abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 oktober 2008 @ 20:08:38 #76
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62414061
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 19:36 schreef Skywalker88 het volgende:
hallo,
ik wil graag een stelsel lineaire vergelijkingen maken, maar ik krijg de uitlijningen maar niet goed..
dit is wat ik heb geprobeerd:
[ code verwijderd ]

dit is zeg maar wat ik wil hebben, dus de x1, x2, x3...etc onder elkaar en eventueel nog een grote accolade aan de linkerkant als dat kan (het lukt me wel om bij een array een linker accolade te krijgen maar dan krijg ik de uitlijningn maar niet goed)
[ afbeelding ]
Dit is denk ik ongeveer wat je wilt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\documentclass{article}
\usepackage{amsmath}
\begin{document}
\begin{equation*}
    \arraycolsep=3pt
    \left\{
    \begin{array}{rcrcrcrcr}
           x_1 &   &      &   &       & = &  x_4 &   &      \\
           x_1 & + & 3x_2 & + & 3x_3  & = & 2x_4 & + & 2x_5 \\
               &   &  x_2 &   &       & = &      &   &  x_5 \\
               &   &  x_2 & + &  x_3  & = &      &   &  x_5 \\
               &   &      &   &  x_3  & = & 2x_4 &   &      \\
    \end{array}
    \right.
\end{equation*}
\end{document}

Dit gebruikt de package ‘amsmath’, die is standaard wel geïnstalleerd. De array-omgeving is voor dit (vele) alignen het makkelijkst; ik heb de witruimte tussen de kolommen ietsje kleiner gemaakt, standaard is dat 5pt, dat is wel heel veel; 3pt is ook wel veel, maar dat maakt dat je wel goed de structuur van de vergelijking ziet.

Verder nog wat opmerkingen: je kunt je het gedoe met \nonumber besparen door \begin{eqnarray*} te doen, dan worden de vergelijkingen niet genummerd. Het nadeel van eqnarray is echter dat het typografisch niet zo bevredigend is, het zet altijd vergelijkingen die uit drie delen bestaan (daarom wil jouw ding ook niet zo lekker), met <rechts-uitgelijnd> <gecentreerd> <links-uitgelijnd>; maar het gecentreerde gedeelte heeft nogal een forse witruimte eromheen. Als je dan toch amsmath gebruikt is het beter om voor andere zaken ook niet

1
2
3
\begin{eqnarray}
a & = & b
\end{eqnarray}

te schrijven, maar:

1
2
3
\begin{align}
a &= b
\end{align}

Deze laatste heeft dus maar één ampersand, en die moet links van de = staan. (En met align* heb je weer een omgeving zonder nummers), dit staat ook allemaal in Mathmode van Herbert Voß uitgelegd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_62421037
@Iblis: super bedankt man! het is precies wat ik bedoel ik heb nog wel een klein vraagje:
dit stukje snap ik nog niet helemaal
1\begin{array}{rcrcrcrcr}

ik weet dat de r=rechts uitlijnen en c=center uitlijnen maar kan je het misschien ff uitleggen hoe je dit gebruikt bij mijn stelsel vergelijkingen? nogmaals bedankt de vorige keer had je me geloof ik ook al geholpen =]
overigens vind ik dat de eqnarray-omgeving wel handig bij meerdere lange vergelijkingen onder elkaar. de ruimte tussen de = tekens maakt het naar mijn mening ook wel iets overzichtelijker, maar dit is denk ik puur eigen smaak
  donderdag 16 oktober 2008 @ 00:24:31 #78
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62422313
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 23:41 schreef Skywalker88 het volgende:
@Iblis: super bedankt man! het is precies wat ik bedoel :D ik heb nog wel een klein vraagje:
dit stukje snap ik nog niet helemaal
[ code verwijderd ]

ik weet dat de r=rechts uitlijnen en c=center uitlijnen maar kan je het misschien ff uitleggen hoe je dit gebruikt bij mijn stelsel vergelijkingen?
Nou, ik splits de vergelijkingen op in <term> <operator> <term> <operator> enz. De termen moeten rechtsuitgelijnd zijn, want je wilt dat de x_1-factoren in de termen boven elkaar komen, d.w.z.:

1
2
10x
  x

Wil je, en niet:

1
2
10x
x

De operators wil je echter met wat witruimte aan beide zijden (en even verdeeld), dus die centreer ik.
quote:
nogmaals bedankt :D de vorige keer had je me geloof ik ook al geholpen =]
overigens vind ik dat de eqnarray-omgeving wel handig bij meerdere lange vergelijkingen onder elkaar. de ruimte tussen de = tekens maakt het naar mijn mening ook wel iets overzichtelijker, maar dit is denk ik puur eigen smaak :)
Hmm, hmm. Vooruit dan maar!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_62423532
thanx ik snap het nu
pi_62485767
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 00:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Korte antwoord: dit werkt niet betrouwbaar, je moet \ifx\@empty\@fromCountry doen.
Ok harstikke bedankt voor je uitleg. Een ander vraagje vervolgens. Nu zit ik met het volgende. Op me titelblad wordt de auteur vernoemd natuurlijk kan het zijn dat er meerdere auteurs zijn. Nu heb ik in me .cls dus
"\renewcommand{\author}[2]{\def\@authorfn{#1} \def\@authorsn{#2}}" voor de voornaam + achternaam. Nu wil ik dus ook voor meerdere auteurshebben. Nu kan ik wel gewoon nog zo'n commando maken alleen vroeg ik me af of het mogelijk is om een soort van array te maken waarmee je vervolgens met een for-loopje zou kunnen toevoegen om de auteurs te printen?
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 17:06:03 #81
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62486456
Je kunt een forloop maken inderdaad:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\documentclass{article}
\makeatletter
\newcommand{\printauthors}[1]{%
        \@for\@curauthor:=#1\do{%
                Auteur: \@curauthor \\%
        }
}
\makeatother

\begin{document}
        \noindent
        \printauthors{Henk,Kees,Jan-Piet,Willem de Vries}
\end{document}

Deze \@for is in ltcntrl.dtx gedefinieerd. Een mogelijkheid zou zijn (denk ik) om je \author commando zoiets te laten doen (schets):

1
2
3
\@ifundefined{authorarray}%
{\gdef\authorarray{#1}}%
{\xdef\authorarray{\authorarray,#1}}%

Waarna je over die array kunt loopen nadat de gebruiker een paar keer \author{A} \author{B} heeft gedaan (voor voor & achternaam moet je dan nog wat speciaals doen).
pi_62487594
Ok hartstikke bedankt voor je aanzet alvast ga even ermee spelen

ps. waarom zetn men altijd commentaar % achter de laatste regel eigenlijk?
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 18:44:27 #83
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62488638
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 17:54 schreef Wouser het volgende:
Ok hartstikke bedankt voor je aanzet alvast ga even ermee spelen :)

ps. waarom zetn men altijd commentaar % achter de laatste regel eigenlijk?
Omdat je anders witruimte krijg als je macro's opneemt. TeX vervangt zo'n macro-aanroep in feite gewoon door de definitie. En dan zie je op eens spaties veroorzaakt worden door de newlines in de macro. Bugs waarbij er op eens een spatie ergens staat die jij niet getypt hebt worden zo vaak veroorzaakt. Dat het werkt door een % aan het eind van de regel te zetten is omdat een % alles op de huidige regel + de witruimte aan het begin van de volgende regel opslokt.

1
2
3
4
\newcommand{\printauthors}[1]{%
        \@for\@curauthor:=#1\do{%
                Auteur: \@curauthor \\%
        }

Is dus gelijk aan:

1\newcommand{\printauthors}[1]{\@for\@curauthor:=#1\do{Auteur: \@curauthor \\}

Zonder commentaar zou je b.v. voor de A van auteur een extra witruimte kunnen krijgen.
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:10:53 #84
148823 znarch
ondertitel
pi_62693286
Ik heb weer een vraagje, ik ben op de hoogte van
1
2
\newcommand{cmd}[args][opt]{def} 
\renewcommand{cmd}[args][opt]{def} 

Maar ik wil nu (bijvoorbeeld) het volgende, ik wil een environment maken waardoor alles binnen mijn
1\eigeneenvironment{test}
bijvoorbeeld tussen " " staat. staat er ergens uitleg over hoe je zoiets voor elkaar krijgt ?

Over renewcommand etc heb ik zat gevonden maar zo snel niets over het maken van een environment.

[ Bericht 0% gewijzigd door znarch op 26-10-2008 17:22:10 ]
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zondag 26 oktober 2008 @ 17:49:10 #85
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62694338
Het commando dat je geeft ‘\eigenenvironment{test}’ lijkt gewoon op een command – een environment is iets als:

1
2
3
4
5
\begin{eigenenvironment}

Foo bar baz bar boo

\end{eigenenvironment}

Zulks definieer je met \newenvironment en \renewenviroment zie b.v. deze pagina. En nog een pagina met wat voorbeeldjes.
  zondag 26 oktober 2008 @ 18:19:42 #86
148823 znarch
ondertitel
pi_62695207
True, ik snap ook hoe dat werkt. Maar ik snap niet hoe ik het volgende voor elkaar krijg.

Voorbeeld:
1
2
3
4
5
\begin{eigenenvironment}

tekst

\end{eigenenvironment}

Output:
1.tekst.

Ofterwijl, hoe maak ik een environment waarin ik iet "om" de input heen doe ? Dat vind ik ook niet echt terug op de verschillende voorbeeldpaginas. Ik weet niet eens zeker of dit de juiste manier is om dit te doen trouwens :{
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:11:04 #87
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62700896
Hoe groot is die tekst? Want het simpelste is m.i. gewoon:

\newcommand{\metpuntjes}[1]{.#1.}

En dan doe je:

Blah blah blah \metpuntjes{Tekst} blah blah. Wat is je doel eigenlijk? Want misschien is er wel een handiger manier…
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:17:31 #88
148823 znarch
ondertitel
pi_62701163
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:11 schreef Iblis het volgende:
Hoe groot is die tekst? Want het simpelste is m.i. gewoon:

\newcommand{\metpuntjes}[1]{.#1.}

En dan doe je:

Blah blah blah \metpuntjes{Tekst} blah blah. Wat is je doel eigenlijk? Want misschien is er wel een handiger manier…
Het doel is iets snel tussen aanhalingstekens (heten die zo ?) te kunnen zetten, dat doe ik nu (ff uit mijn hoofd) met: \textquotedblleft en \textquotedblright.

\newcommand{\anh}[1]{ \textquotedblleft #1\textquotedblright} werkt tot nu toe perfect
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:37:50 #89
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62701981
Het mag van mij… maar is \anh{Foo} dan niet hetzelfde als ``Foo'' typen
  zondag 26 oktober 2008 @ 21:45:32 #90
148823 znarch
ondertitel
pi_62702312
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 21:37 schreef Iblis het volgende:
Het mag van mij… maar is \anh{Foo} dan niet hetzelfde als ``Foo'' typen
Dit is maar een voorbeeld Heb het voor een aantal andere toepassingen ook nodig.
pi_62839606
Ik ben hier weer... dit wou ik eigenlijk al een tijdje weten..

Ik weet dat je met % een lijn tijdelijk uit kan schakelen : ie blijft er staan, ie compileert alleen niet

Maar wat als ik echt een hele hoop tekst, echt meerdere alinea's of zo tijdelijk uit wil schakelen?
\% en zo lijkt het niet te doen.

Weet iemand raad? Heel veel dank!
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 15:33:43 #92
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62839927
Simpelste:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\usepackage{comment}

...

\begin{comment}

.... Blah blah blah dit komt niet in de output

\end{comment}

Let erop dat zowel \begin{comment} als \end{comment} op hun eigen regen moeten staan zonder whitespace ervoor. Dus niet indenten!

Meer mogelijkheden in deze FAQ entry.
pi_62840649
Mijn methode: Gebruik een serieuze tex-editor, en je kan de bende simpelweg selecteren en met een shortcut uitcommentarieren. In kile is het Ctrl-D, en ctrl-shift-d om het weer ongedaan maken.
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:18:51 #94
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62841144
Het voordeel van comment.sty is dat je ook nog grapjes als dit kunt doen:

\includecomment{beknopt}
\excludecomment{uitgebreid}

En dan kun je in je document zeggen:

\begin{beknopt}
...
\end{beknopt}

En:

\begin{uitgebreid}
....
\end{uitgebreid}

Zo kun je in de pre-amble mogelijkerwijs hele stukken aan en uitschakelen, je kunt ook na het laden vand e package \includecomment{comment} doen. Als je veel comment-omgevingen hebt is dat sneller dan handmatig in- en uitcommenten. Maar dat hangt een beetje van de situatie af. Of je kunt wat stukken als optioneel kenmerken die je alsnog wilt includen als blijkt dat je uiteindelijk nog ruimte over hebt in je paper.
pi_62928595
Hé Iblis, dat werkt prima hoor, en ik moest er niet eens veel voor installeren of zo...

Bespaart me een hele hoop rotzooi met haar beneden schuiven van voorlopig onbruikbare tekst of het bijhouden van ouwe versies.
  dinsdag 4 november 2008 @ 10:44:19 #96
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62929635
Geen probleem, en als je nog meer vragen of wensen hebt, stel ze dan gerust, ook voordat de frustratie te groot wordt.
pi_62937568
Bedankt...want die is ondertussen alweer redelijk groot.

Ik zit hier met een joekel van een matrix in Maple. Via Conversions->Latex krijg ik de latexcode daarvoor, maar zelfs als ik die kopieer in latex, $$ errond zet, en daarrond nog eens

{\tiny

.....

}

blijft het een ramp, het kan er niet op.

Nu denk ik, gedraaid kan die er wel op, maar met horizontaal versus verticaal heb ik absoluut geen ervaring.

Dit is wat ik nu gedaan heb :

\newpage
{\tiny
\rotatebox{90}{
$
mijn matrix
$
}

In elk geval is draaien best nog goed, alleen lijkt me dit wel een erg vuile oplossing. Die "rotatebox" staat enkel $..$ toe en geen $$...$$. Ik weet niet wat het mooiste is, een pagina die gedraaid is, als een figuur tussen twee gewone bladzijden, of een verwijzing naar een appendix op het einde?

Veel dank...
pi_62938450
Hallo,

Voor school ben ik bezig met een programma te maken dat een sudoku puzzel oplost. Opzich geen probleem denken de meeste, maar ik moet het dus maken met swi PROLOG.

Ik heb er nu vrij veel uren aan besteed en ben tot op heden nog niks opgeschoten.
Het programma zal de puzzel inductief moeten oplossen.
Uiteindelijk zal mijn programma er als volgt moeten uitzien (dit is geen prolog code)
sudoku(grid)
{
if (is_sudoku)
{
print_bord();
}
else
{
state_transiton(bord, hulpbord)
validate(hulpbord)
sudoku(hulpbord)
}
}

Kort gezegd:
Er wordt gekeken of het bord geheel klopt. Indien dat het geval is moet ik het bord printen.
Indien het niet het geval is, moet het programma een kopie maken van dat bord, vervolgens op een lege plek een nummer invullen en dat controleren. Vervolgens wordt de hele functie opnieuw aangeroepen en worden de stappen opnieuw uitgevoerd op het hulpbord.

Nu heb ik dus op dit moment na uren zoeken en kloten nog niks.
Ik heb meerdere problemen: er zijn meerdere voorbeelden beschikbaar maar ten eerste doen ze het niet en ten tweede gebruiken ze geen inductie.

Ik zou nu graag eens willen weten hoe ik een getal invul op een lege plek.
Stel ik heb een lijst [ 1,_,3,4,5,6,7,8,9], hoe vul ik een getal uit de verzameling 1,2,3,4,5,6,7,8,9 in op de lege plek (die met de underscore dus).

Alle hulp is welkom.
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:38:07 #99
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62938763
Als je grote objecten wilt draaien dan moet je daar altijd een pagina voor inruimen. In jouw geval is dat denk ik geen ramp. Wat je kunt doen is:

1
2
3
4
5
6
7
8
\usepackage{rotating}
\begin{document}
\begin{sidewaysfigure}
    \begin{displaymath}
        %Matrix hier invoegen
    \end{displaymath}
\end{sidewaysfigure}
\end{documnt}

Dit maakt een nieuwe pagina met daarop je matrix gekanteld. Het staat (moet zelfs) in een figuur, maar je hoeft er niet per se een caption onder te zetten. Die figuur is eigenlijk alleen zodat het op z'n eigen pagina komt, verder kun je erin kwijt wat je wilt. Omdat het toch wel enigszins apart staat van de losse tekst zou je eventueel wel van die caption gebruik kunnen maken. Maar dat ligt een beetje aan je eigen smaak; als het verder niet-boeiende data is kan de appendix ook. Met de opties clockwise en counterclockwise aan de package kun je nog instellen hoe er gedraaid moet worden.

Overigens is het niet aan te raden om $$ in LaTeX te gebruiken (genereert Maple dat?) want het is eigenlijk TeX-syntax en het werkt wel, maar het is niet altijd optimaal qua witruimte voor & na. Beter is het om \[ ... \] te gebruiken (doet hetzelfde) of het explicietere \begin{displaymath}, mits je amsmath niet gebruikt, anders dan gebruik je \[ ... \] of \begin{equation*}

Wil je trouwens heel veel in landscape dan zijn er ook packages die een hele reeks pagina's in landscape kunnen zetten.
  dinsdag 4 november 2008 @ 16:47:17 #100
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62938978
quote:
Op dinsdag 4 november 2008 16:25 schreef Darow het volgende:
Hallo,

Voor school ben ik bezig met een programma te maken dat een sudoku puzzel oplost. Opzich geen probleem denken de meeste, maar ik moet het dus maken met swi PROLOG.

Ik heb er nu vrij veel uren aan besteed en ben tot op heden nog niks opgeschoten.
Het programma zal de puzzel inductief moeten oplossen.
Uiteindelijk zal mijn programma er als volgt moeten uitzien (dit is geen prolog code)
sudoku(grid)
{
if (is_sudoku)
{
print_bord();
}
else
{
state_transiton(bord, hulpbord)
validate(hulpbord)
sudoku(hulpbord)
}
}

Kort gezegd:
Er wordt gekeken of het bord geheel klopt. Indien dat het geval is moet ik het bord printen.
Indien het niet het geval is, moet het programma een kopie maken van dat bord, vervolgens op een lege plek een nummer invullen en dat controleren. Vervolgens wordt de hele functie opnieuw aangeroepen en worden de stappen opnieuw uitgevoerd op het hulpbord.

Nu heb ik dus op dit moment na uren zoeken en kloten nog niks.
Ik heb meerdere problemen: er zijn meerdere voorbeelden beschikbaar maar ten eerste doen ze het niet en ten tweede gebruiken ze geen inductie.

Ik zou nu graag eens willen weten hoe ik een getal invul op een lege plek.
Stel ik heb een lijst [ 1,_,3,4,5,6,7,8,9], hoe vul ik een getal uit de verzameling 1,2,3,4,5,6,7,8,9 in op de lege plek (die met de underscore dus).

Alle hulp is welkom.
En wat breng je in deze topic? Ik denk dat je meer kans hebt in [Bèta overig] huiswerk- en vragentopic . Dat wil overigens niet zeggen dat ik je niet zou kunnen helpen… Maar, het is wel al een tijd geleden dat ik voor het laatst Prolog heb gedaan, dus ik moet er even over nadenken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')