abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61302768
quote:
Vrij Nederland: Rita Verdonk overtrad de wet

Binnenlands - door Redactie op 01-09-2008 @ 19:26

De aanvoerder van Trots op Nederland Rita Verdonk heeft in de jaren tachtig de wet overtreden door deel te nemen aan blokkades bij de ontruiming van een krakersbolwerk in Nijmegen. Dat schrijft het weekblad Vrij Nederland deze week.

Uitlatingen van Verdonk vorige week in het tv-programma Knevel en Van den Brink waren aanleiding voor het weekblad om een artikel uit 2006 over de oud-minister voor Integratie op te dissen. In het programma reageerde Verdonk op de commotie rond de vermeende steunbetuiging van minister van Vrom Jacqueline Cramer (PvdA) aan het krakersblaadje Bluf!. Verdonk stelde dat zij nooit heeft 'verkeerd in krakerskringen'. "Ik heb nooit iets te maken gehad met krakers. Ik keurde het toen af, ik keur het nu af."

In het VN-artikel van twee jaar geleden vertelt Verdonk over haar verzet tegen de ontruiming van het krakersbolwerk. "Ik was een actievoerder. Ik was tegen die parkeergarage. Waarom moesten er huizen verdwijnen als er elders in de stad garages half leeg stonden? Ik maakte gebruik van mijn recht om te demonstreren. Dat heb ik ook gedaan bij een van de protesten tegen de kerncentrale in Dodewaard. Daar heb ik keihard moeten rennen voor het traangas. Maar ik heb nooit met stenen gegooid of iets dergelijks."

In het artikel verhaalt Verdonk hoe zij meedeed met een zogeheten sit-in tegen de sloop van huizen voor de aanleg van de parkeergarage. "We zijn over daken geklommen en we hebben daar toen de hele nacht gezeten." De politica vervolgt: "De volgende ochtend stond er ineens een tank voor onze neus. We werden een voor een van de grond getrokken door de ME'ers en weggesleept."

Het Kamerlid zei tegen het presentatieduo van de EO dat zij zou aftreden als blijkt dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan geweld of het inbreken. Dat is voor haar de grens: "Natuurlijk heeft iedereen wel iets gedaan in het verleden waarvan je denkt, dat zou ik nu niet meer doen, maar dat geldt niet voor stenengooien, inbreken of bedreigen, daar ligt heel duidelijk een grens. Als zoiets over mij in de openbaarheid komt, treed ik af."

De woordvoerder van Verdonk was maandagavond niet bereikbaar voor commentaar.
pi_61303046
Zo hé... ze heeft de wet overtreden...

Ik vandaag ook. Ik reed zo maar harder dan toegestaan. Boefje dat ik ben!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_61303098
Ze heeft nog steeds niet gelogen zeker?
pi_61303343
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:02 schreef SCH het volgende:
Precies. Dat jij nu te dom bent om de nuances te zien kan ik niet helpen. Ze heeft meegedaan aan een sit-in tegen de komst van een parkeergarage. Ja, dat is strikt genomen een overtreding van de wettelijke bepalingen. Maar het is niet in strijd met: ik heb nooit 'verkeerd in krakerskringen'. "Ik heb nooit iets te maken gehad met krakers. Ik keurde het toen af, ik keur het nu af."

En ook hier zie je duidelijk wat ze heeft bedoeld en wat ik vanaf het begin heb betoogd:

Het Kamerlid zei tegen het presentatieduo van de EO dat zij zou aftreden als blijkt dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan geweld of het inbreken. Dat is voor haar de grens: "Natuurlijk heeft iedereen wel iets gedaan in het verleden waarvan je denkt, dat zou ik nu niet meer doen, maar dat geldt niet voor stenengooien, inbreken of bedreigen, daar ligt heel duidelijk een grens. Als zoiets over mij in de openbaarheid komt, treed ik af."

Ze heeft hoogstens haar woorden zo gekozen dat alles nog onschuldiger leek dan het was. En ik herhaal: dat doet iedere politicus.

Heb jij overigens door hoe belachelijk jij jezelf maakt door dit met alle geweld Verdonk te willen verwijten, terwijl je Duijvendak door dik en dun heb gesteund?
  † In Memoriam † maandag 1 september 2008 @ 21:11:48 #230
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_61303449
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:02 schreef SCH het volgende:
Zij heeft destijds gebruik gemaakt van het recht om te demonstreren. Verder heeft zij niets gestolen of geweld gebruikt itt Duyvendak.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_61303451
Het grootste verwijt tegen Duyvendak was dat hij had gelogen. Dat was een leugen van jaren geleden. Verdonk heeft vorige week nog gelogen - ze zei nooit iets te maken hebben gehad met krakers terwijl ze betrokken was bij een sit in tegen de ontruiming van een kraakpand.

Dag Rita
pi_61303524
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:00 schreef DS4 het volgende:
Zo hé... ze heeft de wet overtreden...

Ik vandaag ook. Ik reed zo maar harder dan toegestaan. Boefje dat ik ben!
Verkeerscrimineel !
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 1 september 2008 @ 21:15:08 #233
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61303583
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:11 schreef SCH het volgende:
Het grootste verwijt tegen Duyvendak was dat hij had gelogen. Dat was een leugen van jaren geleden. Verdonk heeft vorige week nog gelogen - ze zei nooit iets te maken hebben gehad met krakers terwijl ze betrokken was bij een sit in tegen de ontruiming van een kraakpand.
...Met als klein verschil dat Duyvendak gelogen heeft over het plegen van een strafbaar feit die de staatsveiligheid in gevaar heeft gebracht en bedreiging tot gevolg heeft gehad. Verdonk niet.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61303669
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:11 schreef SCH het volgende:

Dag Rita
Ben je nu echt zo dom, of doe je alleen maar dom?

Ze was betrokken bij een sit-in tegen de komst van een parkeergarage. Dat de panden waar die garage moest komen gekraakt waren doet daar NIETS aan af. Alsof je vóór die garage moet zijn omdat die panden gekraakt zijn... Zo dom kan jij niet eens zijn (ik hou toch een slag om de arm).

Duijvendak had duidelijk gelogen: ik was niet betrokken bij de inbraak. Ik was stiekum toch betrokken bij de inbraak.
pi_61303730
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:13 schreef du_ke het volgende:

Verkeerscrimineel !
Ik heb de voorwaardelijke rij-ontzegging verdient, dat geef ik toe...
pi_61303895
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb de voorwaardelijke rij-ontzegging verdient, dat geef ik toe...
Minstens naar een werkkamp in het verre Siberië, dat verdien je!
pi_61303927
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:15 schreef Scaurus het volgende:

[..]

...Met als klein verschil dat Duyvendak gelogen heeft over het plegen van een strafbaar feit die de staatsveiligheid in gevaar heeft gebracht en bedreiging tot gevolg heeft gehad. Verdonk niet.
Dat is ook maar subjectief natuurlijk .
  † In Memoriam † maandag 1 september 2008 @ 21:23:42 #238
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_61303945
Hoe dan ook, helemaal smetvrij is ze nu niet meer, net als Duyvendak. Toch zit het fatsoen meer bij Verdonk in de kop dan bij Duyvendak, die schrok alleen van de reaktie, anders was die twee keer zo hard doorgegaan met zijn gedrag.
pi_61304046
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:22 schreef du_ke het volgende:

Minstens naar een werkkamp in het verre Siberië, dat verdien je!
Hebben ze daar een leuk circuit liggen?
  maandag 1 september 2008 @ 21:26:58 #240
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61304097
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:17 schreef DS4 het volgende:
Ze was betrokken bij een sit-in tegen de komst van een parkeergarage. Dat de panden waar die garage moest komen gekraakt waren doet daar NIETS aan af. Alsof je vóór die garage moet zijn omdat die panden gekraakt zijn... Zo dom kan jij niet eens zijn (ik hou toch een slag om de arm).
Inzet van de demonstraties toen was niet de parkeergarage, maar de kraakpanden. Om de parkeergarage te kunnen bouwen moesten de panden gesloopt worden. Was de parkeergarage op een leeg terrein gebouwd, dan had geen haan ernaar gekraaid.
pi_61304222
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hebben ze daar een leuk circuit liggen?
Ja van de barakken naar de mijnen is een mansbreed pad vrij in de sneeuw daar mag je 15 km/h met je afgetrapte schoenen.
pi_61304442
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:26 schreef Scaurus het volgende:

Inzet van de demonstraties toen was niet de parkeergarage, maar de kraakpanden. Om de parkeergarage te kunnen bouwen moesten de panden gesloopt worden. Was de parkeergarage op een leeg terrein gebouwd, dan had geen haan ernaar gekraaid.
Dat is in tegenspraak met het VN artikel:

Heel Nijmegen liep uit om te protesteren tegen het besluit woningen te slopen en een parkeergarage te bouwen in het centrum van de stad. Nadat de bewoners gedwongen waren hun huizen te verlaten, werden die gekraakt door tegenstanders van de garage. Het stadsbestuur (waarvan ook de partij die Verdonk nu wil gaan leiden onderdeel uitmaakte) besloot zijn plannen door te zetten en kwam lijnrecht tegenover de actievoerders te staan. In februari 1981 werden in de smalle steegjes rondom de Piersonstraat hoge barricades opgeworpen van autowrakken, zand, straatstenen en banden. Daarachter ontstond een vrijstaat, met op de daken gehelmde krakers met vlaggen.

De sfeer in de stad werd uiterst grimmig. Veel gematigde Nijmegenaren waren verbijsterd over de onbuigzaamheid van de bestuurders.

Protest is volgens VN voorafgegaan aan het kraken.
  maandag 1 september 2008 @ 21:34:44 #243
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_61304450
quote:
Wat ben jij, DS4 en de hele rechtse tombola een verschrikkelijk hypocriet en achterbaks clubje. Eerst nog op hoge toon roepen 'kraken is diefstal', 'krakers zijn criminelen' enzovoorts en nu zo terugkrabbelen.

Ze heeft meegedaan aan geweldadige acties. Als dat niet duidelijk is...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_61304467
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:29 schreef du_ke het volgende:

Ja van de barakken naar de mijnen is een mansbreed pad vrij in de sneeuw daar mag je 15 km/h met je afgetrapte schoenen.
Sneeuw is prima. 15 moet dan 150 worden en ik neem mijn raceschoenen mee.
  maandag 1 september 2008 @ 21:36:32 #245
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_61304528
quote:
Hoe dan ook, helemaal smetvrij is ze nu niet meer, net als Duyvendak. Toch zit het fatsoen meer bij Verdonk in de kop dan bij Duyvendak, die schrok alleen van de reaktie, anders was die twee keer zo hard doorgegaan met zijn gedrag.
Lees het VN artikel: Verdonk schrok er ook van dat haar acties mede hebben bijgedragen aan bedreigingen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 1 september 2008 @ 21:36:57 #246
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61304558
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:34 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ben jij, DS4 en de hele rechtse tombola een verschrikkelijk hypocriet en achterbaks clubje. Eerst nog op hoge toon roepen 'kraken is diefstal', 'krakers zijn criminelen' enzovoorts en nu zo terugkrabbelen.
Kleuter Klopkoek slaat weer met zijn knuistjes
pi_61304578
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:34 schreef Klopkoek het volgende:

Op straat zitten is nl. EXACT hetzelfde als aan andermans eigendom zitten... Waarom jij nu weer de übermalloot uit moet hangen met deze opmerking is mij niet geheel duidelijk.
quote:
Ze heeft meegedaan aan geweldadige acties. Als dat niet duidelijk is...
Midden op straat zitten. Zoooo gewelddadig...

Je verslapt. Zowel ten aanzien van je explosies als inhoudelijk. Je zit toch niet aan de valium?
pi_61304651
quote:
Op maandag 1 september 2008 21:36 schreef Klopkoek het volgende:
Lees het VN artikel: Verdonk schrok er ook van dat haar acties mede hebben bijgedragen aan bedreigingen.
Schaf een bril aan:

Later, toen Verdonk directeur Staatsveiligheid van de BVD was, sprak ze met een politieman die destijds aan de andere kant stond. 'Ik legde hem uit dat de meeste demonstranten volstrekt vreedzaam waren,' zegt ze. 'En hij vertelde dat hij thuis was bedreigd door het radicale deel van de actievoerders. Dat is echt heel erg ver gegaan. En daar ben ik me achteraf rot van geschrokken. Het was voor ons beiden een eye-opener.'
  † In Memoriam † maandag 1 september 2008 @ 21:41:07 #249
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_61304758
Voor sommigen is kraken en demonstreren tegen leegstand hetzelfde....
  maandag 1 september 2008 @ 21:41:51 #250
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_61304802
Ben je advocaat van Verdonk ofzo? Ik heb geen trek in dit soort spelletjes. Het is gewoon glashelder. "Ik ben daarvan me rot geschrokken". Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')