abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61119439
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 18:37 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Het soort van die 2e pic ben ik hier in Fryslân nog geen 1 keer tegengekomen.
Ze waren er toch echt:
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-10339

Zeker weten?
quote:
Die ene op de stalling in Bolsward moet incidenteel zijn geweest, wellicht hadden ze er daar op dat moment even te weinig en hebben ze die laten overkomen.
Voor de duidelijkheid, dat was er dus zo een als op Alex z'n foto. Het standaard model.
Van die 2100s stonden er in nov 2006 wel 19. Die bleken in December- toen CXX werkelijk ging rijden-
ineens naar elders verhuisd te zijn want toen reden er in de omgeving allemaal Hermes Alliances B95
rond. Ik kwam ze daarna een heel enkele keer nog wel eens tegen op 98/99.
quote:
In Alkmaar zie ik er wel altijd veel van op het station, trouwens
Yup. Hoewel er ook steeds vaker B95s uit 2400 en 2600 en 2800 serie verschijnen.
Er zijn er ook 2 O408 Manheimers, helemaal wit.

Ben zelfs al eens in een B89 of B91 vervoerd naar Beverwijk, niet geheel duidelijk welke:
Busje had buiten een ander wagen nummer dan binnen.
Het was er nog een met blauw interieur, zoals de Interliner ook had (als iemand dat nog wat zegt).
Beef R. Wijker
pi_61119809
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 00:03 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, die MAN's hebben aan de zij- en achterkant wel een oostblok uiterlijk, dus daar mogen ze nog wel wat aan doen. Verder zijn het idd fijne busjes.
Het scheelt al een heel stuk als ze de bovenkant van het achterraam niet meespuiten.
Dan lijken ze ineens heel erg op een MB Citaro.


van site: http://www.bus-photo.net/showphoto.php?3001


Is toch niks mis mee?

Het probleem is gewoon dat Cxx er weer zo nodig een licht groen dak op moeten hebben.
http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=search&search=lions%20city

De IJmond Regioliners hebben al een grote pet op dus daar is de zijkant niet meegespoten
http://www.busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=search&search=Regioliner

(Ok, busfoto man, verklaar jij nu maar 'ns even waarom die thumbnails van die laatste link
niet werken als je eerst die van die 1e hebt aangeklikt.).
quote:
En die amba's van xx uit de 81xx en 82xx serie zijn niet te vergelijken met de exemplaren die nu van de band rollen. Die van nu zijn een stuk beter, al zal ik nooit Amba fan worden.


[ Bericht 7% gewijzigd door BeefRWijker op 25-08-2008 23:10:25 ]
Beef R. Wijker
pi_61120471
de dag begon ook te goed :/

terugreis:
.1 bus te laat!
.2 8 meter barrel welke overvol zat ( de volgende bus was ook al een 8 meter barrel welke afgeladen was ;o )
.3 30 min EXTRA er in moeten staan te gaarkoken door die kut kenker rotonde!
pi_61122439


quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 15:46 schreef zwahiel het volgende:

Die foto's van die twee geledes zijn overtuigend nep!
Nou, vertel 'ns. Overtuig me eens.
quote:
Die eerste klopt wel, maar tweede dus niet.
Die tweede 'klopt' anders prima. Hebben ze onder andere in Zweden. Bijna als 2 druppels water.
quote:
Hoe je dat kunt zien? Een hogevloers Alliance is alleen in prototype gebouwd zoals al opgemerkt was
Dat is dus niet opgemerkt. De lagevloer alliance is in prototype gebouwd en ondergebracht bij Hartmann.
En ik denk dat elk type wel eerst als prototype gebouwd is. Bij deze heeft 't alleen wat lang geduurd voordat ze 'm werkelijk in serie gingen bouwen.
quote:
en die is nooit in HTM kleuren uitgekomen,
Wordt ook helemaal niet beweerd. Het gaat over de (lage vloer) Alliance B93. Niet de B89.
quote:
maar dus alleen voor Hermes (dacht dat hij niet eens in productie genomen was ivm de hoge kosten, wist dat er
een prototype was.
Je haalt geloof ik maar 4 dingen doorelkaar.

De 2e foto is een B93 geleed, net als de eerste. Dat is een lagevloer geleede bus. (B93 is er ook in 12m).
Hij is net als alle lagevloer bussen herkenbaar aan de kop met een lage bumber, zonder 'mist lampen'.
Alle hogevloer bussen hebben de hoge bumper met extra schijnwerpers, soms zijn die leeg.
Verder heeft de lage vloer bus een staande motor rechts achter waar de hogevloer bus een liggende
heeft met radiator links achter/onder. De hogevloer bus heeft 3 deuren, de lagevloer 4 deuren.

Alles wijst er op dat de 2e foto een normale B93 is die ergens tussen het prototype van Hartmann en de bussen die in Zweden zijn geleverd in hangt. Latere B93s zijn kennelijk gewijzigd m.b.t. de ventilatie openingen en de hoogte van de deuren. Het zou ook nog zo eens kunnen dat die hogere deuren op special request waren.
Als je alle types bekijkt en je hebt net voor jezelf uitgemaakt waaraan de types te herkennen zijn dan komt er net weer eentje voorbij die dat logenstraft. Blijkbaar kon je bij Den Oudsten allerlei wijzigingen laten aanbrengen van kaal tot luxe, vele opties, u vraag,t wij draaien. Die 'hondekop' is bvb ook een optie.
Connexxion en HTM hebben voornamelijk die hondekop op hun Alliances maar Hermes had/heeft enkel die met de klassieke kop.
quote:
DO wou de ervaring die het met de Volvo geledes opgedaan had toepassen om te kijken in hoeverre het concept doorgetrokken kon worden naar een Alliance).
Dat doen de chassis bouwers wel voor je.
quote:
Daarbij en dat is misschien het meest opvallende, kijk eens goed naar de nummers van de bussen? Twee bussen met hetzelfde nummer
Mja, vandaar misschien mijn opmerking "confused"?
quote:
Denk 't niet, beide bussen zijn dan 901. Lijkt me niet zo hé
En waarom niet. HTM had vele jaren eerder ook al een bus met wagennummer 901.
Het zal overduidelijk zijn dat beide wagens niet in de zelfde tijd hebben gereden maar niets
staat in de weg dat de 1e 901 de 2e heeft opgevolgd op de wijze die ik eerder geopperd heb.
quote:
Heb me echt altijd afgevraagd waarom DO nooit een opvolger van de Volvo's gemaakt heeft / uitgebracht heeft.
Gij bedoelt de B88 geleed?
quote:
> Volgens mij reed je dan in Utrecht niet in Van Hools, maar gewoon in gelede Alliances.

Zou dat heerlijk gevonden hebben, want buiten de Integro's ken ik geen comfortabelere bussen dan een hoge Alliance.

@ die foto's met een lage Alliance, die bedoelde ik dus niet, bedoelde een hoge versie.
Was dus goed mogelijk, zie die B89 geleed. Er stond hen niks in de weg om die verder door te bouwen.
Die was op een bestaand DAF chassis, net als de 15 meter Interliners, die bleven ook als B89 (Daf of
Volvo) gebouwd worden in tijden dat de B90 en 91 (eigen chassis) al uit waren.
quote:
[.]


[ Bericht 2% gewijzigd door BeefRWijker op 25-08-2008 23:38:06 ]
Beef R. Wijker
  maandag 25 augustus 2008 @ 22:25:05 #30
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61124417
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 20:14 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Het scheelt al een heel stuk als ze de bovenkant van het achterraam niet meespuiten.
Dan lijken ze ineens heel erg op een MB Citaro.

[ afbeelding ]
van site: http://www.bus-photo.net/showphoto.php?3001
[..]
Nog een drieasser!

In de provincie Skåne (Zweden) zie je deze bussen heel vaak op de streekdienst. Swebus heeft deze 15 meter lange NÜ313's, Arriva zet heeft Scania drieassers.
  maandag 25 augustus 2008 @ 22:26:39 #31
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61124454
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 16:45 schreef NoBody122 het volgende:

[..]



Amba's zijn tof
Ja de nieuwe Amba's.

Dit was een 1700, stamt nog uit de eerste lichting.
pi_61125728
Vandaag een stdsbus uit Bonn op de pier van Holwerd, schoolkinderen afleveren die naar Ameland gingen



Merk en type: MAN 362
Eigenaar: Stadtwerke Bonn (SWB)
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Holwerd
Datum: 25 augustus 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: busnummer 9231

Samen met vier Neoplans van Menchen...
  Spellchecker dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:47:59 #33
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61128524
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 20:02 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ze waren er toch echt:
http://www.busfoto.nl/foto/displayimage.php?pos=-10339

Zeker weten?
Ik zeg dan ook niet dat ze er niet zijn cq waren hé, wel ff opletten

Aangezien ik me hier pas echt sinds oktober 2007 voor interesseer, is het mij niet volledig bekend wat voor materieel er voorheen allemaal reed
quote:
[..]

Voor de duidelijkheid, dat was er dus zo een als op Alex z'n foto. Het standaard model.
Van die 2100s stonden er in nov 2006 wel 19. Die bleken in December- toen CXX werkelijk ging rijden-
ineens naar elders verhuisd te zijn want toen reden er in de omgeving allemaal Hermes Alliances B95
rond. Ik kwam ze daarna een heel enkele keer nog wel eens tegen op 98/99.
Maar sinds in ieder geval oktober 2007 zie je ze dus, tenzij -zoals ik eerder postte- incidenteel, niet hier in Fryslân
quote:
[..]

Yup. Hoewel er ook steeds vaker B95s uit 2400 en 2600 en 2800 serie verschijnen.
Er zijn er ook 2 O408 Manheimers, helemaal wit.

Ben zelfs al eens in een B89 of B91 vervoerd naar Beverwijk, niet geheel duidelijk welke:
Busje had buiten een ander wagen nummer dan binnen.
Het was er nog een met blauw interieur, zoals de Interliner ook had (als iemand dat nog wat zegt).
Dat klopt idd; die Manheimers zag ik gisteren (zondag) nog staan op de stalling van Alkmaar

Dat type bus gaan wel al een tijdje mee in het Nederlandse straatbeeld, ik herinner me van de NoordNed/Veonn tijd nog de lichtblauwe MB's
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 22:26 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ja de nieuwe Amba's.

Dit was een 1700, stamt nog uit de eerste lichting.
Ook de 17xx zijn tof, echter wel minder tof want rijden over klinkerweggetjes (zoals tussen Beetgumermolen en Beetgum, lijn 71) geeft aardig wat gerammel en ander onprettig geluid

De retarder van de Amba's = geniaal

[ Bericht 26% gewijzigd door NoBody122 op 26-08-2008 00:58:29 ]
Tevens -purist.
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:53:39 #34
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61128614
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:47 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Ook de 17xx zijn tof, echter wel minder tof want rijden over klinkerweggetjes (zoals tussen Beetgumermolen en Beetgum, lijn 71) geeft aardig wat gerammel en ander onprettig geluid

De retarder van de Amba's = geniaal
Sommige Citaro's kunnen dat ook, niet meer speciaal.

Althans de GVB-Citaro's (de serie 004-006).
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:56:11 #35
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61128642
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 23:03 schreef Alexxxxx het volgende:
Vandaag een stdsbus uit Bonn op de pier van Holwerd, schoolkinderen afleveren die naar Ameland gingen

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Merk en type: MAN 362
Eigenaar: Stadtwerke Bonn (SWB)
Land van herkomst: Duitsland
Locatie: Holwerd
Datum: 25 augustus 2008
Fotograaf/Bron: Alex Miedema
Bijzonderheden: busnummer 9231

Samen met vier Neoplans van Menchen...
Overigens is er een innovatief systeem bij sommige Duitse vervoerders. Daar hebben bussen (soms trams) viercijferige codes waarbij de eerste twee cijfers voor het jaar van de indienststelling staat.

De 9231 is zodoende 16 jaar oud.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ofyles2 op 26-08-2008 22:42:02 (Grammaticafout!) ]
pi_61128689
Ik vind touringcars wel mooi
De Graafschap | Schalke 04 | Juventus
  Spellchecker dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:00:44 #37
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61128730
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:53 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Sommige Citaro's kunnen dat ook, niet meer speciaal.

Althans de GVB-Citaro's (de serie 004-006).
En daar hebben we in Fryslân niks aan dus; kortom voor ons is dat nog steeds speciaal

De gelede Citaro's van Maxx Leeuwarden doen dat niet, trouwens.
Tevens -purist.
pi_61128743
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:47 schreef NoBody122 het volgende:
Ook de 17xx zijn tof, echter wel minder tof want rijden over klinkerweggetjes (zoals tussen Beetgumermolen en Beetgum, lijn 71) geeft aardig wat gerammel en ander onprettig geluid
Daar is nu kermis, dus je mag omrijden maargoed, ik ben vele honderden keren over ie weg gereden, en de belabberdste snelheid om er overheenis 80.. Met 60 km/h heb je een stuk minder rammels, maar de ideale snelheid voor dat stuk weg is 100 km/h... Zweef je mooi ovr allegaten heen Met de Rover dan.. Met de Citroën nooit last gehad van hobbels

En dat nummeringssysteem wist ik niet, leuk
  Spellchecker dinsdag 26 augustus 2008 @ 01:03:57 #39
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61128777
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:01 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Daar is nu kermis, dus je mag omrijden maargoed, ik ben vele honderden keren over ie weg gereden, en de belabberdste snelheid om er overheenis 80.. Met 60 km/h heb je een stuk minder rammels, maar de ideale snelheid voor dat stuk weg is 100 km/h... Zweef je mooi ovr allegaten heen Met de Rover dan.. Met de Citroën nooit last gehad van hobbels

En dat nummeringssysteem wist ik niet, leuk
Als het goed is, is die kermis inmiddels pleite. Gisteren (zondag) idd nog wel door het durp omgereden, lekker langs die krappe kringel in 't weggetje en over dat smalle bruggetje
Tevens -purist.
pi_61129151
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:53 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Sommige Citaro's kunnen dat ook, niet meer speciaal.

Althans de GVB-Citaro's (de serie 004-006).
Je bedoeld retarder?
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 20:48:49 #41
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_61149114
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 01:00 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

En daar hebben we in Fryslân niks aan dus; kortom voor ons is dat nog steeds speciaal

De gelede Citaro's van Maxx Leeuwarden doen dat niet, trouwens.
Zoals Willy84 het zei, heeft het te maken met de retarder.

De Citaro's die ik opnoemde en de Amba's hebben een Voith-versnellingsbak, de gelede Citaro's een ZF-versnellingsbak (+retarder).
pi_61149992
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:47 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Ik zeg dan ook niet dat ze er niet zijn cq waren hé, wel ff opletten

Aangezien ik me hier pas echt sinds oktober 2007 voor interesseer, is het mij niet volledig bekend wat voor materieel er voorheen allemaal reed
[..]

Maar sinds in ieder geval oktober 2007 zie je ze dus, tenzij -zoals ik eerder postte- incidenteel, niet hier in Fryslân
[..]

Dat klopt idd; die Manheimers zag ik gisteren (zondag) nog staan op de stalling van Alkmaar

Dat type bus gaan wel al een tijdje mee in het Nederlandse straatbeeld, ik herinner me van de NoordNed/Veonn tijd nog de lichtblauwe MB's
[..]

Ook de 17xx zijn tof, echter wel minder tof want rijden over klinkerweggetjes (zoals tussen Beetgumermolen en Beetgum, lijn 71) geeft aardig wat gerammel en ander onprettig geluid

De retarder van de Amba's = geniaal
een 1700tje is imo stiller op klinkers / matig wegdek dan een 8200?
  Spellchecker dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:35:43 #43
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61152858
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 21:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

een 1700tje is imo stiller op klinkers / matig wegdek dan een 8200?
Die 17xx die ik zondag had niet in ieder geval

En @Ofyles2; het mooie aan die retarders vind ik het opvallende, luide, fluitende geluid. Dat geluid ken ik alleen van Amba's, so far
Tevens -purist.
pi_61156315
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 22:35 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Die 17xx die ik zondag had niet in ieder geval

En @Ofyles2; het mooie aan die retarders vind ik het opvallende, luide, fluitende geluid. Dat geluid ken ik alleen van Amba's, so far
Ik had anders 't idee dat ze dat geluid constant maken.
Dat 't ook de bron was van de staande (geluids)golven, voorin de bus.
Doe je hoofd een stukje opzij en het lawaai gaat van oorverdovend naar normaal en andersom.
Uitermate hinderlijk. Schijnt te verschillen per bus, of misschien ook door het aantal mensen dat
er in zit, of waar ze precies zitten. Ze zijn ook zo hard afgewerkt, overal glad en weinig demping.

[ Bericht 0% gewijzigd door BeefRWijker op 27-08-2008 01:07:33 ]
Beef R. Wijker
pi_61156757
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2008 00:47 schreef NoBody122 het volgende:

[2100 wagens]

Ik zeg dan ook niet dat ze er niet zijn cq waren hé, wel ff opletten
OK man. Wist niet dat je kwaad werd
Ik dacht dat ik misschien je geheugen even moest opfrissen.
Bussen zien er soms ook zo heel anders uit he, in andere kleuren.

Op het eind van de concessie kwam Arriva/Noordned eens met een
15 meter donkerblauwe Q-liner bus voorrijden, op 350.
Ik kreeg binnen pas door dat het een van die oude Berkhof Interliners was.
quote:
[..]

Maar sinds in ieder geval oktober 2007 zie je ze dus, tenzij -zoals ik eerder postte- incidenteel, niet hier in Fryslân
Lijkt er inderdaad op dat ze na de komst van de Fryskers gelijk zijn weggehaald.
Alle fotos die ik kan vinden zijn van voor die tijd.

Btw, was er toevallig nog iets bizonders met oktober 2007 aan de hand?
quote:
[.witte O408.]

Dat klopt idd; die Manheimers zag ik gisteren (zondag) nog staan op de stalling van Alkmaar

Dat type bus gaan wel al een tijdje mee in het Nederlandse straatbeeld, ik herinner me van de NoordNed/Veonn tijd nog de lichtblauwe MB's
ZWN had ze ook, zo is Connexxion er waarschijnlijk aangekomen.
O408 is waarschijnlijk uit dezelfde tijd als de Alliance, om en nabij 1990.
quote:
[...]


[ Bericht 3% gewijzigd door BeefRWijker op 27-08-2008 01:16:10 ]
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 augustus 2008 @ 01:03:09 #46
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_61156817
ZWN zat in VSN1 en VSN1 is xx geworden

Dus dan is het logisch dat xx O408 had/heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 augustus 2008 @ 12:18:41 #47
137676 TommyGun
Stik er maar in!
  Spellchecker woensdag 27 augustus 2008 @ 22:24:07 #48
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_61178333
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 00:58 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

OK man. Wist niet dat je kwaad werd
Ik ook niet
quote:
Ik dacht dat ik misschien je geheugen even moest opfrissen.
Bussen zien er soms ook zo heel anders uit he, in andere kleuren.

Op het eind van de concessie kwam Arriva/Noordned eens met een
15 meter donkerblauwe Q-liner bus voorrijden, op 350.
Ik kreeg binnen pas door dat het een van die oude Berkhof Interliners was.
[..]

Lijkt er inderdaad op dat ze na de komst van de Fryskers gelijk zijn weggehaald.
Alle fotos die ik kan vinden zijn van voor die tijd.

Btw, was er toevallig nog iets bizonders met oktober 2007 aan de hand?
Ja, voor mij wel; toen ben ik begonnen als part-time buschauffeur, met als bijwerking dat het reilen en zeilen van het busmaterieel me enigszins is gaan interesseren
quote:
[..]

ZWN had ze ook, zo is Connexxion er waarschijnlijk aangekomen.
O408 is waarschijnlijk uit dezelfde tijd als de Alliance, om en nabij 1990.
[..]
I guess
Tevens -purist.
pi_61181673
Amba kapot vandaag in Leeuwarden 17xx
pi_61183342
Op mijn site een kleine reportage met een aantal gloednieuwe aardgasbussen voor Groningen:
http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=779
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')