abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61086662
Het huidige systeem van bijtelling op leaseauto's staat op losse schroeven. Ik stoorde me een tijdje terug al aan dat verschil van 14 procent voor milieuvriendelijke auto's en 25 procent voor alle anderen ( Stelling: bijtelling leaseauto's moet op de schop ) , maar nu heeft een vooraanstaande professor er het nodige over gezegd:
quote:
“Discriminatie in bijtelling is onwettig”
Fiscale bevoordeling van milieuvriendelijke leaseauto’s is waarschijnlijk niet conform het internationale recht. Dat is althans de mening van professor fiscale economie Peter Kavelaars, meldt het Algemeen Dagblad.

De enige reden dat deze milieumaatregel er volgens hem is gekomen, is om het privé-gebruik van de auto van de zaak te kunnen belasten. Kavelaars: “Voor de waarde van dit privé-gebruik doet het er niet toe of iemand een milieuvriendelijke of onvriendelijke auto heeft. Nu men dat wel doet, ontstaat er mijns inziens een ongelijke behandeling die in strijd is met het gelijkheidsbeginsel zoals vastgelegd in het eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).” Ook vindt hij het vreemd dat werknemers die hun leasewagen niet privé rijden, geen hinder ondervinden van de bijtellingsregeling. Hetzelfde geldt voor de overige privé-automobilisten die in vervuilende auto’s rijden. Kavelaars beroept zich op tweede eerdere uitspraken van de Hoge Raad.

Staatssecretaris De Jager van Financiën is het oneens met Kavelaars theorie. De invoering van het 14 procents tarief is volgens hem een prikkeling voor leaserijders om voor schonere auto’s te kiezen. Mensen die met een eigen auto rijden zouden al belast worden via milieudifferentiaties in de BPM en motorrijtuigenbelasting. Verder is hij het oneens met de stelling dat de regeling in strijd is met het internationale recht. Wat niet te ontkennen valt is dat de nieuwe regeling de verkoop van zuinige auto’s bevordert.
Bron: Autoweek

Ik ben benieuwd of deze constatering eraan bijdraagt dat het systeem eens een keertje op de schop gaat.
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:51:21 #2
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_61086744
Ik vind dat ze die hele bijtelling moeten afschaffen. Het is een deal tussen werknemer en werkgever en de politiek moet eens leren niet overal beter van te worden.

Maar voor zolang die bijtelling er is vind ik het wél een goede zaak dat schone wagens goedkoper zijn.
Elk begin is er 1.
pi_61087232
Afschaffen ja en nee. Als je zelf een auto rijdt moet je ook betalen dus enige vorm van belasting vind ik wel normaal (ben zelf ook lease rijder). Je bent als je in een lease auto rij al stukken goedkoper per maand dan een eigen auto dus over dat kleine stukje wat je moet betalen moet je ook niet gaan lopen zeiken. Als je bv een Seat Ibiza in de lease neem dan zit je op een bijtelling van 100 euro per maand! Knappe jongen die daar een eigen auto van kan rijden. Maar mensen nemen dan gelijk een Audi A4 en gaan lopen janken dat het duurder is dan hun eigen Nissan Sunny.
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:47:46 #4
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_61088005
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:10 schreef Ultralaser het volgende:
Afschaffen ja en nee. Als je zelf een auto rijdt moet je ook betalen dus enige vorm van belasting vind ik wel normaal (ben zelf ook lease rijder). Je bent als je in een lease auto rij al stukken goedkoper per maand dan een eigen auto dus over dat kleine stukje wat je moet betalen moet je ook niet gaan lopen zeiken. Als je bv een Seat Ibiza in de lease neem dan zit je op een bijtelling van 100 euro per maand! Knappe jongen die daar een eigen auto van kan rijden. Maar mensen nemen dan gelijk een Audi A4 en gaan lopen janken dat het duurder is dan hun eigen Nissan Sunny.
Bij mijn vorige werkgever reed ik een Mercedes Vito. Kostte me ¤150 per maand. Voor All-IN is dat geen geld.

daarna kreeg ik de Mercedes Sprinter. Die zou me ineens dik ¤600 gaan kosten. En dat voor een bus waar je enkel en alleen in kan zitten vind ik dat belachelijk duur. Dat is 3maanden rijden en van dat geld kan je zelf een jaar lang rijden.
pi_61093408
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:48 schreef Elfletterig het volgende:
Het huidige systeem van bijtelling op leaseauto's staat op losse schroeven. Ik stoorde me een tijdje terug al aan dat verschil van 14 procent voor milieuvriendelijke auto's en 25 procent voor alle anderen ( Stelling: bijtelling leaseauto's moet op de schop ) , maar nu heeft een vooraanstaande professor er het nodige over gezegd:
[..]

Bron: Autoweek

Ik ben benieuwd of deze constatering eraan bijdraagt dat het systeem eens een keertje op de schop gaat.
Laten we het lekker ingewikkeld maken


Achterlijk land leven we toch dat blijkbaar alleen hoogleraren het nog snappen

Rotvolk als rouwvoet heeft hier aan bij gedragen. Wel even denken dat je de samenleving kan sturen
  † In Memoriam † zondag 24 augustus 2008 @ 20:57:32 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61093892
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 20:37 schreef TubewayDigital het volgende:
Laten we het lekker ingewikkeld maken
Ja, hallo, anders moeten die raamambtenaren productief werk gaan leveren! Dat kan niet!
Carpe Libertatem
  zondag 24 augustus 2008 @ 21:25:35 #7
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61094691
Er zitten wel meer haken en ogen aan het verhaal.

Wat ik niet kan volgen is dat het via verschillende percentages belasten van privegebruik van de auto opeens ongelijke behandeling is...
We betalen immers al tijden verschillende percentages... Alleen al bij de BTW en inkomensbelasting...
Waarom die situatie verschilt van deze is mij niet duidelijk.

Ik ben overigens in de veronderstelling dat via de BPM al onderscheid gemaakt wordt tussen schone danwel minder schone voertuigen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_61095200
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 21:25 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

Wat ik niet kan volgen is dat het via verschillende percentages belasten van privegebruik van de auto opeens ongelijke behandeling is...
We betalen immers al tijden verschillende percentages... Alleen al bij de BTW en inkomensbelasting...
Waarom die situatie verschilt van deze is mij niet duidelijk.
Omdat het privé-voordeel wordt gesteld op x% van de cataloguswaarde. Zonder enige objectieve reden wordt bij een deel van de auto's het voordeel aanzienlijk lager gesteld.

Of dat steek gaat houden is een tweede, maar je mag het niet vergelijken met tarieven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 24 augustus 2008 @ 22:03:40 #9
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61095750
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 21:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat het privé-voordeel wordt gesteld op x% van de cataloguswaarde. Zonder enige objectieve reden wordt bij een deel van de auto's het voordeel aanzienlijk lager gesteld.

Of dat steek gaat houden is een tweede, maar je mag het niet vergelijken met tarieven.
Waarom mag je het niet vergelijken met tarieven?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_61103008
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 22:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

Waarom mag je het niet vergelijken met tarieven?
Een tarief is gewoon een percentage van de inkomsten/omzet/whatever, welke de belasting vormt.

Het percentage inzake het forfait is een percentage op basis waarvan het privévoordeel wordt berekend. Het is dus een berekening van het "voordeel", het "loon in natura".

Die tarieven komen dus ook altijd overeen: bij progressieve tarieven betaalt iedereen vanaf x inkomensten x%.

Bij het forfait zie je ineens dat het type auto ineens een groot verschil maakt in het "loon in natura". Waardoor 2 mensen die om en nabij hetzelfde voordeel hebben uit privégebruik ineens totaal andere bijtellingen krijgen omdat de een in een auto rijdt die bv net 1 gr CO2 onder de grens blijft en de ander in een auto rijdt die net 1 gr CO2 boven de grens blijft. Twee zo goed als vergelijkbare gevallen die volledig ongelijk worden behandeld....
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_61157249
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:51 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik vind dat ze die hele bijtelling moeten afschaffen. Het is een deal tussen werknemer en werkgever en de politiek moet eens leren niet overal beter van te worden.
Een deel van je salaris ontvangen zonder belasting te betalen wil iedereen wel.
Ik wil ook wel een deal sluiten met mijn baas over belastingvrije betaling van mijn vakantie.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_61158949
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 22:03 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Waarom mag je het niet vergelijken met tarieven?
Stel, jij en ik hebben allebei een auto van de zaak van 20.000 euro. De WAARDE van het prive gebruik is voor ons allebei hetzelfde, immers we hebben allebei een auto van 20.000 euro.

Nu wordt dat bij jouw zwaarder belast dan bij mij, omdat mijn auto energie zuiniger is, terwijl de waarde van het prive gebruik hetzelfde is bij allebei.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 27 augustus 2008 @ 09:04:48 #13
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61159126
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 08:52 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Stel, jij en ik hebben allebei een auto van de zaak van 20.000 euro. De WAARDE van het prive gebruik is voor ons allebei hetzelfde, immers we hebben allebei een auto van 20.000 euro.

Nu wordt dat bij jouw zwaarder belast dan bij mij, omdat mijn auto energie zuiniger is, terwijl de waarde van het prive gebruik hetzelfde is bij allebei.
tering, ik ben niet dom.

Ik zie alleen niet waarom onderscheid maken naar uitstoot zo nodig discriminatie is. Ik begrijp best dat een lease-auto van je baas rijden goedkoper is indien je dezelfde wagen wilt rijden. We zitten toch ook niet te miepen dat er hele volkstammen rondreizen met een OV-kaart van de baas?
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_61159356
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 09:04 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

tering, ik ben niet dom.

Ik zie alleen niet waarom onderscheid maken naar uitstoot zo nodig discriminatie is. Ik begrijp best dat een lease-auto van je baas rijden goedkoper is indien je dezelfde wagen wilt rijden. We zitten toch ook niet te miepen dat er hele volkstammen rondreizen met een OV-kaart van de baas?
Het gaat niet om de uitstoot. Het gaat om de waarde. Dat vindt die professor discriminerend. Dus het feit dat jij 25% bijtelling hebt, en ik 14% over iets wat eenzelfde waarde heeft.

OV kaarten mag je helemaal onbelast vergoeden. Daar wordt geen onderscheid gemaakt in het type trein
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_61160002
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 21:25 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Er zitten wel meer haken en ogen aan het verhaal.

Wat ik niet kan volgen is dat het via verschillende percentages belasten van privegebruik van de auto opeens ongelijke behandeling is... We betalen immers al tijden verschillende percentages... Alleen al bij de BTW en inkomensbelasting... Waarom die situatie verschilt van deze is mij niet duidelijk. Ik ben overigens in de veronderstelling dat via de BPM al onderscheid gemaakt wordt tussen schone danwel minder schone voertuigen.
Omdat het dubbelop is. Voor het verbruik van de auto wordt namelijk al geld betaald in de vorm van aanschaf, bpm en heffingen op de benzineprijs. Dat is precies mijn grote bezwaar: leaseauto's worden dubbel belast. Alle kosten worden erover betaald zoals bij een eigen auto (verzekering, benzine, bpm, etc) en vervolgens wordt de bestuurder nog eens extra belast.

Verder ben ik het volledig met die professor eens. Of ik nu in een milieuvriendelijke auto privé rijd of in een minder milieuvriendelijke auto, het 'voordeel' dat ik geniet is precies hetzelfde. Namelijk dat ik een auto heb waarmee ik me privé kan verplaatsen. Let wel: voor de waarde van de auto betaalt de leaserijder al via de bijtelling en vaak ook nog in de vorm van een eigen bijdrage.
pi_61160252
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 09:04 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

Ik zie alleen niet waarom onderscheid maken naar uitstoot zo nodig discriminatie is.
Eigenlijk werd het heel goed uitgelegd: twee mensen hebben grosso modo hetzelfde voordeel, maar de een wordt aangeslagen voor een voordeel van 2.800 euro en de ander voor 5.000 euro.

Ongelijke behandeling van gelijke gevallen = discriminatie.
quote:
We zitten toch ook niet te miepen dat er hele volkstammen rondreizen met een OV-kaart van de baas?
Dat is een beslissing van die baas. Fiscaal gezien mag iedereen die OV-kaart vrij verstrekt worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 10:13:28 #17
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_61160325
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 09:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Omdat het dubbelop is. Voor het verbruik van de auto wordt namelijk al geld betaald in de vorm van aanschaf, bpm en heffingen op de benzineprijs. Dat is precies mijn grote bezwaar: leaseauto's worden dubbel belast. Alle kosten worden erover betaald zoals bij een eigen auto (verzekering, benzine, bpm, etc) en vervolgens wordt de bestuurder nog eens extra belast.

Verder ben ik het volledig met die professor eens. Of ik nu in een milieuvriendelijke auto privé rijd of in een minder milieuvriendelijke auto, het 'voordeel' dat ik geniet is precies hetzelfde. Namelijk dat ik een auto heb waarmee ik me privé kan verplaatsen. Let wel: voor de waarde van de auto betaalt de leaserijder al via de bijtelling en vaak ook nog in de vorm van een eigen bijdrage.
Zoals je al zegt is het een heffing die je betaald voor privé gebruik.
Niemand verplicht je om je zakelijke auto ook nog privé te gebruiken.
Als je dat niet doet, zoals ik gedaan heb dit jaar, heb je geen bijtelling omdat er geen privé voordeel is.
De lease auto heb je nu eenmaal omdat je hem zakelijk nodig hebt. (dat zou zo moeten zijn tenminste )
Voor privé gebruik moet je extra betalen.

Ik denk overigens niet dat ik dit jaar goedkoper uit ben door niet meer prive te rijden.
We zijn meer gaan rijden in de auto van mijn vrouw (Ibiza diesel) en die is kleiner dan mijn Grand Scenic.
Maar we maken gezamelijk wel veel mnder kilometers dan vorig jaar.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 27 augustus 2008 @ 10:58:41 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_61161339
Idem met diesel vs benzine. Een diesel is 3-4000 euro duurder dan een identieke benzinewagen. Over die 3-4000 euro betaal je ook bijtelling, terwijl het voordeel dat je geniet door het hebben van een diesel tov een benzinewagen nihil is.

Het wordt tijd dat het systeem eens op de schop gaat. Betalen voor privegebruik is op zich niet perse fout, maar het moet redelijk blijven. In het huidige systeem is het dat alleen als je je leasebak prive veel gebruikt.
Vampire Romance O+
pi_61161567
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 10:13 schreef DiRadical het volgende:
Zoals je al zegt is het een heffing die je betaald voor privé gebruik. Niemand verplicht je om je zakelijke auto ook nog privé te gebruiken. Als je dat niet doet, zoals ik gedaan heb dit jaar, heb je geen bijtelling omdat er geen privé voordeel is. De lease auto heb je nu eenmaal omdat je hem zakelijk nodig hebt. (dat zou zo moeten zijn tenminste ) Voor privé gebruik moet je extra betalen.

Ik denk overigens niet dat ik dit jaar goedkoper uit ben door niet meer prive te rijden.
We zijn meer gaan rijden in de auto van mijn vrouw (Ibiza diesel) en die is kleiner dan mijn Grand Scenic.
Maar we maken gezamelijk wel veel mnder kilometers dan vorig jaar.
Wanneer je de auto niet privé gebruikt, zit je nog steeds met een eigen bijdrage. En als je de auto wél privé gebruikt, wordt er totaal niet naar gekeken of je per jaar 3000 of 13000 kilometer privé rijdt. Het is precies even duur. Anders gezegd: de huidige regeling moedigt privégebruik juist aan.

Wat mij betreft zou voor iedere leaserijder in Nederland een gelijke situatie moeten gelden. Je moet dan de eigen bijdrage afschaffen. In welke auto de leaserijder rijdt, is een zaak tussen werkgever en werknemer. De bijtelling regelt de afdracht die de leaserijder doet. Milieuvoordelen kun je meenemen in de prijs van auto's (bijvoorbeeld een lagere BPM). Het is verder aan de werkgever om dat belang (voordelig autorijden, maatschappelijk verantwoord ondernemen?) mee te nemen in de afweging welke leaseauto de werknemer mag hebben.
pi_61161662
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 10:58 schreef MouseOver het volgende:
Idem met diesel vs benzine. Een diesel is 3-4000 euro duurder dan een identieke benzinewagen. Over die 3-4000 euro betaal je ook bijtelling, terwijl het voordeel dat je geniet door het hebben van een diesel tov een benzinewagen nihil is.

Het wordt tijd dat het systeem eens op de schop gaat. Betalen voor privegebruik is op zich niet perse fout, maar het moet redelijk blijven. In het huidige systeem is het dat alleen als je je leasebak prive veel gebruikt.
Uitstekend punt. Mijn collega koos heel bewust voor een diesel, ik koos heel bewust voor een auto op benzine. Scheelt mij namelijk flink in de bijtelling... Mijn werkgever is daar gelukkig mee akkoord gegaan.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:33:45 #21
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_61162025
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 10:58 schreef MouseOver het volgende:
Idem met diesel vs benzine. Een diesel is 3-4000 euro duurder dan een identieke benzinewagen. Over die 3-4000 euro betaal je ook bijtelling, terwijl het voordeel dat je geniet door het hebben van een diesel tov een benzinewagen nihil is.

Het wordt tijd dat het systeem eens op de schop gaat. Betalen voor privegebruik is op zich niet perse fout, maar het moet redelijk blijven. In het huidige systeem is het dat alleen als je je leasebak prive veel gebruikt.
Vorig jaar reed ik zeker 30.000 privé
En meer dan 40.000 zakelijk.

En als je zakelijk rijdt in een auto ouder dan 15 jaar betaal je alleen de bijteliing over de dagwaarde, niet over de nieuw waarde.
Kun je toch nog een Porsche 911 rijden zonder al te veel bijtelling
Alleen een sponsor vinden voor het onderhoud
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:36:06 #22
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_61162083
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wanneer je de auto niet privé gebruikt, zit je nog steeds met een eigen bijdrage. En als je de auto wél privé gebruikt, wordt er totaal niet naar gekeken of je per jaar 3000 of 13000 kilometer privé rijdt. Het is precies even duur. Anders gezegd: de huidige regeling moedigt privégebruik juist aan.

Wat mij betreft zou voor iedere leaserijder in Nederland een gelijke situatie moeten gelden. Je moet dan de eigen bijdrage afschaffen. In welke auto de leaserijder rijdt, is een zaak tussen werkgever en werknemer. De bijtelling regelt de afdracht die de leaserijder doet. Milieuvoordelen kun je meenemen in de prijs van auto's (bijvoorbeeld een lagere BPM). Het is verder aan de werkgever om dat belang (voordelig autorijden, maatschappelijk verantwoord ondernemen?) mee te nemen in de afweging welke leaseauto de werknemer mag hebben.
Alleen het bedrag dat ik boven de leasenorm zit.
Ik heb verder geen bijdrage aan de werkgever.
De bijdrage voor privé gebruik die wij wel hebben hoef ik niet te betalen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:43:03 #23
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_61162226
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:17 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uitstekend punt. Mijn collega koos heel bewust voor een diesel, ik koos heel bewust voor een auto op benzine. Scheelt mij namelijk flink in de bijtelling... Mijn werkgever is daar gelukkig mee akkoord gegaan.
Bij ons is LPG verplicht in dat geval
Een installatie kost 2000 euro en deze wordt geplaatst voordat het kenteken afgegeven wordt.
Deze telt dus mee in de bijtelling.
Daar gaat de helft van je voordeel.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_61162413
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 10:58 schreef MouseOver het volgende:
Idem met diesel vs benzine. Een diesel is 3-4000 euro duurder dan een identieke benzinewagen. Over die 3-4000 euro betaal je ook bijtelling, terwijl het voordeel dat je geniet door het hebben van een diesel tov een benzinewagen nihil is.
Dat is dan weer inherent aan een forfait.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 11:52:34 #25
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_61162450
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:43 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Bij ons is LPG verplicht in dat geval
Een installatie kost 2000 euro en deze wordt geplaatst voordat het kenteken afgegeven wordt.
Deze telt dus mee in de bijtelling.
Daar gaat de helft van je voordeel.
Ik heb het idee dat het bij ING carlease bij het offerte bedrag in zit.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')