Alvorens ik deze post typ heel even een (laffe) disclaimer: Ik heb niets tegen metalmensen in het algemeen en ben zelf ook te porren voor een stevige pot metal. Dat was het.
Waar ik me de laatste tijd aan erger hierzo op FOK! is het metalvolk. De puberale discussies over muzieksmaak en de levensstijl die erbij zou moeten horen (

) is al tot op het bot uitgemolken, maar als er één ding is dat me tegen de borst stoot, zijn het de metalmannen die graag aan de hele wereld laten zien dat ze van metal houden. Er zijn er hier op FOK! een aantal verschillende, kijken jullie even mee?
1: De stille, ontwikkelde metalman.
De stille, ontwikkelde metalman geniet van groepen als Dream Theater, The Mars Volta en/of Sonata Arctica. Hij laat graag horen dat 'zijn' muzieksmaak geweldig is want 'het is allemaal conservatoriumniveau' en het is allemaal heel 'technisch'. Vaak niet veel ouder dan 16-18, meest gehoorde argument van dit type metalfan is 'het zijn tenminste echte instrumenten'. Wordt gekenmerkt door een stoppelbaard, vaak een bril en een vaal, (ooit) zwart bandshirt.
De stille, ontwikkelde metalman zal echter meestal een outcast zijn, die wordt genegeerd door zijn omgeving en hierdoor de behoefte voelt zich een identiteit aan te meten, zodat zijn omgeving hem wel op moet merken. Wat is er dan makkelijker dan een bandshirt aantrekken en erbij horen?
2: De vrijgevochten, gekke bierliefhebber
De vrijgevochten, gekke bierliefhebber is een groot festivalganger en laat dit ook graag horen aan zijn medeFOK!kers. Muzieksmaak is vrij uiteenlopend maar enkele vrij algemene favorieten zijn Metallica, Slayer en Pantera. Verder houdt hij uit principe van 'heilige' bands zoals

AC/DC en Black Sabbath

De vrijgevochten, gekke bierliefhebber vindt het fijn als heel FOK! weet naar welke concerten hij is gegaan en beeldt zich dan ook in dat iedereen hem als een lekker gekke en toffe gast ziet.
Echter niets is minder waar, de vrijgevochten, gekke bierliefhebber zal al gauw aan de kant geschoven worden door zijn omgeving en eindigt in 99% van de gevallen met een spijkerjack aan boven een glas whiskey als 55-jarige vrijgezel.
3: De duistere, obscene metalfan
De duistere, obscene metalfan is het ergste type van metalfans. Dit type heeft namelijk het diepgewortelde geloof dat metal en de subcultuur er omheen iets is waarvoor mensen bang zijn. Vaak zul je dit soort mensen in muziektopics (neger draait hiphop in openbaar vervoer of iets dergelijks) zich van antwoorden zien bedienen als 'als ik er was had ik hem wel even op wat morbid angel/immortal/empyrium getrakteerd, muahahaha' waarna hij in de heilige veronderstelling achterblijft dat mensen onder de indruk zijn van zijn muzieksmaak, die zich vooral van onuitspreekbare bandnamen bedient.
Wederom is dit niet de werkelijkheid aangezien deze duistere en obscene metalfan zo hard probeert een imago op te werpen van satanische evilheid, dat hij al gauw een soort persifilage van zichzelf wordt.
3 Hele verschillende types zou je denken, maar ze bezitten ook enkele overeenkomsten. Zo zullen ze elke post over muziek naar hun geliefde metal, of nog beter, naar zichzelf en hun voorkeuren proberen te sleuren. Dit verzekert ze ervan dat ze hun kennis kunnen laten gelden en hopelijk aan de wereld kunnen laten zien hoe gezellig ze het wel niet hadden op hun vorige Atreyu concert, waarmee ze voor zichzelf weer het bewijs leveren een leuk leven te hebben.
Klacht: (de meeste) metalfans op FOK!

Samenvatting: VETTE RIFFS