abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61291273
Even een fiscaal vraagje.

Ik werk bij een bouwbedrijf. Ons personeel kan goederen gebruiken uit ons bedrijf. Dit wordt vervolgens aan de werknemer gefactureerd tegen inkoopprijs + 20%.
Nou is er een werknemer die hier niet mee eens is. Volgens hem mag aan personeel tegen inkoopprijs gefactureerd worden. Volgens ons (de administratie) wordt het dan echter gezien als verkapt loon.

Ik kan echter niets op internet vinden over de juiste gang van zaken bij personeel en goederen uit het eigen bedrijf tegen inkoopprijs. Ik kan alleen artikelen vinden over verkoopprijs minus 20%, maar dat gaat bij ons als bouwbedrijf dus niet op.

Is hier iemand die weet of het is toegestaan om tegen inkoopprijs aan het personeel te factureren?
Graag met onderbouwing. Alvast bedankt.
  maandag 1 september 2008 @ 14:16:56 #2
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_61291418
Lijkt mij ook verkapt loon.
Je kan misschien de belastingtelefoon bellen (anoniem?)
  maandag 1 september 2008 @ 14:17:09 #3
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_61291426
Bij heel veel computerbedrijven is het tegenwoordig niet meer toegestaan
om tegen inkoopsprijs te kopen omdat je dan je eigen handeltje zou kunnen
beginnen over de rug van je eigen sales...

Ik weet niet hoe het zit met bouwbedrijven en hoe en waar de goederen
ingekocht worden... Ik weet ook niet ofdat jullie doorverkopen aan
andere bedrijven... Indien er doorverkoop is, is naar mijn mening hetzelfde
gevaar als met computerbedrijven...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 14:22:14 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61291576
Allereerst natuurlijk... Al zou het mogen, dan is het nog geen recht!

Verder staat me iets bij dat tot een bepaald bedrag (percentage van salaris ) tegen inkoopprijs mag, maar niet onbeperkt. Geen idee hoe het zit...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_61291797
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 14:32:24 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61291849
Ik denk het ook JJ
pi_61292072
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:30 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik denk dat je dit zoekt:
http://www.belastingdiens(...)n-50.html#P493_59278
Heb ik al gelezen, maar hier hebben ze het steeds over 20% onder de economische waarde. Maar dat is bij ons eigenlijk niet van toepassing.

Bij ons komt bijvoorbeeld veel hout e.d. binnen die in onze werkplaats worden verwerkt tot complete kozijnen en prefab dakconstructies.

Maar als ik het zo lees, dan mag je dus niet tegen inkoopprijs aan personeel leveren.
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 14:44:37 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61292211
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:40 schreef RJD het volgende:

[..]

Heb ik al gelezen, maar hier hebben ze het steeds over 20% onder de economische waarde. Maar dat is bij ons eigenlijk niet van toepassing.

Bij ons komt bijvoorbeeld veel hout e.d. binnen die in onze werkplaats worden verwerkt tot complete kozijnen en prefab dakconstructies.

Maar als ik het zo lees, dan mag je dus niet tegen inkoopprijs aan personeel leveren.
Je mag kozijnen en dakconstructies aan personeel verkopen voor de verkoopprijs min 20%. Je mag geen hout verkopen aan je personeel, omdat dat niet het produkt is dat jullie bedrijf verkoopt...
pi_61292979
Als je marge op producten normaal 20% is, dan mag je het wel tegen inkoopprijs verkopen
pi_61293127
Ik zie belasting technisch het probleem niet als je iets tegen inkoop prijs inc btw verkoopt. Want het enige wat je niet mag doen is verlies maken dus anders kan je als bedrijf altijd nog zeggen inkoop prijs inc btw +1 procent ja marge is dan rete weinig maargoed het mag.
pi_61293180
quote:
Op maandag 1 september 2008 14:40 schreef RJD het volgende:

[..]

Inkoopprijs van blok hout 10 euro. Bij de praxis kost dezelfde stuk hout 15 euro. Max 20% is dus minimale prijs van 12 euro (15 euro - 20%).
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 15:20:15 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61293200
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:17 schreef Ultralaser het volgende:
Ik zie belasting technisch het probleem niet als je iets tegen inkoop prijs inc btw verkoopt. Want het enige wat je niet mag doen is verlies maken dus anders kan je als bedrijf altijd nog zeggen inkoop prijs inc btw +1 procent ja marge is dan rete weinig maargoed het mag.
Het probleem zit dan ook niet daar, maar bij de loonbelasting... Het wordt als verkapt loon gezien, het bedrag dat je 'verdient' door tegen inkoopsprijs bij je werkgever te kopen.
  maandag 1 september 2008 @ 15:22:15 #13
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_61293244
quote:
Laat dat dan in de meeste gevallen 20% zijn (19% BTW + 1%)
pi_61293373
en als hij nou gewoon contact betaald en een bon krijgt ipv een factuur? Wie zegt dan dat het een medewerker is, en geen gewone klant? Knap als de belastingdienst dat kan aantonen dan :p
Je mag toch zeker wel zelf bepalen hoeveel marge je maakt op gewone klanten!!
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 15:28:30 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61293415
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:27 schreef dingdang het volgende:
en als hij nou gewoon contact betaald en een bon krijgt ipv een factuur? Wie zegt dan dat het een medewerker is, en geen gewone klant? Knap als de belastingdienst dat kan aantonen dan :p
Dat heet fraude... En ik zie niet in waarom je je als werkgever problemen op de hals zou willen halen.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 september 2008 @ 15:32:19 #16
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_61293525
quote:
Ik zie belasting technisch het probleem niet als je iets tegen inkoop prijs inc btw verkoopt. Want het enige wat je niet mag doen is verlies maken
Waarom zou je geen verlies mogen maken?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_61293584
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:27 schreef dingdang het volgende:
Het zou wel heel erg toevallig zijn als net alle klanten die zoveel korting krijgen dat niet alleen elke keer krijgen maar ook nog eens allemaal bij het bedrijf werken. Dus daar trappen ze niet in. Als sporadisch het een keertje voorkomt zal men er wel mee weg kunnen komen, maar dat het enkel sporadisch is was de doelstelling niet.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_61293595
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:32 schreef Tokus het volgende:
Waarom zou je geen verlies mogen maken?
Je mag wel verlies maken, maar niet expres.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 1 september 2008 @ 15:48:49 #19
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61293996
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:34 schreef 700MB het volgende:

[..]

Je mag wel verlies maken, maar niet expres.
Het mag wel expres (gezien het niet-zakelijke karakter is het dan een gift), dat moet de directie zelf weten, maar het is dan weer niet aftrekbaar.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61294094
Normaal wordt aan al onze klanten gerekend met een marge van 20%. Dat hanteren wij dus ook voor personeel. In uitzonderlijke gevallen hanteren wij 10% marge voor personeel.

Maar wat ik nu begrijp is dus dat wij de economische waarde moeten bepalen en daar 20% in mindering op brengen. Dat kán dus gelijk zijn aan de inkoopprijs en in dat geval zou het mogen.

In dit geval heeft de betreffende persoon letters gekocht voor op z'n boot (dus geen branch eigen product). Wij kregen hier de factuur voor 210 ex btw. Wij factureren aan hem 252 ex btw (= inkoop + 20%). Hij is het er niet mee eens, want volgens hem mag dus aan personeel inkoopprijs (= 210 euro) gefactureerd worden.

Nu gaat het dus om letters voor de boot, soms gaat het om beton of vloeren of dakramen, dus materiaal wat wij in ons bedrijf normaal gesporken wel gebruiken en bij de branch hoort.
  Licht Ontvlambaar maandag 1 september 2008 @ 15:54:01 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_61294155
In dit geval heeft de werknemers waarschijnlijk gewoon pech...
pi_61294735
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:52 schreef RJD het volgende:
In dit geval heeft de betreffende persoon letters gekocht voor op z'n boot (dus geen branch eigen product). Wij kregen hier de factuur voor 210 ex btw. Wij factureren aan hem 252 ex btw (= inkoop + 20%). Hij is het er niet mee eens, want volgens hem mag dus aan personeel inkoopprijs (= 210 euro) gefactureerd worden.
Dan vertel je hem netjes dat het MAG en niet MOET. Maar heb je de arbeidsvoorwaarden wel gelezen? Wat staat erin. Dat is op dit moment wel het belangrijkste.
  maandag 1 september 2008 @ 16:18:49 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_61294830
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:52 schreef RJD het volgende:
Normaal wordt aan al onze klanten gerekend met een marge van 20%. Dat hanteren wij dus ook voor personeel. In uitzonderlijke gevallen hanteren wij 10% marge voor personeel.

Maar wat ik nu begrijp is dus dat wij de economische waarde moeten bepalen en daar 20% in mindering op brengen. Dat kán dus gelijk zijn aan de inkoopprijs en in dat geval zou het mogen.

Nu gaat het dus om letters voor de boot, soms gaat het om beton of vloeren of dakramen, dus materiaal wat wij in ons bedrijf normaal gesporken wel gebruiken en bij de branch hoort.
Wat zou de werknemer betaald hebben als de factuur niet via de werkgever was gegaan?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_61295001
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat zou de werknemer betaald hebben als de factuur niet via de werkgever was gegaan?
210 ex btw. Die prijs had hij namelijk met dat bedrijf afgesproken.

In alle andere gevallen gaat dit niet op, omdat particulieren niet kunnen inkopen bij onze leveranciers.
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:15 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dan vertel je hem netjes dat het MAG en niet MOET. Maar heb je de arbeidsvoorwaarden wel gelezen? Wat staat erin. Dat is op dit moment wel het belangrijkste.
In onze arbeidsvoorwaarden staat helemaal niets hierover.
  maandag 1 september 2008 @ 16:26:25 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_61295046
quote:
Op maandag 1 september 2008 16:24 schreef RJD het volgende:

[..]

210 ex btw. Die prijs had hij namelijk met dat bedrijf afgesproken.
Waarom heeft ie het dan niet rechtstreeks gekocht?
Ik neem aan dat hij het via de werkgever heeft laten gaan omdat die korting (of een ander voordeel) bij de leverancier kan bedingen.

Edit: ik was te snel. Zie dat je een toevoeging hebt gedaan.

Wat zou de prijs zijn als hij het bij een ander had moeten inkopen? Dat is dan de consumentenprijs/economische waarde.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')