Mazzelpikquote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:10 schreef iofn het volgende:
Zo, Oogheelkunde zit er ook weer opTussen al die cataract-patienten door wel een Horner-syndroom op basis van een Pancoast-tumor gevangen!
*denkt aan aflevering van de co-assistent*quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 22:10 schreef iofn het volgende:
[..]
Zo, Oogheelkunde zit er ook weer opTussen al die cataract-patienten door wel een Horner-syndroom op basis van een Pancoast-tumor gevangen!
quote:Op maandag 6 oktober 2008 14:41 schreef Bellah het volgende:
Kan niet anders dan grappig zijn eigenlijk.
Die urinegrap is echt al heel oud, maar ik ken hem als een vinger in een rectum bij een obductie.quote:Op maandag 6 oktober 2008 23:17 schreef Pluizel het volgende:
Oh de co-assistent was weer heerlijk slecht. Al moest ik wel lachen om die urinegrap. En de botte chirurg die compleet van de tennisbaan gemept wordt
. Over de casussen begin ik maar niet eens want daar mankeert wel zo veel aan dat ik niet weet waar ik moet beginnen...
Ik heb net 4 weken oncologie gehad, hier zijn we nu bezig met 3 weken traumatologie
Shh.quote:
mja de piloot en die arme reumapatiënt die van alle kanten versierd werdquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 00:00 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Die urinegrap is echt al heel oud, maar ik ken hem als een vinger in een rectum bij een obductie.
En casus? Waren die er dan?
Het was wat minder recht toe rechtaan dan dat maar achquote:Op zondag 5 oktober 2008 01:32 schreef starla het volgende:
[..]
Mazzelpik
Patient kwam met enkelzijdige miosis en ptosis en meteen een X-thorax laten maken?
Arme jijquote:Op maandag 13 oktober 2008 17:13 schreef MaxC het volgende:
Ben ik ook voor![]()
Vrijdag 2.1.2 tentamen, ga echt hard falen
Ik voel je pijn. Vrijdag tentamen voortplanting & seksualiteit en heb mn boeken nog niet opengedaanquote:Op maandag 13 oktober 2008 17:13 schreef MaxC het volgende:
Ben ik ook voor![]()
Vrijdag 2.1.2 tentamen, ga echt hard falen
Ach, praktijkervaring helpt al een hoopquote:Op maandag 13 oktober 2008 17:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik voel je pijn. Vrijdag tentamen voortplanting & seksualiteit en heb mn boeken nog niet opengedaan
Blok is 'Waarnemen en reageren'quote:
quote:In het vierde blok in de reeks Medisch Professionele Vorming met als titel Arts en Zorg wordt de kennis uit de voorafgaande MPV-blokken verdiept met inzichten in de kwaliteitsborging van het medisch handelen en de organisatie van de gezondheidszorg. Centraal staat de vraag hoe een arts de kwaliteit van het eigen handelen kan waarborgen, hoe de arts de uitkomsten van zorg kan meten en beoordelen, hoe kwaliteitsborging vorm krijgt in ketenzorg en multidisciplinaire samenwerking, en hoe deze zaken door de beroepsgroep als geheel ter hand worden genomen. De student maakt kennis met klinimetrie, protocollen en richtlijnen als instrumenten in de kwaliteitsborging, met de praktijk van inter- en intra-disciplinaire samenwerking, de organisatie van de kwaliteitsborging en het toezicht daarop. Daarbij komen de medisch-ethische, psychologische en juridische invalshoeken nadrukkelijk aan bod. De student leert dat medische professionaliteit een kritische en zelf-reflectieve houding vraagt gericht op bijsturing en bevordering van de kwaliteit van het eigen medisch handelen en welke hulpmiddleen daarbij ter beschikking staan.
Hoofddoelstellingen
1: De student kan op het niveau van de individuele patiëntzorg de kwaliteit van geleverde zorg beoordelen en verantwoorden.
2: De student kan op het niveau van de intra- en interdisciplinaire samenwerking en de ketenzorg de kwaliteit van geleverde zorg beoordelen en verantwoorden.
3: De student kan op het niveau van de beroepsgroep en de maatschappij aangeven hoe de kwaliteitsborging van het geneeskundig handelen vorm heeft gekregen.
quote:Context Medisch Handelen
Opleiding: Geneeskunde
Docent(en): Mw. Dr. D.P. Touwen
ECTS: 4.0
Niveau: Niet van toepassing
Jaar: 4
Periode: Niet van toepassing
Blok:
Cursuscode: M4750
Collegejaar: 2008-2009
Voertaal: Nederlands
Doel
1. De student kan de relatie uitleggen tussen geneeskunde en medische ethiek, en uitleggen waarom voor het vak van arts de medische ethiek van belang is.
2. De student kan een ethisch probleem herkennen; de student kan uitleggen wat een ethisch probleem is en waarom ethische problemen in de geneeskunde anders worden aangepakt dan technische problemen.
3. De student beschikt over richtlijnen en strategieën voor het oplossen van ethische problemen.
4. De student is bekend met een groot aantal actuele thema's uit de moderne medische ethiek en met de belangrijkste argumenten die met die thema's samenhangen.
Inhoud/omschrijving
In dit blok wordt de medische ethiek bestudeerd vanuit het perspectief van de arts-patiënt relatie. Centraal staat het benoemen en verhelderen van de ethische componenten van het klinisch redeneerproces. Ook gerelateerde thema's uit het gezondheidsrecht komen aan bod. Aan de hand van patiëntendemonstraties en besprekingen van concrete casuïstiek worden voor de arts belangrijke thema's en vraagstukken besproken. Telkens worden de studenten handreikingen gedaan om in de toekomst zelf op verantwoorde manier met medisch ethische problemen om te gaan. Thema's die aan bod komen variëren van medische beslissingen rond het levenseinde tot vraagstukken met betrekking tot klinische genetica, van zorg voor verstandelijk gehandicapten tot vraagstukken rond wachtlijsten en selectie, van het uitvoeren van medisch wetenschappelijk onderzoek tot de werking van het tuchtrecht. Ook komen vraagstukken aan de orde als de verhouding tussen evidence based medicine en patiënt-gebonden afwegingen, de vraag wat nu precies de verworvenheden zijn van de moderne geneeskunde en de vraag hoe iemands culturele achtergrond van invloed is op het geven van goede zorg.
Vertelquote:Op zondag 19 oktober 2008 13:08 schreef EricT het volgende:
*kan mn eigen post niet wijzigen... dus dan maar een dubbel-post*
Heb inmiddels een bijbaantje gevonden op het UMCG, goed te combineren met colleges/leerwerk
Ik ben aangenomen op een lab. om mee te werken aan een groot project. Dus na colleges even kijken of er nog wat te doen is op het lab, zo niet dan kan ik zo afslaan naar de CMBquote:
haha, Mw. D. Touwen, dat is de collega van mijn moeder.quote:Op maandag 13 oktober 2008 19:35 schreef intoxicated het volgende:
Oh my... dat is nog erger dan ons 'Context Medisch Handelen' was:
[..]
Uiteindelijk was het blok trouwens best leuk opgezet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |