Gisteren ouderavond gehad (nog geen schoolfoto's

). Was van 8 tot half 11 onder de pannen

Ben benieuwd naar andere groep 5-kinderen, of het in NL ook ongeveer zo gaat

Ze krijgen nu aan het begin van de week een taak op voor taal en rekenen, dat is het huiswerk. Ze moeten opschrijven wat ze moeten doen (huiswerkschrift) en zelf zorgen dat het af is. De bedoeling is dat ze er elke dag aan werken (ook binnen schooltijd is daar trouwens tijd voor - met begeleiding). Ik ken Christan, dus ik ga daar een behoorlijk oogje in het zeil houden

Ze moeten elke dag 10 minuten hardop lezen thuis

( Christan: "Joepie!" - hopelijk blijft dat zo

)
Van alle boeken die ze lezen moeten ze een soort logboek bijhouden. Er is een computerprogramma (Antonin of zoiets) waarin heel veel jeugdboeken zijn opgenomen. Dat programma stelt vragen over het boek. Daar krijgen de kinderen dan punten voor (wat ze daar precies mee doen is me niet helemaal duidelijk geworden maar ik neem aan dat voldoende punten = voldoende gelezen).
Ergens dit jaar krijgen ze een Vera-test, een soort landelijke citotest, die door alle derdeklassers wordt gemaakt.
Met rekenen gaan ze tot 1000 en ook het delen komt aan bod. Verder moeten ze de tafels op kunnen dreunen en ons is gevraagd om die zoveel mogelijk met ze te oefenen (sommetjes opgeven in de auto

). Christan is dol op rekenen en de tafels zitten er al heel aardig in. Ook moeten ze sommen als 26-15 zonder al te veel nadenken kunnen beantwoorden, kortom: het rekenen moet een automatisme worden (ik kan me herinneren dat wij vroeger ook heel veel hoofdrekenen kregen op school).
Met taal wordt woordenschat en vloeiend schrijven geoefend, naast de gebruikelijke grammatica en spelling. Vloeiend schrijven is voor Christan nog lastig. Nu hij verplicht aan elkaar schrijft is de leesbaarheid stukken beter maar zijn tempo ligt erg laag. Dat wordt dus flink fijne motoriek oefenen (we hebben Dokter Bibber gekocht van de week

).
We krijgen overigens nog een overzicht van de competenties die ze aan het eind van het jaar moeten beheersen.
Heel verhaal

Iemand die me kan vertellen wat ze in NL in groep 5 zo'n beetje leren?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">
http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!