Sluit ik me geheel bij aan, als je automaat afrijdt mag je alleen in een automaat rijden, kan nog weleens lastig zijn.quote:Op donderdag 1 januari 2009 12:33 schreef kanovinnie het volgende:
gewoon schakel, anders moet je later voor je schakel omdat je alleen automaat hebt.
En wat je mag doen hangt van jou als persoon af
ach valt wel mee, ik weet nog een ander lesser die de auto 40x heeft afgeslagen in 1 les.. dat vind ik ergquote:
Dan ben ik ook wel een beetje benieuwd naar de instructeur, de lesser zit natuurlijk wel achter het stuur en bedient de pedalen, maar als instructeur heb je dan toch iets niet goed aangeleerd lijkt me.quote:Op maandag 5 januari 2009 15:08 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
ach valt wel mee, ik weet nog een ander lesser die de auto 40x heeft afgeslagen in 1 les.. dat vind ik erg
Het was een meisje van 18quote:Op maandag 5 januari 2009 15:12 schreef rene90 het volgende:
[..]
Dan ben ik ook wel een beetje benieuwd naar de instructeur, de lesser zit natuurlijk wel achter het stuur en bedient de pedalen, maar als instructeur heb je dan toch iets niet goed aangeleerd lijkt me.
Om je broek, Duhh!!!quote:Op maandag 5 januari 2009 15:14 schreef Skylark. het volgende:
Mijn rij-instructeur:
"Wat weet je al?"
Ik:
"Waar zit de riem?"
Het inzicht kwam bij mij pas toen ik af moest rijdenquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:58 schreef maruda het volgende:
Nu nog bezig met rijlessen. Gaat opzich nog steeds goed, alleen het inzicht moet verbeterd worden. Maarja das ook een bekend probleem bij vele!
Veel Suc6!quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:41 schreef MP1917 het volgende:
mijn 1e les: ok, daar zit het stuur, koppeling, rem, gas, start de auto maar. gaan we rijden, kijk uit voor dat stoepje *kadeng*, koppeling op laten komen en gas...nu ga je te hard, gas lo...ja goed, nu door, koppeling in, ja en dan gas los ja, nee niet allebei tegelijk...
pfff wie laat een kind nou voor het eerst autorijden als je pas net weet dat de bestuurder linksvoorin zit... je laat zo iemand toch niet gas, rem én koppeling doen? ok..hij schakelde door maar jezus christus zeg!!!
oh...ik ga trouwens 24 februari afrijden*hoop ik*
Maar wat heb je nou zeg maar allemaal gedaan die zes dagen, heb me rijbewijs inmiddels al maar gewoon de normale manier zeg maar, 2 uurtjes lessen per week zoiets. Want ben je nu ook druk bezig met kijken? Daar was ik nog het langste mee bezigquote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:06 schreef SnowAngel1 het volgende:
Ik heb de laatste dag van me 6-daagse erop zitten en gaat allemaal lekker.:D
Eerste rijles mocht ik meteen alles. Op een weg waar we 80 mochten, reedt ik natuurlijk 90.:P Alleen bij 't wegrijden van huis ging 't bijna mis, omdat ik natuurlijk totaal niet wist hoe dat sturen ging, maar heb de boom nog kunnen ontwijken.
Verder met de sneeuw van maandag rondjes mogen scheuren op een parkeerplek, vol gas en naa rlinks steuren. Erg geinig. Door de MacDrive geweest en een noodstop gedaan met 80 km/u.
Nu zou ik dus morgen afrijden, maar dat is nog even afwachten gezien 't weer.Sowieso nog één uurtje rondrijden.:D
Wtfquote:Op dinsdag 6 januari 2009 21:07 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Ik werd op mijn vijfde les geramd door een vrachtauto. Kapot geschrokken :|
Nu heb ik mijn rijbewijs en kan ik je alleen maar uitlachen.
Je krijgt eerst een intake gesprek, dan wordt er gekeken wat je allemaal al kan. Aan 't einde van die les dan wordt er besproken of je nog lessen nodig hebt voor je met e 6-daagse begint. In die lessen voor de 6-daagse ben je bezig met 't besturen van de auto en minimaal met kijken.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar wat heb je nou zeg maar allemaal gedaan die zes dagen, heb me rijbewijs inmiddels al maar gewoon de normale manier zeg maar, 2 uurtjes lessen per week zoiets. Want ben je nu ook druk bezig met kijken? Daar was ik nog het langste mee bezig
Daar ben ik ook superlang mee bezig.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 19:25 schreef rene90 het volgende:
[..]
Maar wat heb je nou zeg maar allemaal gedaan die zes dagen, heb me rijbewijs inmiddels al maar gewoon de normale manier zeg maar, 2 uurtjes lessen per week zoiets. Want ben je nu ook druk bezig met kijken? Daar was ik nog het langste mee bezig![]()
je zal idd zien dat als je wat vroeger schakelt, autorijden een stuk relaxter is, je hebt dan gewoon uitgebreid de tijd om te kijken en hoeft niet alles tegelijk te doen. Ik had er ook last van, kwam je op een rotonde afrijden in zn 4, de laatste 10 meter keihard remmnen, in zn 2 rammen en tegelijkertijd proberen te kijken en als je niet doorkon heel snel in zn 1 zettenquote:Op maandag 12 januari 2009 18:59 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Daar ben ik ook superlang mee bezig.![]()
Schakelen begin ik onder de knie te krijgen, alleen moet ik het wat vroeger doen. (Als ik bijv. op een rontonde af rijd)
Ik ga er echt hard op oefenen.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:26 schreef Duvel86 het volgende:
[..]
je zal idd zien dat als je wat vroeger schakelt, autorijden een stuk relaxter is, je hebt dan gewoon uitgebreid de tijd om te kijken en hoeft niet alles tegelijk te doen. Ik had er ook last van, kwam je op een rotonde afrijden in zn 4, de laatste 10 meter keihard remmnen, in zn 2 rammen en tegelijkertijd proberen te kijken en als je niet doorkon heel snel in zn 1 zetten.
Hoeveel lessen heb je gehad dan?quote:Op maandag 12 januari 2009 22:26 schreef Klonterpot het volgende:
Prima, helaas wat teveel lessen gehad... maargoed nu al weer ruime tijd in bezit van rijbewijs.
Dat deed ik ook altijd, lekker terug schakelen en de koppeling langzaam loslaten, maar dat vond mijn instructeur nooit goed.quote:
Remmen op motor kost geen koppeling als je de handel niet laat slippen. Daar zat je instructeur fout.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:13 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Dat deed ik ook altijd, lekker terug schakelen en de koppeling langzaam loslaten, maar dat vond mijn instructeur nooit goed.
Liever de remmen 2x verwisselen door slijtage dan de koppeling zei ie altijd![]()
Terwijl ik wel altijd met hoge toeren moest optrekken op een helling, en ik het vrijwel altijd vanuit stationair doe..
ik laat voordat ik de koppeling helemaal los heb wel een tijdje slippen, zodat de toeren ook langzaam omhooggaan, en niet ineenkeer waardoor je ook naar voren schiet. Daardoor slijt je koppeling wel.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:19 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Remmen op motor kost geen koppeling als je de handel niet laat slippen. Daar zat je instructeur fout.
Optrekken op een helling kun je echter wel beter met een hoger toerental doen, dan gaat je blok echt langer mee. Het nieuwe rijden werkt niet op hellingen.
Zorg er voor dat je dat toerental al hebt voordat je de koppeling los laat. Dan slipt ie niet.quote:Op zondag 18 januari 2009 02:53 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
ik laat voordat ik de koppeling helemaal los heb wel een tijdje slippen, zodat de toeren ook langzaam omhooggaan, en niet ineenkeer waardoor je ook naar voren schiet. Daardoor slijt je koppeling wel.
Met een laag toerental optrekken wanneer een hoog koppel noodzakelijk is sloopt je auto vanzelf.quote:En optrekken op een helling vind ik gewoon fijner om zonder al te veel toeren op te trekken.
Ik mag niet met handrem optrekken, maar moet de rem en koppeling inhouden, koppeling langzaam los en op het moment dat de auto wat begint te trillen (doordat ie wilt optrekken) moet je van hem gasgeven om extra toeren te maken..
Wat ik dan altijd doe is koppeling langzaam los dan gas.. zodat ik met stationair optrek..
Vind ik lekkerder naar mijn gevoel.
Het ideale schakelmoment ligt tussen de 1500 en de 2500 voor een gemiddelde benzinebak, voor een diesel iets lager. Maar het relaxte rijdt het gewoon als je bij de daling in toerental vloeiend overgaat in je nieuwe versnelling, zonder schokje. Als je dat doet rij je automatisch ook zuinig.quote:Schakelen doe ik ook altijd net onder wanneer de turbo inslaat... (nu wanneer ie wel inslaat, hij is nu gechipt).. op ongeveer 1700RPM al.. soms ff optrekken tot 2100.
Ik ben zoals je leest beetje zuinig met de auto van mijn rij instructeur, en rij ook heel relaxed en rustig.. ik mag zelfs als een sjonnie zitten en mijn arm op de leuning + pook en ander op het stuur.. ALS ik maar op de examen niet doe![]()
Maar nu heb ik het financieel moeilijk, dus ben al een maandje gestopt..
Zodra mijn studiefinaceering van 800 euri binnenkomt, dan ga ik meteen op en meteen daarna op examen![]()
![]()
![]()
Over het algemeen heeft een lesauto nog flink wat power (ik had 144 pk), in tegenstelling tot de twingo waar ik nu meestal in rij, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. Op een oprit kan ik niet snel optrekken en dus niet snel nog even voor iets. Dat maakt het wel lastiger.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:07 schreef koffiegast het volgende:
maar serieus zodra je in gewone auto zit zul je zien dat snelweg appeltje eitje is
Waar haal je die informatie vandaan? Ik kan je vertellen dat die van mij waarschijnlijk de 100 nog niet eens haalde. Als je het gaspedaal helemaal intrapte ging je pas enigszins normaal vooruit (als ik het vergelijk met waar ik nu meestal in rijd). En dan nog heb ik de raarste capriolen meegemaakt, zoals op een drukke straat langs winkelcentrums dat een auto voor mij stopt om iemand eruit te laten, daarna was direct een kruising, auto achter me moest per se nodig langs me schieten, het is echt alsof ze een grote drang krijgen dat ze er langs moeten.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 07:39 schreef rene90 het volgende:
[..]
Over het algemeen heeft een lesauto nog flink wat power (ik had 144 pk), in tegenstelling tot de twingo waar ik nu meestal in rij, dus daar ben ik het zeker niet mee eens. Op een oprit kan ik niet snel optrekken en dus niet snel nog even voor iets. Dat maakt het wel lastiger.
Thanks, maar dat wist ik alquote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:35 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Zorg er voor dat je dat toerental al hebt voordat je de koppeling los laat. Dan slipt ie niet.
[..]
Met een laag toerental optrekken wanneer een hoog koppel noodzakelijk is sloopt je auto vanzelf.
[..]
Het ideale schakelmoment ligt tussen de 1500 en de 2500 voor een gemiddelde benzinebak, voor een diesel iets lager. Maar het relaxte rijdt het gewoon als je bij de daling in toerental vloeiend overgaat in je nieuwe versnelling, zonder schokje. Als je dat doet rij je automatisch ook zuinig.
Remmen op de motor is trouwens ook ideaal voor je brandstofverbruik, een auto met injectie verbruikt als je het gaspedaal los hebt en NIET stationair draait 0 brandstof. Helemaal niks.
Zo is het me ook geleerd, met de nadruk op 'even hard rijden als de rest'.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 00:15 schreef CasB het volgende:
Op weg naar de snelweg: Gas geven en zorgen dat je even hard rijdt als de rest, en als je geen ruimte hebt om in te voegen, gas geven, maar liever niet remmen.
Als je eenmaal zelfstandig rijdt, dan kijk je amper naar de toerenteller en gaat het allemaal op gehoor.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 19:27 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Zo is het me ook geleerd, met de nadruk op 'even hard rijden als de rest'.
Ik moet tijdens het examen er echt op letten om met beide handen op het stuur te rijden,
nu leg ik me linker-arm op de leuning, vind ik relax rijden.![]()
Dat toerenteller-gedoe, daar snap ik nog steeds niets van en dat na 14 lessen.![]()
Voor de rest gaat het wel goed, alleen tijdens het koppelen nog af en toe geslip maar dat is ook een
kweste van je toerenteller in de gaten houden.
Theorie is aangevraagt, volgende week woensdag mag ik op.
Dus flink leren enzo.
Tis niet mijn autoquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:06 schreef TheJoker. het volgende:
[..]
Doe het dan ook, scheelt je knaken.
Tot je een keer met muziek aan rijdt, dan is zo'n toerenteller wel erg handigquote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:10 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Als je eenmaal zelfstandig rijdt, dan kijk je amper naar de toerenteller en gaat het allemaal op gehoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |