Het is godsamme godgeklaagd. Verdienen de geldwolven niet meer genoeg aan het chronisch ziek houden van de mens ?! Moeten onze huisdieren het nu ook al ontgelden aan de WAANZIN van BigPharma.quote:Is de hond ongelukkig? Geef hem dan Prozac (p11)
De farmaceutische industrie heeft een nieuwe, veelbelovende groeimarkt ontdekt: het onaangepaste huisdier.
Marcel Hulspas AMSTERDAM ...
Psychofarmaca voor de hond die te veel blaft en voor de kat die te veel krabt. De farmaceutische industrie ziet er brood in. Véél brood. De komende jaren zullen verschillende nieuwe psychofarmaca voor huisdieren worden gelanceerd, en er zal ook voor het eerst gericht reclame voor worden gemaakt.
Honden zijn schattig en zo heerlijk aanhankelijk – totdat ze gaan grommen als er vreemden binnenkomen, het meubilair aanvreten of keihard janken wanneer ze alleen worden gelaten. Tot voor kort was er voor dergelijke gedragsproblemen slechts één passend antwoord: training.
Maar de huidige hondenbezitter heeft steeds vaker geen tijd voor (of zin in) de trainingen en vraagt in toenemende mate om pillen. Die trend tekende zich de afgelopen jaren al af in de VS. De uitgaven voor huisdieren stijgen daar al jaren sterk: de afgelopen vijf jaar van nog geen 40 naar ruim 50 miljard dollar. Een groot deel daarvan gaat op aan medicijnen, en binnen dat segment zijn de psychofarmaca de grootste groeiers.
Middel tegen verlatingsangst Novartis beet enige jaren geleden het spits af. Het bedrijf introduceerde een middel tegen verlatingsangst: Clomicalm. De werkzame stof maakt het beestje rustig en werkt angst onderdrukkend – het is dezelfde stof als in het humane antidepressivum Anafranil. Maar Novartis zal binnenkort zware concurrentie krijgen van de farmagigant Eli Lily.
Die startte begin vorig jaar met een speciale divisie voor huisdieren, en bracht in datzelfde jaar Reconcile op de Amerikaanse markt, ook een middel tegen verlatingsangst. Het zal nog enige tijd duren voordat Reconcile in Europa wordt toegelaten, maar Eli Lily wil de komende jaren nog andere psychofarmaca voor dieren introduceren, die ongetwijfeld net als Reconcile gebaseerd zullen zijn op geneesmiddelen ontwikkeld voor humaan gebruik.
De werkzame stof in Reconcile is namelijk niets anders dan fluoxetine, beter bekend onder de merknaam Prozac. Eigenlijk gaat het hier om een inhaalslag: veel dierenartsen schrijven al vele jaren recepten uit voor Prozac, zonder dat deze toepassing in de bijsluiter was opgenomen (‘off label’ voorschrijven, heet dat). Het enige verschil tussen Prozac en Reconcile is dat de laatstgenoemde pillen kauwbaar zijn en naar vlees smaken – twee voordelen waar de menselijke consument van fluoxetine blijkbaar geen recht op heeft.
Tot slot is er die andere farmareus, Pfizer, die jaarlijks al een miljard dollar verdient aan huisdieren. Deze firma introduceerde vorig jaar Slentrol, een afslankmiddel voor honden, en Anipryl, een pil die het geheugen van oudere honden zou verbeteren. Middelen tegen verlatingsangst moeten voor de doorbraak zorgen. Het is dan ook een groot (en daarmee commercieel interessant) probleem: naar schatting een op de zeven hondeneigenaren krijgt ermee te maken. Minder vaak voorkomend, maar ernstiger, is agressie. Ook hier zou fluoxetine of een verwante stof uitkomst kunnen bieden, maar Eli Lily begint daar niet aan – de risico’s dat er iets misgaat worden waarschijnlijk te groot geacht.
Rechter schrijft een pil voor In plaats daarvan heeft de firma Accura Animal Health aangekondigd met een middel tegen agressie te komen, gebaseerd op een dergelijke stof. Als de Amerikaanse medicijnenwaakhond, de FDA, dit middel goedkeurt, hoeven agressieve honden straks niet meer te worden afgemaakt; de rechter kan een pil voorschrijven.
De effectiviteit van psychofarmaca is al jaren een hot issue. Dezelfde twijfels doen zich dus ook voor als het gaat om het voorschrijven aan huisdieren. Reconcile mocht van de FDA alleen worden toegelaten als het baasje daarbij het dringende advies zou krijgen de hond ook in te schrijven voor een training. Het onderzoek naar de effectiviteit van Reconcile liet namelijk zien dat het effect van pil plus training niet veel beter was dan dat van uitsluitend training. De vraag is echter in hoeverre de baasjes daar naar zullen luisteren.
Verlatingsangst komt vooral voor bij honden die vaak alleen worden gelaten, honden dus van baasjes die weinig tijd hebben om hun hond urenlang te trainen, net zolang totdat het beest het moderne levensritme begrijpt. De hondenbezitter wil graag snel effect voor zijn geld. De dagen van hondentrainers als Martin Gaus lijken hoe dan ook geteld.
Godgeklaagd.quote:
Eh, nee? Als je meer kan verdienen wil je dat toch.quote:Verdienen de geldwolven niet meer genoeg aan het chronisch ziek houden van de mens ?!
Niks moet!quote:Moeten onze huisdieren het nu ook al ontgelden aan de WAANZIN van BigPharma.
Waarom doe je dan zo panisch? Dan komt het toch wel goed?quote:Iedereen die beetje kan nadenken en weigert de quatsch van de industrie en politiek te slikken dat antidepresiva een fopspeen is.
Omdat genocide volkerenmoord is en ze dat niet doen.quote:Hoe lang wordt de nèt-niet-genocide van Bayer, Pfizer en GSK nog getolereerd.
Ik weet niet waarom jullie dat willen. Ik nietquote:Waarom willen we ons kinderen kapot druggen.
Ze gaan niet kapot, het is een klein prikje en na een uur mag het watje er al af.quote:Waarom gaan we onze dochters van 12 kapot vaccineren met een ONSCHULDIG HPV-virus
Niet! Haha!quote:Wanneer stopt deze madness!!
Wow..je voegt nog minder aan het topic toe dan ikquote:Op donderdag 21 augustus 2008 19:05 schreef soylent het volgende:
[..]
Godgeklaagd.
[..]
Eh, nee? Als je meer kan verdienen wil je dat toch.Kutbedrijf anders, waar de directeuren terechte aanklachten tegemoet kunnen zien.
[..]
Niks moet!
[..]
Waarom doe je dan zo panisch? Dan komt het toch wel goed?
[..]
Omdat genocide volkerenmoord is en ze dat niet doen.
[..]
Ik weet niet waarom jullie dat willen. Ik nietDoch, als ze ziek zijn wil ik graag dat ze de beste behandeling krijgen die nu bekend is.
[..]
Ze gaan niet kapot, het is een klein prikje en na een uur mag het watje er al af.
[..]
Niet! Haha!
zal het aanpassen meneer de corrector.quote:
Daar is opzich niets mis mee. Maar het probleem is mensen genezen ten minste dat is je algemene idee. Toch? En als ze genezen zijn dan zijn geen klant meer. Dus als ze mensen genezen. Dan zou dus betekenen dat hun winst alleen maar moet kelderen. Tenzij je behandeligen en medicatie misdadig duur maakt. Met z'n business model WIL je dat mensen ziek blijven of je maakt ze expres ziek. middels aandoeningen en ziektes te verzinnen of te creeren middels bijwerkingen van medicijnen. Als er dus mijarden en miljarden verdiend wordt is er toch iets geheel verkeerd aan de stelling mensen genezen. Het is mensen chronisch ziekhouden. En waarnodig vermoorden. Als dat meer oplevert dan staan ze te trappelen omdat te doen.quote:Eh, nee? Als je meer kan verdienen wil je dat toch.Kutbedrijf anders, waar de directeuren terechte aanklachten tegemoet kunnen zien.
[..]
Niks moet ... maar waarom wordt er al miljarden verdient als het pas net nieuw is?!quote:Niks moet!
[..]
Ik doe zo omdat ik vind dat mensen wel eens wakker geschud mogen worden dat ze lichamelijk, geestelijk én financieel gesloopt worden door de misdadige industrie. Maar aan de andere kant laat iedereen ook maar verkenkeren. Wat een eng domme naieviteit straalt er uit van de gemiddelde Nederlander. Het is gewoon echt eng hoe onwetend men is. En voornamelijk onwetend wil blijven.quote:Waarom doe je dan zo panisch? Dan komt het toch wel goed?
[..]
zeg ik toch. Nèt niet,in Europa dan. In Afrika doet men dat wel en op een allejezus grote schaal.quote:Omdat genocide volkerenmoord is en ze dat niet doen.
[..]
Stel je de vraag waarom je in de eerste plaats ziek bent? Medische industrie is samen geklonken met de voedselindustrie. Die maken een-tweetjes met elkaar.quote:Ik weet niet waarom jullie dat willen. Ik nietDoch, als ze ziek zijn wil ik graag dat ze de beste behandeling krijgen die nu bekend is.
[..]
Ze gaan wel kapot Verminking of wat dan ook. Totaal onnodig. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het meer kwaad dan goed doet. Verdiep je er maar in. Je redt op de miljoen wel geteld 1. Maar je maakt er vervolgens wel 12 dood en ettelijke honderden zieker dan ziek.quote:Ze gaan niet kapot, het is een klein prikje en na een uur mag het watje er al af.
[..]
Nee dat zal wel niet. Als de hufters al met WO2 weg konden komen.quote:Niet! Haha!
Oh dus overtijdse en afgekeurde medicijnen wat voor de Amerikaan en Europeaan niet toelaatbaar is, daar wel.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:32 schreef Dagonet het volgende:
Je praat larie en koekjes Lambiekje. Bovine mestproductie is wat je typt.
Met je genocide door "Big Pharma".
Lucratief hè. Zo maar kwalen en aandoeningen verzinnen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:44 schreef yyentle het volgende:
Kunnen ze afkickklinieken voor honden oprichten die verslaafd zijn aan de Prozac.
kan een mod dit soort gevallen niet preventief hun postrechten BUITEN BNW ontnemen?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:40 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Oh dus overtijdse en afgekeurde medicijnen wat voor de Amerikaan en Europeaan niet toelaatbaar is, daar wel.
Ik vind dat gewoon willens en wetens genocide plegen. AIDS cocktails geven terwijl ze malaria hebben. Het is gewoon een slowkiller en dat is ook genocide.
Er wordt geheel NIETS aan ondervoeding en schoon water gedaan. Net als onze kinderen en huisdieren lekker volstoppen met onzinnige medicijnen. Maar met concrete oplossingen komen ho maar.
Zo maar even willekeurig gegoogled. Stop the Pharmaceutical Genocide in Africa!
Ik praat dus geen larie. Jullie onwetendheid is bekrompen.
waarom wel je kinderen vraag ik me af? een stijging van 250% in 5 jaar.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:51 schreef Stali het volgende:
Aanbod -> vraag.
Je mag toch hopen dat mensen dit hun huisdieren niet gaan aandoen he?
Wat is je probleem? Kan je de realiteit niet aan? Hand voor je ogen en is er niet. Lekker hypocriet.!!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:55 schreef Sora het volgende:
[..]
kan een mod dit soort gevallen niet preventief hun postrechten BUITEN BNW ontnemen?
Dat doe ik niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:55 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
waarom wel je kinderen vraag ik me af? een stijging van 250% in 5 jaar.
Heb je de heftige Ritalin topic gemist van een paar weekjes terug. Of de topic over HPV-vaccinatie. Waarom zou hier geen discussie mogen bestaan over het feit waarom we kinderen en huisdieren uit gemakszucht en carriere plat spuiten?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 20:59 schreef Stali het volgende:
[..]
Dat doe ik niet..
Daar wil ik best over mee ouwehoeren hoor. Ik heb daar ook wel zo mijn gedachten over natuurlijk maar dit topic lijkt me daarvoor niet geschikt.
Het begint nl. een TRU topic te worden..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |