abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:04:04 #1
225695 vaseline
bestaat uit aardolie
pi_61134814
Ik zat dus laatst met een vriend te maken, hij vertelde over een theorie over verschillende demensie's het had ook iets te maken met mogelijkheden tot tijd reizen.

Maar het was laat en ingewikkeld, ik was moe en stoned dus:...

Ik zoek een goed boek over de thorie van meerdere demensies. (meer dan 3 bedoel ik dan he:P)
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:07:43 #2
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_61134908
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:04 schreef vaseline het volgende:

Ik zat dus laatst met een vriend te maken
jointje maken?
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_61134980
Dimensies bedoel je waarschijnlijk. Wat is een demensie? ik zat eerder aan dementie te denken maar dat was het vast niet
pi_61135089
begin met wiki: de snaartheorie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie
pi_61135107
Ik zou eerst eens beginnen met Jip en Janneke.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:15:35 #6
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_61135145
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:14 schreef Kloppend.Mannenvlees het volgende:
Ik zou eerst eens beginnen met Jip en Janneke.
Jip en Janneke en de snarentheorie...
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:15:56 #7
225695 vaseline
bestaat uit aardolie
pi_61135155
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:07 schreef BereNDD het volgende:

[..]

jointje maken?
praten
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:16:45 #8
225695 vaseline
bestaat uit aardolie
pi_61135175
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:10 schreef geelkuikentje het volgende:
Dimensies bedoel je waarschijnlijk. Wat is een demensie? ik zat eerder aan dementie te denken maar dat was het vast niet
dat dus
  Redactie Frontpage dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:17:38 #9
197197 Moozze
Plugged
pi_61135207
Kan je beter in de bibliotheek vragen denk ik, en anders gewoon wikipedia.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:23:38 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61135398
Ik zou in de biloboteek het boek Flatterland halen en dat eens lezen.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_61135475
Bibliotheek

Daar moet ik weer eens heen, ben ik sinds ik wikipedia heb ontdekt niet meer geweest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_61135562
Ik zou eerst een cursus Nederlands nemen dan gebruik je je tijd nog keertje nuttig.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:37:50 #14
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_61135854
Juist die site over 10th dimensie die hierboven genoemd wordt.

Ik weet niet of dit dubbel is: 10thdim

Anders is deze VPRO's Noorderlicht uitzending gaaf:
De theorie van alles

En je kan uit de bieb een boek van Stephen Hawkins halen.

Als je daar allemaal eens mee begint ouwe.... dan heb je wat te lullen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MiVer op 26-08-2008 21:20:54 ]
Multiversum, ego's, erwten....haha....erwten zijn voedzaam!
pi_61137420
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:37 schreef MiVer het volgende:
Juist die site over 10th dimensie die hierboven genoemd wordt.
Doe die nou juist maar niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:39:50 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61140809
De voornoemde site van ‘the tenth dimension’ heeft weinig wetenschappelijke basis. Het is iemand die zich op zijn manier voorstelt hoe 10 dimensies zouden kunnen zijn en dat dan combineert met wat flarden die hij heet opgevangen over snarentheorie, en het geheel leidt tot een brei waar een wetenschapper niet wijs uit wordt en een leek waarschijnlijk misleid door wordt.

Grof gezegd is, wiskundig gezien, het aantal dimensies van een ‘ruimte’ gelijk aan het aantal coördinaten dat je nodig hebt om een punt in die ruimte te beschrijven. Stel dat je een afbeelding hebt op de PC, dan heb je een x en y-coördinaat nodig, en een r, g en b waarde en eventueel een alpha waarde om een pixel te beschrijven. Je zou dus kunnen stellen dat je voor elke pixel zes waarden nodig hebt om een punt in de tekening te beschrijven. Dan kun je zo’n afbeelding als een zesdimensionale ruimte modelleren, alhoewel het uiteindelijk intuītief een ‘plat’ object is.

Een ander bekend voorbeeld waar intuītie en mathematische beschrijving niet helemaal opgaan is de bol. Om een punt op de bol te beschrijven (dus niet erop of erin, alleen erop) heb je slechts twee coördinaten nodig, lengte- en breedtegraad. Een bol is in die zin dus twee dimensionaal te noemen ook al heeft een bol zowel breedte als hoogte en diepte, fysisch gezien.

Als je het over tijd-ruimte hebt, kun je dit ook ook met vier coördinaten beschrijven: drie voor de plek in de ruimte, en de vierde voor de tijd. Maar je kunt ook je coördinaten puur geometrisch, d.w.z. ruimtelijk uitbreiden. Een bekend voorbeeld is de constructie van de hyperkubus (de vier dimensionale kubus). Zie onderstaand plaatje:

Een één-dimensonale kubus is een lijn. Twee punten, één verbindingsstuk. In twee dimensies krijg je een vierkant: vier punten, vier verbindingsstukken. In drie dimensies krijg je 8 punten, en 12 verbindingsstukken (ook wel ribben genoemd). Dit patroon kun je voortzetten: je construeert in feite een vierkant uit een lijn door de lijn te verdubbelen en elk punt met z'n kopie te verbinden. Het vierkant kopieer je, en je verbindt elk punt met z'n kopie, dan heb je een kubus. Hiervoor moet je ‘de hoogte in’ (in 3 dimensies is dat de ongebruikte dimensie). In vier dimensies kopieer je de kubus en verbind je elk punt weer met z'n kopie. Dit kunnen wij ons niet direct voorstellen, omdat dit in de 4e dimensie gebeurt, maar er valt wel af te leiden wat er gebeurt: de hyperkubus heeft 8 + 8 = 16 punten en 2*12 + 8 = 32 ribben. Aan elk punt grenzen vier ribben. Wat je ziet op het plaatje is echter een projectie van de hyperkubus op twee dimensies. Afhankelijk hoe de hyperkubus gedraaid is krijg je een andere projectie, zoals dat ook voor een drie dimensionale kubus geldt: zie je die recht van voren, dan zie je slechts één vierkant, zie je ’m van opzij dan zie je twee vierkanten die overlappen.

Over deze geometrische vierde dimensie kun je ook online een film kijken, namelijk dimensions. Het behandelt stereografische projectie, en hoe Schläfli de vierde dimensie verkende etc.

Hier onder is nog een animatie van een roterende vier-dimensionale kubus die geprojecteerd wordt in drie (en uiteindelijk in twee) dimensies. Je ziet dat ribben ‘door elkaar heen‘ gaan doordat wij in feite een soort schaduw van deze vierdimensionale kubus zien: een drie dimensionale kubus heeft ook een schaduw waarin de ribben door elkaar heen lijken te gaan.

Link naar animatie (625 kb).

Is dit je allemaal te ingewikkeld, dan kun je ook beginnen met Flatland, a romance of many dimensions, of Flatterland.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61142516
Probeer eens een boek van Stephen Hawking, in elke bibliotheek wel te vinden, en er is zo goed als geen basiskennis voor vereist om te kunnen volgen.
A brief history of time is wel een tof boek.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:43:35 #18
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_61149158
Google es wat op lineaire algebra. Daar ligt de basis van het begrijpen van het concept "dimensie". Als je het over meerdere dimensies hebt, dan kom je inderdaad al gauw op de snaartheorie uit; da's zover ik weet de enige theorie die consistent is onder bepaalde aannames over de dimensionaliteit van ruimte-tijd. Da's best bijzonder.

En krijgen users die Stephen Hawking zijn naam niet kunnen spellen eigenlijk ook een note?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:02:15 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_61161403
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:49 schreef Haushofer het volgende:
En krijgen users die Stephen Hawking zijn naam niet kunnen spellen eigenlijk ook een note?
Het zou wel eens tijd worden!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61163681
Overigens, tijdreizen kun je ook fysisch bekijken zonder met extra ruimtedimensies te gaan gooien. Het levert alleen wel wat problemen op. Eigenlijk formuleer je de ruimte-tijd wiskundig altijd met bepaalde causaliteitsvoorwaarden. Dat zegt onder andere dat je geen gesloten tijdachtige lussen in je ruimte-tijd kunt hebben. Gödel heeft in de jaren 40 een exacte (!) oplossing voor de Einsteinvergelijkingen gevonden die tijdreizen toelaat.

Dit is een wiki-artikeltje over Gödels oplossing.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:57:07 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_61163809
Gödel

Okee hij schrijft Russell's naam fout en de grap lijkt meer op Russell's paradox dan Gödel's onvolledigheidsstelling, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_61164017
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 15:39 schreef Iblis het volgende:

Een ander bekend voorbeeld waar intuītie en mathematische beschrijving niet helemaal opgaan is de bol. Om een punt op de bol te beschrijven (dus niet erop of erin, alleen erop) heb je slechts twee coördinaten nodig, lengte- en breedtegraad. Een bol is in die zin dus twee dimensionaal te noemen ook al heeft een bol zowel breedte als hoogte en diepte, fysisch gezien.
Leg uit?

Als er zich recht voor je een bol bevindt waarvan de kern zich precies op x=0 (breedte) en y=o (hoogte) bevindt, dan zou het punt op de kruising van x=2 en y=2 zich toch zowel aan de voorkant van de bol (de kant waar je tegenaan kijkt) als de achterkant van de bol kunnen bevinden? Heb je niet een derde (diepte-)coördinaat nodig om dat te bepalen?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 13:14:45 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61164221
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Leg uit?

Als er zich recht voor je een bol bevindt waarvan de kern zich precies op x=0 (breedte) en y=o (hoogte) bevindt, dan zou het punt op de kruising van x=2 en y=2 zich toch zowel aan de voorkant van de bol (de kant waar je tegenaan kijkt) als de achterkant van de bol kunnen bevinden? Heb je niet een derde (diepte-)coördinaat nodig om dat te bepalen?
Dat is geen handig coördinatenstelsel. Ik gaf ook het voorbeeld van lengte en breedtegraad. Gegeven de nul-meridiaan en de evenaar kun je elk punt uitdrukken als het aantal graden t.o.v. die nulmeridiaan en de evenaar. Zoals dat ook op aarde gedaan wordt. B.v. Amsterdam ligt op de wereldbol op 52°22′23″N 4°53′32″O; waarbij N en O (en W en Z) eigenlijk weggelaten kunnen worden omdat je ook met negatieve getallen kunt werken. Zo ligt Lima op -12°02.6′, -77°1.7′.

Lees ook meer op n-Sphere van Wikipedia. Dus, ook al is het een driedimensionaal object, je hebt genoeg aan de lengte en breedtegraad om een punt aan te wijzen op de bol. (Alhoewel dat de radius van de bol wat in het ongewisse laat, maar in zekere zin is die irrelevant omdat alle bolletjes op elkaar lijken.)
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61164270
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:05 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Leg uit?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik doe een poging

Stel, ik neem een bol met straal r. Die bekijk ik in de 3 dimensionale ruimte ( die 3 dimensionale ruimte noem je een imbedding ) met coordinaten x,y,z. Dat doen we voor het gemak, maar belangrijk is dat een bol wiskundig gezien helemaal niet zo'n imbedding nodig heeft!

Elk punt op het oppervlak wordt beschreven door de vergelijking

x2+y2+z2 = r2

Dit is een vergelijking met 2 vrijheidsgraden; ik kan niet x,y en z onafhankelijk kiezen. Een gegeven x en y bepaalt de waarde van z. Dus het oppervlak is 2 dimensionaal. Ook al heb ik een 3 dimensionale imbedding gebruikt. Je moet zo'n boloppervlak eigenlijk los zien van de imbedding die je gebruikt.

Als we 1 coordinatensysteem aanleggen zullen we erachter komen dat we niet de gehele bol kunnen beschrijven. We hebben er minimaal 2 nodig om elk punt uniek met een coordinaat te kunnen omschrijven. Dat komt door 2 belangrijke eigenschappen die we coordinaten meegeven: nabijgelegen punten moeten beschreven worden door nabijgelegen coordinaten ( ze moeten niet zomaar een "sprong" gaan maken ) en de beschrijving moet uniek zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')