jointje maken?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:04 schreef vaseline het volgende:
Ik zat dus laatst met een vriend te maken
Jip en Janneke en de snarentheorie...quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:14 schreef Kloppend.Mannenvlees het volgende:
Ik zou eerst eens beginnen met Jip en Janneke.
dat dusquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:10 schreef geelkuikentje het volgende:
Dimensies bedoel je waarschijnlijk. Wat is een demensie? ik zat eerder aan dementie te denken maar dat was het vast niet
Doe die nou juist maar niet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:37 schreef MiVer het volgende:
Juist die site over 10th dimensie die hierboven genoemd wordt.
Het zou wel eens tijd worden!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 20:49 schreef Haushofer het volgende:
En krijgen users die Stephen Hawking zijn naam niet kunnen spellen eigenlijk ook een note?
Leg uit?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:39 schreef Iblis het volgende:
Een ander bekend voorbeeld waar intuļtie en mathematische beschrijving niet helemaal opgaan is de bol. Om een punt op de bol te beschrijven (dus niet erop of erin, alleen erop) heb je slechts twee coördinaten nodig, lengte- en breedtegraad. Een bol is in die zin dus twee dimensionaal te noemen ook al heeft een bol zowel breedte als hoogte en diepte, fysisch gezien.
Dat is geen handig coördinatenstelsel. Ik gaf ook het voorbeeld van lengte en breedtegraad. Gegeven de nul-meridiaan en de evenaar kun je elk punt uitdrukken als het aantal graden t.o.v. die nulmeridiaan en de evenaar. Zoals dat ook op aarde gedaan wordt. B.v. Amsterdam ligt op de wereldbol op 52°22′23″N 4°53′32″O; waarbij N en O (en W en Z) eigenlijk weggelaten kunnen worden omdat je ook met negatieve getallen kunt werken. Zo ligt Lima op -12°02.6′, -77°1.7′.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Leg uit?
Als er zich recht voor je een bol bevindt waarvan de kern zich precies op x=0 (breedte) en y=o (hoogte) bevindt, dan zou het punt op de kruising van x=2 en y=2 zich toch zowel aan de voorkant van de bol (de kant waar je tegenaan kijkt) als de achterkant van de bol kunnen bevinden? Heb je niet een derde (diepte-)coördinaat nodig om dat te bepalen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik doe een pogingquote:Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Leg uit?
Als er zich recht voor je een bol bevindt waarvan de kern zich precies op x=0 (breedte) en y=o (hoogte) bevindt, dan zou het punt op de kruising van x=2 en y=2 zich toch zowel aan de voorkant van de bol (de kant waar je tegenaan kijkt) als de achterkant van de bol kunnen bevinden? Heb je niet een derde (diepte-)coördinaat nodig om dat te bepalen?
Maar we zouden natuurlijk complexe getallen kunnen gebruiken.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 13:16 schreef Haushofer het volgende:
Als we 1 coordinatensysteem aanleggen zullen we erachter komen dat we niet de gehele bol kunnen beschrijven. We hebben er minimaal 2 nodig om elk punt uniek met een coordinaat te kunnen omschrijven.
Dan zit je nog steeds met het probleem.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar we zouden natuurlijk complexe getallen kunnen gebruiken.
Een Riemann-bol is toch een één-dimensionale complexe variėteit?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zit je nog steeds met het probleem.
Als ik bijvoorbeeld een variėteit als de eenheidscirkel S1 wil parametriseren met een complex getal eix, dan heb ik minstens 2 coordinatenstelsels nodig vanwege de discontinuļteit bij x=0.
Waarom "mogen ze niet zomaar een sprong maken" ?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 13:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik doe een poging![]()
Stel, ik neem een bol met straal r. Die bekijk ik in de 3 dimensionale ruimte ( die 3 dimensionale ruimte noem je een imbedding ) met coordinaten x,y,z. Dat doen we voor het gemak, maar belangrijk is dat een bol wiskundig gezien helemaal niet zo'n imbedding nodig heeft!
Elk punt op het oppervlak wordt beschreven door de vergelijking
x2+y2+z2 = r2
Dit is een vergelijking met 2 vrijheidsgraden; ik kan niet x,y en z onafhankelijk kiezen. Een gegeven x en y bepaalt de waarde van z. Dus het oppervlak is 2 dimensionaal. Ook al heb ik een 3 dimensionale imbedding gebruikt. Je moet zo'n boloppervlak eigenlijk los zien van de imbedding die je gebruikt.
Als we 1 coordinatensysteem aanleggen zullen we erachter komen dat we niet de gehele bol kunnen beschrijven. We hebben er minimaal 2 nodig om elk punt uniek met een coordinaat te kunnen omschrijven. Dat komt door 2 belangrijke eigenschappen die we coordinaten meegeven: nabijgelegen punten moeten beschreven worden door nabijgelegen coordinaten ( ze moeten niet zomaar een "sprong" gaan maken ) en de beschrijving moet uniek zijn.
Daarom had ik het over een mathematische beschrijving. Op een cirkel kun je elk punt met één coördinaat vastleggen, namelijk de hoek t.o.v. de oorsprong. Om een punt op de gehele schijf aan te wijzen heb je twee coördinaten nodig.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:54 schreef Basp1 het volgende:
Maar als jullie een punt op een bol willen beschrijven is dat niets anders dan een puntje op dat vlak en heeft totaal nog geen z diepte in dit geval. (dus nog steeds 2d) Ook al is de oppervlakte rond.
Bij normale pool coordinaten wordt toch ook altijd de lengte van de vector meegegeven.
Net zoals je op een lijn elk punt met 1 coordinaat kan vast leggen.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 15:04 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daarom had ik het over een mathematische beschrijving. Op een cirkel kun je elk punt met één coördinaat vastleggen, namelijk de hoek t.o.v. de oorsprong. Om een punt op de gehele schijf aan te wijzen heb je twee coördinaten nodig.
Maar dat hoeft dus niet als de radius van de bol bekend is, of als je een plek op het oppervlak van een bol wilt aangeven.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:54 schreef Basp1 het volgende:
Maar als jullie een punt op een bol willen beschrijven is dat niets anders dan een puntje op dat vlak en heeft totaal nog geen z diepte in dit geval. (dus nog steeds 2d) Ook al is de oppervlakte rond.
Bij normale pool coordinaten wordt toch ook altijd de lengte van de vector meegegeven.
Juist, en dat zeg ik ook, dus wat is de discussie eigenlijk?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 15:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals je op een lijn elk punt met 1 coordinaat kan vast leggen.
Een cirkel is niets anders dan een lijn die rond loopt.
Een bol vlak is niets anders als een plat vlak wat gebold is. (wanneer we het over dimensies hebben) (tjeempie wat klinkt dat krom wat ik heb getypt)
Ja. Maar de dimensionaliteit zegt zover ik weet weinig over hoeveel charts je nodig hebt om een variėteit te bedekken.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een Riemann-bol is toch een één-dimensionale complexe variėteit?
Omdat coordinatentransformaties gegeven worden door diffeomorphismes. Dat is niet een arbitrair gekozen eigenschap, maar juist een heel belangrijke.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:41 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Waarom "mogen ze niet zomaar een sprong maken" ?
Da's een beetje een arbitrair gekozen eigenschap, ik zou zeggen dat de enige belangrijke eigenschap van een coordinaat is dat het uniek is.
quote:In mathematics and its applications, a coordinate system is a system for assigning an n-tuple of numbers or scalars to each point in an n-dimensional space.
Hoe bedoel je dit. Als ik met polaire coordinaten werk en de hoek van 1 van de assen verdraait een klein beetje verspringt het punt op het vlak toch niet zomaar.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:48 schreef L.Denninger het volgende:
Door de eigenschap van polaire coordinaten kan het zo zijn dat aan de ene kant de coordinaten een enorme sprong maken, maar er toch sprake kan zijn van "diffeomorphisme" (bij gebrek aan een nederlands woord, je hebt 'm zeker uit het engels vertaald ?), toch ?
Ow je bedoelt dat je zowel het als -5 graden als 355 graden kan aanduiden. Maar heeft het diffeomorphsime niet meer te maken met de beschrijving van het vlak ipv de defenitie van de hoekenquote:-5 graden is hetzelfde als 355 graden.
Op mijn WTB opleiding heb ik ooit lang geleden geleerd dat we voor de 3 dimensionaal systeem de coordinaten met 3 verschillende coordinaten systemen kunnen weergeven.quote:Verder is het bij mijn weten geen vaste voorwaarde om iets een coordinatensysteem te mogen noemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate_system
Wat een coordinatensysteem is, hangt af van waar je het over hebt. Een gradiėnt wordt bv ook wel es een vector genoemd, terwijl dat het eigenlijk niet is als je onderscheid maakt tussen vectoren en covectoren.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:48 schreef L.Denninger het volgende:
Door de eigenschap van polaire coordinaten kan het zo zijn dat aan de ene kant de coordinaten een enorme sprong maken, maar er toch sprake kan zijn van "diffeomorphisme" (bij gebrek aan een nederlands woord, je hebt 'm zeker uit het engels vertaald ?), toch ?
-5 graden is hetzelfde als 355 graden.
Verder is het bij mijn weten geen vaste voorwaarde om iets een coordinatensysteem te mogen noemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate_system
[..]
Ik snap opeens waar de verwarring vandaan komt; een complexe variėteit M is natuurlijk gedefinieerd via homomorfismes vanuit de Ui naar een open verzameling van Cm; m is dan de complexe dimensie van M, terwijl 2m de "ware dimensie" van M is.quote:Op woensdag 27 augustus 2008 14:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een Riemann-bol is toch een één-dimensionale complexe variėteit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |