Een god of the gaps heb je dus. Nee das lekker.quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:50 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Ik ben gelovig opgevoed en werk in de biotechnologie sector dus heb alleen maar evolutie, evolutie en nog eens evolutie onderwezen gekregen voor m'n studie. Dus dat is lekker dubbel. Weet dingen die zeker evolutie ondersteunen/onderbouwen. Maar er zijn ook veel dingen die nog in een wazig gebied zijn. Die indirect dingen aanwijzen dat evolutie kan, direct gaat toch niet.
Hij maakt wel best leuke garpjesquote:Op maandag 25 augustus 2008 18:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Die van darwin is inderdaad goed onderbouwdIk zeg niet darwin klopt of niet. Ik zeg ook niet dat God de wereld geschapen heeft. Ik geloof wel eerder het laatste. Maar dat is mijn mening. Ik dring het niemand op dat is zo irritant.
moet erbij zeggen dat ik het nog niet helemaal gezien heb.
domoren werkt net zo goedquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:58 schreef koningdavid het volgende:
Anders schrijf je even twee keer creationisten verkeerd.
Daar heb ik ooit zo'n mooi filmpje over gezien... over dat een banaan perfect in je hand past en dat God de banaan dus wel ontworpen moet hebben.quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:41 schreef bioloogje het volgende:
Nu zijn er tegenwoordig natuurlijk ook mensen die zeggen dat de evolutie het werk van God is. (intelligent design)
Post eens een linkquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:06 schreef Jikpunth het volgende:
[..]
Daar heb ik ooit zo'n mooi filmpje over gezien... over dat een banaan perfect in je hand past en dat God de banaan dus wel ontworpen moet hebben.
Daar gaan we dan klikquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:10 schreef geelkuikentje het volgende:
Post eens een linkWil ik wel zien
Dit is toch een sketch o.i.d?? Toch?quote:
Ik weet het niet. Zo iemand uitnodigen in een serieuze show levert ook kijkcijfers en dat je dan als host je lag niet kan inhouden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:32 schreef Henno het volgende:
Dit is toch een sketch o.i.d?? Toch?Die kerel rechts lacht me iets teveel
Dat is wel een goeie, die houden we erin.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:44 schreef hoerezooi het volgende:
zoals ik ooit al ergens las. "Geloof is een gebrek aan wijsheid"
Gewoon, door celdeling.quote:Op maandag 25 augustus 2008 19:52 schreef bioloogje het volgende:
Het is idd een apart iets, dat wij het ingelijfde DNA toch kunnen overerven terwijl het niet in ons eigen DNA zit. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet.
FAITH, n.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 12:44 schreef hoerezooi het volgende:
zoals ik ooit al ergens las. "Geloof is een gebrek aan wijsheid"
quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Die van darwin is inderdaad goed onderbouwdIk zeg niet darwin klopt of niet. Ik zeg ook niet dat God de wereld geschapen heeft. Ik geloof wel eerder het laatste. Maar dat is mijn mening. Ik dring het niemand op dat is zo irritant.
Bij zijn 1e argument haakte ik al af "Er is geen bewijs van de 'Big Bang' ".quote:Op maandag 25 augustus 2008 18:20 schreef geelkuikentje het volgende:
Dat is als je er in de eerste plaats al van uit gaat dat het alles ooit is onstaan itt altijd al heeft bestaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:17 schreef Chriz2k het volgende:
De mens is te beperkt om het ontstaan van alles om ons heen te kunnen bevatten.
Dit proberen betekent een instant fail.
Geloof met wetenschappelijke methode vergelijkenquote:
Prachtig verwoord, Scaurusquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Geloof met wetenschappelijke methode vergelijken![]()
Valt wel op dat atheïsten geloof als een soort wetenschappelijke methode behandelen met God als hypothese. Deze houding getuigt van bar weinig begrip van wat religie inhoudt. Religie is geen rigoureus systeem van kennisverwerving, maar een poging om een verhouding te zoeken met de wereld om ons heen. In wezen is zij veel groter dan wetenschap, want waar wetenschap alleen over de objectief waarneembare werkelijkheid gaat, is religie alomvattend en doet ook uitspraken over schoonheid en het goede.
Het valt beiden niet te bevattenquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat is als je er in de eerste plaats al van uit gaat dat het alles ooit is onstaan itt altijd al heeft bestaan.
Dat komt vooral omdat gelovigen met hun geloof omgaan als kennis die zich weer verhangt met normen en dergelijke.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:31 schreef Scaurus het volgende:
Valt wel op dat atheïsten geloof als een soort wetenschappelijke methode behandelen met God als hypothese.
Wetenschap is niet anders.quote:Deze houding getuigt van bar weinig begrip van wat religie inhoudt. Religie is geen rigoureus systeem van kennisverwerving, maar een poging om een verhouding te zoeken met de wereld om ons heen.
Maar daar zit hem nou net het wrange. De uitspraken over schoonheid geld niet voor ieder persoon en haalt per direct al het voorgaande weg daar waar religie een weg wil zijn voor het alles omvattende.quote:In wezen is zij veel groter dan wetenschap, want waar wetenschap alleen over de objectief waarneembare werkelijkheid gaat, is religie alomvattend en doet ook uitspraken over schoonheid en het goede.
Alles leuk en aardig, maar als we bezig zijn met het onstaan van het alles (of het altijd al hebben bestaan), dan moet je wel, wil je een goede vergelijking maken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Valt wel op dat atheïsten geloof als een soort wetenschappelijke methode behandelen met God als hypothese. Deze houding getuigt van bar weinig begrip van wat religie inhoudt. Religie is geen rigoureus systeem van kennisverwerving, maar een poging om een verhouding te zoeken met de wereld om ons heen. In wezen is zij veel groter dan wetenschap, want waar wetenschap alleen over de objectief waarneembare werkelijkheid gaat, is religie alomvattend en doet ook uitspraken over schoonheid en het goede.
Indien het geloof wetenschappelijke pretenties krijgt, zoals in het geval van creationisme, dan lijkt me dat zeer wel gerechtvaardigd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 13:31 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Hoezo zou dit impliceren dat ze groter is dan de wetenschap? Het lijkt me eerder incommensurabel te zijn. Als ik zo vrij mag zijn bespeur ik hier het idee dat de theologie de hoogste der wetenschappen is, zoals ook vroeger de artes liberales een opstap naar de theologie waren.quote:Valt wel op dat atheïsten geloof als een soort wetenschappelijke methode behandelen met God als hypothese. Deze houding getuigt van bar weinig begrip van wat religie inhoudt. Religie is geen rigoureus systeem van kennisverwerving, maar een poging om een verhouding te zoeken met de wereld om ons heen. In wezen is zij veel groter dan wetenschap, want waar wetenschap alleen over de objectief waarneembare werkelijkheid gaat, is religie alomvattend en doet ook uitspraken over schoonheid en het goede.
Natuurlijk kun je een eender betoog houden over sommige wetenschappers en sciëntisme, maar dat neemt niet weg dat theologen niet zelden een domein betreden waarin de wetenschap óók oordelen klaar heeft liggen. In de praktijk zijn er geen gescheiden magisteria; en dit wordt keer op keer duidelijk.quote:Diesem Theologen-Instinkte mache ich den Krieg: ich fand seine Spur überall. Wer Theologen-Blut im Leibe hat, steht von vornherein zu allen Dingen schief und unehrlich. Das Pathos, das sich daraus entwickelt, heisst sich Glaube: das Auge ein für-alle Mal vor sich schliessen, um nicht am Aspekt unheilbarer Falschheit zu leiden. Man macht bei sich eine Moral, eine Tugend, eine Heiligkeit aus dieser fehlerhaften Optik zu allen Dingen, man knüpft das gute Gewissen an das Falsch-sehen,—man fordert, dass keine andre Art Optik mehr Wert haben dürfe, nachdem man die eigne mit den Namen "Gott," "Erlösung," "Ewigkeit" sakrosankt gemacht hat. Ich grub den Theologen-Instinkt noch überall aus: er ist die verbreitetste, die eigentlich unterirdische Form der Falschheit, die es auf Erden gibt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |