abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80693693
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weck je je potjes chutney? (zet je ze in een pan kokend water)
Nee hoor, gewoon heet in een pot met schroefdeksel vullen. Het lijkt me dat je met wecken de textuur enigszins vernaggeld (maar ik heb het nog nooit geprobeerd)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_80693773
Je kan denk ik ook wel bijenwas gebruiken dan.
  zondag 25 april 2010 @ 14:08:58 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80693810
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:04 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon heet in een pot met schroefdeksel vullen. Het lijkt me dat je met wecken de textuur enigszins vernaggeld (maar ik heb het nog nooit geprobeerd)
Kokend heet vullen in grondig gewassen potjes met schoefdeksel en dan direct in een pan met kokend water, hoef je maar 10-15 minuten er in te hebben en het is absoluut steriel. Gebeurt niets meer mee mits de deksel goed sluit, en de structuur gaat ook niet kapot in die korte tijd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 25 april 2010 @ 14:11:04 #154
45206 Pietverdriet
pi_80693859
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:07 schreef kabouter.muts het volgende:
Je kan denk ik ook wel bijenwas gebruiken dan.
Wees dan gewoon slim en neem hard frituurvet (vers) dat is goedkoop, en in ieder geval voor levensmiddelen geschikt. Weet jij veel wat er voor een troep in die bijenwas allemaal zit aan antimijtengif en imkersrook, nog los van waar het mee versneden wordt.
pi_80693961
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kokend heet vullen in grondig gewassen potjes met schoefdeksel en dan direct in een pan met kokend water, hoef je maar 10-15 minuten er in te hebben en het is absoluut steriel. Gebeurt niets meer mee mits de deksel goed sluit, en de structuur gaat ook niet kapot in die korte tijd.
Ik zal dat eens proberen, met ploffende glazen heb je immers geen probleem omdat de inhoud al (bijna) net zo warm is als het kokende water. Trouwens heb parafine gevonden http://www.brouwmarkt.nl/(...)els-1000-p-1139.html, waar ze ook van die cellofaanpapiertjes verkopen (die ik ook nog nooit gebruikt heb)
  zondag 25 april 2010 @ 14:16:44 #156
45206 Pietverdriet
pi_80694010
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:14 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik zal dat eens proberen, met ploffende glazen heb je immers geen probleem omdat de inhoud al (bijna) net zo warm is als het kokende water. Trouwens heb parafine gevonden http://www.brouwmarkt.nl/(...)els-1000-p-1139.html, waar ze ook van die cellofaanpapiertjes verkopen (die ik ook nog nooit gebruikt heb)
Zoals ik net zei, je kan ook hard frituurvet gebruiken, mijn oma gebruikte varkensvet of rundvet ervoor.
pi_80820937
Zo, 7 potjes rode biet/appel-relish en 3 potjes rode ui/rozijnen-chutney. Gesteriliseerd volgens de weck-methode van Pietverdriet in plaats van met parafine afgedekt.

pi_80821563
quote:
Op zondag 25 april 2010 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moet je hiervoor trouwens nieuwe potjes gebruiken of kun je oude potjes met schroefdeksels (oude jampotjes bv.) hergebruiken?
pi_80822316
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:46 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Moet je hiervoor trouwens nieuwe potjes gebruiken of kun je oude potjes met schroefdeksels (oude jampotjes bv.) hergebruiken?
Je kunt gewoon oude potjes (jampotjes of van Hak enzo) gebruiken, uiteraard wel goed schoonmaken Het is wel belangrijk dat de deksel nog niet beschadigd is.

Met dunglazige grote potten (waar bijvoorbeeld zoet-zure augurken inzitten) moet je m.i. een beetje uitkijken want soms willen die barsten. Met kleinere potjes heb ik nog nooit een ongelukje gehad. .
  woensdag 28 april 2010 @ 22:27:55 #160
45206 Pietverdriet
pi_80823677
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:46 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Jampotjes kan je prima een aantal malen hergebruiken.
pi_80831713
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:34 schreef stavromulabeta het volgende:
Zo, 7 potjes rode biet/appel-relish en 3 potjes rode ui/rozijnen-chutney.
Zou je het recept willen delen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80849215
Sigme, je zou naar de BBC moeten kijken op woensdag. Een vrouw die haar hele tuin heeft omgetoverd in een moestuin. Groenten heel het jaar door, alsook veel verse fruit. Overschot gewoon wisselen met andere mensen die ook aan het tuinieren zijn.
Je ziet haar ook meerdere dingen inmaken.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00s7tbh
pi_80853375
Bedankt voor de tip!
Helaas heb ik geen BBC.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_80854905
quote:
Op donderdag 29 april 2010 08:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Zou je het recept willen delen?
500 g appels, geschild klokhuis eruit
500 g rode bieten, ongekookt maar wel geschild
375 g uien, gesnipperd
1 eetlepel verse gember, fijngesneden
2 grote knoflooktenen, geperst
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel geelwortel
1 kaneelstokje
250 g rietsuiker
450 ml rode wijn azijn

Appels en rode bieten in een grote pan raspen, de andere ingredienten toevoegen. Daarna aan de kook brengen en op zachtjes met deksel laten sudderen gedurende +- 90 minuten totdat het iets dikker is. In potjes doen, en minimaal 1 week laten rijpen. Daarna is het nog 6-9 maanden houdbaar.

@ASSpirine: Enig idee hoe je die regio-controle van het filmpje kunt omzeilen?
pi_80855272
Grote dank, stavromulabeta! Ga ik zeker wat van maken, deze herfst, als de appels en bieten geoogst zijn .
pi_80863550
quote:
Op donderdag 29 april 2010 19:54 schreef sigme het volgende:
Bedankt voor de tip!
Helaas heb ik geen BBC.
downloaden dan maar, moet wel lukken
Je hebt dus geen kabel neem ik aan
pi_80863578
quote:
Op donderdag 29 april 2010 20:38 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

500 g appels, geschild klokhuis eruit
500 g rode bieten, ongekookt maar wel geschild
375 g uien, gesnipperd
1 eetlepel verse gember, fijngesneden
2 grote knoflooktenen, geperst
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel geelwortel
1 kaneelstokje
250 g rietsuiker
450 ml rode wijn azijn

Appels en rode bieten in een grote pan raspen, de andere ingredienten toevoegen. Daarna aan de kook brengen en op zachtjes met deksel laten sudderen gedurende +- 90 minuten totdat het iets dikker is. In potjes doen, en minimaal 1 week laten rijpen. Daarna is het nog 6-9 maanden houdbaar.

@ASSpirine: Enig idee hoe je die regio-controle van het filmpje kunt omzeilen?
Ik kijk het niet op de site, ik kijk af en toe op tv. En als ik het echt volledig wil bekijken dl ik dat wel.

Net zoals met Jimmy's Food Factory en Raymond Blanc's Kitchen Secret. Als je goed zoekt, vind je zoiets meestal wel

Edit:
Ondertussen de links doorgepm'd. Voor degene die interesse hebben

[ Bericht 6% gewijzigd door ASSpirine op 30-04-2010 01:37:32 ]
pi_81436316

FUNCTION Ketchup (tomaten,uien,knoflook,azijn,suiker,mosterpoeder)
\\benodigd zijn 1,5 kg tomaten, 1/2 kg uien, 3 teentjes knoflook, 150 ml azijn, 125 g suiker, 3 el mosterpoeder
{
tomaat_gehakt, ui_gehakt = HAK_GROF (tomaten,uien); \\ingrediënten grof hakken
PUT ( tomaat_gehakt, ui_gehakt, PERS(knoflook), azijn, suiker, mosterpoeder) INTO pan(6); \\alles in een pan mikken
KOOK (pan(:),45 minuten); \\45 minuten koken, totdat het ingedikt is
BLENDER (pan(:)); \\blender in de pan en pureren, kijk uit met spetters

WHILE (T(pan())<100C) do
HEAT pan(); \\Alles weer even aan de kookbrengen
END

WHILE (pan(:)>0) do
STERILISEER (fles);
FILL pan(:) INTO fles; \\Alles afvullen in gesteriliseerde flessen
END

RETURN(fles) \\binnen een half jaar consumeren
}
  zondag 16 mei 2010 @ 17:44:33 #169
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_81496242
Zo, weer2,5 kg mango verwerkt tot mangochutney en 2 kg rabarber tot rabarber-gember-sinaasappel-jam.
pi_83917785
Heeft nog iemand tips om meer sap te krijgen bij het maken van gelei? Ik ben nu zwarte bessengelei aan het maken, maar ik heb de indruk dat er nog heel veel sap (en smaak) in de prut achterblijft.
  zondag 11 juli 2010 @ 15:12:18 #171
45206 Pietverdriet
pi_83917853
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:10 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft nog iemand tips om meer sap te krijgen bij het maken van gelei? Ik ben nu zwarte bessengelei aan het maken, maar ik heb de indruk dat er nog heel veel sap (en smaak) in de prut achterblijft.
Goed door een metalen zeef drukken?
De resten nog een keer koken met wat water en het er nog een keer door de zeef drukken?
pi_83920905
quote:
Op zondag 11 juli 2010 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed door een metalen zeef drukken?
De resten nog een keer koken met wat water en het er nog een keer door de zeef drukken?
Daar dacht ik ook al aan, maar ik wil de gelei liefst zo helder mogelijk houden. Maar ik ga het toch maar provberen, want nu heb ik pas 300 ml van 1,5 kg bessen
pi_83921745
Afgelopen week hebben we hier thuis 4 kilo aardbeien geweckt op suikerwater. Nog 1 kilo op eigen sap en nog een zooi zwarte bessen/aarbeien jam, aarbeien jam, aalbessen jam en kersen jam. En niet te vergeten een pot augurken 8)
  zondag 11 juli 2010 @ 18:30:38 #174
45206 Pietverdriet
pi_83924803
quote:
Op zondag 11 juli 2010 16:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Daar dacht ik ook al aan, maar ik wil de gelei liefst zo helder mogelijk houden. Maar ik ga het toch maar provberen, want nu heb ik pas 300 ml van 1,5 kg bessen
Dat is wel erg weinig.
pi_84864793
Sigme, wat voor (inmaak)azijn gebruik je? Of maak je dat ook zelf?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')