abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61321833
Godver wat de blues soms wel niet met mij doet. Kent iemand dat kwellende gevoel wanneer je bluesgitaristen hoort improviseren? Die momenten waarbij ze steeds hoger gaan en met hun prachtige schrorre stem Lord Have Mercy roepen.

Een van de mooiste bluessolo's zit toch wel in Red House van Jimi Hendrix. Hij deed ze elke keer weer wat anders. Dit vind ik de mooiste versie:

Dan heb ik het nog niet gehad over een van de Kings waar Hendrix voornamelijk zijn inspiratie uit haalde. Luister vooral naar het gedeelte na de helft:

Kent iemand nog meer dit soort, haast tergende, geimproviseerde blues solo's?
pi_61321916
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 15:19 schreef emokid het volgende:
Godver wat de blues soms wel niet met mij doet. Kent iemand dat kwellende gevoel wanneer je bluesgitaristen hoort improviseren? Die momenten waarbij ze steeds hoger gaan en met hun prachtige schrorre stem Lord Have Mercy roepen.
Hear, hear...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_61322596
lawdy lawd!
kaasboer
pi_61323855
Paar van mijn favorieten.

[ Bericht 13% gewijzigd door PankPinther op 02-09-2008 16:54:50 ]
pi_61336277
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 16:37 schreef PankPinther het volgende:
Paar van mijn favorieten.

Geweldig die van Otis Rush. ZZ Top al helemaal .

Freddie laat hier even horen waarom hij bij de Kings hoort:
pi_61342878
Geen echte bluesmensen hier Jammer!
  woensdag 3 september 2008 @ 11:29:48 #7
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61342938
quote:
Op woensdag 3 september 2008 11:27 schreef emokid het volgende:
Geen echte bluesmensen hier Jammer!
Ze zijn er wel maar moeilijk te vinden hier.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_61343171
Een paar dingen die zo in me opkomen:

Roy Buchanan: Absoluut een van m'n favoriete gitaristen. Nooit echt bekend geworden, maar heeft toch een aantal geweldige platen. (Favorieten: American Axe, Second Album en Live in Japan). Ook niet echt veel degelijk materiaal van te vinden op youtube. Er heeft een lange tijd een geweldige versie van Hey Joe opgestaan, maar die is eraf gehaald.

Anywho, toch wat beelden:

SRV: Nouja, hoef ik niet echt toe te lichten he

Verder hou ik ook wel van die wat meer 'rauwere' blues, a la dit:

(awesome samenspel)
Last.FM. The Funk Might Fracture Your Nose
Summer 2008: Pinkpop (Landgraaf), Hard Rock Calling (London), Sziget (Budapest)
pi_61344079
Blues
Other than that, it's just a piece of crap.
The only thing I shred is cheese when I'm eating taco's.
  woensdag 3 september 2008 @ 18:02:28 #10
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61353091
Got my mojo working
  woensdag 3 september 2008 @ 20:09:50 #11
199668 Fretboard
Gitaarfreubelaar
pi_61356509
Bluestopic! Altijd gaaf om Peter Green met Fleetwood Mac te horen!

Nog een paar van mijn favoriete Chicago Blues jongens:

Buddy Guy & Junior Wells

Howlin' Wolf
pi_61356628
Geweldige nummers . Kunnen nooit genoeg bluestopics op fok zjin, zijn er veel te weinig!
pi_61359674
Ik vind het briljant. En ik hou drvan.

pi_61359846
Dit is ook zo'n prachtige uitvoering, jammer van de baggeropname.

pi_61361673
Dat is echt wel de meest geweldige uitvoering van dat nummer die ik gehoord heb. Is daar geen bootleg van?
pi_61361852
Ik heb em op CD als ik het goed heb.
pi_61362235
Weet je hoe die CD heet?
pi_61363199

Wat een geweldenaren, echt. Albert King, die man zweet een bad vol bij elke optreden die hij doet, SRV ook weer lekker vlot bezig met zijn gitaar en stem. Ik kwam er trouwens ook pas achter dat Albert King altijd een analfabeet is geweest, indrukwekkend.
  woensdag 3 september 2008 @ 23:20:11 #19
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61363619
SRV
pi_61378138
quote:
Op woensdag 3 september 2008 22:45 schreef emokid het volgende:
Weet je hoe die CD heet?
Best of the blues van Gary Moore.
  donderdag 4 september 2008 @ 16:26:54 #21
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_61378212
quote:
Op woensdag 3 september 2008 23:20 schreef Nembrionic het volgende:
SRV
BBK
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_61378230
quote:
Op woensdag 3 september 2008 23:20 schreef Nembrionic het volgende:
SRV
Ik even mee.
Wat een gitaarheld was dat ook, hoe die man gitaar speelde echt
ijs_beer fan!
  donderdag 4 september 2008 @ 18:42:57 #23
130818 JosD.
Buckethead ftw
pi_61381758
Rory Gallagher, held. Heb drie live albums van hem en kan nog steeds niet kiezen welke ik de beste vind.
  donderdag 4 september 2008 @ 19:07:17 #26
130818 JosD.
Buckethead ftw
pi_61382035
quote:
Op donderdag 4 september 2008 18:55 schreef emokid het volgende:
Rory Gallagher, held. Heb drie live albums van hem en kan nog steeds niet kiezen welke ik de beste vind.
Mijn favoriet is Irish Tour
Chinese Democracy
pi_61382088
Ik heb het helemaal met jullie eens wat ik al niet kan doen

Cuby is idd geweldig
TS
  donderdag 4 september 2008 @ 19:14:05 #28
161882 Trigalti
Doet maar wat!
pi_61382198
Ik geniet echt van bluesnummers.. en dan vooral van de gitaar-solo-improvisaties
------------------
  donderdag 4 september 2008 @ 21:16:27 #30
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61385499
Dit weekend trouwens bluesfestival in Tegelen. Een roteind weg maarja, voor de geinteresseerden

En voor de mensen in de buurt van Rotterdam:
http://www.lesprit.nl/index1024.html
pi_61385545
Mag ik tvp'en?
Ik ken niet zoveel bluesnummers, maar ik vind het niet verkeerd klinken (integendeel), dus ik wil mijn muziekkennis eens even uitbreiden.
  donderdag 4 september 2008 @ 21:45:45 #32
130818 JosD.
Buckethead ftw
pi_61386313
One bourbon, One Scotch, One Beer

Twee briljante versies :

John Lee Hooker

George Thorogood

Chinese Democracy
pi_61386677
quote:
Op woensdag 3 september 2008 21:46 schreef Repeat het volgende:
Dit is ook zo'n prachtige uitvoering, jammer van de baggeropname.

Die opname geeft de sfeer juist nog beter weer vind ik. Ik bekijk deze wekelijks, blijft gewoon mooi.
Ik weet het ook niet
pi_61389480
quote:
Op donderdag 4 september 2008 21:04 schreef Bluezz het volgende:
Barry Hay, nu in concert met een bigband in paradiso

Ook lekker bluezzie soms
Ben er net geweest, totaal geen blues, maar o zo lekker.
pi_61469746
  maandag 8 september 2008 @ 13:34:26 #36
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_61472403
Naast alle klassiekers, even een post om wat 'nieuwe' blues on de aandacht te brengen:

Kenny Wayne Shepherd is een jonge gitarist, die zijn roots in de hardrock heeft liggen, maar geleidelijk richting de blues verschuift. Dat was ook vroeger live al te merken, maar nu ook op CD.

Hij bracht in 1007 het album '10 Days Out: Blues from the Backroads' uit. Daarop gaat hij tijdens een reis van 10 dagen met een Mobile Studio op zoek naar enkele levende- en soms vergeten legendes van de deltablues. Hij neemt 15 nummers met steeds wisslende gast muzikanten op; soms in een kerk, soms gewoon in een moeras. Dit album (+ DVD) is het resultaat.

AMG:
quote:
10 Days Out may well be Kenny Wayne Shepherd's most important and intriguing album, even though the guitarist is hardly the featured artist on any of these tracks, working instead more as a sideman and facilitator for the impressive cast of venerable blues players who get a chance to shine here.

Make no mistake about it, this recording belongs to such senior citizens as Henry Townsend, Etta Baker, Pinetop Perkins, and Henry Gray, and Shepherd's presence (and the presence of Stevie Ray Vaughan's Double Trouble rhythm section of bassist Tommy Shannon and drummer Chris Layton) simply helps to focus the attention on these veteran blues players.

Shepherd embarked on a ten-day journey into the American South in 2004 with a documentary film crew, a portable recording studio, and Double Trouble as a house band in an effort to catch the blues in its natural habitat of living rooms, kitchens, porches, back yards, and local watering holes, and the performances that resulted are priceless.

Here is one-armed harp player Neal Pattman and blind guitarist Cootie Stark turning in a joyous, ramshackle version of "Prison Blues." A little later, Stark delivers further on a delightful song called "U-Haul," complete with a marvelous improvised rap over the tune's run-out coda.

Here, too, is the then-96-year-old Henry Townsend turning in a poignant "Tears Came Rollin' Down." Etta Baker, then 93, shows that age hadn't slowed her as a guitarist at all as she delivers an elegant "Knoxville Rag." Shepherd wisely stays in the background on cut after cut, allowing these amazing musical treasures to unfold naturally and without intrusive elements.

Oude en nieuwe blues ontmoeten elkaar met wederzijds respect. Aanrader! Check it out, zou ik zeggen!
pi_61472660
quote:

Een van de mooiste bluessolo's zit toch wel in Red House van Jimi Hendrix. Hij deed ze elke keer weer wat anders. Dit vind ik de mooiste versie:

Ik moet altijd weer lachen als ik bongospeler zie, die heeft echt alle drugs op die toen verkrijgbaar waren. Woodstock is een geniaal optreden, maar ik denk dat ik Red House beter vind op Live at Winterland, met name de introsolo daar is zó subtiel.

Verder vind ik een heleboel leuk aan blues, behalve de muziek zelf. Het gevoel, de doorleefde stemmen, de gitaristen, maar het is zo saai, eentonig en zo vaak meer van hetzelfde. Alleen Hendrix kan er echt veel mee, en dan nog het liefst met de Band of Gypsys ook, zodat de drum en de bas er ook echt wat van maken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_61483881
Ik weet het ook niet
  maandag 8 september 2008 @ 21:21:44 #39
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61484020
The Thrill is Gone met King en Chapman is ook goed.
pi_61485139
In het gitaar solo's topic heb ik Rory's Walk on hot coals al geplaatst ( eigenlijk blues rock) dus hier maar B.B. King

To Know You Is To Love You

pi_61487261
Roy Buchanan is ook best geniaal zeg, kende hem nog niet maar dankzij dit topic en de vredelievende bluesliefhebbers van fok! ben ik weer wat rijker aan blues.
pi_61492307
quote:
Op maandag 8 september 2008 13:34 schreef schaap001 het volgende:
Naast alle klassiekers, even een post om wat 'nieuwe' blues on de aandacht te brengen:

Kenny Wayne Shepherd is een jonge gitarist, die zijn roots in de hardrock heeft liggen, maar geleidelijk richting de blues verschuift. Dat was ook vroeger live al te merken, maar nu ook op CD.

...

Oude en nieuwe blues ontmoeten elkaar met wederzijds respect. Aanrader! Check it out, zou ik zeggen!
Bedankt voor de tip, ik ga het vanmiddag eens luisteren.

Qua nieuwe blues heb ik een leuke cd van Ana Popovic, 'Still Making History'. Vorig jaar live gezien met de Guitar Greats tour van Jan Akkerman. Was een geweldig concert, maar op het album komt het allemaal wat minder sfeervol over vind ik. Toch zeker de moeite waard.

Stukje om een idee te krijgen :

Oh en wat andere nieuwe blues albums die ik kan waarderen zijn:

Clapton - Me and Mr Johnson
Clapton z'n tribute aan de man waar hij zijn meeste inspiratie vandaan haalt, Robert Johnson.

Clapton & JJ Cale - The Road to Escondido
Erg fijne samenwerking. Ben sowieso erg gecharmeerd van J.J. Cale zijn werk. Staan een aantal bestaande nummers van hem of Clapton op, maar ook wat nieuwe. John Mayer speelt ook mee op een nummer (Hard to Thrill).

Over John Mayer gesproken. Never mind, kom er later wel op terug. Moet maar eens verder gaan met werk.
pi_61785699
quote:
Wat moet je hier nog aan toevoegen?

Blues .
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_61818695
quote:
Op maandag 8 september 2008 13:34 schreef schaap001 het volgende:

Hij bracht in 1007 het album '10 Days Out: Blues from the Backroads' uit. Daarop gaat hij tijdens een reis van 10 dagen met een Mobile Studio op zoek naar enkele levende- en soms vergeten legendes van de deltablues. Hij neemt 15 nummers met steeds wisslende gast muzikanten op; soms in een kerk, soms gewoon in een moeras. Dit album (+ DVD) is het resultaat.
Heb 'm vorige week besteld. Super CD/DVD, bedankt voor de tip.

Verder dit weekend Bo Ramsey - Stranger Blues aangeschaft.

pi_61818824
Eergisteren nog geweest naar Julian Sas. Toch een erg goede Nederlandse bluesgitarist.
Blues is hier vaste kost. Zeker omdat Moulin' Blues bijna mijn buurman is.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  woensdag 24 september 2008 @ 10:59:29 #46
87112 Laxe
weet geen ondertitel
pi_61872137
Albert Collins

Iceman !!

I ain't drunk...

en vele andere...

[ Bericht 23% gewijzigd door Laxe op 24-09-2008 14:55:42 ]
  woensdag 24 september 2008 @ 13:03:24 #47
135509 schaap001
Ik bedoel maar te zeggen:
pi_61875280
quote:
Op maandag 22 september 2008 09:51 schreef SlaggY het volgende:

[..]

Heb 'm vorige week besteld. Super CD/DVD, bedankt voor de tip.
Graag gedaan: ik vind 'm ook erg goed!

Ken je ook werk van Omar kent Dykes (ook wel Omar and The Howlers)? Ook een aanrader als je van rauwe stemmen houdt! Dit is zo'n beetje z'n meest recente album, samen met Jimmy Vaughn (2007):

pi_61875921
tvp
pi_62184000
quote:
Op woensdag 3 september 2008 12:21 schreef Deansensitized het volgende:
Blues
Kwalitatief hoogstaande flauwekul voor de intelligente onbenul!
  maandag 6 oktober 2008 @ 21:11:20 #50
134538 chansadres
Black & White
pi_62185204

Deze staat in mijn elpeespeler gebrand. Heerlijke plaat!
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')