abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61003814
Ik wil hier niemand gaan afvallen die zijn leven in de waagschaal stelt voor onze vrijheid, TENZIJ toevallig de afkortingenbedenker van Defensie hier ook post, in dat geval, gast krijg een leven.

Want Defensie moet toch wel de organisatie zijn met de meest belachelijke en vergezochte acroniemen en afkortingen.

In dit forum is het al erg, maar op geen enkel niveau lijkt het echt beter.. Zo las ik op de Wiki dat we geen landmacht en luchtmacht meer hebben, maar....
quote:
In Nederland is de krijgsmacht verdeeld in vier commando's, ook wel krijgsmachtdelen genoemd:

* Commando LandStrijdKrachten (CLAS), vroeger de Koninklijke Landmacht,
* Commando LuchtStrijdKrachten (CLSK), vroeger de Koninklijke Luchtmacht,
* Commando ZeeStrijdKrachten (CZSK), vroeger de Koninklijke Marine,
* Koninklijke Marechaussee, deze benaming is niet gewijzigd.
CLSK, CZSK? Dat is niet eens uit te spreken CLAS heeft wel wat, WARE HET NIET dat "Koninklijke Landmacht" 50x zo goed klinkt en te onthouden is!

In de IT-kant ervan wordt een rechtermuisknop in documentatie een "REMUKNO" genoemd.

Dan hebben we natuurlijk de "NUKUBU"...

Waar komt die afkortingenliefde vandaan? Om het extra moeilijk te maken voor vijandige spionnen om te begrijpen wat er uberhaupt gebeurt? Of.. of... ooooffffffff?!??!!

Verder mag men hier ook andere achterlijke afkortingen posten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 21 augustus 2008 @ 11:08:51 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61003878
Grote logge bedrijven gebruiken graag die afkortingen.

Zielige is dat waarschijnlijk 70% van mijn 200.000 colleage die afkortingen niet kent en dat zorgt nog weleens voor verwarring alom.
pi_61003936
Liboza, bibu helm, papo en lupa, ach die goede ouwe tijd!
'Ja' op alles...
  donderdag 21 augustus 2008 @ 12:19:09 #4
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61005570
Grotendeels hebben ze wel nut, want ze zijn immers korter. Radioverkeer dient kort te zijn, en zo zijn ze ws. een beetje ingestroomt. Just a guess... :p
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  donderdag 21 augustus 2008 @ 12:35:14 #5
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61005952
De afkortingen werden vooral gebruikt op de radio. Door ze in het dagelijks verkeer te gebruiken weet je altijd direct waar het over gaat, terwijl een vijand geen flauw idee had waar je over sprak.

Ik ben al even weg, maar een zin als "Iemand van de LB komt met de LaRo zo even jullie LuBo's brengen, en dan kan hij gelijk de VRAs mee terugnemen" betekende voor een buitenstaander helemaal niks. Maar het is toch prettig om te weten dat je lunch zo afgeleverd wordt als je ergens op een godvergeten buitenobject zit.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61006076
Je hebt in elk beroep wel afkortingen en defensie is er geen uitzondering op.

KuKo vond ik altijd wel een goeie.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 13:22:47 #7
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61007465
Kut Koter? basisschool onderwijzer?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 13:41:00 #8
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_61008164
Kukident Komando?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_61008307
KuKo = kut korporaal
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:26:31 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_61013459
Deze Kuko weet er ook nog wel een paar

leuke guide is deze link: http://www.boekje-pienter.nl/frameset/frameset-1.htm
Daar vind je veel gebruikte afkortingen in, al ben ik sommigen wel vergeten en sommigen zijn nieuw.

De reden waarom men al die afkortingen gebruikt is niet om spraakwater of inkt te besparen, maar omdat het sneller via de oa de radio of pofo overkomt. Een ieder welke dient of gediend heeft in de krijgsmacht weet hoe fijn het is om snel zaken duidelijk te kunnen maken ipv wollige taal te geraken of lange uitspraken te maken.

Voor een buitenstaander idd een groot raadsel, voor de insiders een weet
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_61013827
In dit wiki-artikel staat er ook een hele zooi afkortingen en typische defensiewoorden. Veel woorden gebruik ik nog steeds ondanks dat ik de dienst al 2 jaar geleden verlaten heb. Als je ze eenmaal overneemt, dan kom je er niet meer vanaf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Militair_jargon

[ Bericht 11% gewijzigd door LSS op 21-08-2008 16:47:44 ]
  donderdag 21 augustus 2008 @ 16:50:26 #12
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_61014191
edit: Ja en ga diezelfde achterbuurtkindertjes maar lastigvallen met je commentaar.

[ Bericht 93% gewijzigd door Bob-B op 23-08-2008 09:25:09 ]
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:33:45 #13
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61019209
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 16:50 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Mijn god je ziet er meteen aan wat voor een niveau die lieden hebben

Doet me denken aan toen ik een jaar of 12 was en ik weleens omging met kinderen uit bijstandswijken.....
Waarschijnlijk zijn de meeste defensie werknemers nooit verder gekomen in hun ontwikkeling aan die "afkortingen" te zien
Zoals? To be honest, ik zie niet in wat dit voor verschil heeft. Ik vind 't meer iets over je eigen ontwikkeling zeggen dat je je "te goed" voelt voor bijstandswijk bewoners (lees meer dan de helft van Nederland).
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 22:10:12 #14
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_61052088
Lupaliboza

Lunchpakket in de linkerborstzak
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_61053730
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 22:10 schreef Rave_NL het volgende:
Lupaliboza

Lunchpakket in de linkerborstzak

Overigens kunnen de amerikanen dat wel altijd goed
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!fotograaf zondag 24 augustus 2008 @ 13:09:37 #16
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_61083057
BiBroZa !
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_61084321
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 23:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Overigens kunnen de amerikanen dat wel altijd goed
dan zijn SNAFU en FUBAR wel de meest bekende denk ik.
Peace through power!!
  zondag 24 augustus 2008 @ 14:54:15 #18
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61085397
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 13:09 schreef Xilantof het volgende:
BiBroZa !
Ik zorg dan altijd wel datie op tijd die bro uit is voor de zalo
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:22:12 #19
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61086067
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 14:04 schreef RaptoR-X het volgende:

[..]

dan zijn SNAFU en FUBAR wel de meest bekende denk ik.
Klopt, maar de VS maken er een sport van om hun projecten altijd in een afkorting te gieten die op zich weer een woord vormt. Wist je bijvoorbeeld dat de Hawk anti-luchtafweer niet zomaar een leuke vogel=naam is, maar eigenlijk een beschrijving is van wat hij doet? Homing All the Way Killer, oftewel: de hele weg omhoog geleide moordenaar.
AWACS (Airborne Warning And Control System), is ook zo'n afkorting. De officiele naam van dat ding is Sentry, maar vrijwel niemand buiten de luchtmachten gebruikt die naam. De meest bekende Amerikaanse afkorting herkennen de meeste mensen niet eens als zodanig. De UH-1 Iroquois helicopter heet over de hele wereld 'Huey", afgeleid van zijn oorspronkelijke aanduiding HU-1 (Helicopter Utillity model 1).

Wij kunnen er ook wat van trouwens. Het Pantser Rupsvoertuig Tegen Luchtdoelen (PRTL) werd al snel verbasterd tot 'Pruttel'.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:51:33 #20
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61086750
homing all the way killer, hele weg volgende moordenaar :x
  zondag 24 augustus 2008 @ 17:01:57 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61088288
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:51 schreef Esses het volgende:
homing all the way killer, hele weg volgende moordenaar :x
Bedacht in de jaren 60, toen 'Politiek Correct' nog niet bestond. Nu heet het alleen nog maar Hawk, of I-Hawk (Improved Hawk). Da's een vogeltje, en dus vele malen vriendelijker.
- Privacy Matters
pi_61132606
LaBoMa

Langeafstand BoorMachine
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_61193041
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 11:11 schreef Boxkeeper het volgende:
Liboza, bibu helm, papo en lupa, ach die goede ouwe tijd!
je bedoelt die goeie ouwe tijd die je droomt en nooit heb kunnen meemaken dan alleen via films en wikipedia
pi_61202424
vind deze toch wel erg leuk

NukuBuMeMiPlaVoDeTo

NUtteloze KUtBUrger MEt MIlitaire PLAnnen VOor DE TOekomst (even voor de duidelijkheid....ik val hier zelf ook onder )
Peace through power!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')