Het zal tijd worden. Te belachelijk voor woorden dat het nog steeds toegestaan wordt dat tuig zich andermans bezit toeeigent. Hopelijk komt deze wet erdoor.quote:Krakers cel in
DEN HAAG - Krakers hangt vanaf volgend jaar een gevangenisstraf van twee jaar en acht maanden boven het hoofd. En als ze binnen vijf jaar weer in de fout gaan, wordt de maximale straf met nog eens bijna een jaar verhoogd.
"In ons land is nog nooit een kraker veroordeeld. Het recht van de straat mag niet bepalen waar je mag wonen. Kraken wordt steeds gewelddadiger. Het is de hoogste tijd om in te grijpen", aldus Ten Hoopen. Volgens hem is kraken niet alleen een Amsterdams verschijnsel, want ook middelgrote steden als Groningen, Leiden, Zwolle, Breda, Dordrecht en Bergen op Zoom hebben er veel last van.
Nu nog is kraken 'slechts' een overtreding en na twaalf maanden leegstand van een pand zelfs toegestaan. Straks is het in alle gevallen een misdrijf en dat betekent dat de pakkans groter wordt en dus sneller tot vervolging kan worden overgegaan.
Tegelijkertijd met het kraakverbod regelt het wetsvoorstel ook dat leegstand wordt voorkomen. Eigenaren van leegstaande panden krijgen een meldplicht bij de gemeente en daarna is er verplicht overleg. Als de eigenaar zelf niet voorziet in een bestemming, dan draagt de gemeente een gebruiker voor.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_cel_in__.html?p=6,1
Het is trouwens een wetsvoorstel. Een belachelijke.quote:[..] Dat staat in een wetvoorstel van CDA, VVD en ChristenUnie, dat die partijen vandaag naar de Raad van State sturen voor advies. CDA'er Ten Hoopen werkt al vier jaar aan een algeheel kraakverbod en zet nu samen met Slob (ChristenUnie) en Van der Burg (VVD) door omdat het kabinet het laat afweten. [..]
Je las ook dat het niet het enige argument is!?!quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:39 schreef Yildiz het volgende:
Belachelijke, Middeleeuwse argumentatie..
"Kraken wordt steeds gewelddadiger" (nu valt dat te betwijfelen, maar, toch) en dan als conclusie: "Dus we gaan kraken verbieden."
Belachelijk. Net alsof je voetbal zou moeten verbieden omdat er af en toe, in de buurt, geweld voorkomt. Geweldplegers straffen: prima. Dit afschaffen omdat er enkele geweldplegers tussen zouden zitten: belachelijk.
Weggelaten uit de OP:
[..]
Het is trouwens een wetsvoorstel. Een belachelijke.
Misschien heb je gelijk en moeten we de kraakmogelijkheden uitbreiden. Leuk idee: als jij je auto een maand niet gebruikt mogen anarchisten 'm opeisen en afraggen omdat ze zelf geen auto willen kopenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:39 schreef Yildiz het volgende:
Belachelijke, Middeleeuwse argumentatie..
(...)
Het is trouwens een wetsvoorstel. Een belachelijke.
Nouja, dat andere steden 'er ook last van hebben' zie ik niet als argument.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je las ook dat het niet het enige argument is!?!
Het komt er waarschijnlijk toch niet doorheen, maar ik vind het wel netjes dat ernaar gekeken wordt. Het is toch volslagen belachelijk, dat hele kraken? En tevens nergens meer voor nodig...
Anders vergelijk je roerend goed met onroerend goed.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:47 schreef kwib het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk en moeten we de kraakmogelijkheden uitbreiden. Leuk idee: als jij je auto een maand niet gebruikt mogen anarchisten 'm opeisen en afraggen omdat ze zelf geen auto willen kopen
Top wetsvoorstel
Wat is daar zwak aan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:49 schreef Yildiz het volgende:
En het 'maar het is bezit van iemand anders, dat kun je niet afnemen!' argument is ook, tsja. Zwak.
Ik vond dit nog wel een hele sterke?..quote:Het recht van de straat mag niet bepalen waar je mag wonen.
Nee, vind ik eigenlijk van niet. Kraken is, mits volgens de regels uitgevoerd, gewoon legaal.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik vond dit nog wel een hele sterke?..
Ja, nog wel ja... Straks niet meer en dan is het wel een goed argument?..quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nee, vind ik eigenlijk van niet. Kraken is, mits volgens de regels uitgevoerd, gewoon legaal.
Geweld daarbij gebruiken uiteraard niet, en dat heb ik ook een aantal posts eerder afgekeurd.
Geen idee. Maar het is nu niet 'de straat' die bepaalt dat kraken mag, maar de wet.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:54 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ja, nog wel ja... Straks niet meer en dan is het wel een goed argument?..
Omdat een ongebruikt huis de buurt nadelig kan beïnvloeden, en daarmee schade berokkent aan andere onroerende goederen; huizen (die je niet zomaar even verplaatst).quote:
Straks niet meer dus. Als ze hun wetsvoorstel erdoor krijgen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Geen idee. Maar het is nu niet 'de straat' die bepaalt dat kraken mag, maar de wet.
Nee, een gekraakt huis wordt goed verzorgd en is een aanwinst voor iedere buurt!?quote:Omdat een ongebruikt huis de buurt nadelig kan beïnvloeden, en daarmee schade berokkent aan andere onroerende goederen; huizen (die je niet zomaar even verplaatst).
Maar nu wel, dus is nu 'de straat' geen geldig argument.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Straks niet meer dus. Als ze hun wetsvoorstel erdoor krijgen.
Ja. Al hoor je er waarschijnlijk weinig over als een gekraakt huis onderhouden wordt en de buurt er geen last van heeft, nietwaar?quote:[..]
Nee, een gekraakt huis wordt goed verzorgd en is een aanwinst voor iedere buurt!?
Was het "het-gaat-om-het-principe"standpunt niet overduidelijk aanwezig?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:49 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Anders vergelijk je roerend goed met onroerend goed..
Dat komt omdat het eerstgenoemde interessanter is, en dus vaker in het nieuws komt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:07 schreef Strolie75 het volgende:
Krakers zijn ook hypocriet. Het zijn altijd monumentale of centraal gelegen panden, ik heb ze nog nooit een leegstand huis in een vinex-wijk zien kraken.
Dan had je op moeten schrijven wat je bedoelde. Roerende goederen zijn totaal andere dingen dan onroerende goederen. Maar, als je in principe van mening bent dat bezit van een huis zo heilig is, wat doe je dat met een huis wat leegstaat, verloedert en andere huizen (bezit van meerdere mensen) verloedert? Dan moet de staat het onteigenen (zoals in de OP staat)? Dat is haast hetzelfde. Het zijn dan alleen geen krakers die bezit nemen van het leegstaande onroerend goed, maar de staat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:03 schreef kwib het volgende:
[..]
Was het "het-gaat-om-het-principe"standpunt niet overduidelijk aanwezig?
En volgens het wetsvoorstel mag de gemeente dat nu gaan regelen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:10 schreef G.Fawkes het volgende:
Ik ben van mening dat wanneer een huis te lang leeg staat (12 maanden) er best iemand in mag gaan wonen.Zolang het huis in goede staat teruggegeven wordt.
Jawel hoor. Leegstaande panden bewonen en zo in de gaten zodat ze niet als drughol gebruikt kunnen worden is nog steeds beter voor de buurt dan dat er niks mee gebeurd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:46 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je las ook dat het niet het enige argument is!?!
Het komt er waarschijnlijk toch niet doorheen, maar ik vind het wel netjes dat ernaar gekeken wordt. Het is toch volslagen belachelijk, dat hele kraken? En tevens nergens meer voor nodig...
Dat kan een eigenaar voorkomen door het niet langer dan een jaar leeg te laten staan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:03 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik heb nooit begrepen waarom kraken legaal is, volgens mij is dat ook alleen in Nederland zo of niet?
Compleet idioot dat je zomaar andermans bezit mag innemen
Een leegstaand huis waar niemand weet wat er 's nachts allemaal gebeurd is zeker geen aanwist voor de buurt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:57 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Straks niet meer dus. Als ze hun wetsvoorstel erdoor krijgen.
[..]
Nee, een gekraakt huis wordt goed verzorgd en is een aanwinst voor iedere buurt!?
Van toeeigenen is geen sprake.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:37 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Het zal tijd worden. Te belachelijk voor woorden dat het nog steeds toegestaan wordt dat tuig zich andermans bezit toeeigent. Hopelijk komt deze wet erdoor.
Ze gaan ook de oorzaak aanpakken, als ik de berichten mag geloven.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:19 schreef Seneca het volgende:
Goed idee! Laten we de symptomen aanpakken, niet de oorzaak! (Waarbij de oorzaak dus onnodige leegstand is wegens speculatie door huisjesmelkers)
Eerst zien, dan geloven. Ik keur kraken ook niet goed, maar het is in mijn ogen een noodzakelijk kwaad. Je kunt het wel klakkeloos verbieden onder het mom van het recht op eigendom, maar dan ga je wel heel gemakkelijk voorbij aan het recht om een dak boven je hoofd te hebben. Het is imho schandalig dat er gespeculeerd wordt met een dergelijk goed.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:20 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ze gaan ook de oorzaak aanpakken, als ik de berichten mag geloven.
30 jaar geleden was kraken volledig gerechtvaardigd in steden als A'dam.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:30 schreef Scorpie het volgende:
Kraken had al 30 jaar geleden verboden moeten worden. Eindelijk doet dit kabinet iets goeds; het verbieden van diefstal.
Hier in de buurt is ook een huis gekraakt. Graffiti op de buitenmuren, Dichtgetimmerde ramen, vervallen tuin, stankoverlast....quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 08:58 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Maar nu wel, dus is nu 'de straat' geen geldig argument.
[..]
Ja. Al hoor je er waarschijnlijk weinig over als een gekraakt huis onderhouden wordt en de buurt er geen last van heeft, nietwaar?
Met welk beleid?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:20 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ze gaan ook de oorzaak aanpakken, als ik de berichten mag geloven.
Wel een scheve vergelijking trouwens. Als ik mijn huis een jaar lang onbeheerd laat staan, dan mag het gekraakt worden door anderen. Doe ik hetzelfde met mijn auto, wordt hij hoogstens weggesleept door de staat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Van toeeigenen is geen sprake.
Overigens zal de eigenaar nu ook met een bestemming op de proppen moeten komen, anders doet een ander dat voor ze.
Al met al, geen slecht idee denk ik. Maar ik hoop dat de gemeenten wel druk op de ketel zetten.
Ach, er is niet bepaald een auto tekort in Nederland....woningtekort daarin tegen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wel een scheve vergelijking trouwens. Als ik mijn huis een jaar lang onbeheerd laat staan, dan mag het gekraakt worden door anderen. Doe ik hetzelfde met mijn auto, wordt hij hoogstens weggesleept door de staat.
Woningnood?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Met welk beleid?De oorzaken zijn niet enkel aan te pakken door het maken van een paar regeltjes tegen de leegstand.
Er zullen duizenden, of zelfs honderdduizenden woningen bij moeten komen, om de woningnood enigsinds aan te pakken, plus uiteraard het aanpakken van de HRA en alle uitwassen die daarmee in leven zijn geroepen....zie je het voor je dat het CU/CDA zo'n gedurft plan op tafel gaan gooien, naar aanleiding van dit verbod...of is dit weer 1 van de vele verbodjes die de bevolking door de strot krijgt geduwd? Ik denk het laatste...Ik zou echt niet weten waarom.
Er staan 219 duizend woningen te koop of te huur op alleen Funda. Is dat woningnood?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:36 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ach, er is niet bepaald een auto tekort in Nederland....woningtekort daarin tegen.
je mag dan wel recht hebben op een dak boven je hoofd, maar je kan ook net als de rest van de bevolking gewoon netjes aan het werk gaan en het dak boven je hoofd verdienen. Maar nee, het merendeel van die gasten zitten liever op hun luie aars wietjes te roken en 1/2liters bier te zuipen. het enige moment waarop die gasten in actie komen is wanneer ze kunnen protesteren tegen de wandelende maatpakken uit Den Haag of als de hond uitgelaten moet worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:29 schreef Seneca het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven. Ik keur kraken ook niet goed, maar het is in mijn ogen een noodzakelijk kwaad. Je kunt het wel klakkeloos verbieden onder het mom van het recht op eigendom, maar dan ga je wel heel gemakkelijk voorbij aan het recht om een dak boven je hoofd te hebben. Het is imho schandalig dat er gespeculeerd wordt met een dergelijk goed.
Het is een beetje vergelijkbaar met dat er gespeculeerd zou worden op graan, waardoor sommige mensen hun eten niet meer kunnen betalen. Als gevolg komt er een groep mensen die dan maar graan gaat stelen, en wat doet de overheid? Die zet alleen die laatste groep mensen achter de tralies. De speculanten laten ze ongemoeid.
Oh ja leuk, het weinige woning aanbod laat je even zien...ja het is tekort als er in een bepaald sigment van dat woningaanbod, velen malen meer potentiele kopers zijn dan woningen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er staan 219 duizend woningen te koop of te huur op alleen Funda. Is dat woningnood?
Als je niet weet wat woningnood inhoudt, wat doe je hier dan uberhaupt behalve de boel opnaaien?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Woningnood?
Funda.nl : Zoek in 219.168 aangeboden woningobjecten.
Is de woningnood niet gewoon het feit dat mensen niet altijd het kunnen betalen?
Uiteraard! Mensen staan liever 8 jaar op een "wachtlijst" dan dat ze meer betalen! Die wachtlijst bestaat ook alleen maar omdat die woningen onder de marktprijs worden aangeboden. Schaf dat af, geef de huren vrij, en er zijn geen wachtlijsten meer! Schaf dan ook meteen de huursubsidie af, woningbouwcorporaties zijn nu meer "woningverhuurcorporaties" dan BOUWcorporaties. En de ENIGE die er wat aan heeft als er 200 (!!) mensen reageren op 1 woning die te huur staat, is die verhuurclub zelf, want zo houden ze hun baan! Allemaal kunstmatige geintjes om het daadwerkelijke probleem te omzeilen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is de woningnood niet gewoon het feit dat mensen niet altijd het kunnen betalen?
Nogmaals, er is 1 bepaald segment wat mijns inzien als woningnood kan worden geclassificeerd; en dat is de startersmarkt.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Oh ja leuk, het weinige woning aanbod laat je even zien...ja het is tekort als er in een bepaald sigment van dat woningaanbod, velen malen meer potentiele kopers zijn dan woningen.
Prima plan, maar ik zie dus liever dat de tweede alinea uit jouw post eerst wordt uitgevoerd en daarna mogen ze het wel gaan hebben over de eerste alinea.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 09:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Het zou hoog tijd worden dat kraken verboden wordt! Het "nobele" tekort-aan-woonruimte-oplossen is er allang niet meer bij:
-krakers zijn nu gewoon werkschuwe tokkies die gratis willen wonen
-krakers komen vanuit heel de EU hier naar toe om gratis te wonen
-krakers wonen gebouwen compleet uit (ondanks dat ze het tegendeel beweren)
-veel studenten wonen nu in "anti-kraak", volledig zonder huurbescherming/rechten, waar juist de huurders zo lang voor gestreden hebben
-krakers hebben regelmatig veldslagen met de ME
-krakers bedreigen anti-kraak-studenten
-enz.
Verder: tijd dat de overheid MEER vergunningen geeft voor het bouwen van woningen, vooral door particulieren, dat geeft wat variatie, en er zijn zat mensen met een stukje grond.
Er is momenteel 5% leegstand bij de zakelijke panden, en 5% is niks mis mee in een gezonde markt. Sterker nog: voor de woningmarkt zou het ook zo moeten zijn! Blijkbaar worden er voor kantoren nu wel voldoende bouwvergunningen verstrekt!
5% leegstand in de woningmarkt zou ideaal zijn: fatsoenlijke marktwerking, vrije concurrentie, VEEL lagere prijzen, en als je wilt verhuizen, kan dat direct!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |