abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60918151
Aanstaande zaterdag wil ik 2 vrienden van me eens lekker verwennen ter ere van hun verjaardag. Ik ben van plan om een Italiaans 4-gangen menu te maken. Ik kan best goed koken, maar zoiets als dit heb ik nog nooit gedaan, ik heb dus even assistentie nodig.

De voorwaarden:
- het moet redelijk culinair zijn maar niet al te veel tijd in beslag nemen, ik wil mijn visite niet constant in de steek laten. Ik moet ook kunnen genieten.
- Producten moeten bij AH, Jumbo of eventueel Bas van der Heijden te koop zijn.

Het plan:
Starter: wat kaas, ham en worst. Welke dat worden beslis ik wel bij de kaasafdeling bij AH.

Voorgerecht: Lasagne con pesto e ricotta (open lasagne)
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?view=simple&rq=open+lasagne&id=199942

Hoofgerecht: Costolettine d' abbachio fritte (lamskoteletjes met een pittig kaaskorstje) http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?collection=algemeen&rq=lamskoteletjes&cuisine=Italiaans&id=199950

Bijgerechten:
- tomatensalade met ruccola
- peperonata (gestoofde paprika) http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp?collection=algemeen&rq=peperonata&id=199954
- op het bord knoflookspinazie met pijnboompitjes en warme cherrytomaatjes
- pasta: mezzelune gevuld met ricotta en spinazie

Nagerecht: nader in te vullen.

Mijn vragen:
- Wat is nou een makkelijk, leuk en lekker nagerecht in italiaanse stijl? Bij voorkeur iets dat van te voren is te maken / klaar te zetten.
- Alleen pasta is ook weer zo kaal en een saus erover vind ik ook weer niet nodig, is een beetje too much als je al lamskoteletjes en spinazie op je bord hebt liggen. Is het te smaaklos als ik alleen wat walnotenolie over de pasta schenk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 18-08-2008 11:32:30 ]
Spoilers!
  FOK!fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 11:06:49 #2
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_60918361
Als nagerecht kan je natuurljik kiezen voor tiramisu, zelf te maken en te kopen, maar dat is redelijk standaard voor een dessert.

De pasta met olie lijkt mij goed. Als je kiest voor een verse pasta heeft die zowiezo al meer smaak dan kant en klare pasta. Ik vind het in ieder geval niet erg om dat naturel of samen met de spinazie te eten.
pi_60918408
Ik vind tiramisu niet lekker, dat is dus helaas geen optie...
Spoilers!
  FOK!fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 11:13:39 #4
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_60918548
Ik las dat italianen vaak afsluiten met of een mierzoet dessert of fruit. Aangezien de rest van je menu redelijk zwaar oogt, is het misschien handig om af te sluiten met dat fruit, aangevuld met wat ijs.
pi_60918616
ja, ik zat zelf ook te denken aan iets fruitigs. Zal er nog eens verder over nadenken.
Spoilers!
pi_60918863
Iets met verschillende soorten italiaans ijs is ook wel iets van te maken denk ik.
pi_60918997
Ik ga wel proberen om de gerechten zo klein mogelijk te houden. 3 lasagnebladen voor het voorgerecht is wel genoeg. En 1 of 2 kleine lamskoteletjes met 2 stuks pasta lijkt me ook genoeg. Het zijn ook weer geen hele grote eters.

Ik heb er echt helemaal zin in, ik wil al tijden zo'n avondje organiseren.
Spoilers!
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:46:37 #9
3869 David
Drum the drums
pi_60919443
ik zou de mezzalune idd met wat olie of wat (knoflook)boter serveren. Zorgt ervoor dat de pasta niet droog wordt en tegelijkertijd dat je de vulling goed blijft proeven (itt tot zware sauzen erover)
  FOK!fotograaf maandag 18 augustus 2008 @ 11:48:13 #10
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_60919479
Leuk recept, zet die ook even bij mijn favorieten.

suc6 met organiseren!
pi_60919490
Ik zou als je primo pasta is (de lasagne) bij het lam geen pasta serveren. Je kunt bv. een puntje polenta (op laten stijven in een ovenschaal en dan even op de grillpan) bij je lam serveren.

Een panna cotta met mooi rood fruit is ook een lekker fris dessert. Moet je de porties wel klein houden.

Succes! Ik ga zaterdag ook weer lekker uitgebreid Italiaans koken. Iets leukers is er bijna niet!
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:50:33 #12
182728 honda1990
Laat gaan joh is toch heerlijk
pi_60919541
http://www.italie.nl/culinair/recept.php?tr=7&mfv=0&time_cooking=0&action=Zoek hier kan je denk ik wel wat mee als je het echt in stijl wil doen kan je ook nog op regio selecteren, maar misschien word dat wat lastig
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_60919909
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef Sorbootje het volgende:
Ik zou als je primo pasta is (de lasagne) bij het lam geen pasta serveren. Je kunt bv. een puntje polenta (op laten stijven in een ovenschaal en dan even op de grillpan) bij je lam serveren.

Een panna cotta met mooi rood fruit is ook een lekker fris dessert. Moet je de porties wel klein houden.

Succes! Ik ga zaterdag ook weer lekker uitgebreid Italiaans koken. Iets leukers is er bijna niet!
Tja, je hebt op zich wel een punt over de 2 x pasta. Dat had ik zelf ook al bedacht. Ik heb nog nooit polenta gemaakt of gegeten en ik wil dat het liefst eerst eens proberen en proeven voordat ik het etentje verpest
Ik zie niet echt een andere optie behalve pasta. Maar de mezzalune is maar 2 stuks, het belangrijkste is het lam dus ik denk dat ik het maar zo hou. Ik denk wel dat ik de peperonata schrap, mijn gasten krijgen dit toch nooit allemaal op.

Die polenta moet ik toch eens gaan proberen binnenkort.
Spoilers!
pi_60921073
Ja ik snap dat je het van tevoren eens geprobeerd wilt hebben. En ach, uiteindelijk is het vooral belangrijk dat het LEKKER is! En daar heb ik wel vertrouwen in
  maandag 18 augustus 2008 @ 14:23:34 #15
182728 honda1990
pi_60923727
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:55 schreef Sorbootje het volgende:

Idd italiaans koken is egt heerlijk! Ik ben net terug van 5 weken Italia en mis het land nu al, alleen het eten is al 10x beter

OT: ook belangrijk wat drink je erbij?
Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... LONDON.
pi_60925135
Jaaaaa wat ga je schenken!?!

(nog even offtopic; ik ga volgende maand twee weken naar Calabria... heb er nu alweer zin in, lekker (culinair) genieten!)
  maandag 18 augustus 2008 @ 15:14:17 #17
182728 honda1990
pi_60925205
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:11 schreef Sorbootje het volgende:

(nog even offtopic; ik ga volgende maand twee weken naar Calabria... heb er nu alweer zin in, lekker (culinair) genieten!)
(Ik wil weer terug ik ben jaloers op je!!)
pi_60927507
Als dessert: aardbeien met peper en balsamico (bijv http://www.ah.nl/allerhande/kookschrift/recept.jsp?id=14465). Heerlijk!
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_60929378
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 15:11 schreef Sorbootje het volgende:

Tja, we zitten aan tafel met een cola-drinker en een bierdrinker. Ik denk dat ik iedereen maar gewoon geef waar ze trek in hebben. Voor mezelf en vriendin koop ik een flesje Italiaans rood denk ik. Nog even over nadenken welke precies.
Spoilers!
pi_60929993
Ik had met kerst een italiaans diner en ik had als nagerecht een appelcrumble gemaakt. Deze heb ik een italiaans tintje gegeven door de appels te overgieten met amarettolikeur en amandelschaafsel. Oh ja, en een bol italiaans ijs erbij!

En daarna nog espresso koffie met van die italiaanse koekjes (die harde amandelkoekjes).
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:34:12 #21
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60930058
aardbeien en frambozen met zabaglione (de italiaanse versie van syllabub of sabayon)
pi_60930704
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:46 schreef David het volgende:
ik zou de mezzalune idd met wat olie of wat (knoflook)boter serveren. Zorgt ervoor dat de pasta niet droog wordt en tegelijkertijd dat je de vulling goed blijft proeven (itt tot zware sauzen erover)
Boter met wat verse kruiden of een teentje knoflook
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:01:11 #23
3185 Adelante
To let it go now
pi_60930755
Cola en bier bij een Italiaanse maaltijd? Schenk gewoon wat goede wijnen, in Italië net zo belangrijk als het eten en bij het dessert een goede prosecco of wat ijs met limoncello
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:16:36 #24
182728 honda1990
pi_60931207
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 19:01 schreef Adelante het volgende:
Cola en bier bij een Italiaanse maaltijd? Schenk gewoon wat goede wijnen, in Italië net zo belangrijk als het eten en bij het dessert een goede prosecco of wat ijs met limoncello
idd hoe verzin je het
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:17:19 #25
182728 honda1990
pi_60931228
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:31 schreef Tezz het volgende:
Ik had met kerst een italiaans diner en ik had als nagerecht een appelcrumble gemaakt. Deze heb ik een italiaans tintje gegeven door de appels te overgieten met amarettolikeur en amandelschaafsel. Oh ja, en een bol italiaans ijs erbij!

En daarna nog espresso koffie met van die italiaanse koekjes (die harde amandelkoekjes).
Ook lekker om in witte wijn te dopen, 3x raden wat ik nu zit te eten
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:27:11 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60931481
Flan is ook redelijk eenvoudig. Met ricotta bv.
http://uktv.co.uk/food/recipe/aid/536175

Of bv. crêpes alle noci (=walnoten) met chocoladesaus. Taartjes van laagjes crêpes met ijs frambozen ed. zijn ook redelijk simpel.

Denk dat je momenteel in NL nog geen verse kastanjes (Marroni) kan krijgen, kan je ook aardige dingen mee maken. bv. met mozarella, walnoot, kastanjes met wat ingedikte, aangezoete, balsamico azijn. erbij

Over 4-8 weken staan hiero weer van die mannetjes/vrouwtjes op de markt met gebrande kastanjes, paddestoelen, truffels en zelfgebrande, onder de toonbank, grappa. Lang leve de herfst.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:44:35 #27
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60932019
TS: kaas van AH? > je kan beter even langs je kaasboer gaan, en hem om advies vragen..
smaakt iig 10 x beter dan die fabriekskazen.

ow, en van het lasagna voorgerecht ... dat met die bladen gaat mislukken... kan ik je nu al vertellen
ze plakken namelijk altijd tegen elkaar aan (ik vind gewoon non verde bladen overigens lekkerder, kleurt alleen wat minder leuk bij je gerechtje)
pi_60940273
Ja ja, ik weet het, cola en bier kunnen niet, helemaal mee eens. Maar twee sacherijnige gezichten aan tafel kan nog veel slechter. Misschien verzin ik nog wel iets anders, dat ik ze gewoon water geef ofzo.
Spoilers!
pi_60940335
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 19:44 schreef dgbw het volgende:
TS: kaas van AH? > je kan beter even langs je kaasboer gaan, en hem om advies vragen..
smaakt iig 10 x beter dan die fabriekskazen.

ow, en van het lasagna voorgerecht ... dat met die bladen gaat mislukken... kan ik je nu al vertellen
ze plakken namelijk altijd tegen elkaar aan (ik vind gewoon non verde bladen overigens lekkerder, kleurt alleen wat minder leuk bij je gerechtje)
Er is helaas geen kaasboer in de buurt, hij is op vakantie. Zoals alle kleine winkels in de buurt op dit moment. En ik heb geen tijd en vervoer om ergens anders naartoe te gaan. Wel erg jammer, maar het moet maar voor een keertje. En als de starter tegenvalt, valt de rest alleen maar mee toch?

Ik ga heel erg mijn best doen met de lasagnabladen. Veel roeren tussendoor, ruim water, olijfolie. Hopen dat het goed gaat...
Spoilers!
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:11:34 #30
182728 honda1990
pi_60940931
Bruschetta is ook altijd supergoed en makkelijk te maken! Stokbroodje kopen of liefst oud brood nemen, dat in schijfjes snijden, dit opbakken in olijfolie, een teentje knoflook door de midden snijden, dit uitwrijven op het inmiddels harde broodje wat als een soort rasp werkt. Hier wat parmaham of tomaat en basilicum oid opdoen. Kan weinig aan mislukken maar is altijd lekker!
pi_60942906
Gewoon water geven.

Als ik Italiaans kook (lees 6 van de 7 dagen in een week) kun je kiezen tussen wijn of water. Ik laat mijn brouwsels niet verpesten door frisdrank. Da's vloeken in de kerk.
pi_60942965
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 07:11 schreef Sorbootje het volgende:
Gewoon water geven.

Als ik Italiaans kook (lees 6 van de 7 dagen in een week) kun je kiezen tussen wijn of water. Ik laat mijn brouwsels niet verpesten door frisdrank. Da's vloeken in de kerk.
Ik ben het daar niet zo mee eens. Hoewel ik zelf wel van mening ben dat er absoluut geen frisdrank bij dit soort eten gedronken moet worden (hier hoort duidelijk een heerlijke Italiaanse wijn bij) moet toch iedereen zelf kunnen kiezen wat ze drinken! Als die mensen nou gewoon graag cola drinken is dat toch prima! En voor wat betreft het pilsje kun je je eventueel laten informeren bij een goede slijter. Misschien een speciaalbiertje?
pi_60942967
Oh TS, maak je een fotoverslagje van het koken/de gerechten?? LIjkt me superleuk!!!!!!
pi_60943391
Fotoverslagje lijkt mij ook leuk!

Maar blijf erbij dat cola écht niet kan. Dat mept je smaakpapillen onderuit. Dat kunnen ze de rest van de dag wel drinken. Ik zet meestal gewoon plat en bruisend water op tafel en wijn. Kinderen (die niet van mij zijn) dat vind ik een ander verhaal...

Nooit klachten gehad.

Maar ik ga weer offtopic he? Foei Sorbo
pi_60943412
Leuk, zo'n fascistische kok aan tafel. Past wel weer bij het Italiaanse dan!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_60945325
Precies. Je moet een beetje in stijl blijven

Nee eerlijk, ik zou het heus niet verbieden, maar als ik het doe zoals ik hier boven beschrijf (twee soorten water op tafel en wijn) dan wordt er nooit om iets anders gevraagd. Tenzij mijn vader er is, maar die is onverbeterlijk. Die krijgt van mij gewoon bitter lemon
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:19:10 #37
182728 honda1990
pi_60945406
is het meer dan 100% met sorbo eens, bier is best goed te doen bij je pizza maar dat vind ik wel 1 van de weinige italiaanse gerechten die met zoiets gedronken kunnen worden
pi_60945584
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:48 schreef Sorbootje het volgende:
Je kan er ook voor kiezen om bij de lam alleen groente te serveren, de gasten zullen echt niet met honger van tafel gaan. Succes!
pi_60945687
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:25 schreef computergirl het volgende:

[..]

Je kan er ook voor kiezen om bij de lam alleen groente te serveren, de gasten zullen echt niet met honger van tafel gaan. Succes!
Hier zou ik ook voor kiezen, maar TS wilde er graag iets bij naast de groente.

Hehe ik ben ook altijd bang dat ik te weinig heb. Kan ik vervolgens mijn gasten de deur uit rollen.
pi_60945826
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 10:16 schreef Sorbootje het volgende:
Precies. Je moet een beetje in stijl blijven

Nee eerlijk, ik zou het heus niet verbieden, maar als ik het doe zoals ik hier boven beschrijf (twee soorten water op tafel en wijn) dan wordt er nooit om iets anders gevraagd. Tenzij mijn vader er is, maar die is onverbeterlijk. Die krijgt van mij gewoon bitter lemon
Zie je, jij maakt ook uitzonderingen

Ik bedacht trouwens gisterenavond ook ineens dat er nog zoiets als bruchetta bestaat. Ik denk dat ik die er ook nog maar bij doe.

Ik ben mijn vrienden al helemaal nieuwsgierig aan het maken over wat er zaterdag allemaal gaat gebeuren. Zij kunnen net zo slecht tegen geheimpjes als ik dus ze trekken het maar slecht

Ik heb er echt zo'n zin in, ik heb zelf nu al mijn boodschappenlijst gemaakt. Ga zometeen nog wat nieuw serviesgoed kopen, we hebben nog maar 5 borden op dit moment dus nu heb ik een mooi excuus om wat aanvulling te kopen.

Oh, ik zal proberen om een fotoverslag te maken. Maar dan moet mijn zwager wel mijn fototoestel teruggeven.
Spoilers!
pi_60947031
Leuk hoor die voorpret! Heb ik nu ook voor komende zaterdag. Heb mijn menu ook al min of meer klaar! Kan zo genieten van zo'n kokkerel avond. Ik probeer er doordeweeks ook altijd wat leuks van te maken, maar een keer goed uitpakken...super!

EN ja, ik maak ook wel eens een uitzondering. Wel onder luid protest, maar dat kan mijn vader wel van me hebben... hij weet wie het zegt zeg maar.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:06:28 #42
182728 honda1990
pi_60950055
Wat je sowieso moet doen is een fles limoncello kopen in de vriezer zetten(niet de koelkast) en de glaasjes ook. Dan schenken na afloop, echt te goed!
pi_60951066
Absoluut, en tóch smaakt het hier minder goed dan op een terras op een zwoele Italiaanse zomeravond.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:39:22 #44
3185 Adelante
To let it go now
pi_60951136
Niet eens, bijna bevroren over verse hollandse aardbeien
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 15:34:06 #45
182728 honda1990
pi_60954805
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 13:36 schreef Sorbootje het volgende:
Absoluut, en tóch smaakt het hier minder goed dan op een terras op een zwoele Italiaanse zomeravond.
Je hebt gelijk ik krijg heimwee
pi_60956342
Sorry!
pi_60960039
Oh, limoncello! Dat is wel een heel goed idee. Dan moet ik wel een fles voor alleen mezelf kopen, maar dat moet dan maar. Wat een straf!
Spoilers!
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:36:06 #48
182728 honda1990
pi_60961277
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh, limoncello! Dat is wel een heel goed idee. Dan moet ik wel een fles voor alleen mezelf kopen, maar dat moet dan maar. Wat een straf!
Het gele goud!
pi_60987801
TS: ik begrijp dat je toch wat koolhydraten bij de hoofdmaaltijd wilt? Waarom niet gewoon een mandje brood erbij? Als er iets bij een Italiaans diner niet mag ontbreken is het brood. Gewoon droog brood met een schaaltje goede kwaliteits olijfolie erbij voor wie wil dopen.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  woensdag 20 augustus 2008 @ 19:05:28 #50
182728 honda1990
pi_60988613
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:31 schreef W1ZZ het volgende:
TS: ik begrijp dat je toch wat koolhydraten bij de hoofdmaaltijd wilt? Waarom niet gewoon een mandje brood erbij? Als er iets bij een Italiaans diner niet mag ontbreken is het brood. Gewoon droog brood met een schaaltje goede kwaliteits olijfolie erbij voor wie wil dopen.
Idd, ik kan me niet voorstellen dat TS dat niet heeft, all is het maar een stukje brood om de laatste zalige resten van je bord af te schrapen met je stuk brood. Wat ook lekker is om zelf kruidenboter te maken,

Een stuk boter, basilicum, oregano (of andere kruiden naar wens) zout, peper en 1 teen knoflook. De boter haal je een half uur van te voren uit de koelkast om het wat zachter te maken. De kruiden hak je in stukjes, de knoflook plet je en maak je heel erg klein. Dit alles doe je door de boter, nog wat zout en peper erbij en het smaakt serieus geweldig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')