quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:55 schreef mgerben het volgende:Lambiekje heeft wel gelijk maar dreigen met kinky speeltjes helpt niet als mensen geen kinky speeltjes hebben.
Dus halen ze hun schouders op.
Ze willen graag denken dat zij zelf niet interessant zijn en dat uiten ze door te zeggen dat ze niets te verbergen hebben.
Dat is dus precies wat ik bedoelde. Men
Denkt dat wat zij doen en denken niet interessant is voor mensen, omdat men wat men doet zèlf niet bijzonder vindt.
Echter, je kan nooit weten welke informatie voor een ander persoon, die invloed of macht kan hebben op of over jouw leven, een dusdanig effect kan hebben dat de beslissing die hij neemt anders uitvalt dan dat was geweest zonder die informatie.
Iedereen heeft simpelweg wel ìets waarvan hij of zij het vervelend zou vinden als het bij bepaalde mensnen bekend zou worden, of ze het zich nu bewust zijn of niet.
Stel je voor dat je baas streng christelijk is en erachter komt dat je regelmatig op blackmetalconcerten te vinden bent, en daardoor je niet promoveert?
Of dat je wel eens (om wat voor reden dan ook) in gelegenheden komt waar (ook)homo's, lesbo's, punkers, communisten, kantklossers, nazi's postzegelverzamelaars of wat dan ook komen (of plaatsen die die reputatie hebben) En je te maken krijgt met iemand die een voor jou belangrijke beslissing moet nemen die nou net die groep waar jij daardoor mee geassocieerd wordt niet zo graag ziet zitten?
Of inderdaad je ziektekostenverzekeraar je een aanvullende verzekering weigert omdat ze erachter komen dat je vaak op housefeesten te vinden bent en zij besluiten dat dat een verhoogd risico op een aantal aandoeningen oplevert?
Gebrek aan privacy maakt je zo een stuk minder vrij om volledig te doen waar jij zin in hebt, zelfs al heb je strafrechtelijk "niks te verbergen"... Dan nog kan een bepaalde gedraging die wettelijk wel is toegestaan maar volgens sommige sociale normen niet bij iedereen geaccepteerd je behoorlijk het leven zuur maken.
Als er geen of minder privacy is, wordt ons leven een beetje als een (potentiele) amerikaanse presidentskandidaat, die bij elk ding dat hij doet moet nadenken "Hoe gaan andere mensen dit vinden, wat voor invloed heeft dat later als ik kom te staan voor.... en ze weten dat....." En je dus totaal legale dingen gaat laten, omdat het je later wel eens op een ongunstig moment zou kunnen opbreken. Zeker in combinatie met wetgeving die voorheen bescherming bood tegen willekeur, die nu steeds meer uitgekleed wordt.
Een beetje zoals in de jaren 50 dus toen iedereen met zn hoofd onder het maaiveld moest leven omdat er zoveel sociale controle en geroddel was dat men steeds "wat zouden de buren/vader en moeder/de dominee/mijn baas/etc. er van vinden?" moest denken.
Je kan zeggen dat het je geen lazer interesseert wat anderen denken, maar ja, in sommige gevallen kan je dus niet ontwijken dat wat anderen vinden wel degelijk uitmaakt voor hoe je leven eruit ziet.
Dan is het wel handig als ze alleen toegang hebben tot die informatie die ook echt direct van belang is voor het nemen van die beslissing, en niet allerlei subjectieve gegevens over je hebben die hen persoonlijk en emotioneel beinvloeden.
quote:
Neem er dus wat concrete voorbeelden bij. Stel je een wereld zonder privacy voor.
Voorbeelden:
Jouw buurman krijgt een korting aangeboden op een nieuwe plasma-TV.
Dat lijkt jou ook wel wat. Maar jij krijgt die korting niet, omdat de verkoper kan zien dat jij een fikse berg spaargeld hebt en de buurman niet. Daarom kreeg buur die korting.
Zou ik me nog niet zo druk over maken, commerciele bedrijven zijn niet verplicht iedereen dezelfde prijs te rekenen voor hun producten of diensten. je betaalt de prijs die ze je noemen, of niet, of je gaat afdingen/onderhandelen. Zolang iedereen maar van de basisbehoeften voorzien is moet men maar kijken hoe men aan de luxe hebbedingetjes komt.
Alleen wil ik gewoon niet dat commerciele bedrijven mijn bankrekening kunnen inzien. Gewoon omdat het ze geen reet aangaat. Overigens ook als ik die buurman zonder spaargeld ben die dan de korting zou krijgen.
quote:
Je ziektekostenverzekeringspremie gaat omhoog omdat jij rookt, of omdat je een partner hebt die rookt. Of omdat je veel pizza's koopt. Of omdat je vaak met de auto gaat. Dacht je dat je dat allemaal zelf mocht weten? Je verzekeraar zou deze informatie graag hebben.
Dat is inderdaad een hellend vlak. Naar mijn mening zou iedereen een gelijke kans op goede zorg moeten hebben, ongeacht hun financiele situatie, erfelijke eigenschappen of risicovol gedrag.
De definitie van "Risicovol gedrag" kan namelijk zo makkelijk worden opgerekt dat je zonder het te merken in een gezondheidsdictatuur kan komen te zitten, en daarom zou het erg slecht zijn als verzekeraars die info zouden krijgen.
Natuurlijk hebben ze die al een beetje, ze kunnen immers zien wat voor behandelingen jij ondergaat, door je claims door te nemen. Gelukkig zijn er wetten die zorgverzekeraars verbieden om je op die basis andere premie's te rekenen. Dat ze je wel mogen weigeren voor bepaalde aanvullende verzekeringen is al een veeg teken.
quote:
Je moet je op het politiebureau komen melden om uit te leggen wat je in België hebt gedaan. Inderdaad, je bent de grens over geweest. Kun je even aantonen dat je bijvoorbeeld geen illegaal vuurwerk hebt gekocht? Bijvoorbeeld door een vriend of zakenrelatie te laten getuigen dat jij daar op bezoek bent geweest.
Fantasie? Stel je eens een agent voor die iedereen die van zijn normale patroon afwijkt gewoon naar het bureau roept om zich te verantwoorden. De misdaad moet toch opgelost worden en dit is een zeer efficiënte methode.
Dit voorbeeld is dan weer niet zo sterk, want een agent zal toch echt met een goede reden moeten komen om jou zomaar naar het politibureau te roepen. "Je bent in belgie geweest" is daar niet voldoende voor. Jij hoeft niet te bewijzen dat je daar iets onschuldigs deed,
zij moeten bewijzen dat jij daar iets fouts deed.
Voordat ze dat niet meer hoeven zullen ze behalve de privacy ook eerst nog een stel andere burgerrechten moeten wegnemen.
God of whatever zij dank is het zover (nog?) niet.