Conclusie De monarchie is geldverslindend en achterhaald. Daarom ben ik voor een democratisch gekozen president!
Gegroet,
Djeez
Shit!
Aaaaargh!!!
Gegroet,
Djeez
En kijk eens naar de luxe die de presidenten tegenwoordig hebben. Das ook niet mis.
------------------
Hoofd Afdeling TARAlogie van de UniversiTARAeit in AmsTARAdam en UTARAecht
Onderdirecteur van het NTI (Nationaal TARAlogisch Instituut)
[Dit bericht is gewijzigd door TARAraboemdijee (Datum 14 Januari 2000).]
[Dit bericht is gewijzigd door Schanulleke (Datum 14 Januari 2000).]
quote:
op 01-13-2000 om 11:56 PM schreef Djeez het volgende:
Vandaag keek ik naar Journaal en daarin was te horen dat de kans nu zeer groot aanwezig is dat Willem Alex met Maxima gaat verloven.
Alleen de 1e 1n de 2e kamer moeten nog toestemming geven. Of zij zich mogen bemoeien met iemands liefdesleven !
quote:
Dat men de officiële leider wordt van een land alleen omdat zijn verre voorvader een groot heerser was die Nederland heeft afgepikt. Die was niet eens een Nederlander!
quote:
maar het past gewoon niet meer in de moderne maatschappij!
quote:
Trouwens, het is ook meer een voorbeeldfunctie. De 1e en de 2e kamer nemen de beslissingen, de koningin hoeft alleen haar handtekening er maar onder te zetten.
quote:
En het koningshuis kost ons handen vol geld!
Zo geeft de koningin jaarlijks 20 miljoen gulden uit aan personeel ed. En ik geef ook geen ruk om het koningshuis.
quote:
Daarom: Gewoon een president kiezen, dat is democratisch! Stel dat Lex nix is, dan kun je niet 4 jaar later een andere leider er neer zetten. Voor hetzelfde geld zit je 30 jaar aan hem vast!
quote:
En een president bepaalt zijn eigen onkosten. Want die kant het toch zat betalen.
quote:
Het lijkt me wel leuk als John de Mol ofzo ( Ruud ? ) dan es president wordt.
quote:Daar ben ik ook voor , evenals een verkozen burgemeester , ik hou niet zo van onderling handjeklap van welke partij nu weer de president mag leveren
Daarom ben ik voor een democratisch gekozen president!Gegroet,
Djeez
quote:
op 01-14-2000 om 01:39 AM schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het is gewoon een paradepaartje.
Als je in Nazi Duitsland officier wilde worden bij de waffen SS werd je stamboom tot 1700 nagegaan om te kijken of je wel 'zuiver' van ras was. Ik krijg enge gevoelens bij het idee dat je een bepaalde afkomst moet hebben om een bepaalde functie te mogen vervullen. Ik ben er dus tegen dat iemand staatshoofd kan worden op basis van afstamming.
En wat voor afstamming. Het waren de Oranjes die van Oldenbarneveld (letterlijk) een kopje kleiner maakten. Het waren de Oranjes die aan de wieg stonden van het Noord/Zuid Ierland conflict. Het was koning Willem de eerste die er voor zorgde dat Nilis niet in het Nederland elftal speelt.(Hij verprutste de eenwording tussen België en Nederland).
Maar goed, dat waren dan nog Oranjes die iets deden. Na Wilhelmina hebben ze geen ruk meer voor ons land betekend. Een beetje lintjes doorknippen kun je beter aan Leontine Ruiters overlaten. Wedden dat je daar meer reclame mee maakt en goodwill mee kweekt dan met ijzervreetster Beatrix, en wedden dat Leontine het voor minder dan 10 Meg per jaar doet?
Onze koninklijke familie is een lachertje. De een baseert haar beslissingen op het gezwets van een gebedsgenezeres annex koffiedikkijkster. De ander is betrokken bij een omkoop schandaal. Weer een ander praat met bomen en dolfijnen en onze kroonprins is bij de marine legendarisch geworden door de enorme sloten bier die hij per avond consumeert.
Om het niet al te smakeloos te maken zal ik het maar niet hebben over leden van 't koninklijk huis die bij de hitlerjugend hebben gezeten en in plaats van het lintje steeds hun stropdas door knippen.
Op zich heb ik niets tegen die mensen(Juliana was best een lief gek mensje ), maar ik vind gewoon dat elke functie, dus ook die van staatshoofd, vervuld moet worden door de meest geschikte kandidaat. Ras, geloof, adel en al dat soort enge dingen mag daarbij (imho) nooit een rol spelen.
quote:
op 01-14-2000 om 07:05 AM schreef GHaven het volgende:Afschaffen die monarchie. Koninginnedag mag blijven.
...
En wat voor afstamming. Het waren de Oranjes die van Oldenbarneveld (letterlijk) een kopje kleiner maakten. Het waren de Oranjes die aan de wieg stonden van het Noord/Zuid Ierland conflict. Het was koning Willem de eerste die er voor zorgde dat Nilis niet in het Nederland elftal speelt.(Hij verprutste de eenwording tussen België en Nederland).
Leuk, zo'n les geschiedenis. Jammer dat het zo'n slechte is, want als je even verder kijkt zie je dat de Oranjes ook zeer goede zaken hebben gedaan voor ons land. Buiten dat zijn alle feiten die je noemt niet enkel de fout van het koningshuis. Trouwens: had jij dit jaar liever de dioxinecrisis, dutroux, etc, etc gehad? Maar goed, het is te begrijpen dat je dat soort zaken vanuit jouw standpunt 'vergeet'.
quote:
Maar goed, dat waren dan nog Oranjes die iets deden. Na Wilhelmina hebben ze geen ruk meer voor ons land betekend. Een beetje lintjes doorknippen kun je beter aan Leontine Ruiters overlaten. Wedden dat je daar meer reclame mee maakt en goodwill mee kweekt dan met ijzervreetster Beatrix, en wedden dat Leontine het voor minder dan 10 Meg per jaar doet?
Jammer dat je niet inziet dat de monarchie vrijwel altijd vergezeld wordt door iets wat een handelsdelegatie heet. In het kielzog van onze vorstin halen zij op jaarbasis voor honderden miljoenen aan opdrachten binnen in landen waar ons koningshuis een staatsbezoek aflegt. Bovendien, het koningshuis van Nederland is dusdanig rijk dat dit soort tripjes de regering vaak geen cent kost.
quote:
Op zich heb ik niets tegen die mensen(Juliana was best een lief gek mensje), maar ik vind gewoon dat elke functie, dus ook die van staatshoofd, vervuld moet worden door de meest geschikte kandidaat. Ras, geloof, adel en al dat soort enge dingen mag daarbij (imho) nooit een rol spelen.
Wat ook meespeelt is dat de monarchie zorgt voor een enorme rust onder de samenleving. Hier krijg je nooit een situatie zoals in rusland oid, waar hevige machtsstrijden aan de gang zijn (ok, extreem voorbeeld). Daarnaast vind ik dat men in nederland wel eens wat meer trots mag zijn op zijn geschiedkundige erfenis. Hoeveel mensen kennen vandaag de dag nog het volkslied en zijn ontstaansgeschiedenis?? Daarom: voor de monarchie.
Ne0
Veredr heeft de konigin meer macht dan mensne zouden denken. In principe wijst zij een kabinetsformateur aan, zij benoemt en ontslaat ministers, moet wetten goedkeuren. Allemaal heel erg nuttig maar waarom daar een niet-gekozen persoon voor gebruikt wordt is mijns inziens niet duidelijk. In principe zou ze onpartijdig moeten zijn en boven de politieke partijen staan. Maar wat nu als dat niet het geval is en zij juist de partijen stuurt in en richting die haar uitkomt.
Niet voor niets heeft ze elke week lang overleg met onze minister president en is er het vermoeden dat ze achter de schermen heel wat meer invloed uitoefent dan je op grond van de naar buiten gebrachte beelden zou verwachten.
Laat ons eerst een weten wat haar echte invloed is, maar voor mij staat hetal wel vast. Schaf de monarchie af maar laat het in naam bestaan voor de PR activiteiten
Okay, sorry.
Jammer dat je (...) geen cent kost.
Dat klopt, maar ik blijf erbij dat een bekwame handelsdelegatie zonder koningin net zo effectief is. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een koningin (of zo).
Wat ook meespeelt is dat de monarchie zorgt voor een enorme rust onder de samenleving. Hier krijg je nooit een situatie zoals in rusland oid, waar hevige machtsstrijden aan de gang zijn (ok, extreem voorbeeld).
Nooit over nagedacht. Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo, maar je zou gelijk kunnen hebben. Je stelt dus dat monarchiën stabieler zijn. Ik denk dat de complete Nederlandse geschiedenis 1 grote machtsstrijd is geweest, al valt dat de laatste eeuw wel mee, maar dat geldt voor meer landen in West Europa, koninkrijk of niet.
Daarnaast vind ik dat men in nederland wel eens wat meer trots mag zijn op zijn geschiedkundige erfenis. Hoeveel mensen kennen vandaag de dag nog het volkslied en zijn ontstaansgeschiedenis??
Mee eens, maar het onthouden van dingen uit het verleden wil toch niet per sé zeggen dat je ze in stand moet houden? Ik vind bijvoorbeeld ketterverbrandingen best interessant, maar ze hoeven van mij niet meer plaats te vinden.
Trouwens: eerst maar eens zien in hoeverre dat Maxima-verhaal uberhaupt klopt....
En voor de rest, ach, wat maakt het ook uit. Als je een president zou mogen kiezen, mag je tenminste nog de 'machthebber' kiezen. Nu mag dat niet eens. De Minister-President, bedoel ik dan... Ze beslissen onderling maar een beetje wie wat gaat doen.
Eerste opstap naar een democratie is toch wel dat we echt mogen kiezen. Maar goed, dan krijg je ook weer van die geldverkwistende compagnes en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.
Politiek.... bleuh.... het duurt veel te lang voor er iets bereikt wordt!
quote:
op 01-14-2000 om 01:13 PM schreef GHaven het volgende:
Nooit over nagedacht. Ik geloof dat eerlijk gezegd niet zo, maar je zou gelijk kunnen hebben. Je stelt dus dat monarchiën stabieler zijn.
Ik stel niet dat monarchien in zijn algemeenheid stabieler zijn dan republieken, maar in ons nederlandse geval op dit moment volgens mij wel (komen er weer verkiezingen)
quote:
Mee eens, maar het onthouden van dingen uit het verleden wil toch niet per sé zeggen dat je ze in stand moet houden? Ik vind bijvoorbeeld ketterverbrandingen best interessant, maar ze hoeven van mij niet meer plaats te vinden.
Klopt. Wat ik echter bedoelde is dat nederlanders best wel wat nationalistischer zouden mogen zijn (als in: trots op je land, en trots op je geschiedenis) Gewoon wat beganer met je land. Misschien zouden dan de komende verkiezingen een wat hogere opkomst laten zien?
Maar misschien dwaal ik nou teveel af
Ne0
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |