Over heldere feiten gesproken. Wanneer en door wie is dit bewezen..?quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:44 schreef RickoKun het volgende:
Heldere feiten
Alsof mensen die vlees eten allemaal doodgaan op hun 50ste
Je bent gewoon een onderdeel van de betutteling van de gehele samenleving.
quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:10 schreef RickoKun het volgende:
Flikker op man, het is bewezen dat vegetariers (en dan vooral de kinderen) vaak kleiner en ieler zijn dan de mensen die wel een normaal etensstijl hebben.
Dat geldt natuurlijk andersom ook, overigens geldt dat voor alle gasten die bij je komen eten...quote:Op zondag 24 augustus 2008 15:50 schreef lennartb.nl het volgende:
Ze dwingen hun mening aan je op en je moet rekening met ze houden als ze komen eten.
Vanuit die redenering kun je precies hetzelfde zeggen over mensenleed...quote:Op woensdag 3 september 2008 00:15 schreef focal het volgende:
Waarom is het erg als dieren een kutleven hebben? Het is vervelend voor ze op het moment, maar wat maakt het after all allemaal uit. Tuurlijk, ik zou ook niet het leven willen hebben van een legbatterijkip. Lijkt me vreselijk. Maar wat maakt het uit? Als die kippen/ik dan uiteindelijk dood zijn? Ik geloof ook niet in een ziel of goddelijke macht, dus ik kan voor mezelf nog niet helemaal uitmaken waarom ik dierenleed erg vind. Aan de andere kant koop ik vaak wel scharrelvlees...
Je geeft zelf het antwoord al...quote:Op woensdag 3 september 2008 00:15 schreef focal het volgende:
Waarom is het erg als dieren een kutleven hebben? Het is vervelend voor ze op het moment, maar wat maakt het after all allemaal uit. Tuurlijk, ik zou ook niet het leven willen hebben van een legbatterijkip. Lijkt me vreselijk. Maar wat maakt het uit? Als die kippen/ik dan uiteindelijk dood zijn? Ik geloof ook niet in een ziel of goddelijke macht, dus ik kan voor mezelf nog niet helemaal uitmaken waarom ik dierenleed erg vind. Aan de andere kant koop ik vaak wel scharrelvlees...
Nee, ik stel juist de vraag waarom het erg is dat het vervelend is?quote:Op woensdag 3 september 2008 00:26 schreef FFnog het volgende:
[..]
Je geeft zelf het antwoord al...
En het is ongezond...
Omdat je het onethisch acht een beest te laten lijden. Analoog aan jouw redenering kun je je afvragen ‘waarom is het erg dat in Afrika zoveel mensen dood gaan aan AIDS/honger/oorlog’. Waarom is het erg dat er af en toe een pony aan stukken wordt gesneden door een gek, waarna die pony afgemaakt moet worden?quote:Op woensdag 3 september 2008 00:35 schreef focal het volgende:
Nee, ik stel juist de vraag waarom het erg is dat het vervelend is?
Het komt neer op de Gouden Regel: doe anderen niet aan wat je zelf ook niet zou willen, behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden enzovoorts.quote:Op woensdag 3 september 2008 00:35 schreef focal het volgende:
[..]
Nee, ik stel juist de vraag waarom het erg is dat het vervelend is?
Dus het is een emotie die je zicht op de werkelijkheid doet vertroebelen?quote:Op woensdag 3 september 2008 00:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat je het onethisch acht een beest te laten lijden. Analoog aan jouw redenering kun je je afvragen ‘waarom is het erg dat in Afrika zoveel mensen dood gaan aan AIDS/honger/oorlog’. Waarom is het erg dat er af en toe een pony aan stukken wordt gesneden door een gek, waarna die pony afgemaakt moet worden?
Het is een bepaald empathisch vermogen, dat de meeste mensen doet beseffen dat het niet tof is om pijn te lijden, en dat het dus ook voor een ander wezen niet tof is om pijn te lijden.
Nee, dat is niet een emotie. Natuurlijk is het jouw voorbeeld wel een emotie, maar ethiek zelf berust op een bepaalde universaliteit. Waarbij je geen 'toevallige' kenmerken in overweging neemt. Dat is vrij rationeel. Zo heb je een universele verklaring van de mens. Die verklaring geldt voor alle mensen, omdat we ervan uitgaan dat alle mensen dezelfde verlangens en wensen hebben.quote:Op woensdag 3 september 2008 00:51 schreef focal het volgende:
[..]
Dus het is een emotie die je zicht op de werkelijkheid doet vertroebelen?
Nee. Maar even serieus. In het echt voel ik het natuurlijk ook niet zo, als ik iemand een hond zie doodschoppen haal ik hem naar de grond. Het was alleen een gedachte.
Maar visserij heeft weer erg veel negatieve gevolgen.quote:Op woensdag 3 september 2008 12:02 schreef RickoKun het volgende:Maar vis mag ik wel eten? Die lijden toch niet zo heul erg?!
-edit-
De levende kreeft die gekookt wordt niet meegerekend dan
Er is niemand die jou verbied om iets te eten (tenminste, zolang de regering nog niet vindt dat ze het moeten verbieden) De keuze is aan jou, vind jij het verantwoord om andere levende wezens te doen lijden en op te offeren voor jouw smaakgenot, los nog even van het feit dat de hoeveelheden die wij naar binnen werken voor jezelf erg ongezond zijn...quote:Op woensdag 3 september 2008 12:02 schreef RickoKun het volgende:Maar vis mag ik wel eten? Die lijden toch niet zo heul erg?!
-edit-
De levende kreeft die gekookt wordt niet meegerekend dan
Heerlijk,wreed geslacht is het lekkerstquote:Op zondag 24 augustus 2008 16:28 schreef FFnog het volgende:
en nee, dit is niet in het één of ander Oostblokland, dit is gewoon in het westen...
Maar ach, het zijn maar dieren he...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |