bang dat dat juist de oorsuizen verslechterd, omdat dat als bijwerking staat.
Ik vind het echt knap dat je er zo mee om gaat.
Kan het niet begrijpen hoe je dat doet. Mijn leven wordt beheerst door die piep en er komt geen zinnig woord meer uit me.

Maar heb je ook maar 1 moment niet aan de piep gedacht?quote:Op vrijdag 12 december 2008 13:26 schreef Henk-B het volgende:
Sorry hoor, maar ik ben hem echt niet op aan het zoeken, was het zo maar dat hij zo in de achtergrond lag , dat ik hem echt moet gaan op zoeken om hem te horen.
Het is ook niet een continue piep, maar 1tje die telkens fluctueert in de hoogheid van de toon.
Waardoor hij dus telkens op de voorgrond komt.

Dat dus. Al heb ik me er ook nog niet helemaal bij neergelegt. Ik laat het niet mn leven beheersen, maar ik wil toch wel dat het weggaat. En aangezien mijn KNO arts kut is, heb ik gevraagd om een doorverwijzing naar groningen. Ben benieuwd dus.quote:Op vrijdag 12 december 2008 12:43 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Accepteren. Het is er nu eenmaal, punt.
Je kan
- of je er de rest van je leven aan storen en idd je leven verpesten
- of gewoon je dingen blijven doen en dan wordt het vanzelf minder
Misschien moet je er nu even wat meer moeite voor doen en gewoon leuke dingen gaan doen ter afleiding. En dan jezelf er maar toe zetten dat zinnige woord wel uit te brengen en normaal te functioneren..
Je erbij neerleggen en dus maar de rest van je leven niets meer kunnen doen is ook wel beetje overdreven toch? Hoe je ermee omgaat is ook wel een kwestie van een eigen keuze..

Verrekquote:Op vrijdag 12 december 2008 13:57 schreef Qarinx het volgende:
[..]
Maar heb je ook maar 1 moment niet aan de piep gedacht?
Ik bedoel als je steeds denkt: "Ik hoor een piep, stomme piep, ik hoor nog steeds de piep, waarom hoor ik een piep?" Dan hoor je inderdaad een piep..
 Als ik dat doe hoor ik hem idd ook! En in de kamer is best lawaai nu
 Als ik dat doe hoor ik hem idd ook! En in de kamer is best lawaai nu 

Haha.. ja vooral de eerste weken werd m'n vriend gestoord van mij. Hij heeft namelijk ook een piep (ook door die avond in het theater), en toen vroeg ik steeds:"Hoor jij nou ook nog steeds die piep?"... ja en toen hoorde hij hem inderdaad weer de hele tijd.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:25 schreef Qwea het volgende:
VerrekAls ik dat doe hoor ik hem idd ook! En in de kamer is best lawaai nu
*piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiep*
Naja, ach, over 2 min denk ik aan wat anders en hoor ik hem niet meer.
Ik moet de kerstboom nog opzetten

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |