Tja, je hebt op zich wel een punt over de 2 x pasta. Dat had ik zelf ook al bedacht. Ik heb nog nooit polenta gemaakt of gegeten en ik wil dat het liefst eerst eens proberen en proeven voordat ik het etentje verpestquote:Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef Sorbootje het volgende:
Ik zou als je primo pasta is (de lasagne) bij het lam geen pasta serveren. Je kunt bv. een puntje polenta (op laten stijven in een ovenschaal en dan even op de grillpan) bij je lam serveren.
Een panna cotta met mooi rood fruit is ook een lekker fris dessert. Moet je de porties wel klein houden.
Succes! Ik ga zaterdag ook weer lekker uitgebreid Italiaans koken. Iets leukers is er bijna niet!
Idd italiaans koken is egt heerlijk! Ik ben net terug van 5 weken Italia en mis het land nu al, alleen het eten is al 10x beterquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:55 schreef Sorbootje het volgende:
Ik zou als je primo pasta is (de lasagne) bij het lam geen pasta serveren. Je kunt bv. een puntje polenta (op laten stijven in een ovenschaal en dan even op de grillpan) bij je lam serveren.
Een panna cotta met mooi rood fruit is ook een lekker fris dessert. Moet je de porties wel klein houden.
Succes! Ik ga zaterdag ook weer lekker uitgebreid Italiaans koken. Iets leukers is er bijna niet!
(Ik wil weer terugquote:Op maandag 18 augustus 2008 15:11 schreef Sorbootje het volgende:
Jaaaaa wat ga je schenken!?!
(nog even offtopic; ik ga volgende maand twee weken naar Calabria... heb er nu alweer zin in, lekker (culinair) genieten!)
Tja, we zitten aan tafel met een cola-drinker en een bierdrinker. Ik denk dat ik iedereen maar gewoon geef waar ze trek in hebben. Voor mezelf en vriendin koop ik een flesje Italiaans rood denk ik. Nog even over nadenken welke precies.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:11 schreef Sorbootje het volgende:
Jaaaaa wat ga je schenken!?!
(nog even offtopic; ik ga volgende maand twee weken naar Calabria... heb er nu alweer zin in, lekker (culinair) genieten!)
Boter met wat verse kruiden of een teentje knoflookquote:Op maandag 18 augustus 2008 11:46 schreef David het volgende:
ik zou de mezzalune idd met wat olie of wat (knoflook)boter serveren. Zorgt ervoor dat de pasta niet droog wordt en tegelijkertijd dat je de vulling goed blijft proeven (itt tot zware sauzen erover)
idd hoe verzin je hetquote:Op maandag 18 augustus 2008 19:01 schreef Adelante het volgende:
Cola en bier bij een Italiaanse maaltijd?![]()
Schenk gewoon wat goede wijnen, in Italië net zo belangrijk als het eten en bij het dessert een goede prosecco of wat ijs met limoncello
Ook lekker om in witte wijn te dopen, 3x raden wat ik nu zit te etenquote:Op maandag 18 augustus 2008 18:31 schreef Tezz het volgende:
Ik had met kerst een italiaans diner en ik had als nagerecht een appelcrumble gemaakt. Deze heb ik een italiaans tintje gegeven door de appels te overgieten met amarettolikeur en amandelschaafsel. Oh ja, en een bol italiaans ijs erbij!
En daarna nog espresso koffie met van die italiaanse koekjes (die harde amandelkoekjes).
Er is helaas geen kaasboer in de buurt, hij is op vakantie. Zoals alle kleine winkels in de buurt op dit moment. En ik heb geen tijd en vervoer om ergens anders naartoe te gaan. Wel erg jammer, maar het moet maar voor een keertje. En als de starter tegenvalt, valt de rest alleen maar mee toch?quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:44 schreef dgbw het volgende:
TS: kaas van AH? > je kan beter even langs je kaasboer gaan, en hem om advies vragen..
smaakt iig 10 x beter dan die fabriekskazen.
ow, en van het lasagna voorgerecht ... dat met die bladen gaat mislukken... kan ik je nu al vertellen
ze plakken namelijk altijd tegen elkaar aan (ik vind gewoon non verde bladen overigens lekkerder, kleurt alleen wat minder leuk bij je gerechtje)
Ik ben het daar niet zo mee eens. Hoewel ik zelf wel van mening ben dat er absoluut geen frisdrank bij dit soort eten gedronken moet worden (hier hoort duidelijk een heerlijke Italiaanse wijn bij) moet toch iedereen zelf kunnen kiezen wat ze drinken! Als die mensen nou gewoon graag cola drinken is dat toch prima! En voor wat betreft het pilsje kun je je eventueel laten informeren bij een goede slijter. Misschien een speciaalbiertje?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 07:11 schreef Sorbootje het volgende:
Gewoon water geven.
Als ik Italiaans kook (lees 6 van de 7 dagen in een week) kun je kiezen tussen wijn of water. Ik laat mijn brouwsels niet verpesten door frisdrank. Da's vloeken in de kerk.
Je kan er ook voor kiezen om bij de lam alleen groente te serveren, de gasten zullen echt niet met honger van tafel gaan. Succes!quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef Sorbootje het volgende:
Hier zou ik ook voor kiezen, maar TS wilde er graag iets bij naast de groente.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:25 schreef computergirl het volgende:
[..]
Je kan er ook voor kiezen om bij de lam alleen groente te serveren, de gasten zullen echt niet met honger van tafel gaan. Succes!
Zie je, jij maakt ook uitzonderingenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:16 schreef Sorbootje het volgende:
Precies. Je moet een beetje in stijl blijven
Nee eerlijk, ik zou het heus niet verbieden, maar als ik het doe zoals ik hier boven beschrijf (twee soorten water op tafel en wijn) dan wordt er nooit om iets anders gevraagd. Tenzij mijn vader er is, maar die is onverbeterlijk. Die krijgt van mij gewoon bitter lemon
Je hebt gelijk ik krijg heimweequote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:36 schreef Sorbootje het volgende:
Absoluut, en tóch smaakt het hier minder goed dan op een terras op een zwoele Italiaanse zomeravond.
Het gele goud!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, limoncello! Dat is wel een heel goed idee. Dan moet ik wel een fles voor alleen mezelf kopen, maar dat moet dan maar. Wat een straf!
Idd, ik kan me niet voorstellen dat TS dat niet heeft, all is het maar een stukje brood om de laatste zalige resten van je bord af te schrapen met je stuk brood. Wat ook lekker is om zelf kruidenboter te maken,quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:31 schreef W1ZZ het volgende:
TS: ik begrijp dat je toch wat koolhydraten bij de hoofdmaaltijd wilt? Waarom niet gewoon een mandje brood erbij? Als er iets bij een Italiaans diner niet mag ontbreken is het brood. Gewoon droog brood met een schaaltje goede kwaliteits olijfolie erbij voor wie wil dopen.
OMG, ik heb dus echt niet aan brood gedacht he! Dat gaat dus ook zeker nog op tafel.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 18:31 schreef W1ZZ het volgende:
TS: ik begrijp dat je toch wat koolhydraten bij de hoofdmaaltijd wilt? Waarom niet gewoon een mandje brood erbij? Als er iets bij een Italiaans diner niet mag ontbreken is het brood. Gewoon droog brood met een schaaltje goede kwaliteits olijfolie erbij voor wie wil dopen.
Italiaanse maaltijd zonder brood, schaam jequote:Op woensdag 20 augustus 2008 21:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
OMG, ik heb dus echt niet aan brood gedacht he! Dat gaat dus ook zeker nog op tafel.
En dit was dus de reden dat ik op maandag al begonnen was met plannen en jullie hulp heb ingeroepen
I know!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:33 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Italiaanse maaltijd zonder brood, schaam je
gebruik 2 pannen voor die bladen dan, als dat ff kan want ze zijn toch zo klaar ... en dan hoef je er maar een paar in iedere pan te doen .. en dat kan je dan herhalen = kans op mislukken veeeul kleinerquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 00:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Er is helaas geen kaasboer in de buurt, hij is op vakantie. Zoals alle kleine winkels in de buurt op dit moment. En ik heb geen tijd en vervoer om ergens anders naartoe te gaan. Wel erg jammer, maar het moet maar voor een keertje. En als de starter tegenvalt, valt de rest alleen maar mee toch?![]()
Ik ga heel erg mijn best doen met de lasagnabladen. Veel roeren tussendoor, ruim water, olijfolie. Hopen dat het goed gaat...
doe toch eens niet zo uit de hoogtequote:Op zondag 24 augustus 2008 15:10 schreef SHE het volgende:
Ik moet echt huilen van die AH recepten.
Gelukkig hebben je gasten er niets van gemerkt.
zuurpruimquote:Op zondag 24 augustus 2008 15:17 schreef SHE het volgende:
Ik voel me prettig op deze hoogte, moet ik naar je zwaaien?
Val dood zure sloot.quote:Op zondag 24 augustus 2008 15:10 schreef SHE het volgende:
quote:
Dank je, dank jequote:Op zondag 24 augustus 2008 15:40 schreef honda1990 het volgende:
Ergens snap ik SHE wel, een échte italiaanse maaltijd bestaat niet, het eten in Italië is zo streekgebonden dat je het niet in 1 maaltijd kan stoppen als je écht italiaans wil koken. Voor nederlanders(en ik denk dat TS haar gasten dat zijn) is dit een supergoede maaltijd
Waarom begin je niet gewoon een discussie ipv. een sarcastische opmerking te maken?quote:Op zondag 24 augustus 2008 16:02 schreef SHE het volgende:
Ik denk dat het nog altijd iedereen vrij staat om een reactie te geven op een forum.
Als deze je niet aanstaat kun je die persoon natuur;lijk dood wensen; of je gaat op een intelligente manier de discussie aan.
Het is maar een idee hoor, maar wellicht voor dees of geen toch een brug te ver.
Dan blijf ik toch liever op mijn hoogte, goed?
Ik was niet sarcastisch; ik zei dat ik de recepten om te janken vond.quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:27 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Waarom begin je niet gewoon een discussie ipv. een sarcastische opmerking te maken?
Typisch aan Italiaans eten is volgens mij dat het simpel is met weinig ingredienten die heel smaakvol en puur zijn. Goeie ingredienten, goede combinaties en een goeie timing.quote:Op zondag 24 augustus 2008 15:40 schreef honda1990 het volgende:
Ergens snap ik SHE wel, een échte italiaanse maaltijd bestaat niet, het eten in Italië is zo streekgebonden dat je het niet in 1 maaltijd kan stoppen als je écht italiaans wil koken. Voor nederlanders(en ik denk dat TS haar gasten dat zijn) is dit een supergoede maaltijd
Ik ga heel anders met mijn vrienden om.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:15 schreef W1ZZ het volgende:
Zo ken ik er nog wel een paar. 'Val dood zure sloot' moet je ook niet persoonlijk nemen, dat zeg ik ook altijd tegen m'n vrienden. Rijmt gewoon lekker
Gedraag jij je ook zo in het dagelijks leven of is Fok een uitlaatklep voor je?
Ik zie het ook niet als een aanval, ik vind alleen dat je reactie (sarcastisch of niet) niet erg veel toevoegt aan dit topic, dat vind ik jammer. Ipv dat je redenen geeft en uitlegd wat je bedoelt daar hebben we misschien nog wat aan. Alleen roepen dat je de recepten van ts kut vindt hebben we niet zoveel aan.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:06 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik was niet sarcastisch; ik zei dat ik de recepten om te janken vond.
Dat is 100% gemeend.
Dat dees of geen in al zijn onzekerheid vervolgens met ordinaire doodsverwensingen komt geeft alweer aan dat ik hier met een stel imbecielen te maken heb.
Zeggen dat een recept kut is, is natuurlijk ook geen aanval op TS; in geen enkel opzicht. Ze heeft de recepten niet zelf verzonnen of wel?
Dat er vervolgens 2 vol in de aanval gaan is niet mijn verantwoordelijkheid.
Ik moet het toch voor haar opnemen, en niet alleen omdat ik hetzelfde over Italiaans eten lijk te denken. Als ze nou zat te zeuren tijdens de voorbereiding en die een richting op probeert te sturen die TS overduidelijk niet uit wil, dan zou het vervelend zijn en TS zijn voorbereiding op zijn avondje alleen maar verstoren.quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:00 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Ik zie het ook niet als een aanval, ik vind alleen dat je reactie (sarcastisch of niet) niet erg veel toevoegt aan dit topic, dat vind ik jammer. Ipv dat je redenen geeft en uitlegd wat je bedoelt daar hebben we misschien nog wat aan. Alleen roepen dat je de recepten van ts kut vindt hebben we niet zoveel aan.
Jammer dat je er zoals zovelen in het echte leven andere waarden op nahoudt dan op het internet. We blijven allemaal mensen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:54 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik ga heel anders met mijn vrienden om.
Wie ik ben in het dagelijks leven is niet relevant voor dit topic; ik reageerde op een discrepantie in de verwachting na het lezen van de OP.
De titel deed namelijk iets anders vermoeden.
Als jij daar dan een onoverkomelijk probleem mee hebt, dan heb je de mogelijkheid om mij het hemd van het lijf te vragen. Of je als een boerenlul te gedragen en het op een schelden te zetten.
Verder wat Weltschmerz zegt
nou, zo'n negatieve sfeer zou ik allerminst Italiaans noemen hoor.quote:Op zondag 24 augustus 2008 22:11 schreef Stansfield het volgende:
Dit topic wordt niet alleen italiaans qua topictitel maar ook italiaans qua temperament.
Ik snap je wel, je moet alleen bedenken dat iemand die niks anders dan cola wil drinken misschien niet verzot is op het aanblik van polenta.quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:
Daar heb je op zijn minst een punt, ware het niet dat de avond al voorbij is en het een beetje mosterd na de maaltijd is.
Ik vind het jammer dat er niet is gekozen voor authentiek italiaanse gerechten. Ik mis een fatsoenlijke polenta, ik mis iets goddelijks en dodelijk simpels als ossobuco, met zorg uitgekozen antipasti etc.
Zelfs van het brood kun je iets typisch italiaans maken, door er wat moeite voor te doen.
Als dit het viva-forum was dan had ik mijn muil gehouden, maar dit is CUL en ik ga er gemakshalve vanuit dat als je ervoor kiest in een bepaalde stijl te koken, je ook enige moeite doet.
De allerhande en de AH in zijn algemeenheid heeft natuurlijk geen flikker met la cucina italiana te maken.
Italiaans koken is super makkelijk. Het vereist geen ingewikkelde methodieken, de receptuur is doodeenvoudig en de grondstoffen kan je met een beetje moeite overal krijgen. Ik begrijp dan ook echt niet waarom er dan tot dit soort compromissen gekomen wordt.
Maismeel kost je 1 euro bij de turk, verder een pannetje water, een houten lepel en een klontje boter.
Lauwwarm serveren met een sprenkel truffelolie en wat flinterdunne flakes pecorino en je hebt op de meest simpele manier mogelijk iets goddelijks op tafel gezet.
Dit had TS niet alleen geklooi met lamskoteletten in moeilijk jasje gescheeld, maar was wrs ook een veel betere eerste stap in de italiaanse keuken geweest.
Koken is een kunst en ik krijg er nu eenmaal jeuk van als mensen er zo laagdunkend over doen.
Hier heeft TS wel wat aan iddquote:Op zondag 24 augustus 2008 21:21 schreef SHE het volgende:
En voor TS: http://cucinone.com/
Hier kun je echt hele simpele, maar vootreffelijke receptjes jatten.
Hoe kom je in vredesnaam bij de conclusie dat iemand die cola drinkt geen polenta lust? En wat is het probleem met cola? Dat mensen hierover gevallen zijn is echt onbegrijpelijk. Alsof italianen geen cola drinkenquote:Op zondag 24 augustus 2008 23:54 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Ik snap je wel, je moet alleen bedenken dat iemand die niks anders dan cola wil drinken misschien niet verzot is op het aanblik van polenta.
Je kan veel zeggen, maar zoals ik het kan zien heeft TS genoeg moeite gedaan om lekker te koken, maar vooral haar gasten tevreden te houden. Wat heeft het voor zin om een perfecte Italiaanse maaltijd te maken als je gasten er niks aanvinden?
Voor jou en mij is koken idd een kunst, voor TS (en gasten zoals ik het kan zien) is koken vooral lekker, als het maar lekker en gezellig is.
Ik ben het opzich met je eens met wat je schrijft, toch vind ik dat je te kort door de bocht bent naar TS toeKennelijk geeft TS er niet zoveel om dat het niet op en top Italiaans is, ach het zij zo.
Wat ik wilde proberen te zeggen met het strak vasthouden aan coladrinken is dat polenta geen safe gerecht is, er is dus een grote kans dat 2 of 3 mensen er niks aanvinden, erg italiaans en lekker idd, jammer dat je gasten er dan niet van kunnen genieten...Ach er zullen ongetwijfeld Italianen zijn die dat doen, maar om nou te zeggen dat italianen over het algemeen rode wijn met cola mixen gaat me net wat te ver. Ik heb ook een paar italianen met crocs gezien, dit betekend niet dat het gebruikelijk is om met crocs te lopen.quote:Op maandag 25 augustus 2008 09:25 schreef SHE het volgende:
[..]
Hoe kom je in vredesnaam bij de conclusie dat iemand die cola drinkt geen polenta lust? En wat is het probleem met cola? Dat mensen hierover gevallen zijn is echt onbegrijpelijk. Alsof italianen geen cola drinken
Sterker nog, italianen mixen rode wijn met cola als drankje. Klinkt goor, maar het is fantastisch.
Je smaakpapillen gaan ook echt niet dood van cola hoor.
Ik heb nergens uit de tekst van de OP kunnen halen dat haar gasten geen behoefte hadden aan een perfecte maaltijd.
Want als dezelfde recepten in een Italiaans kookboek of op een Italiaanse website hadden gestaan was het wel goed?quote:Op zondag 24 augustus 2008 15:10 schreef SHE het volgende:
Nogmaals: Kan iemand me vertellen wat er niet italiaans genoeg is aan lasagne, pesto, ricotta, basilicumolie en pardano? Of aardbeien met basilicum en balsamico?quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Typisch aan Italiaans eten is volgens mij dat het simpel is met weinig ingredienten die heel smaakvol en puur zijn. Goeie ingredienten, goede combinaties en een goeie timing.
Het lijkt mij dan ook dat je Italiaanser bezig bent wanneer je een goede Nederlandse kaas haalt bij een goede kaasboer dan wanneer je al die gummi met een Italiaanse naam koopt bij de AH. Ik haakte in dit topic dan ook af bij het vereiste dat het allemaal bij de super te krijgen moest zijn.
Er is een reden waarom ik niet voor polenta heb gekozen, je hebt overduidelijk ook het topic niet gelezen.quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:13 schreef SHE het volgende:
Daar heb je op zijn minst een punt, ware het niet dat de avond al voorbij is en het een beetje mosterd na de maaltijd is.
Ik vind het jammer dat er niet is gekozen voor authentiek italiaanse gerechten. Ik mis een fatsoenlijke polenta, ik mis iets goddelijks en dodelijk simpels als ossobuco, met zorg uitgekozen antipasti etc.
Zelfs van het brood kun je iets typisch italiaans maken, door er wat moeite voor te doen.
Welke compromissen?quote:Als dit het viva-forum was dan had ik mijn muil gehouden, maar dit is CUL en ik ga er gemakshalve vanuit dat als je ervoor kiest in een bepaalde stijl te koken, je ook enige moeite doet.
De allerhande en de AH in zijn algemeenheid heeft natuurlijk geen flikker met la cucina italiana te maken.
Italiaans koken is super makkelijk. Het vereist geen ingewikkelde methodieken, de receptuur is doodeenvoudig en de grondstoffen kan je met een beetje moeite overal krijgen. Ik begrijp dan ook echt niet waarom er dan tot dit soort compromissen gekomen wordt.
Wie doet er laagdunkend?quote:Maismeel kost je 1 euro bij de turk, verder een pannetje water, een houten lepel en een klontje boter.
Lauwwarm serveren met een sprenkel truffelolie en wat flinterdunne flakes pecorino en je hebt op de meest simpele manier mogelijk iets goddelijks op tafel gezet.
Dit had TS niet alleen geklooi met lamskoteletten in moeilijk jasje gescheeld, maar was wrs ook een veel betere eerste stap in de italiaanse keuken geweest.
Koken is een kunst en ik krijg er nu eenmaal jeuk van als mensen er zo laagdunkend over doen.
Ik ben inderdaad blij dat jullie niet tijdens de voorbereidingen zo negatief hebben gedaan. Bedankt daarvoor.quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik moet het toch voor haar opnemen, en niet alleen omdat ik hetzelfde over Italiaans eten lijk te denken. Als ze nou zat te zeuren tijdens de voorbereiding en die een richting op probeert te sturen die TS overduidelijk niet uit wil, dan zou het vervelend zijn en TS zijn voorbereiding op zijn avondje alleen maar verstoren.
Dan houdt ze zich netjes in en geeft niet toe aan de kennelijke aandrang om de betweterige culinaire snob uit te hangen wat in casu nergens toe kan leiden, maar als de avond dan een succes is gebleken mag dat er best even uit.
Niet eens, vrienden van TS die alleen maar cola drinken (1,5 liter op een dag) verliezen na verloop van tijd echt wel hun smaakfunctie en ik kan ook niet geloven dat die rotzooi meer lichaamsfuncties aantast.quote:Op maandag 25 augustus 2008 09:25 schreef SHE het volgende:
[..]
Hoe kom je in vredesnaam bij de conclusie dat iemand die cola drinkt geen polenta lust? En wat is het probleem met cola? Dat mensen hierover gevallen zijn is echt onbegrijpelijk. Alsof italianen geen cola drinken
Sterker nog, italianen mixen rode wijn met cola als drankje. Klinkt goor, maar het is fantastisch.
Je smaakpapillen gaan ook echt niet dood van cola hoor.
Ik heb nergens uit de tekst van de OP kunnen halen dat haar gasten geen behoefte hadden aan een perfecte maaltijd.
Ik had niet begrepen uit dit topic dat de vrienden van TS 1.5 liter cola per dag dronken.quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:30 schreef Adelante het volgende:
[..]
Niet eens, vrienden van TS die alleen maar cola drinken (1,5 liter op een dag) verliezen na verloop van tijd echt wel hun smaakfunctie en ik kan ook niet geloven dat die rotzooi meer lichaamsfuncties aantast.
quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:47 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik had niet begrepen uit dit topic dat de vrienden van TS 1.5 liter cola per dag dronken.
Ook vind ik het moeilijk om zomaar aan te nemen dat cola je smaakpapillen verwoest; in die mate, dat je een beetje eten onwaardig bent.
Heb je daar leuk leesvoer over?
Ooit een artikel gelezen van Dijksterhuis van de Wageningen Universiteit, kan zo snel niet het document online vinden, wel wat beknopte info.quote:The objective of this study was to investigate the effect beverages have on subsequently perceived basic tastes. Two types of milk, Cola and water were used to rinse the mouth prior to conducting a Time Intensity study with basic taste solutions. From this some effects of the prior beverage onto the TI parameters was found. Especially Cola showed an effect on the intensity of the subsequently tasted sweet taste, and whole milk showed a stronger effect than skim milk. The effects showed both in size and timing of the basic taste intensities.
Het is toch ook algemeen bekend dat een prosecco of champagne je smaakpapillen kapotmaken(voor even danquote:Op maandag 25 augustus 2008 10:47 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik had niet begrepen uit dit topic dat de vrienden van TS 1.5 liter cola per dag dronken.
Ook vind ik het moeilijk om zomaar aan te nemen dat cola je smaakpapillen verwoest; in die mate, dat je een beetje eten onwaardig bent.
Heb je daar leuk leesvoer over?
Ik zal eens even zoeken, als het artikel van de wur komt dan moet ik 'm zo kunnen vinden.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:03 schreef Adelante het volgende:
[..]
[..]
Ooit een artikel gelezen van Dijksterhuis van de Wageningen Universiteit, kan zo snel niet het document online vinden, wel wat beknopte info.
Als wij hier gekookt hebben voor gasten kiezen we er meestal ook de wijnen bij, er staat altijd water op tafel, maar als iemand vraagt om cola of iets anders krijgt ie dat natuurlijk.quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:10 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik zal eens even zoeken, als het artikel van de wur komt dan moet ik 'm zo kunnen vinden.
Ik vraag me dan wel of in hoeverre die verwoesting effect heeft op het algemeen genieten.
Het gaat wat ver om te zeggen dat cola-drinkers niets proeven. Dat haal ik ook niet uit die quote.
In mijn huis eet en drinkt iedereen wat hij wil. Dat is gastvrijheid en dat staat altijd voorop.
Prachtig toch? Er zijn nu eenmaal mensen die wijn echt niet lekker vinden. Ik houd ook rekening met eters die iets niet lusten, dus waarom ook niet met mensen die geen wijn lusten?quote:Op maandag 25 augustus 2008 11:45 schreef Sorbootje het volgende:
@SHE, ik stond zaterdag met mijn grote bek uiteindelijk gewoon sinas te schenken....
Dat hangt helemaal van de smaak af. Van de Italiaanse naamgeverij door de grote marktpartijen ben ik niet zo onder de indruk.quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nogmaals: Kan iemand me vertellen wat er niet italiaans genoeg is aan lasagne, pesto, ricotta, basilicumolie en pardano? Of aardbeien met basilicum en balsamico?
Ik heb wel het topic doorgelezen en ook het begin van het topic doorgelezen. Als je dan als vereiste stelt dat je het allemaal bij supermarkt verkrijgbaar moet zijn en je daar ook je kaas wilt halen dan wil je gewoon iets anders dan ik zou willen bij een dergelijk topictitel. Dan leek het me geen zin te hebben om vanuit mijn perspectief daar tegenin te gaan. Fijn dat je toch van je oorspronkelijke idee bent afgebracht, maar ik zag voor mezelf geen bijdrage in de manier waarop jij dat wilde aanpakken.quote:En als je geen zin hebt om het hele topic te lezen, waarom reageer je dan? Als je goed had gelezen, had je namelijk geweten dat zo goed als alle ingredienten vers waren omdat ik ze bij een Italiaanse marktkraam heb gekocht. Als je wilt kan ik je wel vertellen waar het was, dan kan je vrijdag gaan kijken of het accent van de marktkoopman wel Italiaans genoeg was.
Het is toch een topic waarin je hulp vraagt? Je geeft duidelijk het kader aan en dan moet ik concluderen dat ik je niet kan helpen ondanks dat mij het leuk lijkt om mee te denken over een Italiaanse maaltijd. Volgens mij heb je er dan niks aan als iemand hier vanuit een heel ander uitgangspunt gaat vertellen wat je allemaal 'fout' doet. Dat is niet constructief, het ging om de best mogelijke maaltijd binnen jouw kader.quote:Ik ben inderdaad blij dat jullie niet tijdens de voorbereidingen zo negatief hebben gedaan. Bedankt daarvoor.
Prima, maar wat heb je dan aan bemoeials die al je uitgangspunten ter discussie gaan stellen? Helemaal niks, de avond is een succes, je hebt posts door hoeven lezen waar je niks aan hebt en binnen jouw kader bruikbare tips gekregen. Mogen we dan nu een opmerking maken over een andere benadering van Italiaans eten?quote:Het was wel de eerste keer dat ik een menu met meerdere gangen kookte voor meer dan 2 personen. Je moet toch ergens beginnen?
Je hebt gewoon voor een goeie avond gezorgd. Dat is het belangrijkste en dat is je van harte gegund. Ik zou het eten heel anders aanpakken, en ik wil best vertellen hoe en ik wil ook best vertellen wat mijn benadering van Italiaans eten is. Als je dat interessant vindt kun je er wellicht iets van opsteken voor een volgende keer. Maar niet binnen de toonzetting van de discussie zoals die geworden is, tot nu toe althans. Als we het daar op een leuke manier over kunnen hebben, wees mijn gast.quote:Ik zou weleens willen weten wat SHE en Weltschmerz kookten toen ze voor de eerste keer een dinnerparty gaven. En hoe groot hun succes was.
Ik ben ook benieuwdquote:Op dinsdag 26 augustus 2008 00:25 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja, ik ben ook wel klaar met de discussie nu. Ik geloof dat we elkaar allemaal begrijpen maar het niet perse eens zijn en dat hoeft ook niet.
Morgen ga ik zeer waarschijnlijk de kabel van het fototoestel ophalen en dan zal ik de foto's posten. Ik ben benieuwd of het wat geworden is.
Doe toch niet zo ut de hoogte !!quote:
En dat wil je na drie jaar nog even melden?quote:Op zondag 10 april 2011 17:05 schreef Trekrecord het volgende:
Ja het zinvol om dit topic omhoog te schoppen. TS is goed op weg maar verwart Italiaans met "haute-cuisine"
Italiaanse keuken (ongeacht streek) draait om SIMPEL SIMPEL SIMPEL
Simpele gerechten, simpele smaakcombinaties, simpele ingredienten.
Kaas serveer je trouwens achteraf. En cola kan gewoon
nou ja, zoiets dusquote:
Nuttig hoor.quote:Op zondag 10 april 2011 17:09 schreef Muck het volgende:
En dat wil je na drie jaar nog even melden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |