abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 15:49:39 #76
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61141061
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 14:49 schreef stbabylon het volgende:
Geloof vind zijn oorsprong in het niet kunnen verklaren van bepaalde (natuur)aspecten. Op het moment dat de wetenschap alles heeft verklaart (wat nog wel even gaat duren) is geloof overbodig.
Weer bega je de fout: geloof zien als een directe concurrent van de wetenschap. Geloof is zoveel meer dan het verklaren van natuurlijke verschijnselen. Het geeft betekenis aan die verschijnselen, plaatst ze in een context die de materie overstijgt.

In het mensenleven speelt de natuurlijke wereld (zeg, de wereld die de exacte wetenschap bestudeert) lang niet zo'n belangrijke rol als de sociale en emotionele wereld. Wetenschap bepaalt nu eigenlijk voor het overgrote deel ons beeld van hoe de natuur werkt. Invloed op de algemene geestesgesteldheid heeft het echter niet. Het biedt geen troost, vergeeft niet en geeft geen zin. Geloof wel. Geloof verdwijnt niet zolang mensen naasten verliezen en naar levensinvulling zoeken.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:03:08 #77
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_61141450
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:37 schreef schatje het volgende:
Botten van dinosaurussen zijn express door god in aardlagen geplant om ons op een dwaalspoor te brengen.

Ja, die hoorde ik ook een tijdje terug.
Het leven is een test. Alles is gemaakt voor een doel.
What lies in the shadow of the statue?
pi_61142400
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 15:49 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Weer bega je de fout: geloof zien als een directe concurrent van de wetenschap. Geloof is zoveel meer dan het verklaren van natuurlijke verschijnselen. Het geeft betekenis aan die verschijnselen, plaatst ze in een context die de materie overstijgt.

In het mensenleven speelt de natuurlijke wereld (zeg, de wereld die de exacte wetenschap bestudeert) lang niet zo'n belangrijke rol als de sociale en emotionele wereld. Wetenschap bepaalt nu eigenlijk voor het overgrote deel ons beeld van hoe de natuur werkt. Invloed op de algemene geestesgesteldheid heeft het echter niet. Het biedt geen troost, vergeeft niet en geeft geen zin. Geloof wel. Geloof verdwijnt niet zolang mensen naasten verliezen en naar levensinvulling zoeken.
De natuurlijke wereld speelt WEL een belangrijke rol, aangezien onze emoties en sociaal gedrag voor een groot deel terug te voeren zijn tot natuurlijke verschijnselen. Waarom zou wetenschap geen invloed hebben op mijn geestesgesteldheid? Als ik bijv. bang ben voor iets (bijv. voor onweer), en ik door mijn kennis (wat onweer nu precies is) deze angst kan weerleggen, dan heeft de wetenschap toch wel degelijk invloed op mijn geestesgesteldheid.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 16:55:57 #79
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61142890
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 16:37 schreef Chimay het volgende:
Als ik bijv. bang ben voor iets (bijv. voor onweer), en ik door mijn kennis (wat onweer nu precies is) deze angst kan weerleggen, dan heeft de wetenschap toch wel degelijk invloed op mijn geestesgesteldheid.
Zelfs de hogepriester van het moderne atheïsme Richard Dawkins geeft toe dat hij in een donker, verlaten huis niet minder bang is met de wetenschap dat monsters niet bestaan. De mens wordt geregeerd door irrationele driften, angsten en behoeften. Zijn ratio is vrij krachteloos tegen zijn natuurlijke driften, angsten en behoeften. Hij kan voortplanting zien als energieverspilling, maar voelt toch de biologische klok tikken.

Stel dat je vader overlijdt. Dat kan je als bioloog of medicus prachtig verklaren. Neemt dat echter het verlies weg? Natuurlijk niet.
pi_61143041
quote:
Maar daar heb je geloof niet voor nodig.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:06:19 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_61143182
quote:
Wetenschap bepaalt nu eigenlijk voor het overgrote deel ons beeld van hoe de natuur werkt. Invloed op de algemene geestesgesteldheid heeft het echter niet. Het biedt geen troost, vergeeft niet en geeft geen zin. Geloof wel. Geloof verdwijnt niet zolang mensen naasten verliezen en naar levensinvulling zoeken.
Dat is maar net wat voor waarde je aan wetenschappelijke kennis geeft. Het klopt wel dat voor een veel groter gedeelte van de mensen religie deze foutieve rol speelt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:08:09 #82
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61143228
Ik zie niet in hoe wetenschap mensen kan troosten als, zeg, hun dochter overlijdt.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:10:21 #83
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_61143297
tja dat is ook zoiets, bij iemand zijn dood is het natuurlijk mooier om te denken dat hij in de hemel verder leeft, maar (waarschijnlijk, denk ik) eigelijk is hij gewoon dood, en zijn lichaam zal verteerd worden door de aarde...
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:16:24 #84
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61143471
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:08 schreef Scaurus het volgende:
Ik zie niet in hoe wetenschap mensen kan troosten als, zeg, hun dochter overlijdt.
Het verlies zelf is altijd moeilijk. Ik zie hoe verhalen over een hiernamaals en een aanstaande hereniging iemand soelaas kunnen bieden, maar dit is m.i. gebaseerd op zuivere leugens waarbij de wens de vader van de gedachte is. Volgens mij blijft er altijd een greintje onzekerheid dat het echt over is, dat je je dochter echt voorgoed kwijt bent.

De wetenschap kan je je dochter niet teruggeven, kan hooguit zeggen of ze geleden heeft of niet tijdens het overlijden. Paragnosten springen hier ook vaak weinig consciëntieus op in door een gesprek met de overledene aan te knopen.

Waar de wetenschap echter wel een troef in handen heeft – en dat wordt voor het gemak vaak genegeerd – is dat er steeds meer mensen genezen kunnen worden. Waar vroeger (en nu nog steeds) een ziekte als een straf van God zagen, waar sommigen nog steeds zich niet willen inenten omdat de mens wikt maar God beschikt, is de wetenschap onderwijl in staat mensen met kanker te genezen, mensen die een ledemaat verloren hebben van protheses te voorzien, overlijden er steeds minder vrouwen in het kraambed, et cetera et cetera.

Dat is geen troosten natuurlijk, maar er wordt zo wel voorkomen dat er überhaupt getroost hoeft te worden in die gevallen. Iemand als Maarten van der Weijden had 100 jaar geleden geen goud meer gewonnen. Alle religieuze vroomheid van die tijd ten spijt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 17:32:45 #85
8369 speknek
Another day another slay
pi_61143840
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:08 schreef Scaurus het volgende:
Dat kan het ook niet, maar dat kan het geloof goed beschouwd ook niet. God bestaat niet, dus God kan ook geen troost bieden. Als een gelovige desalniettemin een emotionele verandering ondergaat analoog aan wat wij troost noemen terwijl ze 'met God praat', dan misattribueert ze deze verandering dus aan haar niet plaatsgevonden gesprek met God.
Veranderingen in Core Affect misattribueren kun je aan alles. Ook aan wetenschappelijke kennis.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:05:03 #86
22136 MaxiTitan
Een echte vaderlander.
pi_61144603
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 12:32 schreef Henno het volgende:

[..]

Dit is toch een sketch o.i.d?? Toch? Die kerel rechts lacht me iets teveel

Als dit serieus is: -->

*knip*

Volgens mij is het meer een TV debat Creationist vs Atheïst of iets langs die stekking.

Die gast rechts is geen creationist iig want op het allerlaatste stukje (laatste seconde van de film) hoor je hem ahww zeggen en je ziet nog net dat hij zijn hoofd wegdraait. Als in "Ahww, what a load of bullshit" of een dergelijke reactie om te uiten dat hij het er niet mee eens was. Zijn grijns was idd net iets te groot om hem onder de creationisten te scharen.
Mists of dreams drip along the nascent echo and love no more. End of line.
MaxiTitan City
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:14:29 #87
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_61144844
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Die van darwin is inderdaad goed onderbouwd Ik zeg niet darwin klopt of niet. Ik zeg ook niet dat God de wereld geschapen heeft. Ik geloof wel eerder het laatste. Maar dat is mijn mening. Ik dring het niemand op dat is zo irritant.

moet erbij zeggen dat ik het nog niet helemaal gezien heb.
Bedankt geweldig filmpje heeft me aan het denken gezet.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:16:07 #88
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61144882
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 18:05 schreef MaxiTitan het volgende:

[..]

Volgens mij is het meer een TV debat Creationist vs Atheïst of iets langs die stekking.

Die gast rechts is geen creationist iig want op het allerlaatste stukje (laatste seconde van de film) hoor je hem ahww zeggen en je ziet nog net dat hij zijn hoofd wegdraait. Als in "Ahww, what a load of bullshit" of een dergelijke reactie om te uiten dat hij het er niet mee eens was. Zijn grijns was idd net iets te groot om hem onder de creationisten te scharen.
Nee, het is echt. Die rechter is Kirk Cameron, voormalig TV ster, tegenwoordig in de Here. Het komt uit ‘The Way of the Master’ en de gehele aflevering staat ook wel op YouTube. Ze behandelen ook homoseksualiteit, het is echt stuitend hoe simplistisch het is. Volgens mij vragen ze ook nog in een aflevering aan willekeurige voorbijgangers hoe evolutie werkt, en als die het niet kunnen uitleggen, concluderen ze dat het een foute theorie is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:16:24 #89
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_61144890
maar die creatonisten, met welk "bewijs" ze dan ook komen, met een pot pindakaas, of een banaan
www.theinvision.nl
pi_61144892
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:18 schreef moonmovies het volgende:
Wat zijn die mensen dom, geloven dat god alles heeft gecreërd En als er dan een goed onderbouwde teorie komt (Die van darwin) sluiten ze hun ogen "Nee, klopt niet, is gelul, " - Helemaal het feit dat ze onschuldige kinderen meetrekken in het sprookje waar ze in geloven

klacht:

creatonisten

klik
Ja, vrijheid van meningsuiting is een vreemd iets in religie.
Maar dat is helemaal niet nieuw.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:18:41 #91
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_61144941
-

[ Bericht 99% gewijzigd door moonmovies op 26-08-2008 18:21:42 ]
www.theinvision.nl
pi_61145266
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 17:32 schreef speknek het volgende:
Dat kan het ook niet, maar dat kan het geloof goed beschouwd ook niet. God bestaat niet, dus God kan ook geen troost bieden. Als een gelovige desalniettemin een emotionele verandering ondergaat analoog aan wat wij troost noemen terwijl ze 'met God praat', dan misattribueert ze deze verandering dus aan haar niet plaatsgevonden gesprek met God.
Veranderingen in Core Affect misattribueren kun je aan alles. Ook aan wetenschappelijke kennis.
Diezelfde emotionele verandering kan je in principe dus ook van een pak vla krijgen, als je dat pak maar de juiste emotionele waarde toekent. 'Juiste'.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:53:13 #93
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61147392
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 19:55:55 #94
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61147470
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 18:16 schreef McKillem het volgende:
Ja, vrijheid van meningsuiting is een vreemd iets in religie.
Maar dat is helemaal niet nieuw.
Wel vreemd dan dat vrijheid van meningsuiting in het Westen in uitgesproken protestant-christelijke samenlevingen is ontstaan. En hoe vreemd dat in atheïstische regimes als de Sovjet-Unie en China er totaal geen vrijheid van meningsuiting was/is!
pi_61148150
De bijbel is een verklaring voor hetgeen onverklaarbaar zonder wetenschap. Mijn woorden.
Vond jij het ook zo lekker toen ik in je bek scheet, er poep op je buik lag en dat je moeder binnen kwam?
pi_61148210
De wereld is één grote RPG, gemaakt door de Grote Programmeur. Punt.
pi_61148287
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Die van darwin is inderdaad goed onderbouwd
Het bewijs van evolutie is er. Evolutie staat ook niet ter discussie.

Waar wij en andere soorten precies om de hoek zijn komen kijken, dat is nog niet bewezen.

Maar stellen dat evolutie onzin is, is niets meer dan je ogen sluiten voor datgene wat zeker en bewijsbaar is.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61148414
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:50 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Ik ben gelovig opgevoed en werk in de biotechnologie sector dus heb alleen maar evolutie, evolutie en nog eens evolutie onderwezen gekregen voor m'n studie. Dus dat is lekker dubbel. Weet dingen die zeker evolutie ondersteunen/onderbouwen. Maar er zijn ook veel dingen die nog in een wazig gebied zijn. Die indirect dingen aanwijzen dat evolutie kan, direct gaat toch niet.
Als je bij een bepaalde soort een mutatie hebt, en die mutant is feitelijk het begin van een nieuwe soort, dan is evolutie een bewezen feit.

En dit is dus al geobserveerd, en wel binnen 1 generatie.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61148652
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 20:25 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Als je bij een bepaalde soort een mutatie hebt, en die mutant is feitelijk het begin van een nieuwe soort, dan is evolutie een bewezen feit.

En dit is dus al geobserveerd, en wel binnen 1 generatie.
Alleen op microniveau (bacterien), niet op macroniveau, voor zover mij bekend.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:35:32 #100
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_61148723
Christenbashtopic .
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')