abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61083349
De waakvlam van de boiler bij ons thuis doofde plotseling na een klik gehoord te hebben tijdens het gebruiken van warm water in de keuken.
Wat betekent dit en wat moet men in dit geval doen?
pi_61083466
koud douchen waarschijnlijk
My name is Juan Ernesto; Don Juan Ernesto.
pi_61083529
Gas rekening niet betaald?
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:30:20 #4
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61083546
ding weer aanmaken
pi_61083618
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:30 schreef JaZekerZ het volgende:
ding weer aanmaken
Zo makkelijk kan het toch niet zijn ?
Ik denk 112 bellen en de hoofdkraan snel afluiten voor de hele tent de lucht ingaat. vooral niet roken en of in paniek raken, zo'n gasexplosie voel je n.l. niks van
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_61083633
De gasrekening is netjes betaald. Het klopt inderdaad dat er alleen koud water uit de kraan komt.
Ik heb alleen geen idee hoe de waakvlam weer aangestoken zou moeten worden als dat is wat er moet gebeuren.
pi_61083677
Heb je een aansteker met een lange hals?
Meestal die er (een paar seconden tot een halve minuut) bijhouden en de waakvlam gaat weer aan.
Als je geluk hebt is er zelfs een knop voor om em aan te maken.
pi_61083766
We hebben geen aansteker met lange hals. (Zouden we eigenlijk wel moeten hebben, maar goed.)
Dus enkel een aansteker/vlam op de plek van de waakvlam houden is voldoende? Moet er daarvoor geen gas lopen op de plek van de waakvlam? Ik ruik namelijk geen gas bij de opening van de waakvlam. Dus ik vermoed dat deze niet loopt langs de plek van de waakvlam.
Ik heb geprobeerd een monteur te bellen van het gasketelbedrijf, maar het is zondag, dus er wordt niet opgenomen. Het ziet ernaar uit dat ik het op de 1 of andere manier zelf zou moeten zien op te lossen.
pi_61083784
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:36 schreef Boschkabouter het volgende:
Heb je een aansteker met een lange hals?
Meestal die er (een paar seconden tot een halve minuut) bijhouden en de waakvlam gaat weer aan.
Als je geluk hebt is er zelfs een knop voor om em aan te maken.
Bijna altijd wel toch, zo'n knop.

Iig maar eens bellen met het onderhoudsbedrijf dat dat ding controleerd voor je, zij kunnen vast wel vertellen of dat kan gebeuren of dat er een probleem is.

iig niet iets waar je risicos mee moet gaan nemen
pi_61083814
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:40 schreef crapcleaner het volgende:
We hebben geen aansteker met lange hals. (Zouden we eigenlijk wel moeten hebben, maar goed.)
Dus enkel een aansteker/vlam op de plek van de waakvlam houden is voldoende? Moet er daarvoor geen gas lopen op de plek van de waakvlam? Ik ruik namelijk geen gas bij de opening van de waakvlam. Dus ik vermoed dat deze niet loopt langs de plek van de waakvlam.
Ik heb geprobeerd een monteur te bellen van het gasketelbedrijf, maar het is zondag, dus er wordt niet opgenomen. Het ziet ernaar uit dat ik het op de 1 of andere manier zelf zou moeten zien op te lossen.
Heb je er geen boekje bij anders ofzo?

Mogelijk word het gas voor de waakvlam afgesloten als de vlam uit gaat (en dus temperatuur zakt) maar verder niet zo veel verstand van die dingen
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:50:48 #11
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61083994
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:33 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

Zo makkelijk kan het toch niet zijn ?
Ik denk 112 bellen en de hoofdkraan snel afluiten voor de hele tent de lucht ingaat. vooral niet roken en of in paniek raken, zo'n gasexplosie voel je n.l. niks van
Kan in principe best zo makkelijk zijn. Bovendien is het goed beveiligd hoor, je gaat echt niet zomaar de lucht in. Bovendien kun je de geur van gas heel goed herkennen.
pi_61084023
We hebben er ook geen boekje/handleiding bij. Het is nogal een oud ding(bioler/gasketel), minstens 20 jaar oud denk ik wel. Als er een handleiding bij zat dan denk ik dat de vorige bewoners van het huis die hebben gekregen destijds.
  zondag 24 augustus 2008 @ 13:53:49 #13
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61084063
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:52 schreef crapcleaner het volgende:
We hebben er ook geen boekje/handleiding bij. Het is nogal een oud ding(bioler/gasketel), minstens 20 jaar oud denk ik wel. Als er een handleiding bij zat dan denk ik dat de vorige bewoners van het huis die hebben gekregen destijds.
Maar tegenwoordig hebben we een geweldig medium onder de naam Internet en zijn veel handleidingen online te vinden. Zoek het merk en type eens op en post het hier.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_61084192
Het is een waakvlam!
Je weet niet hoelang dat ding al wakker was neem ik aan? Zo eens per jaar worden ze slaperig en waken ze een dagje niet!
pi_61084261
Ik denk dat je gas op is. Nieuwe boiler kopen met een nieuwe tank dus.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:05:34 #16
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61084339
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:01 schreef Porcupine002 het volgende:
Ik denk dat je gas op is. Nieuwe boiler kopen met een nieuwe tank dus.

pi_61084407
We hebben net het gasfornuis aangezet. Deze werkt nog gewoon. Koken kan dus wel. Het gas lijkt dus nog gewoon te werken. De waakvlam brand echter niet en er komt alleen koud water uit de kraan.
Ik heb proberen te zoeken naar een handleiding, maar informatie over deze oude boiler/gasketel lijkt schaars.
Het merk dat erop staat is: Junkers(Bosch Gruppe).
Voor de rest zie ik geen specifiek typenummer. Ik weet alleen dat het een vrij oude boiler/ketel is.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:12:14 #18
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61084516
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:08 schreef crapcleaner het volgende:
We hebben net het gasfornuis aangezet. Deze werkt nog gewoon. Koken kan dus wel. Het gas lijkt dus nog gewoon te werken.
heb je m nou nog steeds niet opnieuw aangestoken??
pi_61084616
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:12 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

heb je m nou nog steeds niet opnieuw aangestoken??
We hebben het wel geprobeerd, maar tot nu toe nog geen succes. We hebben geprobeerd warm water uit de kraan te laten lopen en vervolgens de waakvlam proberen aan te steken met een gewone aansteker. We hebben echter geen idee welke handelingen we precies moeten uitvoeren. Er zitten namelijk een aantal knoppen op, misschien dat daar iets mee gedaan moet worden.
Ik heb geen idee hoe men over het algemeen zo'n ding weer aansteekt.(Welke handelingen daarvoor nodig zijn, want misschien is het meer dan alleen een kwestie van een aansteker erbij houden.)
pi_61084648
Ok, wat voor knop zit er op de voorkant?

Die van ons kon je indrukken, dan naar links draaien, lucifer op de paats van de waakvlam en de knop een minuut vasthouden.
De meeste oude boilers kan je op een soortgelijke manier aansteken.
pi_61084678
Je moet bij de meeste van die apparaten bv een knop inhouden dan op een tweede knop drukken enz. met een aanstekertje lopen klooien gaat niet werken. En zo'n ding heet een geiser.
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_61084679
ff naar tankstation voor bbq-lucifers.
pi_61084699
God jezus hoe moeilijk is het. Zoals Freecell hierboven zegt.

Als je geen lange lucifers hebt of een aansteker kan je het proberen met een opgerold stuk papier of ongekookte spaghetti.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:19:43 #24
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61084717
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:16 schreef crapcleaner het volgende:

[..]

We hebben het wel geprobeerd, maar tot nu toe nog geen succes. We hebben geprobeerd warm water uit de kraan te laten lopen en vervolgens de waakvlam proberen aan te steken met een gewone aansteker. We hebben echter geen idee welke handelingen we precies moeten uitvoeren. Er zitten namelijk een aantal knoppen op, misschien dat daar iets mee gedaan moet worden.
Ik heb geen idee hoe men over het algemeen zo'n ding weer aansteekt.(Welke handelingen daarvoor nodig zijn, want misschien is het meer dan alleen een kwestie van een aansteker erbij houden.)
Meestal zit er een speciale aansteekknop op. Druk en trek eens wat van die knoppen en let dan op gesis en stank van gas. Als 'ie dat gaat doen heb je de goeie te pakken. Meestal springt de knop op uit als je m loslaat.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:22:12 #25
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61084783
Trouwens, je geiser of boiler aansteken terwijl je warm water probeert te tappen werkt meestal niet.
pi_61084791
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:16 schreef freecell het volgende:
Ok, wat voor knop zit er op de voorkant?

Die van ons kon je indrukken, dan naar links draaien, lucifer op de paats van de waakvlam en de knop een minuut vasthouden.
De meeste oude boilers kan je op een soortgelijke manier aansteken.
Er zit inderdaad een knop op welke je in kan drukken. Ik heb deze geprobeerd in te drukken en vervolgens geprobeerd deze naar links te draaien, echter het draaien lukte niet. Ik ben er niet zeker van of de knop wel gedraaid kan worden. Maar een drukknop zit er dus zowiezo op, alleen gebeurt er niets wanneer men erop drukt.

[ Bericht 1% gewijzigd door crapcleaner op 24-08-2008 16:28:41 ]
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:23:49 #27
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_61084816
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:58 schreef freecell het volgende:
Het is een waakvlam!
Je weet niet hoelang dat ding al wakker was neem ik aan? Zo eens per jaar worden ze slaperig en waken ze een dagje niet!
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_61084858
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:16 schreef crapcleaner het volgende:

[..]

Maak anders eens een foto van de knoppen op je ketel!

Waarschijnlijk zit er ergens een draaiknop met het symbool van een vonkje. Die moet je op die stand zetten en dan een minuut ongeveer zo houden (of ingedrukt houden), zodat er weer gas door de ketel gaat stromen.
ook zal er ergens een knop zitten die een "kloink" geluid maakt als je er op drukt. Dit is de ontsteker. Die druk je ondertussen af-en-toe in om te proberen of de waakvlam al weer aangaat.

Als de waakvlam eenmaal brand, houd je die andere knop nog even ingedrukt, zodat de thermische beveiliging warm kan worden. Anders wordt het gas gelijk weer uitgeschakeld omdat die nog koud is en denkt dat de waakvlam is uitgewaaid.
pi_61084911
Volgens mij is het sneller als iemand er even naar toe fietst
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:29:38 #30
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61084935
Als de druk te laag is, gaat de waakvlam dan ook niet uit?
pi_61084945
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:29 schreef Nembrionic het volgende:
Als de druk te laag is, gaat de waakvlam dan ook niet uit?
Het gasfornhuis doet het nog.
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:32:31 #32
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61084989
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:30 schreef frenchfries het volgende:

[..]

Het gasfornhuis doet het nog.
Message: je gasfornuis heeft 0,0 x 0,0 te maken met je boiler.
Ik bedoelde de waterdruk in je boiler
pi_61085436
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:32 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

TS bedoelt geiser.
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:01:24 #34
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_61085541
Boiler of geiser inderdaad?
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:01:43 #35
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61085549
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:56 schreef DaFan het volgende:

[..]

TS bedoelt geiser.
Gut ja, maar het is voor TS al verwarrend genoeg.
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:03:47 #36
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61085589
Hier zijn trouwens de handleiding te vinden:

klik
pi_61085611
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:32 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dan dat ook maar even checken!
pi_61085956
Nu stroomt er dus allemaal reukloos gas je woning in, ik zal maar snel deuren en ramen opzetten en voor niks electrisch gebruiken!
pi_61086353
TS maak eens een foto van je boiler/geiser dan kunnen we je beter helpen
pi_61086397
Waarschijnlijk heeft TS een geiser met afvoer alleen niet een goeie afvoer waardoor de wind naar binnen slaat en de beveiliging van de geiser in werking treed
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:47:22 #41
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61086627
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:37 schreef admiraal_anaal het volgende:
Waarschijnlijk heeft TS een geiser met afvoer alleen niet een goeie afvoer waardoor de wind naar binnen slaat en de beveiliging van de geiser in werking treed
Waarschijnlijk is TS inmiddels ontploft
pi_61086719
Wat zitten mensen hier nou te kutten met een aansteker en lucifers
Even kijken hoe de knoppen werken, klikken, draaien, vasthouden en weer aan
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:53:20 #43
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_61086806
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:50 schreef Piles het volgende:
Wat zitten mensen hier nou te kutten met een aansteker en lucifers
Even kijken hoe de knoppen werken, klikken, draaien, vasthouden en weer aan
niet iedere geiser/boiler/CVketel heeft een automatisch vuurtje/vonkje in de knoppen zitten. Er zijn er bij die moet je daadwerkelijk met een extern vlammetje aansteken
pi_61087039
Ok we zijn een stap verder. We hebben de storingsdienst gebeld van het geiserbedrijf. Een monteur heeft ons vervolgens teruggebeld en instructies gegeven om de waakvlam weer aan te steken. Het blijkt dat er op de geiser een schuifregelaar zit met verschillende standen. Deze moest versteld worden en vervolgens moest een knop ingedrukt worden welke het gas liet lopen, waarna de waakvlam weer aangestoken kon worden.
De waakvlam weigerde echter te blijven branden en viel telkens weg.
De monteur komt nu over enkele uren langs om de geiser eventueel te repareren mocht er iets mis mee zijn.

Kudos overigens dat ze op Zondagavond service verlenen.
pi_61087066
Gas langer laten lopen, dus de knop langer ingedrukt houden zodat de vlam langer brand
Kan soms ff duren

[ Bericht 4% gewijzigd door Piles op 24-08-2008 16:13:55 ]
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:12:28 #46
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_61087266
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:01 schreef crapcleaner het volgende:
Ok we zijn een stap verder. We hebben de storingsdienst gebeld van het geiserbedrijf. Een monteur heeft ons vervolgens teruggebeld en instructies gegeven om de waakvlam weer aan te steken. Het blijkt dat er op de geiser een schuifregelaar zit met verschillende standen. Deze moest versteld worden en vervolgens moest een knop ingedrukt worden welke het gas liet lopen, waarna de waakvlam weer aangestoken kon worden.
De monteur komt nu over enkele uren langs om de geiser eventueel te repareren mocht er iets mis mee zijn.

Dat gaat je wel meer dan kudos kosten
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_61087494
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:03 schreef Piles het volgende:
Gas langer laten lopen, dus de knop langer ingedrukt houden zodat de vlam langer brand
Kan soms ff duren
Dat dus. Door de warmte van je waakvlam warmt er ergens een element (thermokoppel) op wat de gastoevoer open houdt. Als je waakvlam uitgaat, sluit je gastoevoer dus (omdat je thermokoppel afkoelt).
Als je vlam weer brandt door middel van die knop moet je thermokoppel nog wel opwarmen om je gastoevoer open te houden. Als je die knop een minuut ingedrukt houdt om het spul op te laten warmen en hij gaat weer uit is er wel wat aan de hand.
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:26:52 #48
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_61087573
Kan best zijn dat er iets stuk is gegaan. Zeker na 20 jaar. Misschien is het die thermische beveiliging wel die stuk is.
Heb je nog vragen? Zo ja, vergeet ze snel!
pi_61087780
FOTO?
  zondag 24 augustus 2008 @ 16:49:08 #50
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_61088036
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 16:26 schreef gebrokenglas het volgende:
Kan best zijn dat er iets stuk is gegaan. Zeker na 20 jaar. Misschien is het die thermische beveiliging wel die stuk is.
Het is tijdens het gebruik uitgegaan dus best mogelijk.
pi_61094389
quote:

Wacht maar tot je de rekening krijgt, 200% ook over de reisuren.
Dan is het opeens weer een kutbedrijf.

Maar ik dacht even dat ik in comedy capers was beland toen ik dit topic doorlas.
Maar dat hij niet aanblijft kan duiden op een defect thermokoppel.

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 24-08-2008 21:45:54 ]
pi_61095917
quote:

Je moet die knop ruim een minuut indrukken he. Dan pas is het bimetaal heet genoeg, waardoor het gas vanzelf door blijft lopen (het omdraaien van die knop en het vasthouden van die knop omzeilt alleen de beveiliging).
pi_61100807
Ik mag hopen dat een geiser monteur die uitleg geef aan iemand, die nog nooit een geiser heeft aangestoken, dat detail meegeeft..
pi_61109273
De monteur is langsgeweest. Het bleek dat er inderdaad een onderdeel vervangen moest worden in de geiser.
Alles werkt nu goed. We hebben nu ook warmer water dan voorheen.
pi_61109804
Je boiler gaat ontploffen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')