Gebruik die ook niet dan!quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
Mijn "<" en ">" veranderen automagisch in omgekeerde vraagtekens en uitroeptekens, hoe ken da? Zelfs als ik ze invoer via de character map in winedt.
1 2 3 4 5 6 | rechts komt een list: & \begin{itemize} \item test1 \item test2 \end{itemize} \end{tabular} |
1 2 3 4 5 6 7 8 | rechts komt een list: & \begin{minipage}[t]{5cm} \begin{itemize} \item test1 \item test2 \end{itemize} \end{minipage} \end{tabular} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | \usepackage{tabularx} \begin{document} \noindent \begin{tabularx}{\textwidth}{c X} rechts komt een list: & \begin{minipage}[t]{\linewidth} \begin{itemize} \item test1 \item test2 \end{itemize} \end{minipage} \end{tabularx} \end{document} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \hline Main scenario & \begin{minipage}[t]{\linewidth} \begin{dense_enumerate} \item test1 \item test2 \end{dense_enumerate} \end{minipage}\\ \hline \end{tabularx} |
Ik denk dat voor \end{minipage} een \vspace*{.5ex} o.i.d. wat soelaas zou kunnen bieden.quote:Op maandag 13 oktober 2008 14:32 schreef gday het volgende:
Nou, voor mijn tables werkt jouw oplossing perfect Iblis! Bedankt!
Nog één ander klein probleempje: als ik mijn tabel als volgt invul vallen de onderkanten van de letters samen met de lijn die ik ónder de cell laat lopen.
[ code verwijderd ]
Ik weet niet of die ruimte nog op een of andere manier te definieren valt? Ik moet het vast zoeken in de enumerate environment (die gebruikt wordt door mijn dense_enumerate zodat er minder ruimte zit tussen de items zelf).
Ik neem aan dat je amsmath gebruikt, anders moet je dat doen.quote:Op maandag 13 oktober 2008 14:42 schreef pfaf het volgende:
Is er een manier om breuken in matrices en vectoren mooier te krijgen? Zie:
[ afbeelding ]
Waarom worden de breuken zo klein gemaakt, terwijl ik ze net als bij de onderste vergelijking wil hebben.
Op de bovenste lijn van de array in de F-vector heb ik \displaystyle gebruikt, maar dat is het ook niet helemaal, want dat drukt de boel wel erg in elkaar. Is er een manier om de boel wat meer ruimte te geven of iets dergelijks?
Korte antwoord: dit werkt niet betrouwbaar, je moet \ifx\@empty\@fromCountry doen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2008 20:00 schreef Wouser het volgende:
Ik heb even een vraagje over hoe ik kan checken of een "var" leeg is.
"\if\@empty\@fromCountry\else\@fromCountry \\\fi"
Nu is mijn vraag. Wat doet de code nou precies...
\if\@empty\@fromCountry\else\@fromCountry \\\fi
Allereerst \if
Dan de statement \@emtpy\@fromCountry
En dan vervolgens meteen de else statement!?!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \begin{eqnarray} x_1 &=& x_4 \nonumber\\ x_1+3x_2+3x_3 &=& 2x_4+2x_5 \nonumber\\ x_2 &=& x_5 \nonumber\\ x_2+x_3 &=& x_5 \nonumber\\ x_3 &=& 2x_4 \nonumber \end{eqnarray} \right. |
Dit is denk ik ongeveer wat je wilt:quote:Op woensdag 15 oktober 2008 19:36 schreef Skywalker88 het volgende:
hallo,
ik wil graag een stelsel lineaire vergelijkingen maken, maar ik krijg de uitlijningen maar niet goed..
dit is wat ik heb geprobeerd:
[ code verwijderd ]
dit is zeg maar wat ik wil hebben, dus de x1, x2, x3...etc onder elkaar en eventueel nog een grote accolade aan de linkerkant als dat kan (het lukt me wel om bij een array een linker accolade te krijgen maar dan krijg ik de uitlijningn maar niet goed)
[ afbeelding ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | \usepackage{amsmath} \begin{document} \begin{equation*} \arraycolsep=3pt \left\{ \begin{array}{rcrcrcrcr} x_1 & & & & & = & x_4 & & \\ x_1 & + & 3x_2 & + & 3x_3 & = & 2x_4 & + & 2x_5 \\ & & x_2 & & & = & & & x_5 \\ & & x_2 & + & x_3 & = & & & x_5 \\ & & & & x_3 & = & 2x_4 & & \\ \end{array} \right. \end{equation*} \end{document} |
1 2 3 | a & = & b \end{eqnarray} |
1 2 3 | a &= b \end{align} |
1 |
Nou, ik splits de vergelijkingen op in <term> <operator> <term> <operator> enz. De termen moeten rechtsuitgelijnd zijn, want je wilt dat de x_1-factoren in de termen boven elkaar komen, d.w.z.:quote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:41 schreef Skywalker88 het volgende:
@Iblis: super bedankt man! het is precies wat ik bedoel :D ik heb nog wel een klein vraagje:
dit stukje snap ik nog niet helemaal
[ code verwijderd ]
ik weet dat de r=rechts uitlijnen en c=center uitlijnen maar kan je het misschien ff uitleggen hoe je dit gebruikt bij mijn stelsel vergelijkingen?
1 2 | x |
1 2 | x |
Hmm, hmm. Vooruit dan maar!quote:nogmaals bedankt :D de vorige keer had je me geloof ik ook al geholpen =]
overigens vind ik dat de eqnarray-omgeving wel handig bij meerdere lange vergelijkingen onder elkaar. de ruimte tussen de = tekens maakt het naar mijn mening ook wel iets overzichtelijker, maar dit is denk ik puur eigen smaak :)
Ok harstikke bedankt voor je uitleg. Een ander vraagje vervolgens. Nu zit ik met het volgende. Op me titelblad wordt de auteur vernoemd natuurlijk kan het zijn dat er meerdere auteurs zijn. Nu heb ik in me .cls dusquote:Op woensdag 15 oktober 2008 00:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Korte antwoord: dit werkt niet betrouwbaar, je moet \ifx\@empty\@fromCountry doen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | \makeatletter \newcommand{\printauthors}[1]{% \@for\@curauthor:=#1\do{% Auteur: \@curauthor \\% } } \makeatother \begin{document} \noindent \printauthors{Henk,Kees,Jan-Piet,Willem de Vries} \end{document} |
1 2 3 | {\gdef\authorarray{#1}}% {\xdef\authorarray{\authorarray,#1}}% |
Omdat je anders witruimte krijg als je macro's opneemt. TeX vervangt zo'n macro-aanroep in feite gewoon door de definitie. En dan zie je op eens spaties veroorzaakt worden door de newlines in de macro. Bugs waarbij er op eens een spatie ergens staat die jij niet getypt hebt worden zo vaak veroorzaakt. Dat het werkt door een % aan het eind van de regel te zetten is omdat een % alles op de huidige regel + de witruimte aan het begin van de volgende regel opslokt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 17:54 schreef Wouser het volgende:
Ok hartstikke bedankt voor je aanzet alvast ga even ermee spelen :)
ps. waarom zetn men altijd commentaar % achter de laatste regel eigenlijk?
1 2 3 4 | \@for\@curauthor:=#1\do{% Auteur: \@curauthor \\% } |
1 |
1 2 | \renewcommand{cmd}[args][opt]{def} |
1 |
1 2 3 4 5 | Foo bar baz bar boo \end{eigenenvironment} |
1 2 3 4 5 | tekst \end{eigenenvironment} |
1 |
Het doel is iets snel tussen aanhalingstekens (heten die zo ?) te kunnen zetten, dat doe ik nu (ff uit mijn hoofd) met: \textquotedblleft en \textquotedblright.quote:Op zondag 26 oktober 2008 21:11 schreef Iblis het volgende:
Hoe groot is die tekst? Want het simpelste is m.i. gewoon:
\newcommand{\metpuntjes}[1]{.#1.}
En dan doe je:
Blah blah blah \metpuntjes{Tekst} blah blah. Wat is je doel eigenlijk? Want misschien is er wel een handiger manier…
Dit is maar een voorbeeldquote:Op zondag 26 oktober 2008 21:37 schreef Iblis het volgende:
Het mag van mij… maar is \anh{Foo} dan niet hetzelfde als ``Foo'' typen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ... \begin{comment} .... Blah blah blah dit komt niet in de output \end{comment} |
1 2 3 4 5 6 7 8 | \begin{document} \begin{sidewaysfigure} \begin{displaymath} %Matrix hier invoegen \end{displaymath} \end{sidewaysfigure} \end{documnt} |
En wat breng je in deze topic?quote:Op dinsdag 4 november 2008 16:25 schreef Darow het volgende:
Hallo,
Voor school ben ik bezig met een programma te maken dat een sudoku puzzel oplost. Opzich geen probleem denken de meeste, maar ik moet het dus maken met swi PROLOG.
Ik heb er nu vrij veel uren aan besteed en ben tot op heden nog niks opgeschoten.
Het programma zal de puzzel inductief moeten oplossen.
Uiteindelijk zal mijn programma er als volgt moeten uitzien (dit is geen prolog code)
sudoku(grid)
{
if (is_sudoku)
{
print_bord();
}
else
{
state_transiton(bord, hulpbord)
validate(hulpbord)
sudoku(hulpbord)
}
}
Kort gezegd:
Er wordt gekeken of het bord geheel klopt. Indien dat het geval is moet ik het bord printen.
Indien het niet het geval is, moet het programma een kopie maken van dat bord, vervolgens op een lege plek een nummer invullen en dat controleren. Vervolgens wordt de hele functie opnieuw aangeroepen en worden de stappen opnieuw uitgevoerd op het hulpbord.
Nu heb ik dus op dit moment na uren zoeken en kloten nog niks.
Ik heb meerdere problemen: er zijn meerdere voorbeelden beschikbaar maar ten eerste doen ze het niet en ten tweede gebruiken ze geen inductie.
Ik zou nu graag eens willen weten hoe ik een getal invul op een lege plek.
Stel ik heb een lijst [ 1,_,3,4,5,6,7,8,9], hoe vul ik een getal uit de verzameling 1,2,3,4,5,6,7,8,9 in op de lege plek (die met de underscore dus).
Alle hulp is welkom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |