Nee hoor, gewoon heet in een pot met schroefdeksel vullen. Het lijkt me dat je met wecken de textuur enigszins vernaggeld (maar ik heb het nog nooit geprobeerd)quote:Op zondag 25 april 2010 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weck je je potjes chutney? (zet je ze in een pan kokend water)
Kokend heet vullen in grondig gewassen potjes met schoefdeksel en dan direct in een pan met kokend water, hoef je maar 10-15 minuten er in te hebben en het is absoluut steriel. Gebeurt niets meer mee mits de deksel goed sluit, en de structuur gaat ook niet kapot in die korte tijd.quote:Op zondag 25 april 2010 14:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon heet in een pot met schroefdeksel vullen. Het lijkt me dat je met wecken de textuur enigszins vernaggeld (maar ik heb het nog nooit geprobeerd)
Wees dan gewoon slim en neem hard frituurvet (vers) dat is goedkoop, en in ieder geval voor levensmiddelen geschikt. Weet jij veel wat er voor een troep in die bijenwas allemaal zit aan antimijtengif en imkersrook, nog los van waar het mee versneden wordt.quote:Op zondag 25 april 2010 14:07 schreef kabouter.muts het volgende:
Je kan denk ik ook wel bijenwas gebruiken dan.
Ik zal dat eens proberen, met ploffende glazen heb je immers geen probleem omdat de inhoud al (bijna) net zo warm is als het kokende water. Trouwens heb parafine gevonden http://www.brouwmarkt.nl/(...)els-1000-p-1139.html, waar ze ook van die cellofaanpapiertjes verkopen (die ik ook nog nooit gebruikt heb)quote:Op zondag 25 april 2010 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kokend heet vullen in grondig gewassen potjes met schoefdeksel en dan direct in een pan met kokend water, hoef je maar 10-15 minuten er in te hebben en het is absoluut steriel. Gebeurt niets meer mee mits de deksel goed sluit, en de structuur gaat ook niet kapot in die korte tijd.
Zoals ik net zei, je kan ook hard frituurvet gebruiken, mijn oma gebruikte varkensvet of rundvet ervoor.quote:Op zondag 25 april 2010 14:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik zal dat eens proberen, met ploffende glazen heb je immers geen probleem omdat de inhoud al (bijna) net zo warm is als het kokende water. Trouwens heb parafine gevonden http://www.brouwmarkt.nl/(...)els-1000-p-1139.html, waar ze ook van die cellofaanpapiertjes verkopen (die ik ook nog nooit gebruikt heb)
Moet je hiervoor trouwens nieuwe potjes gebruiken of kun je oude potjes met schroefdeksels (oude jampotjes bv.) hergebruiken?quote:Op zondag 25 april 2010 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kokend heet vullen in grondig gewassen potjes met schoefdeksel en dan direct in een pan met kokend water, hoef je maar 10-15 minuten er in te hebben en het is absoluut steriel. Gebeurt niets meer mee mits de deksel goed sluit, en de structuur gaat ook niet kapot in die korte tijd.
Je kunt gewoon oude potjes (jampotjes of van Hak enzo) gebruiken, uiteraard wel goed schoonmakenquote:Op woensdag 28 april 2010 21:46 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Moet je hiervoor trouwens nieuwe potjes gebruiken of kun je oude potjes met schroefdeksels (oude jampotjes bv.) hergebruiken?
Jampotjes kan je prima een aantal malen hergebruiken.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:46 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Moet je hiervoor trouwens nieuwe potjes gebruiken of kun je oude potjes met schroefdeksels (oude jampotjes bv.) hergebruiken?
Zou je het recept willen delen?quote:Op woensdag 28 april 2010 21:34 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, 7 potjes rode biet/appel-relish en 3 potjes rode ui/rozijnen-chutney.
500 g appels, geschild klokhuis eruitquote:
downloaden dan maar, moet wel lukkenquote:Op donderdag 29 april 2010 19:54 schreef sigme het volgende:
Bedankt voor de tip!
Helaas heb ik geen BBC.
Ik kijk het niet op de site, ik kijk af en toe op tv. En als ik het echt volledig wil bekijken dl ik dat wel.quote:Op donderdag 29 april 2010 20:38 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
500 g appels, geschild klokhuis eruit
500 g rode bieten, ongekookt maar wel geschild
375 g uien, gesnipperd
1 eetlepel verse gember, fijngesneden
2 grote knoflooktenen, geperst
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel geelwortel
1 kaneelstokje
250 g rietsuiker
450 ml rode wijn azijn
Appels en rode bieten in een grote pan raspen, de andere ingredienten toevoegen. Daarna aan de kook brengen en op zachtjes met deksel laten sudderen gedurende +- 90 minuten totdat het iets dikker is. In potjes doen, en minimaal 1 week laten rijpen. Daarna is het nog 6-9 maanden houdbaar.
@ASSpirine: Enig idee hoe je die regio-controle van het filmpje kunt omzeilen?
Goed door een metalen zeef drukken?quote:Op zondag 11 juli 2010 15:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft nog iemand tips om meer sap te krijgen bij het maken van gelei? Ik ben nu zwarte bessengelei aan het maken, maar ik heb de indruk dat er nog heel veel sap (en smaak) in de prut achterblijft.
Daar dacht ik ook al aan, maar ik wil de gelei liefst zo helder mogelijk houden. Maar ik ga het toch maar provberen, want nu heb ik pas 300 ml van 1,5 kg bessenquote:Op zondag 11 juli 2010 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed door een metalen zeef drukken?
De resten nog een keer koken met wat water en het er nog een keer door de zeef drukken?
Dat is wel erg weinig.quote:Op zondag 11 juli 2010 16:32 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook al aan, maar ik wil de gelei liefst zo helder mogelijk houden. Maar ik ga het toch maar provberen, want nu heb ik pas 300 ml van 1,5 kg bessen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |