abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 november 2008 @ 13:02:48 #151
8369 speknek
Another day another slay
pi_63286366
Niemand heeft hier gezegd dat Ayn Rand de beste schrijver en Richard Dawkins de beste filosoof is. Iedereen weet dat Hegel de koning van de moeilijke teksten is, dus het is een beetje makkelijk om daar mee uit de hoogte te doen.

Wel vind ik, en daar mag je me best op aanvallen, dat als het om een prettig boek om te lezen gaat, filosofie zonder in droge stof te verzanden, Ayn Rand de absolute kroon draagt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63286412
In 's Hegels naam, waar zie je uit-de-hoogte-doenerij met Hegel? Zijn moeilijkheid vind ik reusachtig meevallen, zeker als je hem leest in het licht van Kant. Daarbij, filosofie is een serieuze wetenschap, dus leesbaarheid doet net zo min ter zake als het dat bij quantumfysica doet.
pi_63295121
Fuck Speknek, ik was het met je eens, maar nu je over Rand begint moet ik Wouter gelijk geven. Dan kun je net zo goed geen filosofie lezen.
Graag op anoniem
  maandag 17 november 2008 @ 19:29:35 #154
8369 speknek
Another day another slay
pi_63296875
quote:
Op maandag 17 november 2008 13:06 schreef Wouter1989 het volgende:
In 's Hegels naam, waar zie je uit-de-hoogte-doenerij met Hegel? Zijn moeilijkheid vind ik reusachtig meevallen, zeker als je hem leest in het licht van Kant. Daarbij, filosofie is een serieuze wetenschap, dus leesbaarheid doet net zo min ter zake als het dat bij quantumfysica doet.
Filosofie is geen wetenschap.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_63297645
House of sand and fog van Andre Dubus, heel mooi! ben nieuw hier btw
pi_63297795
quote:
Op maandag 17 november 2008 19:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Filosofie is geen wetenschap.
Als ik nu net zo webwise als jij, had ik vast een of andere Amerikaanse kwinkslag achter de hand waarvan de strekking zoiets is als dat je een kinderlijk naieve, voetbalsupporterachtige visie hebt op wetenschap en filosofie.
  maandag 17 november 2008 @ 23:58:21 #157
8369 speknek
Another day another slay
pi_63305374
quote:
Op maandag 17 november 2008 20:00 schreef Wouter1989 het volgende:
Als ik nu net zo webwise als jij, had ik vast een of andere Amerikaanse kwinkslag achter de hand waarvan de strekking zoiets is als dat je een kinderlijk naieve, voetbalsupporterachtige visie hebt op wetenschap en filosofie.

Hmm nee zelfs ik heb niks over een kinderlijk naieve, voetbalsupporterachtige visie op wetenschap en filosofie. Maar goed, jij bent zeker zo'n relatief, alles is relatiefffff filosoof.
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:09:19 #158
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63305636
quote:
Op maandag 17 november 2008 13:06 schreef Wouter1989 het volgende:
Daarbij, filosofie is een serieuze wetenschap
Wouter's uitspraak kun je op twee manieren opvatten. Met 'wetenschap' kan hij het onderzoeken van de werkelijkheid middels wiskunde, observatie en experiment bedoelen, zoals natuurkundigen doen en sociologen trachten te doen. Hij kan met 'wetenschap' de filosofie echter ook als een vakgebied beschouwen, een discipline met een eigen methode en identiteit. Ik denk dat hij het laatste bedoeld.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:16:07 #159
8369 speknek
Another day another slay
pi_63305770
Oh ik ben het ermee eens dat filosofie serious business is. Alhoewel die methode natuurlijk wat moeilijk te duiden is. De ratio zou je de filosofische methode kunnen noemen, maar er zijn nogal wat filosofen, zeg, alle continentale filosofen van de twintigste eeuw, die zich weinig gelegen liggen aan die methode. Heraclitus wordt ook een filosoof genoemd, zelfs Nietzsche, godbetert. Nou doe mij dan maar Rand. Ja er is van alles op aan te merken, maar het is tenminste nog origineel en redelijk rationeel.
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:29:59 #160
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63305993
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:16 schreef speknek het volgende:
Oh ik ben het ermee eens dat filosofie serious business is. Alhoewel die methode natuurlijk wat moeilijk te duiden is.
Het mooie aan de filosofie is dat zijn geen methode kent. Er is geen methode die men moet aanhangen om filosoof genoemd te kunnen worden. Filosofie, dat is in wezen liefde voor de wijsheid. Meer niet. Van daar uit krijg je een grote waaier aan filosofische methoden en denkbeelden, variërend van de Socratische dialectiek tot logisch-positivistische analyse om de waarheid te vinden.
quote:
De ratio zou je de filosofische methode kunnen noemen, maar er zijn nogal wat filosofen, zeg, alle continentale filosofen van de twintigste eeuw, die zich weinig gelegen liggen aan die methode.
Dat de continentale filosofie niet uit de ratio voorkomt, is een dwaze gedachte. Gesuggereerd wordt dat de sciëntistische analytische en logisch-positivistische denker wel rationeel zijn, maar continentale denkers als Heidegger en Gadamer niet. Onzin. Ook Heidegger zocht naar essentie, naar het zijn, naar waarheid. Dit deed hij echter niet op de pseudo-wetenschappelijke manier van de analytici die nu nog als enig geldende manier beschouwd wordt.
quote:
Heraclitus wordt ook een filosoof genoemd, zelfs Nietzsche, godbetert. Nou doe mij dan maar Rand. Ja er is van alles op aan te merken, maar het is tenminste nog origineel en redelijk rationeel.
Heraclitus is een filosoof. Nietzsche ook, Kierkegaard evenzeer. De reden dat ze als 'afilosofisch' worden beschouwd is dat ze zich hevig verzetten tegen de heersende filosofische denkbeelden, en liever buiten de gebruikelijke categorieën dachten en schrijven.
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:35:06 #161
8369 speknek
Another day another slay
pi_63306078
Daar heb ik de ultieme copout voor: Als filosofie de liefde voor de wijsheid is, bepaalt je epistemologie wat wel en niet filosofie is, immers, wat wel en niet wijsheid is. Dus volgens mijn epistemologie is het dan mogelijkerwijs geen filosofie. Nanananakuch

Maar weer ontopic.
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:47:51 #162
83740 ginder
Voulez vous couchez oder was?
pi_63306247
Dostojevski Misdaad en straf
Louis-Ferdinand Céline Reis naar het einde van de nacht
' We all are laying in the gutter,
but some of us are looking at the stars.'
Oscar Wilde
  dinsdag 18 november 2008 @ 00:57:28 #163
185261 Scaurus
Memento mori
pi_63306365
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:35 schreef speknek het volgende:
Daar heb ik de ultieme copout voor: Als filosofie de liefde voor de wijsheid is, bepaalt je epistemologie wat wel en niet filosofie is, immers, wat wel en niet wijsheid is. Dus volgens mijn epistemologie is het dan mogelijkerwijs geen filosofie. Nanananakuch
Zo is het met veel dingen zo. Wat wij denken kunnen wij alleen begrijpen als wij daar over denken.
pi_63308699
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 00:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wouter's uitspraak kun je op twee manieren opvatten. Met 'wetenschap' kan hij het onderzoeken van de werkelijkheid middels wiskunde, observatie en experiment bedoelen, zoals natuurkundigen doen en sociologen trachten te doen.
Graag op anoniem
  maandag 22 juni 2009 @ 16:08:27 #165
259352 Hyzenthlay
Pretty is as pretty does
pi_70256263
Mijn top 3:

Biting the sun - Tanith Lee
Watership Down - Richard Adams
Tales from the flat earth - Tanith Lee

Die laatste zijn eigenlijk losse boeken, maar ik tel ze samen op de derde plaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')